var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=69814;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("על מעלת הפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=9140")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","70"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("69814","0","שפופרת של ביצה","04/04/20 22:20","י ניסן","תש"פ","22:20","עלי","הרב אנטרוי במאמרו ה...מובא בזה בחלון ה'מאמרים' טען שצריך לקרא 'ביצה' בחיריק.
בפירושו לתורה כתב בעל הטורים כך :
"אשר שם האחת שפרה. ברוחו שמים שפרה (איוב כו, יג). כי דרך המילדת שפעמים שהולד נולד מת ולוקחת המילדת שפופרת של קנה ומשימה תוך מעיו של הולד ומנפחת בו ומשיבה רוח לולד. וזהו שפרה לשון שפופרת."
לו רצו במשנה לומר שמדובר בקנה סוף שחוררו היו כותבים פשוט - שפופרת של קנה, כפי שעשה בעל הטורים, ולא - שפופרת של ביצה !
המעניין כמובן בפירושו שברור שלא היתה יכולה להיות לבעל הטורים ידיעה על היכולות של המילדות או בכלל המצרים הקדמונים, לבצע הנשמה מלאכותית, בודאי לא בילודים, לכל היותר יכול היה לדעת על היכולות בדורו, אולם זה התיאור הראשון בהיסטוריה העולמית על פעולה כזו ( לא רק בקרב מילדות אלא בכלל ) עד כמה שהצלחתי למצוא בספרות ההיסטוריה הרפואית ( ואף פרסמתי בשעתו מאמר על כך בבטאון להיסטוריה רפואית של האוניברסיטה העברית 'קורות' שאינו יוצא עוד לאור ), ולא ברור אם באמת פעולה כזו בוצעה בדורו בידי מילדות או בכלל, או שזו השערה נבואית של בעל הטורים ופירוש מקורי שלו.
בדור ובמצב בו מכונות הנשמה מלאכותית הן מצרך מבוקש, כדאי לזכור מי הראשון שכתב על הנשמה מלאכותית וכיצד הדבר בוצע...( בעצם רק על צנרור הקנה... )","209","","1490","True","True","False","","563","141.226.63.124","0","0","שבת|כט ע"א",""),new Message("69817","69814","יש"כ גדול !!","04/04/20 22:33","י ניסן","תש"פ","22:33","אבי גרינבלט","","539","","1490","False","True","False","","56","95.86.72.116","0","69814","שבת|כט ע"א",""),new Message("70807","69814","הנשמה","05/04/20 08:59","יא ניסן","תש"פ","08:59","אביגדור","אולי זה לא זהה למה שכתב בעל הטורים, אבל הרעיון דומה (וגם מבעל הטורים משמע שכך היתה "דרך המילדות" בזמנו):

תלמוד בבלי מסכת שבת דף קלד עמוד א: ואמר אביי אמרה לי אם: האי ינוקא דלא מנשתיה - לינפפיה בנפוותא ומנשתיה.
רש"י שם:
דלא מינשתא - שאין נשימה ניכרת בו, שאין דופק כנגד לבו כדרך כל אדם.
לינפפיה בניפוותא - יניפו עליו בנפה שקורין וא"ן +נפה, כברה+.

בנוסף. אני מעתיק מאנציקלופדיה הלכתית רפואית ערך נוטה למות:

יש לציין, כי עקרונות הטיפול של החייאה נשימתית מתוארים כבר במקרא ובחז"ל:
מעשה אליהו ובן הצרפתית[55], שאליהו נשכב על הילד, ושם פיו אל פיו, והנשים אותו[56]. ואמנם נחלקו הראשונים אם המדובר היה שהילד מת ממש, ואליהו עשה נס של תחיית המתים, או המדובר היה שלא מת ממש אלא נתעלף, ואליהו השיב את רוחו[57]. והנה לפי הדעה שהנער לא מת ממש, בוודאי מדובר בהחייאה רפואית, ובעקרונות ההנשמה מפה לפה. אך גם לדעה שהיה זה נס - יש מי שכתב, שרוב פעמים הניסים נעשים על ידי מעט תחבולה מדרך העולם[58], ומכאן שיש במעשה זה רמז להחייאה על ידי הנשמה מלאכותית.
מעשה אלישע ובן השונמית[59], שאלישע נשכב על הילד המת, ושם פיו על פיו. ואמנם במעשה זה ברור לכל הדעות שהילד היה מת, והיה זה מעשה ניסים של תחיית המתים, אך מידי רמז של החייאה רפואית לא יצאנו, וכדברי אחד המפרשים, שאלישע עשה כן להנשים את הילד, כי רוב הניסים נעשים עם מעט תחבולה מדרך העולם[60].
כשהמרגלים נכנסו לארץ והגיעו לחברון, נפלו על פניהם ארצה, התחילו אנשי כנען מנפחים בפיהם ומנשבים בפיהם כדי להחיותם[61].
יש מי שכתב, ששפרה ופועה נהגו כדרך המיילדות, שלפעמים הוולד נולד מת, והמיילדת לוקחת שפופרת של קנה, משימה בתוך מעיו של הילד, ומנפחת בו, ומשיבה רוח לילד[62].","571","","1489","True","True","False","","171","164.138.115.124","0","69814","שבת|כט ע"א",""),new Message("70810","69814","יפה מאוד נקודה קטנה עם הבהרה גדולה.","05/04/20 09:38","יא ניסן","תש"פ","09:38","קותי","","217","","1489","False","True","False","","111","79.183.47.207","0","69814","שבת|כט ע"א",""),new Message("70823","69814","עוד הערה על המאמר הנ"ל","05/04/20 10:58","יא ניסן","תש"פ","10:58","יום יום ידרשון","הוא כותב שלא מצא בראשונים מי שפירש שמדובר בקליפת ביצה.
ראה פיה"מ לרמב"ם - "שפופרת של ביצה, קליפת הביצה"","919","","1489","True","True","False","","76","95.86.105.165","0","69814","שבת|כט ע"א",""),new Message("70816","70807","וכהערה נוספת","05/04/20 10:06","יא ניסן","תש"פ","10:06","אביגדור","גלינוס, במאה ה-2 לספירה, ערך ניסויים בהנשמה ע"י מפוח לבעלי חיים מתים (בספרו "השימוש באברי גוף האדם" עמוד 339).","571","","1489","True","True","False","","128","164.138.115.124","0","69814","שבת|כט ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);