var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=68440;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("למי שלא לומד דף יומי","http://daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=31807")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","70"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","60"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","57")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("68440","0","זהירות בפסיקת הלכה על פי "עין משפט"","13/02/20 14:42","יח שבט","תש"פ","14:42","איתיאל","אחד הדברים שלימדו אותי כתלמיד, היה לפענח את כל הסימונים השונים בגמרא.

הסימונים כוללים כוכביות (מסורת הש"ס), עיגולים (תורה אור), אותיות בסוגריים עגולות (הגהות הב"ח) ומרובעות (הגהות הגר"א), ואפילו סמל של BMW😅 (גיליון הש"ס לרעק"א).

בנוסף יש לנו את האותיות הקטנות של "עין משפט - נר מצווה". זהו חיבור מפעים. רבי יהושע בועז, לפני פרוייקט השו"ת, החזיק בראשו את כל הש"ס והפוסקים, וכתב על כל הלכה בש"ס את מקומה בספרי ההלכה העיקריים: סמ"ג, רמב"ם וטור-שו"ע.

התרגלנו להניח על פי ההפניות האלו כמי ההלכה. כאשר יש מחלוקת - מן הסתם תונח האות הקטנה על יד הדעה שנפסקה למעשה.

אך הדבר אינו כך בהכרח. לעיתים הפסיקה מורכבת יותר, ואז ההפניה אינה מחייבת שכך הפסק.

לכך יעזור ללמוד עם גמרות "הלכה ברורה ובירור הלכה", שם העתיק הרב זצ"ל (ולאחר פטירתו ממשיך בכך מכון ב"מרתף" של מרכז הרב) את דברי הפוסקים ועיון בהשתלשלות הפסיקה בסוגיה. כמובן, הכי טוב פשוט לפתוח בפנים (כמו שאני מאמין שרבי יהושע בועז התכוון שישתמשו בחיבורו).

בסוגייתנו נחלקו רבי יוסי ורבי מאיר.

רבי מאיר מכשיר ברכה שאינה בנוסח הקבוע: "כמה נאה פת זו, ברוך המקום שבראה".
לעומתו רבי יוסי מתבטא: "כל המשנה ממטבע שטבעו חכמים בברכות - לא יצא ידי חובתו".

האות של "עין משפט" נמצאת על דברי רבי יוסי ומפנה לרמב"ם ברכות א', ה'. נראה לכאורה שהלכה כרבי יוסי.

אלא שהמעיין בפנים יראה שהרמב"ם שינה מדעת רבי יוסי וכתב: "כל המשנה ממטבע שטבעו חכמים בברכות - אינו אלא טועה". אך הוא לא פסל את הברכה.

בהמשך, בהלכה ו' כתב הרמב"ם: "וְאִם שִׁנָּה אֶת הַמַּטְבֵּעַ - הוֹאִיל וְהִזְכִּיר אַזְכָּרָה וּמַלְכוּת וְעִנְיַן הַבְּרָכָה, אֲפִלּוּ בִּלְשׁוֹן חֹל, יָצָא".

נמצא שהאות הונחה על דברי רבי יוסי רק בגלל השימוש בביטוי שלו: "כל המשנה ממטבע שטבעו חכמים בברכות", אך למעשה הלכה כרבי מאיר.

בדרך כלל במחלוקת רבי מאיר ורבי יוסי - הלכה כרבי יוסי ש"נימוקו עימו", ולא כרבי מאיר ש"לא יכלו חבריו לירד לסוף דעתו".

אך כאן מוכח מהמשך הגמרא שדנה למעשה בברכתו של בנימן רעיא - שהלכה כרבי מאיר (ומכאן הוסיף הרמב"ם "ואפילו בלשון חול" - שהרי ברכתו היתה בארמית).","842","","1540","True","True","False","","657","213.151.52.9","0","0","ברכות|מ ע"א",""),new Message("68447","68440","מי זה "הרב זצ"ל" ?","13/02/20 18:34","יח שבט","תש"פ","18:34","Almuaddib","אתה מודע לכך שאצל תלמידי הגרי"ד סולוביצ'יק, "הרב" זה רבם המנוח, ואצל חסידים רבים, "הרב" זה האדמו"ר הספציפי של החסידות שלהם?","107","","1540","True","True","False","","140","87.70.37.167","0","68440","ברכות|מ ע"א",""),new Message("68455","68447","[ללא נושא]","14/02/20 00:57","יט שבט","תש"פ","00:57","אור חדש","בטוחני שלא היית בא עם שאלה כזו בדברך עם חסיד כלשהו
נראה שהבחור סבור שהפורום הינו בית מדרש מצומצם לקהילת תלמידי הראי"ה זצ"ל ולא מודע למגוון הנפלא של באי בית מדרש ווירטואלי זה (אומנם דומני שהרוב המכריע אכן שייך למגזר...)","458","","1539","True","True","False","","130","109.186.154.240","0","68440","ברכות|מ ע"א",""),new Message("68460","68455","אתם צודקים..","14/02/20 11:19","יט שבט","תש"פ","11:19","איתיאל","הדברים נכתבו בקבוצת וואטסאפ והועתקו לכאן. כוונתי לרב קוק כמובן.

אני שמח להיות בפורום פתוח כזו בו יש מפגש בין בתי מדרש שונים. זה מעשיר ומפתח אותי ואני זוכה לשאוב מכך רבות.

חילכם לאורייתא!","842","","1539","True","True","False","","128","213.151.52.9","0","68440","ברכות|מ ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);