var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=68250;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("לוח דף יומי לשימוש באאוטלוק או בג'ימייל","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=21228")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("68250","0","מהו גן עדן?","07/02/20 10:36","יב שבט","תש"פ","10:36","מצדיק","מבואר בגמרא כי אדם הראשון לא היה ב"עדן" כי שם "עין לא ראתה אלוקים זולתך". אלא הוא היה רק ב"גן".
אני לא מבין, אם גן, ועדן, אלו שני מקומות, מדוע הנוסח בכמה מקומות "בגן עדן תהא מנוחתו וכן כיו"ב, הרי היה צריך לומר ב"גן ובעדן" תהא מנוחתו?
אגב, את השאלה הזאת כמו גם הרבה שאלות והערות מעניינות, אני מכניס בקו מצדיקי הרבים שמספרו: 077-9710320 שלוחה חמש תשע ארבע.
אודה למי שיתייחס לשאלתי ויחכימני בכך.","811","","1547","True","True","False","","682","84.110.37.235","0","0","ברכות|לד ע"ב",""),new Message("68252","68250","גן-עדן","07/02/20 12:00","יב שבט","תש"פ","12:00","יהודה הר-שפר","אנחנו אומרים ,כשמחך יצירך בגן עדן מקדם, כנראה שגן עדן הוא שם כולל למקום העולמות הרוחניים, אבל הוא עצמו מתחלק לכמה מדורים, לפי גודל השגת האדם, וכידוע בעולם העליון יש לעלות ולהתקדש מדריגה אחר מדריגה ונשגב מבינתנו.","882","","1547","True","True","False","","84","37.60.40.178","0","68250","ברכות|לד ע"ב",""),new Message("68260","68250","ל'מצדיק', בפשט גן עדן הכוונה לגן של עדן","08/02/20 20:13","יג שבט","תש"פ","20:13","נתנאל","וכמו שכתבת עדן עצמו הוא לא רלוונטי אלינו אלא רק לעתיד לבוא, ולכן לא שייך להגיד בגן ובעדן כי מתפללים רק על עולם הנשמות ולא על העולם הבא (כמבוארים ההבדלים ביניהם בדרך ה' לרמח"ל)","747","","1546","True","True","False","","80","141.226.8.213","0","68250","ברכות|לד ע"ב",""),new Message("68259","68252","אם כך","08/02/20 19:57","יג שבט","תש"פ","19:57","עלי","שגן העדן אינו חלק מעולמנו זה, א"כ האם גם פרק א של ספר בראשית אינו חלק מעולמנו זה ?
אם כן מתי מתחילה ההיסתוריה של העולם הזה ? מתי באמת ובמציאות 'נברא' העולם הזה ? מתי חי אדם הראשון ? ומתי נח ? ואברהם ויצחק ויעקב ?","209","","1546","True","True","False","","107","141.226.58.16","0","68250","ברכות|לד ע"ב",""),new Message("68266","68259","כתוב שיש גן עדן עליון ויש גן עדן תחתון","09/02/20 11:17","יד שבט","תש"פ","11:17","אליעזר מ ש","כתוב ברמב''ן, שיש גן עדן למעלה ויש למטה, ויש נהרות למעלה ויש למטה בעולם הזה.
**ראיתי פעם ב''חת''ם סופר'' ש'ענג' זה ראשי תיבות: עדן נהר גן .
***אדם הראשון לפני חטא עץ הדעת טוב ורע, היה גם בעולם הזה כפשוטו - כך מובן מהתורה והמפרשים , והוא היה מחובר עם העולם העליון. עולם העשיה הזה, היה נכלל ב''עולם האצילות'' -עולם עליון שכולו טוב וטהור . ולאחר חטא עץ הדעת טו''ר, ירד למטה. אבל משהו מהמצב שלפני חטא עה''ד טו''ר נשאר בנו גם עכשיו. ולכן בברכת הנשואין אומרים:''שמח תשמח רעים האהובים כשמחך יצירך בגן עדן מקדם''.
****''ויטע ה' אלקים גן בעדן מקדם וישם שם את האדם אשר יצר''[בראשית פרק ב'] -תרגום יונתן בן עוזיאל: ''מקדם''- מקדם לברית עלמא''. אולם התרגום אונקלוס מתרגם:''מלקדמין'', והרמב''ן מפרש, שגן עדן נטע כבר ביום השלישי לבריאה, לפני בריאת אדם הראשון שהייתה ביום השישי לבריאה. כי יש כאן כמה משמעויות, משמעות אחת, לגן העדן העליון- נעם הנשמות למעלה, עולם רוחני שקדם לבריאת העולם הזה. ויש עוד משמעות, מקום מובחר על הארץ כאן. או, שבתחילה, כל העולם הזה היה ברמה גבוהה יותר, כגן עדן. וכמו שכתוב, שה' אמר על חירם מלך צור: ''בגן עדן אלהים היית'' [בספר יחזקאל]","610","","1545","True","True","False","","271","213.151.52.130","0","68250","ברכות|לד ע"ב",""),new Message("68271","68259","ישנו מדרש ידוע","09/02/20 12:12","יד שבט","תש"פ","12:12","נתנאל","יַּרְא אֱלֹהִים אֶת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה וגו' (בראשית א, לא), רַבִּי לֵוִי פָּתַח (משלי כה, ב): כְּבֹד אֱלֹהִים הַסְתֵּר דָּבָר וּכְבֹד מְלָכִים חֲקֹר דָּבָר. רַבִּי לֵוִי בְּשֵׁם רַבִּי חָמָא בַּר חֲנִינָא אָמַר, מִתְּחִלַּת הַסֵּפֶר וְעַד כָּאן כְּבֹד אֱלֹהִים הוּא, הַסְתֵּר דָּבָר. מִכָּאן וָאֵילָךְ כְּבֹד מְלָכִים חֲקֹר דָּבָר, כְּבוֹד דִּבְרֵי תוֹרָה שֶׁנִּמְשְׁלוּ בִּמְלָכִים, שֶׁנֶּאֱמַר (משלי ח, טו): בִּי מְלָכִים יִמְלֹכוּ, לַחְקֹר דָּבָר.
דָּבָר אַחֵר, וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה וְהִנֵּה טוֹב מְאֹד, רַבִּי תַּנְחוּמָא פָּתַח (קהלת ג, יא): אֶת הַכֹּל עָשָׂה יָפֶה בְּעִתּוֹ, אָמַר רַבִּי תַּנְחוּמָא בְּעוֹנָתוֹ נִבְרָא הָעוֹלָם, לֹא הָיָה הָעוֹלָם רָאוּי לִבָּרֹאת קֹדֶם לָכֵן. אָמַר רַבִּי אַבָּהוּ מִכָּאן שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא הָיָה בּוֹרֵא עוֹלָמוֹת וּמַחֲרִיבָן בּוֹרֵא עוֹלָמוֹת וּמַחֲרִיבָן, עַד שֶׁבָּרָא אֶת אֵלּוּ אָמַר דֵּין הַנְיָין לִי יָתְהוֹן לָא הַנְיָין לִי...

מתחילת המדרש ניתן ללמוד שאכן אין לנו הבנה בתחילת התורה (שמעתי שיש מקור אפילו כולל פרשת נח) ורק מלך לך יש הבנה, לכן יתכן מאוד שההיסתוריה היתה שונה ושום דבר שנראה לנו שהבנו מתחילת התורה הוא אכן כזה אלא יש בו סוד.
ומהחלק השני של המדרש יש יסוד מפורסם כאשר מדברים על הפער בין ההיסתוריה ע"פ המדע למה שהתרחש על פי התורה, מביאים שהתורה התייחסה רק לעולמות שהיו ראויים בעיני הבורא, כך שיתכן שהמדע מתייחס לנושאים אחרים לגמרי.

אך בכלל ישנו יסוד שמופיע ברב קוק (נדמה לי שבאדר היקר פרק ד' ואגרת מסויימת שכרגע לא זכורה לי) שיתכן שמה שמופיע בתורה הוא לא מה שהתרחש במציאות מפני שמטרת התורה אינה כספר היסטוריה, אלא מטרת התורה היא לרומם אותנו ומבחינה מוסרית זה אמתי יותר שנתפוס את עצמנו כנברא בצלם אלוקים מאשר כהתפתחות מקופים, ולכן כך מופיע הסיפור בתורה שאף אם היסטורית זה שונה אך מבחינה רוחנית זו האמת.

ויתכן כדי להמחיש את הדבר הזה אתן דוג' לדבר מזמננו, יבוא אדם מאמין ויגיד שבזממנו אנחנו רואים את התגשמות חזון הנביאים איך הקב"ה מחזיר את כל נפוצות העם חזרה לארצנו, ותחת שלטון של עם ישראל ולא תחת שלטון בבלים/יוונים/אדומים וכדו'.
ויבוא אחר ויגיד שלא נכון בכלל, והיה: הרצל, וחיים ויצמן,ובלפור,ובן גוריון, וההסתתדרות הציונית, הגנה אצ"ל לח"י,וסוכנות יהודית וכו'
אז מה האמת מבחינה היסטורית? האם אכן יש סתירה?
ממש לא אחד הראשון תיאר למה ומדוע דברים התרחשו השני תיאר מה ואיך התרחשו הדברים.
כך יתכן שהדבר בנושאי התורה וההסטוריה הנושאים שלהם שונים מהותית, התנ"ך מתאר את משמעות האירועים, מתמקד בעיקר האירועים, במניע שלהם ובמטרתם. בעוד שההיסטוריה תתייחס לכל מה שארע, בהופעה שלהם, בעיקר והטפל (לעתים הטפל אפילו תופס יותר נפח, כך לדוג' בעוד שמבחינת ההיסטוריה הרבה חוקים מיוחסים לחמורבי, מבחינת התורה אלו אנשי מעלה כדוגמת חנוך או שם שהביאו את המוסר לכלל האנושות. או מבחינה מדעית דוד ושלמה יכולים להיות זניחים, אך האמונה מראה שמקומם הוא משמעותית יותר וכדו').","747","","1545","True","True","False","","181","141.226.12.12","0","68250","ברכות|לד ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);