var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=68209;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("על מעלת הפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=9140")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","71"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","63"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","60")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("68209","0","ה"שירקעס" של חנה","06/02/20 08:12","יא שבט","תש"פ","08:12","irazale","שאלה ששאל חבר חכם:
חנה מציגה טיעון, לפיו עשויה היתה להסתפר מפני בעלה בכדי להזקק למים המאררים וכו'.
ונשאלה השאלה: מנין לה שאפשר לעשות מעין תכנון שכזה?
על סמך מה ההנחה, שקנוניה כזאת יכולה לעבוד?!
יש כאן כמה הנחות, שאין כל ודאי לגביהן; למשל—איך ניתן להניח, שאישה יתרה בה, בעיקר לאור טיב יחסיהם ואהבתו הרבה אליה?
ולאחר מכן—מנין ש"שירקעס" כזה, כנגד ה"מכניזם" של המים המאררים, כביכול—לגייס את הקב"ה בכדי "לרמות" בתהליך...?!
אולי מישהו יכול לסייע...
רב תודות.","886","","1547","True","True","False","","805","213.57.80.194","0","0","ברכות|לא ע"א",""),new Message("68210","68209","אולי","06/02/20 08:20","יא שבט","תש"פ","08:20","אבי גרינבלט","השאלות עולות ומתבקשות אלא שלשון הפסוק "ראה תראה" מחייבת הבנה ולימוד.

א. בהנחה שיראו אותה נסתרת עם מי שיסכים להיסתר איתה , בעלה מחוייב לקנא לה מחשש שהיא נאסרת עליו.
ב. כדבריה שאין הקב"ה עושה דבריו פלסתר.

מחד כנראה שאין כאן הנחיה לרבים ומאידך במקרים קיצוניים אפשר לבקש מהקב"ה גם בדרך מורכבת כזו.","539","","1547","True","True","False","","78","80.178.202.72","0","68209","ברכות|לא ע"א",""),new Message("68248","68209","אולי גם תכניס את אלקנה לקנוניה","07/02/20 01:23","יב שבט","תש"פ","01:23","שלמה שטרסברג","אם הכל בנוי על "לא תעשה תורתיך פלסטר"
ניתן לומר שתשתף את בעלה בתיכנון שלה ותבקש ממנו שיקנה לה וכ
וכיוון שלא זינתה יתקיים בה וניקתה וניזרע זרע","205","","1546","True","True","False","","280","95.86.107.151","0","68209","ברכות|לא ע"א",""),new Message("68211","68210","אין שום חיוב לקנא","06/02/20 08:34","יא שבט","תש"פ","08:34","אור חדש","אומנם מכוער הדבר שלא למנוע מאשתו דבר כזה.

אם ראה, בטוב
ואם לא, תראה בעל כרחך
כך אמרה
והתבססה על פשט הבטחת הכתוב של ונזרעה","458","","1547","True","True","False","","109","89.138.248.215","0","68209","ברכות|לא ע"א",""),new Message("68212","68211","ערוך השולחן","06/02/20 08:37","יא שבט","תש"פ","08:37","אבי גרינבלט","דיני סוטה בזמן הבית ובזמה"ז. ובו פ"ז סעיפים:
קינוי האמור בתורה וקנא את אשתו זהו שאומר לה אל תסתרי עם איש פלוני ומהו לשון קינוי פליגי בגמ' ריש סוטה דחד אמר לשון כעס כדכתיב הם קנאוני בלא אל וכן כי קנאה חמת גבר (משלי ו') וחד אמר לשון התראה כמו ויקנא ד' לארצו (יואל ב') וכן מה דכתיב רוח קנאה פליגי שם חד אמר רוח טהרה וחד אמר רוח טומאה וכן פליגי שם דחד אמר אסור לקנאות וחד אמר חובה לקנאות והאמת דאלו ואלו דברי אלהים חיים המה דכשאדם רואה באשתו איזה פריצות חובה להתרות בה והוי רוח טהרה כשמקנא לה האמנם כשאין רואה בה דבר ורק מפני כעסו מקנא לה הוה רוח טומאה ואסור לקנות ואז הוה קינוי לשון כעס:

בזמנם בודאי חובה , בימינו בודאי שלא","539","","1547","True","True","False","","84","80.178.202.72","0","68209","ברכות|לא ע"א",""),new Message("68213","68212","למחות וודאי","06/02/20 09:44","יא שבט","תש"פ","09:44","אור חדש","כי זה מכוער מאד
לקנא אין חיוב
מחל' אם זה ראוי","458","","1547","True","True","False","","92","89.138.248.215","0","68209","ברכות|לא ע"א",""),new Message("68214","68213",""למחות" ?","06/02/20 09:53","יא שבט","תש"פ","09:53","אבי גרינבלט","מה משמעות מושג זה בעניני אשה סוטה ועוד בזמן שנהג דין סוטה ?
הרמב"ם מכנה זאת "מצווה".
בהינתן שהאשה נסתרת ובעלה "בוחר" שלא לקנא לה ולא לוודא כי היא טהורה מכל חטא , הרמב"ם נותן לו תואר ברור "ה"ז חוטא".

אין חולק שבמדה ועוברת , אסורה על בעלה.

כל הנ"ל נלקח בשיקוליה של חנה.","539","","1547","True","True","False","","65","80.178.202.72","0","68209","ברכות|לא ע"א",""),new Message("68218","68214","צריך למחות","06/02/20 10:25","יא שבט","תש"פ","10:25","אור חדש","לא חייב לקנאות
הגמ מגנה מאד מי שמאפשר לאשתו להסתר עם זר","458","","1547","True","True","False","","86","37.26.146.179","0","68209","ברכות|לא ע"א",""),new Message("68219","68218","סמנטיקה","06/02/20 10:34","יא שבט","תש"פ","10:34","אבי גרינבלט","חייב מוסרית ואת זה חנה רצתה לעורר
אלקנה לא היה מקבל שבחים במדה וחנה היתה עושה את מה שהתפלפלה בו והוא היה "מבליג"","539","","1547","True","True","False","","56","80.178.202.72","0","68209","ברכות|לא ע"א",""),new Message("68220","68219","אעשה סדר","06/02/20 10:37","יא שבט","תש"פ","10:37","אור חדש","כלל לא התייחסתי לסיפור של חנה

הגבתי רק על משפט לא מדוייק שכתבת בהודעתך הראשונה:"בעלה מחוייב לקנא לה מחשש שהיא נאסרת עליו."

המשפט מוטעה משני צדדים

א: אין שום חיוב לקנא
ב: לא יכולה להאסר עליו בלא תהליך הקינוי (או עדי טומאה)

כלומר בהפך מדבריך, הקינוי לא נועד לבטל חשש איסור אלא הוא זה שיכול ליצור את האיסור","458","","1547","True","True","False","","111","213.151.55.26","0","68209","ברכות|לא ע"א",""),new Message("68222","68220","כנ"ל","06/02/20 10:40","יא שבט","תש"פ","10:40","אבי גרינבלט","א. מחוייב מוסרית ולזה התכוונתי.
ב. יכולה במדה וחטאה","539","","1547","True","True","False","","56","80.178.202.72","0","68209","ברכות|לא ע"א",""),new Message("68223","68222","יש לך מקור לדבריך?","06/02/20 10:43","יא שבט","תש"פ","10:43","אור חדש","א: לפי הידוע לי אין בתורה חז"ל וראשונים שדנו בסוגיה שום חיוב לקנא

ב:לפי הידוע לי אין בתורה חז"ל וראשונים שדנו בסוגיה שום דרך שתאסר עליו בלא קינוי+עדי סתירה או עדי טומאה לבד (מדרבנן צריך לגרשה אם מודה בפניו שנאסרה ומחליט מרצונו להאמין לה, בלא זה מותרת לו להלכה בלא כל תלות בשאלה מה עשתה בפועל)
אם יש לך מקורות המראים שידיעתי מוטעת אשמח לראותם","458","","1547","True","True","False","","95","213.151.55.26","0","68209","ברכות|לא ע"א",""),new Message("68224","68223","ראה ערוה"ש שצורף לעיל (והוספתי מדבריו)","06/02/20 10:47","יא שבט","תש"פ","10:47","אבי גרינבלט","לזה התכוונתי
"קיי"ל דבעל שמחל על קינויו קינויו מחול (כ"ה.) והוה כלא קינא לה כלל ואם נסתרה אח"כ מותרת והטעם כיון דהקינוי הוא רק מפני קפידא שלו ולכן אם מחל מחול ודווקא קודם סתירה אבל אחר סתירה אינו יכול למחול שהרי כבר נאסרה ולא תחזור להתירה עד שתשתה וכן אם גירשה נתבטל הקינוי ואם חזר ונשאה צריך קינוי אחר אם רוצה לקנאות לה דקינוי הראשון נתבטל בהגרושין שכבר נפרדת ממנו":

הוא לא יכול לשלוט על מעשה הסתירה של האשה.","539","","1547","True","True","False","","65","80.178.202.72","0","68209","ברכות|לא ע"א",""),new Message("68225","68224","טעית","06/02/20 11:05","יא שבט","תש"פ","11:05","אור חדש","כל המדובר זה בסתירה שאחר קינוי
סתירה ללא קינוי לא עושה כלום (מלבד הצורך למחות בהתנהגות פרוצה כזו)","458","","1547","True","True","False","","119","213.151.55.26","0","68209","ברכות|לא ע"א",""),new Message("68226","68225","ודברי ערוה"ש בתחילת הדברים מתי ?","06/02/20 11:06","יא שבט","תש"פ","11:06","אבי גרינבלט","א."דכשאדם רואה באשתו איזה פריצות חובה להתרות בה"

אכן יכול למחול כעת ויקרא חוטא (כדברי הרמב"ם) ולכן ממשיך ערוה"ש ...

ב. "לכן אם מחל מחול ודווקא קודם סתירה אבל אחר סתירה אינו יכול למחול שהרי כבר נאסרה" .

לא מצליח להבין אחרת","539","","1547","True","True","False","","80","80.178.202.72","0","68209","ברכות|לא ע"א",""),new Message("68227","68226","[ללא נושא]","06/02/20 11:10","יא שבט","תש"פ","11:10","אור חדש","ערוה"ש כתב חיוב על דבר שבחזל מופיע כהנחיה טובה בלבד

ב: לא הבנתי מה רצית להוכיח מזה","458","","1547","True","True","False","","91","213.151.55.26","0","68209","ברכות|לא ע"א",""),new Message("68228","68227",">>>","06/02/20 11:14","יא שבט","תש"פ","11:14","אבי גרינבלט","ביקשת מקור לדברי וצירפתי.
לפי הרמב"ם זו אינה הנחיה טובה זו מצווה (כלשונו) ואם הבעל בוחר שלא לפרק את הבית , זכותו אבל הוא נקרא חוטא (כלשון הרמב"ם) ולא עוד אלא שבזה בוחר הרמב"ם לסיים את קובץ הלכות הסוטה.
עפ"י הלוגיקה הזו , האשה נאסרת על בעלה.","539","","1547","True","True","False","","62","80.178.202.72","0","68209","ברכות|לא ע"א",""),new Message("68229","68228","[ללא נושא]","06/02/20 12:05","יא שבט","תש"פ","12:05","אור חדש","עם הרישא ניתן להסכים חלקית(ההנחיה הטובה כמעט מחייבת)
המסקנה לחלוטין לא
כדי להאסר צריך קינוי + עדי סתירה או עדי טומאה
שום הנחית צניעות לא יכולה לאסור אשה על בעלה","458","","1547","True","True","False","","96","213.151.55.26","0","68209","ברכות|לא ע"א",""),new Message("68230","68229","מסכים בהנחה שאינך מקבל את הרמב"ם","06/02/20 12:06","יא שבט","תש"פ","12:06","אבי גרינבלט","אם הבנתי את דבריך אתה בעצם אומר , דברי הרמב"ם ברורים אבל עדיין אין הבעל מחוייב לקנא לה ומשכך עדיין מותרת לבעלה וזה נכון ופשוט.
אז מה הועילו דברי הרמב"ם ?","539","","1547","True","True","False","","84","80.178.202.72","0","68209","ברכות|לא ע"א",""),new Message("68233","68230","[ללא נושא]","06/02/20 13:38","יא שבט","תש"פ","13:38","אור חדש","מצווה וחוטא זה הרמה הגבוהה ביותר של הנחיה שעדיין איננה 'חייב'","458","","1547","True","True","False","","95","37.26.146.247","0","68209","ברכות|לא ע"א",""),new Message("68234","68233","אתמהה","06/02/20 13:55","יא שבט","תש"פ","13:55","אבי גרינבלט","תחילה סברת שאין חיוב
לאחר מכן ביקשת מקור
וכעת אתה מסכים שיש חיוב אלא שאינו מדאורייתא (דרך אגב אכן לא ירדתי להבדל הזה)

אולי הרמב"ם פסק את מה שפסק לאור "השירקעס" (כלשון פותח האשכול) שעשתה חנה שלא ירדה לכאלה דקויות והיה לה פשוט שאלקנה מן הסתם ידע את מה שהרמב"ם כתב ולא היתה "נותרת לו כל ברירה" .","539","","1547","True","True","False","","79","80.178.202.72","0","68209","ברכות|לא ע"א",""),new Message("68235","68234","תמיהה לתמיהתך","06/02/20 15:28","יא שבט","תש"פ","15:28","אור חדש","אני עדיין בטוח שאין חיוב וכל שיש זה הנחיה עם הרבה רוח גבית לשמירה על צניעות וכמבואר בגמרא שרמזתי אליה מההתחלה

אין שום קשר בין דברי הרמב"ם לנושא האשכול וברור לי ששום שירקעס לא עמד מולו בזה","458","","1547","True","True","False","","97","213.151.55.26","0","68209","ברכות|לא ע"א",""),new Message("68236","68235",""את והב בסופה"","06/02/20 15:32","יא שבט","תש"פ","15:32","אבי גרינבלט","","539","","1547","False","True","False","","50","80.178.202.72","0","68209","ברכות|לא ע"א",""),new Message("68240","68236","מקורות","06/02/20 16:36","יא שבט","תש"פ","16:36","דוד כוכב","מסכת סוטה דף ג ע"א:
"תניא: וקנא את אשתו - רשות, דברי ר' ישמעאל, ר"ע אומר: חובה".
רמב"ם הלכות סוטה ד הלכה יח:
"מצות חכמים על בני ישראל לקנות לנשיהן שנ' וקנא את אשתו".
שו"ע אה"ע קעח, כא:
"מצות חכמים על בני ישראל לקנאות לנשותיהם, וכל מי שאינו מקפיד על אשתו ועל בניו ובני ביתו ומזהירן ופוקד דרכיהם תמיד עד שידע שהם שלמים מכל חטא ועון, הרי זה חוטא שנאמר: ופקדת נוך ולא תחטא (איוב ה, כד)".","125","","1547","True","True","False","","219","95.86.116.221","0","68209","ברכות|לא ע"א",""),new Message("68243","68240","גם ערוה"ש הובא לענין","06/02/20 17:17","יא שבט","תש"פ","17:17","אבי גרינבלט","","539","","1547","False","True","False","","52","37.26.148.228","0","68209","ברכות|לא ע"א",""),new Message("68253","68248","הנה, נכנסנו ללופ...","07/02/20 13:34","יב שבט","תש"פ","13:34","irazale","אם חנה מנסה "להערים"—
מנין שזה עובד בכלל?
האם אני יכול לתכנן עם פלוני
שיראה כאילו ירד מנכסיו,
אעזור לו, כביכול, ואצפה לשכר
כאילו סייעתי לאביון?
רוצח אחיו יכול לנמק את המעשה
ברצונו ליבם?
מנין ההנחה, שהערמה על תהליך מבטיחה שכר?!","886","","1546","True","True","False","","66","217.132.58.172","0","68209","ברכות|לא ע"א",""),new Message("68255","68253","ענית לעצמך וגם הפלגת","07/02/20 16:22","יב שבט","תש"פ","16:22","אבי גרינבלט","חנה לא תכננה לעבור שום עבירה.
דרך אגב אדם יכול להפקיר נכסיו ולזכות במתנות עניים.","539","","1546","True","True","False","","66","95.86.72.27","0","68209","ברכות|לא ע"א",""),new Message("68263","68253","כך דרך ההתחבטות וההתפתלות בלשון התפילה","08/02/20 23:19","יג שבט","תש"פ","23:19","דוד כוכב","כדברי הראב"ד שהביא השיטה מקובצת מסכת בבא קמא דף נ ע"א:
"ולרבינו נראה לפרש 'אמרתי' כלומר השמעתי דבר זה לפני הקדוש ברוך הוא, והם: דבר שנצטער וכו' והסכים הקדוש ברוך הוא לדברי, שכן דרכו של הקדוש ברוך הוא שמסכים לסברת הצדיקים שבדור".","125","","1545","True","True","False","","173","95.86.111.164","0","68209","ברכות|לא ע"א",""),new Message("68265","68253","לכן בדיוק חולק ר"ע על ר' ישמעאל","09/02/20 02:46","יד שבט","תש"פ","02:46","שלמה שטרסברג","א''ל רבי עקיבא אם כן ילכו כל העקרות כולן ויסתתרו וזו שלא קלקלה נפקדת אלא מלמד שאם היתה יולדת בצער יולדת בריוח קצרים יולדת ארוכים שחורים יולדת לבנים אחד יולדת שנים","205","","1544","True","True","False","","289","212.76.96.34","0","68209","ברכות|לא ע"א",""),new Message("68417","68263","אז הוא גם הסכים להם שאסור לגלוש באינרנט?","13/02/20 00:28","יח שבט","תש"פ","00:28","הודו_כי_טוב","","207","","1540","False","True","False","","190","79.180.53.153","0","68209","ברכות|לא ע"א",""),new Message("68418","68417","לצדיקים האוסרים או למתירים לגלוש בפורטל?","13/02/20 00:38","יח שבט","תש"פ","00:38","דוד כוכב","","125","","1540","False","True","False","","135","213.151.53.46","0","68209","ברכות|לא ע"א",""),new Message("68420","68418","כן,חשבתי ששאלתי ברור","13/02/20 06:52","יח שבט","תש"פ","06:52","הודו_כי_טוב","וגם כל דברי אחר. שהוא לא מוקצה מחמת מיעוס וכדומה","207","","1540","True","True","False","","155","2.53.186.35","0","68209","ברכות|לא ע"א",""),new Message("68433","68420","בתפילה - צדיק גוזר והקב"ה מקיים","13/02/20 13:02","יח שבט","תש"פ","13:02","דוד כוכב","","125","","1540","False","True","False","","210","213.151.53.46","0","68209","ברכות|לא ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);