var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=75894;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("דף יומי - יתרונות מול חסרונות","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=729")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","51"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","44"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","28")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("75894","0","איך מותר לטלטל את החררה - פ"ר ?","08/07/20 20:46","טז תמוז","תש"פ","20:46","מרדכי דב זינגר","פגה שטמנה בתבן
וחררה שטמנה בגחלים
אם מגולה מקצתה מותר לטלטלה
ר''א בן תדאי אומר
תוחבין בכוש או בכרכר והן מנערות מאיליהם

איך מותר הרי הגחלים כבות.
והוה פסיק רישא....מכבה !!!

יש לי כיוון, אך אני מסופק.","807","","1391","True","True","False","","532","213.151.52.174","0","0","שבת|קכג ע"א",""),new Message("75896","75894","ראה כלבו ל"א","08/07/20 21:34","טז תמוז","תש"פ","21:34","אבי גרינבלט",""ועוד כתבו ז״ל חררה שטמנה בגחלת מות׳ לטלטלה במגולה מקצתה ואף ע״פ שמכבה לפי שאין מתכוין לכך ולא פסיק רישיה והר״ז והרמב״ם כתבו כללו של דבר כל דבר שאסור והיתר זה על זה אם הוא צריך לאסו׳ אין מותר לטלטלו אלא במת בלבד אבל אם הוא צריך להתר מטלטל גם האסור ונוערו או שומטו כגון מעות על הכר ונר שעל גבי הטבלא ופגה שטמנה בתבן וחררה שטמנה בגחלים והני מילי כשלא הונח שם האסור על דעת שיהא ההתר בסיס לו אבל הניחו על דעת כן אסור דכל בסיס דבר אסור כאסור עצמו ע״כ. וטלטול מן הצד שמיה טלטול גבי אבני׳ או עצים אבל לא למת ולא לגבי אוכלי׳ כמו שבארנו".","539","","1391","True","True","False","","60","77.125.5.89","0","75894","שבת|קכג ע"א",""),new Message("75911","75894","כיוונת לדעת רש"י","09/07/20 06:47","יז תמוז","תש"פ","06:47","יום יום ידרשון","עירובין עז.
"וחררה שהטמינה - אתמול בגחלים, ועכשיו כבו, ומכל מקום מוקצין הן. אבל לא כבו לא, דמתוך שנהפכים מכבה את התחתונות ומבעיר את העליונות, כדאמרינן בכריתות"

וראה ריטב"א לעיל יח ע"ב בענין בשר על גבי גחלים:
"פירשו הגאונים ז"ל דאפילו על הגחלים ממש... יש לומר דכיון דכי שקיל ליה מן הגחלים אין דעתו להבעיר ולא לכבות ואפשר שלא יכבה ולא יבעיר הוה ליה דבר שאין מתכוין שהוא מותר, ואתיא הא וההיא דחררה כפשטה אפי' בגחלים שלא כבו, וכן עיקר בעיני מורי הרב הגדול ז"ל, ואעפ"כ למעשה טוב לחוש לפרש"י ז"ל".","919","","1390","True","True","False","","113","212.76.103.21","0","75894","שבת|קכג ע"א",""),new Message("75904","75896","הוא עיוור ? לא רואה שיש גחלים עוממות ?","09/07/20 00:38","יז תמוז","תש"פ","00:38","מרדכי דב זינגר","מה שייך לא מתכוון ? - אינני מבין את הכלבו.
ברור לי שאם יש גחלים עוממות זה פסיק רישא.
וה' יאיר עייני.

ונלע"ד דמיירי בגחלים כבויות.
שלפני שבת הטמינו בתוכם את החררה בצורה המותרת כדילפינן ליל פרק כירה.
וכעת הגחלים כבו לגמרי. אבל....יש כאן בעיה שהם היו מוקצים בין השמשות.
וטילטול מן הצד התירו בכה"ג.","807","","1390","True","True","False","","56","213.151.52.174","0","75894","שבת|קכג ע"א",""),new Message("75906","75904","פשוט שכבויות","09/07/20 01:41","יז תמוז","תש"פ","01:41","אור חדש","שכך פשט הסוגיה ודומיא דהטמנה בעפר ותבן ששם שייך רק שאלת מוקצה ולא איסורי תורה","458","","1390","True","True","False","","85","141.226.148.39","0","75894","שבת|קכג ע"א",""),new Message("75909","75904",">>>","09/07/20 04:50","יז תמוז","תש"פ","04:50","אבי גרינבלט","אינו מתכוון לכיבוי הגחלים.
מדוע בהכרח יכבה ?
(דרך אגב , עד שראיתי את דבריו , סברתי כמוך)","539","","1390","True","True","False","","54","77.125.5.89","0","75894","שבת|קכג ע"א",""),new Message("75907","75906","איך אתה מסביר את הכלבו ?","09/07/20 02:39","יז תמוז","תש"פ","02:39","מרדכי דב זינגר","","807","","1390","False","True","False","","48","213.151.52.174","0","75894","שבת|קכג ע"א",""),new Message("75913","75907","אענה לך","09/07/20 08:02","יז תמוז","תש"פ","08:02","אור חדש","מיד אחרי שתסביר כיצד כתב הרמ"א שכתיבה בלעז אינה דאו' נגד דעות כל התנאים והאמוראים בסוגיה","458","","1390","True","True","False","","100","109.186.18.217","0","75894","שבת|קכג ע"א",""),new Message("75910","75909","עיין בהגר"ש שקאפ כתובות ד-ב","09/07/20 05:22","יז תמוז","תש"פ","05:22","מרדכי דב זינגר","כשמתכוון לעבירה ולמטרה אחרת יחד,
כגון שסוגר את דלת ביתו
גם בשביל לשמור על הבית
וגם בשביל לצוד את הצבי שבתוכו,
וכמו בעניניינו
גם להוציא את החררה
וגם לכבות את הגחלים

נחלקו הראשונים,
ויש בזה שלוש דעות

- נחשב כמתכוון וחייב (ר"ן).
- נחשב כאינו מתכוון ומותר (רשב"א ע"פ שלטי גיבורים).
- במלאכת צידה נחשב כאינו מתכוון ומותר,
אך בשאר מלאכות שבת ....מכבה ....
נחשב כמתכוון וחייב (רשב"א ע"פ הגר"ש שקאפ שם)","807","","1390","True","True","False","","78","213.151.52.174","0","75894","שבת|קכג ע"א",""),new Message("75912","75910","אינו מתכוון "גם" לכבות","09/07/20 07:09","יז תמוז","תש"פ","07:09","אבי גרינבלט","","539","","1390","False","True","False","","59","77.125.5.89","0","75894","שבת|קכג ע"א",""),new Message("75916","75911","הזכרתני את הגמ' בתמורה טז","09/07/20 09:22","יז תמוז","תש"פ","09:22","מרדכי דב זינגר","ראשית יישר כח גדול.

תנא הוא עתניאל הוא יעבץ ומה שמו יהודה אחי שמעון שמו
עתניאל שענאו אל
יעבץ שיעץ וריבץ תורה בישראל
ומנלן שענאו אל
דכתיב (דברי הימים א ד, י) ויקרא יעבץ לאלהי ישראל לאמור אם ברך תברכני והרבית את גבולי והיתה ידך (עמדי ועשה מרעתי) לבלתי עצבי ויבא אלהים את אשר שאל אם ברך תברכני בתורה והרבית את גבולי בתלמידים והיתה ידך עמדי שלא ישתכח תלמודי מלבי ועשה מרעתי שיזדמנו לי ריעים כמותי לבלתי עצבי שלא ישגבני יצה"ר מלשנות אם אתה עושה כן מוטב ואם לאו הריני הולך לנסיסי לשאול מיד ויבא אלהים את אשר. שאל כיוצא בדבר אתה אומר (משלי כט, יג) רש ואיש תככים נפגשו מאיר עיני שניהם ה' בשעה שהתלמיד הולך אצל רבו ואומר לו למדני תורה אם מלמדו מאיר עיני שניהם ה' ואם לאו (משלי כב, ב) עשיר ורש נפגשו עושה כולם ה' מי שעשאו חכם לזה עושה אותו טיפש טיפש לזה עושה אותו חכם","807","","1390","True","True","False","","69","213.151.52.174","0","75894","שבת|קכג ע"א",""),new Message("75917","75912","אם החלטת שהא סובר כמו הריטב"א","09/07/20 09:23","יז תמוז","תש"פ","09:23","מרדכי דב זינגר","","807","","1390","False","True","False","","54","213.151.52.174","0","75894","שבת|קכג ע"א",""),new Message("75914","75913","יכול שהתכוונת לאו"ז ?","09/07/20 08:11","יז תמוז","תש"פ","08:11","אבי גרינבלט","כיצד זה קשור (ראה דברי הגרע"י זצ"ל בספרו "לוית חן" על המשנ"ב והבה"ל בהלכות שבת בנידון זה) ?","539","","1390","True","True","False","","51","147.161.13.97","0","75894","שבת|קכג ע"א",""),new Message("75918","75914","הרמ"א","09/07/20 09:31","יז תמוז","תש"פ","09:31","אור חדש","העתיק דבריו המנוגדים לדעת כל התנאים והאמוראים בסוגיה בסי' שו סעי' י

כאשר ראשון מחדש מדעתו שאיסור דאו' של כתיבה אינו חל במקרים שר' יוסי ושאר חבריו סברו שזה איסור סקילה הרי שזו פשוט טעות ואיננה כלל בגדר 'דעת מיעוט' וכד'

וממילא זה ההקשר לנד"ד, לעיתים נדירות ניתן למצוא בדברי רבותנו הראשונים טעויות גסות הניכרות לעין כל*, השאלה למה זה קרה וכיצד ייתכן שטעו כ"כ היא שאלה מעניינת אבל חלילה לטעון שלא טעו (ובכך לזייף התורה הק') רק בשל אותן שאלות
[אומנם ספציפית בשאלתנו כמובן שלא ניתן להכריע לגמרי שהרי גדרי לא מתכוון למול פס"ר אינם מיושבים כלל בש"ס ולכן ניתן לאחוז בכל סוגיה בדעות מנוגדות]

*כך גם למשל בנדון של אכילת אותיות בעוגה וכד' שלמדו מתשובת המהר"ם הי"ד לאיסור וזה בוודאי טעות לא פחותה מהתר כתיבה בלש' נכרי (אומנם הטעות לא בהכרח של המהר"ם כנראה למעיין בדבריו, שלא אסר זאת מעולם אלא דיבר על צד ההתר ואולי לא ניסח כראוי מפני טרדות מאסרו)","458","","1390","True","True","False","","102","141.226.147.220","0","75894","שבת|קכג ע"א",""),new Message("75920","75917",">>>","09/07/20 10:00","יז תמוז","תש"פ","10:00","אבי גרינבלט","לא החלטתי כלום.
לאיזו עבירה הוא מתכוון ?
האם ראית בדברי ה'כלבו' שיש בכוונתו לכבות את הגחלים ?
גם בדברי רש"י שהובאו כאן , לא ציין זאת אלא את ענין הפ"ר.","539","","1390","True","True","False","","58","77.125.5.89","0","75894","שבת|קכג ע"א",""),new Message("75919","75918","קראת את דברי הגרע"י זצ"ל ?","09/07/20 09:59","יז תמוז","תש"פ","09:59","אבי גרינבלט",""העתיק דבריו" , מי העתיק את מי ?
"טעויות גסות" באמת ??
האם אתה מתכוון ש'הכלבו' גם 'טעה טעות גסה' (וגם הריטב"א שהובא בהודעתו של 'יום יום') ?

לגבי הנידון שהעלית בענין דברי המהר"ם, 'דגול מרבבה' התייחס לזה וראה דבריו בהתייחסו לדברי מהר"ם אלו .","539","","1390","True","True","False","","54","77.125.5.89","0","75894","שבת|קכג ע"א",""),new Message("75921","75919","לא קראתי","09/07/20 10:37","יז תמוז","תש"פ","10:37","אור חדש","כפי שכבר ציינתי מס' פעמים אין לי ת"י את רוב הספרים שאתה מפנה אליהם תדיר

ברור שהרמ"א העתיק דברי האו"ז

ברור שלטעון שאין כתיבה דאו' בכתב זר זו טעות גסה בהתחשב בכך שדעת ר"י שבד"כ הלכה כמותו שחייב בכל רושם משמעותי ומעביר מסר ולשאר חכמים צריך סימן כתיבה מוסכם עכ"פ

לכן ברור שלקחת איסור תורה ולהופכו לאיסור דרבנן זו טעות גסה וחמורה (וראה במ"ב שדחה מסיבה זו דבריו אומנם כמובן נקט בלש' עדינה הרבה יותר ממני אך זה עניין של ניסוח ולא מהות)

לגבי דברי הכלבו- לא בהכרח טעות ובטח לא גסה

רק הגבתי לשואל שאני לא מרגיש חובה ליישב דברים פשוטים עם דעות כל הראשונים, שהרי או שהבינו בדרך לא פשוטה נגד דעת ההולכים בדרך הסלולה ואז זה אחריותם ליישב ולהסביר למה נטו מדרך הישר ואין זו אחריותי, או שפשוט טעו וממילא הדעה בטלה ובטח אינני חייב ליישבה עוד","458","","1390","True","True","False","","93","141.226.147.220","0","75894","שבת|קכג ע"א",""),new Message("75955","75920","ראה דברי יום יום לקמן","10/07/20 14:14","יח תמוז","תש"פ","14:14","מרדכי דב זינגר","","807","","1389","False","True","False","","31","95.86.87.30","0","75894","שבת|קכג ע"א",""),new Message("75929","75921","להלן דבריו","09/07/20 13:32","יז תמוז","תש"פ","13:32","אבי גרינבלט","","539","jpg","1390","False","True","False","","43","77.125.5.89","0","75894","שבת|קכג ע"א","0-jpg"),new Message("75930","75929","עיינתי ביבי"א","09/07/20 13:54","יז תמוז","תש"פ","13:54","אור חדש","ודבריו לתרץ קושיות הבה"ל קלושים מאד וכהקדמתו בעצמו שלא כ' שם אלא לתרץ דברי הקדמונים (ואני סולד מדרך זו שמובילה לסילוף התורה כידוע)
למשל שר"י מחייב בשתי סימניות בעלמא אך יפטור בכתב גמור של אומה זה תרוץ מהזן הגרוע ביותר ולא נאמר אלא רק בדרך 'קדמון אמר משהו אז נתרץ שהוא צודק אפילו שאין בזה שום הגיון'
וכן מסיק בעצמו שקשה לסמוך על דעה זו אם לא במקרה של דוחק גדול וצירוף דרבנן וכד'","458","","1390","True","True","False","","97","141.226.147.220","0","75894","שבת|קכג ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);