var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=68586;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("ברוכים הבאים לפורום פורטל הדף היומי","")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","70"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","60"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","58")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("68586","0","ברכת בורא נפשות","18/02/20 16:17","כג שבט","תש"פ","16:17","איתיאל","השותה מים לצמאו - מברך שהכל.

לאפוקי מאן דחנקתיה אומצא.

אם הוא נחנק ממאכל, פשיטא שלא יברך. איך הוא יכול מעשית לברך?

(אגב, היה אפשר להביא נפק"מ נוספות פשוטות, כמו השותה מים כדי לבלוע תרופה ואינו צמא, או שאינו מרגיש בכלל צמאון, ושותה רק לרפואה).

אפשר לפרש שמיירי על ברכה אחרונה, לפטור אותו, ועיין תוס' שמביא מחלוקת בעניין.

פירוש זה יכול להתאים לסדר המשנה:

תחילת הפרק עסק בברכה ראשונה.

עכשיו במשנה האחרונה מדברים על ברכה אחרונה (על שבעת המינים ועל שלק).

אם ברכת המים כאן מדובר בברכה ראשונה - מסתבר להכניס במשניות הראשונות של הפרק.

אבל:

בראש דף מד: נחלקו האמוראים אם מברכים נפשות על מים (ועל ירקות). וגם רב אשי (מחותמי הגמרא) מעיד שכד מדכרנא הוא מברך נפשות על מים.

משמע שלא הייתה הלכה רווחת לברך נפשות על מים. ואם המשנה מדברת על ברכה אחרונה - היו צריכים להוכיח ממשנתנו.

(וממילא קשה, אם כן מה הכוונה "פוק חזי מאי עמא דבר" אם אפילו גדול הדור, רב אשי, אינו מוחזק בזה בקביעות!).

בכלל, לבבי ברכת "בורא נפשות" -
במשנה לא מצינו רמז לברכה זו כברכה אחרונה.

עד כדי שבדף לז אומרים על אורז "לאחריו ולא כלום". ורק הגמרא ורש"י מוסיפים "אלא בורא נפשות".

ובמעשה רבי יוחנן שאכל זית ובירך אחריו תחילה וסוף אומרים " דילמא בורא נפשות" - משמע שיש צד שלא מברכים ברכה אחרונה זו (וזו סברת מי שרצה להוכיח מכאן שבירך מעין 3).

ואכן יש ראשונים (ריטב"א לדוגמה) שכתבו שברכת נפשות היא שבח של רשות ומעלה לברכו, ואינו חובה.","842","","1535","True","True","False","","671","213.151.40.2","0","0","ברכות|מה ע"א",""),new Message("68601","68586","מה שלא הביאו ראיה משותה מים לתרופה","18/02/20 23:08","כג שבט","תש"פ","23:08","ימין","בתוס' כ' על המקום דהרבותא בשתה מים כשחנקתיה אומצא שלמרות שנהנה שמשחרר את גרונו אין חשיב דנהנה מהמים להצריכו בברכה
וי"ל דזה גם הסיבה שהביאו דוגמא זו שלגבי שתה מים לתרופא פשיטא לן דאינו יברך דאי"ז חשיב דנהנה מהמים וכל הרבותא זה בחנקתיה אומצא דשם מחדשים דלא חשיב דנהנ","895","","1535","True","True","False","","57","185.105.176.226","0","68586","ברכות|מה ע"א",""),new Message("68605","68601","לא הבנתי את ההבדל","19/02/20 09:09","כד שבט","תש"פ","09:09","איתיאל","","842","","1534","False","True","False","","68","213.151.52.9","0","68586","ברכות|מה ע"א",""),new Message("68633","68605","ההבדל בין בולע תרופה לחנקתיה אומצא","19/02/20 15:11","כד שבט","תש"פ","15:11","ימין","(אגב, היה אפשר להביא נפק"מ נוספות פשוטות, כמו השותה מים כדי לבלוע תרופה ואינו צמא, או שאינו מרגיש בכלל צמאון, ושותה רק לרפואה).

עד כאן מה שהובא בשאלה. ובאתי להסביר שנ"מ יותר פשוטות אין בהם שום חידוש דאינו מברך, ואי"צ שיביאו במשנה "השותה מים לצמאו מברך שהכל" דפשוט שאין צריך לברך כשבולע תרופה.
וכל מה שבאו לחדש במשנה, זה לגבי חנקתיה אומצא ששם יש הנאה שמשחרר לו הגרון.","895","","1534","True","True","False","","76","185.105.176.226","0","68586","ברכות|מה ע"א",""),new Message("68646","68633","לא הבנתי מה ההבדל","19/02/20 20:46","כד שבט","תש"פ","20:46","איתיאל","בשניהם יש לו הנאה, שאינה הנאת רוויון הצמא.

בחנקתיה אומצא נהנה מכך שהגרון משתחרר, ובתרופה נהנה מרפואתה. אין בין זה לזה כלום בסברא.

לא ברור לי למה תרופה פשיטא לך שלא יברך, ובחנקתיה אומצא זה חידוש.

אגב, יש ראשונים שדווקא מבארים שהחידוש של הגמרא בשותה שמן לרפואה שמברך הואיל ואית ליה הנאה, היא לא במקרה שיש לו הנאת החך, אלא שמברך מטעם הנאת הגוף מהתרופה.","842","","1534","True","True","False","","89","213.151.52.9","0","68586","ברכות|מה ע"א",""),new Message("68688","68646","ההבדל בין בולע תרופה לחנקתיה אומצא","20/02/20 23:33","כה שבט","תש"פ","23:33","ימין","נכון שגם בבולע תרופה יש לו הנאה אבל שם ההנאה היא מהתרופה עצמה והמים באים רק לעזור לו לבלוע את התרופה ולא שיש לו ענין במים בפני עצמם
משא"כ בחנקתיה אומצא ההנאה היא מהמים עצמם שהם משחררים את הגרון ולכן יש יותר סברא באומצא שייחשב הנאה מבולע תרופה","895","","1533","True","True","False","","51","185.105.176.226","0","68586","ברכות|מה ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);