var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=68462;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מכיר סיפור לחיזוק לומדי הדף היומי?","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=19605")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","70"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","60"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","58")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("68462","0","אמר רב חנן: כל הפסוק כולו לשיעורים נאמר","14/02/20 11:24","יט שבט","תש"פ","11:24","איתיאל","לכאורה תמוה:

אין קשר מהותי בין השיעורים לבין הפסוק. לא מצאנו לעולם שיאמרו "מנא לן דהוצאת שבת בכגרוגרת? שנאמר "ותאנה". וגם אין קשר מהותי בין השיעור לבין כך שנאמר בפסוק.

ובאמת המסקנה שהכל אסמכתא.

אפשר לומר שאסמכתא הכוונה רק סימן לזיכרון. דהיינו: רב חנן אומר ללומד: אם תרצה לזכור את כל השיעורים בהלכה, שנן את הפסוק "ארץ חיטה וכו'" ותראה שכל מילותיו מתאימות לשיעורים שונים.

אך נלענ"ד שכל אסמכתא הכוונה שיש קשר מסויים לדבר בפסוק, רק שאינו מספיק חזק כדי ללמוד ממנו כמקור גמור.

ויש לבאר:
הפסוק משבח את הפירות המצויים ונפוצין בארץ.

כל השיעורים נקבעו לפי המורגל בעניין.

דהיינו, לדוגמה: אם מצאנו שהתורה קבעה דינים באכילה, מסתבר שהכוונה באכילת כזית, שהרי זית הוא האוכל הקטן ביותר הנפוץ בארץ, ואם התורה משתבחת בו, משמע שהוא אכילה חשובה (לכן מודדים דווקא בזית אגורי, היינו הזית הסורי הגדל בארץ).

כך גם להוצאת שבת, שם צריך דבר עם חשיבות שמשתמר (כשר להצניע ומצניעין כמותו). אם התורה משתבחת בתאנה, ואנו יודעים ששומרים תאנה בייבוש - מסתבר לקבוע שזה נחשב לדבר חשוב לעניין הוצאה.

גם ביום כיפור - אנו מחפשים דבר משביע שבאכילתו יחשב ביטול העינוי. אם מצינו שתמר משביע (כמו שמתואר בש"ס אצלנו ובעוד סוגיות) והוא נפוץ בארץ וראוי להשתבח בו - מסתבר למדוד לפיו.

אנו מחפשים שיעור של דבר שחשוב בשימוש, שישמרו כלי כדי לאחסנו - מסתבר למדוד ברימון (ולא באבטיח או קישוא לדוגמה), שהוא פרי חשוב בארץ, לעומת האחרים שהם שבח מצרים ולא הארץ.

וכן על זה הדרך.","842","","1539","True","True","False","","612","213.151.52.9","0","0","ברכות|מא ע"א",""),new Message("68463","68462","רק לעניין עצם כשעורה אין לי הסבר","14/02/20 11:26","יט שבט","תש"פ","11:26","איתיאל","כנראה בגלל שאני לא בקיא בענייני טומאה וטהרה וסברותיהן","842","","1539","True","True","False","","99","213.151.52.9","0","68462","ברכות|מא ע"א",""),new Message("68634","68462","פירות שנשתבחה בהם א"י","19/02/20 15:44","כד שבט","תש"פ","15:44","ימין","רש"י ד"ה ופליגא דרבי חנן. הא דר' יצחק דאמר המוקדם קודם לברכה אלמא קרא לשבח א''י בא שיש בה פירות החשובים הללו ומנאן כסדר חשיבותם ופליג אדר' חנן דאמר לא בא הכתוב להודיע שבח חשיבות הפירות בטעם שלהם אלא שבחה של א''י שיש בה פירות ששיעורי תורה נתלין בהן
רואים ברש"י שאין באמת קשר בין הפסוק עצמו לשיעורים, אלא שבאו לומר שאלו הם הפירות המיוחדים של הארץ, ושיש שיעורים בחז"ל לכל מיני ענינים שהם שוים.","895","","1534","True","True","False","","69","185.105.176.226","0","68462","ברכות|מא ע"א",""),new Message("68471","68463","עצם כשעורה מטמאה במגע ובמשא, אבל לא באהל","15/02/20 20:16","כ שבט","תש"פ","20:16","Almuaddib","השיעור המינימלי של עצם אדם, כדי לטמא כאמור לעיל.","107","","1538","True","True","False","","133","77.124.15.109","0","68462","ברכות|מא ע"א",""),new Message("68477","68471","כן, אבל מה הקשר דווקא לשעורה?","15/02/20 22:08","כ שבט","תש"פ","22:08","איתיאל","","842","","1538","False","True","False","","82","213.151.52.9","0","68462","ברכות|מא ע"א",""),new Message("68495","68477","שהם מפוזרים בארץ כעצמות בית הפרס","16/02/20 02:30","כא שבט","תש"פ","02:30","דוד כוכב","מסכת כתובות דף סו ע"ב: "ראה ריבה אחת שהיתה מלקטת שעורים מבין גללי בהמתן של ערביים".","125","","1537","True","True","False","","212","213.151.53.46","0","68462","ברכות|מא ע"א",""),new Message("68498","68495","כיוון מעניין, תודה!","16/02/20 09:09","כא שבט","תש"פ","09:09","איתיאל","","842","","1537","False","True","False","","79","213.151.52.9","0","68462","ברכות|מא ע"א",""),new Message("68507","68495","אחד! עשר!","16/02/20 15:46","כא שבט","תש"פ","15:46","אמלתראות","","267","","1537","False","True","False","","154","108.61.94.168","0","68462","ברכות|מא ע"א",""),new Message("68584","68507","מה?","18/02/20 16:03","כג שבט","תש"פ","16:03","איתיאל","","842","","1535","False","True","False","","83","213.151.40.2","0","68462","ברכות|מא ע"א",""),new Message("68637","68634","אפשר ללמוד זכות","19/02/20 17:03","כד שבט","תש"פ","17:03","אמלתראות","ששמן ודבש לא היו להם במצרים ע"כ לא הביאו המרגלים כי לא היו להם איך לראות שינוי בפירות אלו ולצחק מהם.
וכהיום נשאר רק שני פירות אלו שיש לכל עם ישראל בנגישות ובקלות עם הכשרים טובים שמןזית וזיתים ותמרים שב"ה זוכים לקיים בהם מצוות תרומות ומעשרות ושמיטה, [לצערינו מעשר עני ולקט שכחה ופאה עוד לא, וסומכים על אי פרקטיות של עניים לבא ולקחת, הגם שמפעל האדיר 'לקט ישראל' של עם הנבחר מבני ישראל שעוד לא זכו לא להפסיק בין ישתבח ליוצר אור מקיימים בהידור רב]","267","","1534","True","True","False","","148","68.192.18.248","0","68462","ברכות|מא ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);