var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=68277;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("האם אתה פנוי לסייע בהפצת תורה?","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5084")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","64"),new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","45"),new MostViewed("107089","הגהות הגר"א ב"מ סג","אוריאל שלמוני","01/05/24 10:28","605","45")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("68277","0","מה מברכים על לחם שאינו","09/02/20 18:31","יד שבט","תש"פ","18:31","עלי","עשוי מחמשת מיני הדגן, לחם חומוס, לחם כוסמת, לחם אינג'רה, לחם תירס ?
האם שם לחם עליהם בכלל ?","209","","1547","True","True","False","","641","194.114.146.227","0","0","ברכות|לז ע"א",""),new Message("68280","68277","שהכל.","09/02/20 21:31","יד שבט","תש"פ","21:31","Almuaddib",".","107","","1547","True","True","False","","121","87.70.40.162","0","68277","ברכות|לז ע"א",""),new Message("68299","68280","האם יהודי אתיופיה","10/02/20 11:59","טו שבט","תש"פ","11:59","עלי","בירכו על הלחם שאכלו, אם כן מה היו רגילים לברך, הרי לחמם לחם אינג'רה ?","209","","1546","True","True","False","","148","194.114.146.227","0","68277","ברכות|לז ע"א",""),new Message("68301","68299","ראה תשובת הרב יצחק יוסף (מצורף)","10/02/20 12:43","טו שבט","תש"פ","12:43","אבי גרינבלט","לכבוד

היקר והנעלה, איש על העדה, מזכה הרבים, תהלתו בקהל חסידים,

כש"ת הרה"ג ראובן וובשת שליט"א,

שלום וברכה,

איתי את אשר כתב כת"ר בענין ברכת הפת הנקראת אינג'רה (כלשון יהודי אתיופיה) העשויה מקמח טיף, והוא כעין דוחן או קטנית ואינו מחמש מיני דגן, ופת זו רגילים בה יהודי אתיופיה ונאכלת באופן קבוע, הן בהיותם באתיופיה, והן עתה כשבאו לארץ הקודש.

ונראה לדינא, שאם פת זו היתה עשויה מחמשת מיני דגן, יש לברך עליה בורא מיני מזונות, וברכת מעין שלוש אחריה, וגם אם קובעים עליה סעודה יש לברך אחריה מעין שלוש, כיון שעושים פת זו ע"ג כירה פתוחה, באופן שהבצק מתפשט על גבי הכירה, ודמי למה שפסק מרן הש"ע (סי' קסח סעיף טו) וז"ל: טריתא, דהיינו שלוקחין קמח ומים ומערבים אותם ושופכים על הכירה, והוא מתפשט ונאפה, אין עליו תורת לחם, ואין מברכים עליו אלא בורא מיני מזונות וברכה אחת מעין ג', ואפילו קבע סעודתו עליו. ע"כ. וה"ה בלחם זה, וכן בלחם הלחוח שרגילים בו יהודי תימן.

אולם אם פת זו עשויה מקמח שאינו מחמשת מיני דגן, כגון טף ודוחן וכיוצא, אין לברך ע"ז המוציא. וע' בספר אבודרהם (ברכת הלחם, זימון, ברכת המזון) שכתב: דע כי חטה ושעורה וכוסמת ושבולת שועל ושיפון, הם שמברכין עליהן המוציא ולבסוף ג' ברכות. אבל לא פת של אורז ודוחן. ע"כ.

ואם הטף מגדלים אותו במיוחד עבור זה לעשות ממנו פת, וזה עיקר גידולו, יש לברך על פת זו בורא פרי האדמה, וכדעת רבינו ירוחם, שכל שאינו ראוי לאכילה אלא ע"י ריסוק או ניפוח, וכך דרכו, אין ברכתו משתנית. ומברכים בפה"א. ומטעם זה מברכים על הפופקורן בורא פרי האדמה, שהרי אין גרגירי אותו סוג תירס ראויים לאכילה אלא באופן כזה. וכן הבמבה אי אפשר לעשותה אלא מהסוג של התירס היבש, שהוא גרגירי פופקורן, וגרגירים אלה לא ניתן לאוכלם אלא על ידי ריסוק או ניפוח, ולא כמות שהן. ולכן ברכתם בורא פרי האדמה. דהכי אורחייהו. ומה שכתב מרן אאמו"ר עט"ר זיע"א הכ"מ בהסכמה לספר הלכה ברורה, שיש לברך על כיו"ב שהכל, בזמנו אמר לי מרן אאמו"ר, שאמרו לו שהטעם שכתבנו לברך על הבמבה האדמה הוא מפני שמורגש טעם התירס, וכיון שהוכיחו לו שאין טעם התירס נרגש, ולכן כתב מה שכתב, אבל לאחר שראה שוב את מקורות ההלכה שכתבנו, וקרא שוב דברי רבינו ירוחם ודברי תרומת הדשן סימן כט, והכס"מ, והגר"ז, והמשנ"ב, והחיי אדם כלל נא, ועוד אחרונים, שכל שאי אפשר לאוכלו אלא על ידי ריסוק ברכתו בורא פרי האדמה. ולאחר שראה הדברים הסכים עמנו לברך על הבמבה בורא פרי האדמה, וכן נהג בעצמו ובירך בפנינו ב' פעמים על הבמבה בורא פרי האדמה. וכמובן שכך יש לנהוג הלכה ולמעשה.

והוא הדין בנ"ד, וכל זה דלא כמו שפסק באוצרות יוסף, שאפי' במקום שדרכן לגדל הקטניות במיוחד לשם פת, ברכתם שהכל.

אך אם עושים אותו מדוחן וכיוצא, שאין מגדלים אותם בעיקרם בשביל הפת שהם מיני קטניות שעושים מהם בישול, בזה יש לברך עליו שהכל נהיה בדברו, ואחריו בורא נפשות, וכמו שפסק בש"ע (סי' ר"ח סעיף ח') על פת דוחן ופילז'ו או שאר מיני קטניות מברך שהכל, ואחריו בורא נפשות. וע' באחרונים שם.

בברכת התורה

יצחק יוסף

הראשון לציון הרב הראשי לישראל

ונשיא בית הדין הרבני הגדול","539","","1546","True","True","False","","87","2.53.184.104","0","68277","ברכות|לז ע"א",""),new Message("68343","68301","יש הרבה בלבול בפסיקה כאן בשל חוסר הכרה","11/02/20 10:35","טז שבט","תש"פ","10:35","איתיאל","יש לשים לב שיש הרבה בלבול בפסיקה בנושא בשל חוסר הכרת המציאות.

המגגל את הנושא ימצא כמה פסיקות, וחלקן טעות גמורה דמוכח, בשל חוסר הכרת המציאות.

מספר רבנים כתבו לברך המוציא, משום שהסבירו להם שמדובר בלחם העשוי כמו לחוח. והם לא הבינו שהוא כמו לחוח בהכנתו (ביציקה עם "עיניים") - אך לא במרכיביו, שאינו עשוי מחמשת מיני דגן.

רבנים אחרים פסקו לברך שהכל (וכמדומה שכן נהוג למעשה בעדה). הם הבינו שמדובר במאכל מעין לחם תירס או לחם אורז. אך התירס והאורז לא נזרעו למטרת לחם, ולכן לחמם הוא שינוי מצורת אכילתם. לעומת הטף שעיקר שימושו בלחם האינג'רה.

ברכת אדמה מסתברת כדברי הרב יצחק יוסף שירד לעומק הסוגייה ובירור המציאות.

עוד הערה חשובה: באתיופיה היה הטף נחשב לדגן החשוב והמשובח לאינג'רה, לעומת החיטה והשעורה. אך בשנות מחסור ובצורת עירבו בקמח מחיטה או שעורה. גם בארץ בעקבות יוקר הייבוא קורה שמערבבים. וכשמערבבים פשוט שברכתו מזונות.

יש סברה ששמעתי לצדד שהפשט באורז ודוחן הוא שכל שאינו מחמשת המינים אך הוא דגן חשוב - ברכתו מזונות. ואכן זו סברה חזקה, דמה יתרון יש לאורז על פני התירס או הטף? מבחינה בוטנית הן דגן, ומכינים מהם לחם! תינח חמשת המינים - אפשר לומר שמעלתם הוא בכך שהם הדגנים המצויים בארץ ישראל. אבל במה יש לאורז ולדוחן מעלה על אחרים?","842","","1545","True","True","False","","115","213.151.52.9","0","68277","ברכות|לז ע"א",""),new Message("68345","68343","הגרע"י זצ"ל היה קשור עם יהדות אתיופיה","11/02/20 10:41","טז שבט","תש"פ","10:41","אבי גרינבלט","ולכן הידיעות הרחבות.","539","","1545","True","True","False","","53","80.178.202.72","0","68277","ברכות|לז ע"א",""),new Message("68386","68343","שאלתי את הרב מרדכי אליהו מאי שנא אורז","12/02/20 10:07","יז שבט","תש"פ","10:07","דוד כוכב","ולמה לא יברכו מזונות על גם תירס שהוא לחמם של תושבי המערב הרחוק בטרם נתגלו, כשם שהאורז הוא לחמם של יושבי המזרח הרחוק.
והוא היה עונה שלאורז יש מעלה מיוחדת, כדברי האבן עזרא דניאל א, טו:
ומקצת נראה - הטעם כל מראיהם ויאמר הגאון זה היה נס גדול ואין צורך כי היו אוכלים אורז הנקרא בלשון ערבי ארוז והוא נכבד מאד וערב מן החטה ועושה דם טהור והוא מאכל אנשי הודו ואין להם חטה ונעשו ממנו תבשילים וזה האורז ישגא מאד כאשר יבושל בחלב והכלל כי המעט ממנו משביע והוא כבד במשקליו וגרגיריו דקין מאד ואינן עגולין ותולדתו חמה ולחה והתימה מחכם גדול שאמר שהוא הדוחן שגרגיריו עגולין ויעמוד שנים רבות ולא ירקב והוא מאכל רע ותולדתו קרה ויבישה גם במיני קטנית אפונים ואינם אלה הנמצאים בצרפת כי אלה הם קרים ורעים ומנפחים והאפונים הם נמצאים בספרד ומצרים ורומא ופרווינצה והם על ג' מינים מהם לבנים ומהם אדומים ומהם שחורים וזה המין נכבד מכלם ושלשה המינים חמים ולחים ומימיהם רפואה לכבד והם מצהילין את הפנים יותר מן היין ויוכל אדם להכיר שאלה שבצרפת בלי פה והשלשה המינים פה להם והנה האורז והאפונים הם זרעונים ומבריאים את הבשר ועוד כי כל מאכל שהוא תאוה לנפש יותר יועיל ממאכל שאין הנפש אוהבת אותו אף על פי שיהיה חם ולח כתולדת החיים והנה אלו היו אוכלין דבר שתתאוה נפשם והיה מועיל להם: ","125","","1544","True","True","False","","188","213.151.53.46","0","68277","ברכות|לז ע"א",""),new Message("68439","68386","ומה עם דוחן? שגם הוא ברכתו מזונות כאורז","13/02/20 14:39","יח שבט","תש"פ","14:39","איתיאל","הרי אדרבה, באותו מקור מהראב"ע הוא מגנה את הדוחן כמאכל רע שתולדתו קרה ויבישה!","842","","1543","True","True","False","","98","213.151.52.9","0","68277","ברכות|לז ע"א",""),new Message("68441","68439","צריך לעיין","13/02/20 15:09","יח שבט","תש"פ","15:09","דוד כוכב","","125","","1543","False","True","False","","166","213.151.53.46","0","68277","ברכות|לז ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82645);