var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=78312;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("על מעלת הפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=9140")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","45"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","24")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("78312","0","אין מזל לישראל?","09/08/20 11:50","יט אב","תש"פ","11:50","איתיאל","האם הבנתי נכון?

המסקנה בגמרא היא שיש מזל לכו"ע?

כלומר: בכל הסיפורים שהובאו לומר שאין מזל לישראל, הכוונה שיש השפעה למזלות, אלא שישראל יכולים להימלט מהם ע"י מעשים טובים.

יו"ד סימן קע"ט סעיף ב' כתב הרמ"א:

במה שאדם יודע שהוא כנגד המזל לא יעשה ולא יסמוך על הנס, אלא שאין לחקור אחר זה, משום "תמים תהיה" (תשובת הרמב"ן סימן רפ"ו)

והגר"א שם כתב שהמקור מסוגייתנו, שהיו ר"ע ורנב"י יריאים מדברי הכלדיים.

אבל הרמב"ם (ע"ז י"א) משמע ממנו שהכל הבל וכזב.

לדוגמה, הלכה ט':

אסור לעונן, אע"פ שלא עשה מעשה, אלא הודיע אותן *הכזבים שהכסילים מדמין שהן דברי אמת ודברי חכמים*.

ובסוף סעיף י':

"וכן אותן הקולות והשמות המשונים והמכוערים *לא ירעו וגם היטב אין איתם*.

וצ"ע איך הרמב"ם יסביר את כל הסוגיה אצלנו ומעשי חכמים בעניין.","842","","1357","True","True","False","","563","","0","0","שבת|קנו ע"א",""),new Message("78313","78312","מניין","09/08/20 12:53","יט אב","תש"פ","12:53","עלי","ידע הרמב"ם ועל סמך מה שאין לסמוך על תחזית הכוכבים, וכי ערך מחקר מדעי שהוכיח שכך הם פני הדברים ?
גם החוזים בכוכבים בתקופתו ובימים קדומים יותר לא חשבו שהתחזית בכוכבים והמזל מדוייקים אלא רק 'בערך'.
תפישתם היתה שהאדם קשור כביכול בחוטים דקים בלתי נראים לכוכבים כמו מריונטות, ועל פי תנועת הכוכבים מתנהלים מאורעות חייו, אלא שבגלל המרחק קשה לחזות במדויק את גורלו, אבל גורלו קבוע וקשה מאד לשנותו. לא רק אדם פרטי כך אלא גם אומות שלמות. הם התעלמו כמובן מהעובדה שלא בכוכבים הכל תלוי אלא במי ששולט בתנועת הכוכבים שהוא הקב"ה.
למרות זאת, האמינו הקדמונים שאפשר להתערב ולשנות מאורעות צפויים כמו על יד חיתוך החוטים הקושרים לכוכבים או משיכתם לצד מסויים.
הדוגמה החשובה והמוכרת ביותר היא אולי סיפור לידת משרע"ה כמובא במדרש רבה שמות, שם החוזים בכוכבים הודיעו לפרעה שעומד להיוולד מושיעם של ישראל ( משמע שידעו והכירו בכך שיש תחזית הנוגעת מקדמת דנא לישראל כאומה ושבעיקרון יש כבר תוכנית שאינה ברת שינוי לגבי גורלם עד קץ הימין ), ופרעה חשב שניתן למנוע את לידתו ע"י פעולות מנע שימנעו זאת וגזר שלוש גזירות בזו אחר זו וכולן נכשלו כידוע, ובאחרונה 'כל הבן הילוד היארה תשליכוהו' שגזר גם על עמו, כי לפי הכוכבים ראו שמושיעם של ישראל יגדל ויהיה ל'נסיך מצרי' בבית המלוכה ( לא ראו מדויק איך ומיהו בדיוק לכן נאלץ לגזור על כל הנולדים ), ושילקה וימות על עניין המים ( ואכן לקה במי מריבה ולא ביאור ), ובעקבות הגזרה גם עמרם ויוכבד הבינו שיש גזרה עליונה כזו אך לא בגלל הכוכבים והמזל אלא גזרה של הקב"ה, שרוצה על ידי טעות המצרים דווקא להצילו, ולכן לא ניסו להתנגד ולהסתיר את משרע"ה אלא בעצמם השליכו אותו ליאור, אבל בתיבה וליד מקום ארמון פרעה, כדי שמי מבני הארמון יקחהו להצילו, וסמכו על הקב"ה שיסובב את הצלתו שהרי לפי הגזרה צריך המושיע להיוולד ולהינצל ולגדול להיות נסיך מצרי...כפי שאכן קרה...כי האדם צריך לעשות השתדלות כפי יכולתו, בין אם במע"ט, צדקה וכדו' בתורה ותפילה, והקב"ה מסייע לצדיקים הסומכים עליו להצליח במקום שצריך מעבר לאפשרותם, בין אם בנסים גלויים ובין אם בנסתרים או בסיבוב הסיבות הטבעיות. ורואים שאף הרשעים מבינים זאת, אלא שטועים לחשוב שיכולים להלך גם נגד רצונו שלהקב"ה ע"י התערבויות שונות, וכמו אצל פרעה הקב"ה משתמש במעשיהם דווקא כדי להכשיל את ניסיונותיהם...כדאי לעיין במדרש כי מעניין מאד...","209","","1357","True","True","False","","137","194.114.146.227","0","78312","שבת|קנו ע"א",""),new Message("78315","78312","כידוע שהגר"א כתב דברים קשים על הרמב"ם","09/08/20 13:18","יט אב","תש"פ","13:18","אבצן","בענין הזה [יו"ד קעט] ובענין השדים שהרמב"ם שלל אותם ועוד, האריך בזה בספר 'משנת החלומות' בפרק שם שעוסק בחלום שעל ידי שד.

הגר"א כתב על הרמב"ם ש"הפילוסופיה הארורה הטתו ברוב לקחה וכו'" ע"ש.","785","","1357","True","True","False","","113","109.226.59.2","0","78312","שבת|קנו ע"א",""),new Message("78320","78312","דעת הרמב"ם מוכרת","09/08/20 17:43","יט אב","תש"פ","17:43","איתיאל","ואין טעם להתחיל להתפלסף סביבה.

רק רציתי להבין איך הוא מפרש את הגמרא שלנו.

הרי לא מסתבר שסבר שכל אותם תנאים ואמוראים עברו על לא תעוננו ולא תנחשו. וקשה לומר שדבריו על אותם הכסילים וכו' כוללים את חכמי ישראל הנ"ל.","842","","1357","True","True","False","","107","","0","78312","שבת|קנו ע"א",""),new Message("78370","78312","השאלה קשה מאוד","10/08/20 18:09","כ אב","תש"פ","18:09","אביגדור","כי מדובר בסוגיא עדינה מאוד.
מחד, דברי הגמרא ברורים, כפי שכתבת.
מאידך, הרמבם נאלץ להתמודד עם הקושי שבמציאות הידועה לנו ע"פ הידע שבידינו (לדעת הרמבם, עוד ראשונים, וגם גדולי ישראל רבים בדורנו) שאין שום השפעה לכוכבים על הקורה בעולם הזה.
בתשובות בנו של הרמבם כותב על דברים מעין אלו (הרי הסוגיא רחבה הרבה יותר - שדים וכו') שדברי הגמרא הם דעת יחיד וכד'. קשה לומר זאת, אבל זה בחינת ההכרח לא יגונה.
חשוב לדעת שהירושלמי במקומות רבים מאוד "רמבמיסט" בכל הסוגיות הללו, וכמעט לא מזכיר מזלות שדים וכו'. ויתכן שבזה נתלה הרמבם, שכידוע נוטה אחר הירושלמי.

לגבי מה שנזדעקו חלק מהכותבים על כך שלכאורה זו בעיה לומר את דעת הרמבם וכד' - זה נכון שיש בזה קושי אמונה גדול לרבים, לומר שדברי הגמרא נהו אחרי טועים וכו'. אך מאידך חובה לדעת שיש גם קושי אמוני עצום, לדעת ציבור גדול וחשוב, לראות שדווקא אצל שומרי המצוות יש לפעמים יותר תמימים שמאמינים באמונות שנחשבות כבר מזמן תפלות בעיני כל אדם מתקדם (וכבר ציטטתי בכמה מקומות את דבריו של הרב יונה מרצבך, ראש ישיבת קול תורה). לא באתי להכריע מה מסוכן יותר מבחינה אמונית, אך חובה על כל תופס צד להיות מודע גם לקשיים ששיטתו גורמת.","571","","1356","True","True","False","","124","164.138.121.248","0","78312","שבת|קנו ע"א",""),new Message("78327","78313","אז מה המחלוקת?","09/08/20 18:22","יט אב","תש"פ","18:22","איתיאל","לפי ההסבר שלך, מה המחלוקת "אם יש מזל לישראל" או "אין מזל לישראל", אם מוסכם לכו"ע שניתן לשנות את המזל ע"י פעולות מעשים טובים?

ומהסוגיה משמע שתחזית הכוכבים היא לא בערך. זה לא מדור הורוסקופ של ימינו, אלא מידע מדויק על תכונותיו של האדם, על יום פטירתו וכו'","842","","1357","True","True","False","","115","","0","78312","שבת|קנו ע"א",""),new Message("78316","78315","ויש ששללו את היתכנות הדברים","09/08/20 13:34","יט אב","תש"פ","13:34","אבי גרינבלט","בספר קריה נאמנה (עמוד קס) הובא מכתב הרב צבי הירש קצנלבויגן, אל המחבר, שנאמר בו בין השאר :
"ושמעתי מפי הגאון רבי מנשה מאילייא ז"ל, שמ"ש בביאורי הגר"א יו"ד (סקע"ט ס"ק יג) , על הרמב"ם, שהפילוסופיא הארורה הטתו ברוב לקחה, אבל כבר הכו על קדקדו וכו'. ע"ש. וכן מ"ש בביאורי הגר"א יו"ד (סרמ"ו ס"ק יח) ע"ד הרמ"א בהגה, שלא ראה את הפרדס לא הוא ולא הרמב"ם וכו'. ע"ש. מעולם לא יצאו הדברים האלה מעטו ומפה קדשו של הגר"א, ואיש אחד הציג דברים אלו בתוך ביאורי הגר"א בשעת ההדפסה, והוא היה מכיר את האיש ואת שיחו".

המילה "כידוע" בכותרתך , טעונה הוכחה.

הדברים נבעו ככה"נ מיחסם של ראשונים וחלק מהאחרונים לנושא הפילוסופיה.","539","","1357","True","True","False","","99","77.125.5.89","0","78312","שבת|קנו ע"א",""),new Message("78317","78315","בידוע שהרמב"ם ענה לו, שדברים אלו","09/08/20 14:18","יט אב","תש"פ","14:18","Almuaddib","לא יתכן שיצאו מתחת כתב יד קדשו, ואין ספק שהשדים הארורים היטו את ידו וכתבו דברים אלו במקומו.","107","","1357","True","True","False","","148","87.71.51.149","0","78312","שבת|קנו ע"א",""),new Message("78333","78316","קריה נאמנה - אינה קריאה נאמנה, ושקר ענה!","09/08/20 21:24","יט אב","תש"פ","21:24","אבצן","בספר "עליות אליהו" הובא ממהר"ש לוריא [שהוציא לאור הדפוס של ספרי הגר"א ובכל כתי"ק הגר"א נאמן הוא לפי עדות המחבר] שדברי הגר"א ביו"ד נמצאים בכתי"ק של הגר"א, ולכן מש"כ בקריה נאמנה אינה קריאה נאמנה, ושקר ענה ע"ש.

וכן הגר"א מלצאן באבן שלמה כתב אף הוא שנמצא בכתי"ק של הגר"א כנ"ל, ודלא כי"א שאין זה מדברי הגר"א.
ע"ע בקובץ תפארת צבי עמ' קנב.","785","","1357","True","True","False","","108","109.226.59.2","0","78312","שבת|קנו ע"א",""),new Message("78435","78317","אין ספק....","11/08/20 18:45","כא אב","תש"פ","18:45","מרדכי דב זינגר","אולי הגר"א עצמו היה שד ?
טיפסת מידי גבוה...

היה גם מי שאמר שאהבתו לא"י העבירה אותו על דעתו....","807","","1355","True","True","False","","57","212.76.109.244","0","78312","שבת|קנו ע"א",""),new Message("78322","78320","ראה דבריו באגרת שכתב","09/08/20 17:56","יט אב","תש"פ","17:56","אבי גרינבלט","לחכמי מונטפשליר :

"ואני יודע שאפשר שתחפשו ותמצאו דברי יחידים מן החכמים בתלמוד ובמדרשות שדבריהם מראים שבשעת הולדתו של אדם יגרמו לו הכוכבים כך וכך. אל יקשה זה בעיניכם - אין ראוי להניח דברים של דעת ושכבר נתאמתו בראיות, וינער כפיו מהם ויתלה בדברי יחיד מן החכמים שאפשר שנתעלם ממנו דבר. או שיש באותם הדברים רמז או אמרם לפי שעה ומעשה שהיו לפניו. הלא תדעו שהרי כמה פסוקים מן התורה הקדושה אינם כפשטם, ולפי שנודע בראיות של דעת שאי אפשר שיהיה הדבר כפשוטו, תרגמו המתרגם תרגום שהדעת סובלת. ולעולם אל ישליך דעתו אחריו, שהעינים לפנים הן ולא לאחור".","539","","1357","True","True","False","","91","77.125.5.89","0","78312","שבת|קנו ע"א",""),new Message("78323","78320","קצת סדר:","09/08/20 17:59","יט אב","תש"פ","17:59","יום יום ידרשון","א. הרמב"ם שהבאת מדבר על איסור מעונן וכדומה, לא על כוכבים מזלות.
ב. גם ללכת לחוזים בכוכבים אסור, כמו שמביא כאן תוס' בתחילת עמוד ב', והאמוראים לא הלכו לשאול אותם, אלא רק חששו מדברים ששמעו מהם.","919","","1357","True","True","False","","118","213.151.38.237","0","78312","שבת|קנו ע"א",""),new Message("78324","78322","רק שאצלנו זה לא "אחד מן החכמים"","09/08/20 18:13","יט אב","תש"פ","18:13","איתיאל","יש חכמים הסוברים שיש מזל לישראל, ויש הסוברים שיש מזל, אבל ישראל יכולים לשנותו.

והחכמים האלה אינם דעת יחיד או תלמיד צעיר, אלא גדולי התנאים והאמוראים: רבי עקיבא, רבי יהושע בן לוי, רבי יוחנן, רב ושמואל, רב נחמן בר יצחק ועוד.

אין אחד שאומר שאין ממש במזלות בכלל!","842","","1357","True","True","False","","115","","0","78312","שבת|קנו ע"א",""),new Message("78325","78323","אינני רואה חילוק","09/08/20 18:18","יט אב","תש"פ","18:18","איתיאל","תוכן האיצטגנינות היא שיש גזירה ע"י הכוכבים וכדומה על אותו יום, והגדרת לא תעוננו הוא לומר שיש עת ועונה מסוימת למשהו.

ואתבל שיש הבדל, הרי הרמב"ם כתב בפירוש את המילה "איצטגנינות". אני מצטט:

אָסוּר לְעוֹנֵן אַף עַל פִּי שֶׁלֹּא עָשָׂה מַעֲשֶׂה אֶלָּא הוֹדִיעַ אוֹתָן הַכְּזָבִים שֶׁהַכְּסִילִים מְדַמִּין שֶׁהֵן דִּבְרֵי אֱמֶת וְדִבְרֵי חֲכָמִים. וְכָל הָעוֹשֶׂה מִפְּנֵי הָאִצְטַגְנִינוּת וְכִוֵּן מְלַאכְתּוֹ אוֹ הֲלִיכָתוֹ בְּאוֹתוֹ הָעֵת שֶׁקָּבְעוּ הֹבְרֵי שָׁמַיִם הֲרֵי זֶה לוֹקֶה שֶׁנֶּאֱמַר (ויקרא יט כו) "לֹא תְעוֹנֵנוּ". וְכֵן הָאוֹחֵז אֶת הָעֵינַיִם וּמְדַמֶּה בִּפְנֵי הָרוֹאִים שֶׁעוֹשֶׂה מַעֲשֵׂה תִּמָּהוֹן וְהוּא לֹא עָשָׂה הֲרֵי זֶה בִּכְלַל מְעוֹנֵן וְלוֹקֶה:


ועל כל זה כלל בלשון חריפה בסוף הפרק:

וּדְבָרִים הָאֵלּוּ כֻּלָּן דִּבְרֵי שֶׁקֶר וְכָזָב הֵן וְהֵם שֶׁהִטְעוּ בָּהֶן עוֹבְדֵי כּוֹכָבִים הַקַּדְמוֹנִים לְגוֹיֵי הָאֲרָצוֹת כְּדֵי שֶׁיִּנְהֲגוּ אַחֲרֵיהֶן. וְאֵין רָאוּי לְיִשְׂרָאֵל שֶׁהֵם חֲכָמִים מְחֻכָּמִים לְהִמָּשֵׁךְ בַּהֲבָלִים אֵלּוּ וְלֹא לְהַעֲלוֹת עַל לֵב שֶׁיֵּשׁ תּוֹעֶלֶת בָּהֶן. שֶׁנֶּאֱמַר (במדבר כג כג) "כִּי לֹא נַחַשׁ בְּיַעֲקֹב וְלֹא קֶסֶם בְּיִשְׂרָאֵל". וְנֶאֱמַר (דברים יח יד) "כִּי הַגּוֹיִם הָאֵלֶּה אֲשֶׁר אַתָּה יוֹרֵשׁ אוֹתָם אֶל מְעֹנְנִים וְאֶל קֹסְמִים יִשְׁמָעוּ וְאַתָּה לֹא כֵן" וְגוֹ'. כָּל הַמַּאֲמִין בִּדְבָרִים הָאֵלּוּ וְכַיּוֹצֵא בָּהֶן וּמְחַשֵּׁב בְּלִבּוֹ שֶׁהֵן אֱמֶת וּדְבַר חָכְמָה אֲבָל הַתּוֹרָה אֲסָרָתַן אֵינָן אֶלָּא מִן הַסְּכָלִים וּמְחֻסְּרֵי הַדַּעַת וּבִכְלַל הַנָּשִׁים וְהַקְּטַנִּים שֶׁאֵין דַּעְתָּן שְׁלֵמָה. אֲבָל בַּעֲלֵי הַחָכְמָה וּתְמִימֵי הַדַּעַת יֵדְעוּ בִּרְאָיוֹת בְּרוּרוֹת שֶׁכָּל אֵלּוּ הַדְּבָרִים שֶׁאָסְרָה תּוֹרָה אֵינָם דִּבְרֵי חָכְמָה אֶלָּא תֹּהוּ וְהֶבֶל שֶׁנִּמְשְׁכוּ בָּהֶן חַסְרֵי הַדַּעַת וְנָטְשׁוּ כָּל דַּרְכֵי הָאֱמֶת בִּגְלָלָן. וּמִפְּנֵי זֶה אָמְרָה תּוֹרָה כְּשֶׁהִזְהִירָה עַל כָּל אֵלּוּ הַהֲבָלִים (דברים יח יג) "תָּמִים תִּהְיֶה עִם ה' אֱלֹהֶיךָ":","842","","1357","True","True","False","","123","","0","78312","שבת|קנו ע"א",""),new Message("78328","78324","זו התייחסותו של הרמב"ם לנושא","09/08/20 18:23","יט אב","תש"פ","18:23","אבי גרינבלט","גם בשמונה פרקים בפרק שמיני.
וְאָמְנָם בֵּאַרְתִּי לְךָ זֶה, כְּדֵי שֶׁלֹּא תַּחְשֹׁב לַאֲמִתִּיּוֹת אוֹתָן הַהֲזָיוֹת שֶׁיִּבְדּוּן בַּעֲלֵי גְּזֵרַת הַכּוֹכָבִים, בַּאֲשֶׁר הֵם טוֹעֲנִים כִּי מוֹלְדוֹת בְּנֵי הָאָדָם יְשִׂימוּם בַּעֲלֵי מַעֲלָה אוֹ בַּעֲלֵי פְּחִיתוּת, וְשֶׁהָאָדָם מֻכְרָח עַל אוֹתָן הַפְּעֻלּוֹת דַּוְקָא. אֲבָל אַתָּה דַּע, כִּי דָּבָר מֻסְכָּם עָלָיו מִתּוֹרָתֵנוּ וּמִפִילוֹסוֹפִיַּת יָוָן, כְּמוֹ שֶׁאִמְּתוּהוּ טַעֲנוֹת הָאֱמֶת, שֶׁמַּעֲשֵׂי הָאָדָם כֻּלָּם מְסוּרִים אֵלָיו, אֵין כּוֹפֶה עָלָיו בָּהֶם, וְלֹא מוֹשֵׁך לוֹ מִבַּחוּץ בְּשׁוּם פָּנִים, שֶׁיַּטֵּהוּ אֶל מַעֲלָה אוֹ פְּחִיתוּת; אֶלָּא אִם כֵּן תִּהְיֶה הֲכָנָה מִזְגִּית בִּלְבָד, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ, שֶׁיֵּקַל בִּגְלָלָהּ דָּבָר אוֹ יִקְשֶׁה, אֲבָל שֶׁיְּחֻיַּב אוֹ יִמָּנַע - אֵין בְּשׁוּם פָּנִים.

כאן שאלתך קשה עוד יותר ומה שצירפתי בהודעתי הקודמת , זו התייחסותו לשאלתך.","539","","1357","True","True","False","","66","77.125.5.89","0","78312","שבת|קנו ע"א",""),new Message("78329","78325","הרמב"ם לא חולק על הלכה אלא על הבנה מדעית","09/08/20 18:42","יט אב","תש"פ","18:42","דוד כוכב","","125","","1357","False","True","False","","193","212.76.108.185","0","78312","שבת|קנו ע"א",""),new Message("78330","78329","האם מי מהכותבים","09/08/20 19:38","יט אב","תש"פ","19:38","עלי","מוכן להתיחס למה שהבאתי לגבי סיפור לידת משרע"ה מהמדרש רבה ( הרי לא המצאתי את הדברים ואין זה הסבר שלי ). ברור שלפי המדרש פרעה התיחס לחוזים בכוכבים בחיוב והאמין לדבריהם. והפלא הגדול הוא שבסופו של דבר גם עמרם ויוכבד לקחו את דבריהם לגמרי ברצינות שהרי החרו החזיקו בגזרת פרעה גם אם התחכמו לה, גם אם חשבו שזו בעצם גזרת הקב"ה, אבל התגלתה לחוזים בכוכבים באמצעות הכוכבים ( להטעותם ).
עוד רצוני להוסיף שלפי תחזית הכוכבים דווקא 'יש מזל לישראל' כלומר קיימת תוכנית אלוקית לעולם שישראל במרכזה והיא צופה בודאות גאולה וישועה לישראל בקץ הימים, גם אם בדרך עליות וירידות וסיבוכים, אלא שכאמור זו התוצאה הסופית, אבל בדרך יש המון פרטים שלא כולם ידועים. אבל כאמור גם, הכוכבים אינם נקודת המוצא למה שמתרחש כאן למטה בעולמנו אלא הקב"ה המחזיק בהם וקובע את מקרי בני האדם והעולם, ולגבי ישראל מצוות ומע"ט ותורה יכולים לשנות את מה שנראה שנגזר על פי הכוכבים אבל באמת לא נגזר רק נראה כאילו כך אבל השתדלות האדם לטובה משנה ברמה שמעל הכוכבים.
האם הרמב"ם היה שולל את הסבר המדרש או מפרש אחרת את המקרא ? מהו אם כן ה'פשט' של המקרא ?.","209","","1357","True","True","False","","114","87.71.86.10","0","78312","שבת|קנו ע"א",""),new Message("78332","78330","רק זה מה שמפליא בדעת הרמב"ם - מה עם אוב?","09/08/20 21:20","יט אב","תש"פ","21:20","אבצן","הרי על זה יש פסוקים מפורשים בנביא, ולדעת הרמב"ם הם הבלים.

ומה עם השדים - שמלא הש"ס מהם, והיו עושים שליחויות החכמים וכו' ולרמב"ם הכל דמיונות?

לא בכדי כתב הגר"א את שכתב, הגם שיש שניסו לטעון שזה לא יצא ממנו.
ואכתוב עוד בזה להוכיח שאלה דברי הגר"א עצמו.","785","","1357","True","True","False","","60","109.226.59.2","0","78312","שבת|קנו ע"א",""),new Message("78372","78330","מסתבר","10/08/20 18:54","כ אב","תש"פ","18:54","אביגדור","שהיה אומר שהמדרש לא תיאר מציאות היסטורית אמיתית, אלא בא לתת רק מסר חינוכי כלשהו. כמו הרבה מדרשים.
הרי כולנו יודעים שעשרת הרוגי מלכות לא נהרגו באותו דור, ואין זה מפריע למדרש, לקינות ולפיוטי יום כיפור לתאר אירוע שלא קרה.
גם המעשה על כהן שהיה מתליע בעצים ומצא את הפתח של מחילת ארון הברית ומת, לדעה שהארון גלה לבבל - כנראה שמעשה זה לא היה ולא נברא, ואע"פ שתנאים תיארוהו.","571","","1356","True","True","False","","119","164.138.121.248","0","78312","שבת|קנו ע"א",""),new Message("78336","78332","הפסוקים בנביא לא קשיא מידי","09/08/20 21:33","יט אב","תש"פ","21:33","איתיאל","כי לא כתוב שהאוב מועיל. ויפרש כפי שכמה פרשנים שם כתבו, שהכל היה אחיזת עיניים (כעין מה שהשרלטנים היום עושים).

הקושי הוא מהגמרא שמתייחסת באופן עקרוני לנושא, ולא רק מספרת מעשה. והיא קובעת כלל "יש מזל" (אלא שלחלק מהדעות אפשר לבטלו).","842","","1357","True","True","False","","137","","0","78312","שבת|קנו ע"א",""),new Message("78335","78333",""יש"כ"","09/08/20 21:27","יט אב","תש"פ","21:27","אבי גרינבלט","ראה דברי הרד"ק בהקשר לקינה "שאלי שרופה באש".

כט"ס","539","","1357","True","True","False","","88","77.125.5.89","0","78312","שבת|קנו ע"א",""),new Message("78405","78335","רד"ק לא יכול לכתוב על דבר שקרה 9 שנים","11/08/20 02:25","כא אב","תש"פ","02:25","אבצן","לאחר מותו...
הרד"ק נפטר בשנת 1235

הקינה שאלי שרופה באש התחברה ע"י המהר"ם מרוטנבורג לפחות 9 שנים אחרי - שהרי נתחברה בעקבות שריפת התלמוד בפריז, בשנת 1244.","785","","1355","True","True","False","","69","109.226.59.2","0","78312","שבת|קנו ע"א",""),new Message("78337","78336","הוצאת את שאול המלך טיפש...","09/08/20 21:40","יט אב","תש"פ","21:40","אבצן","הוא פנה לבעלת אוב כדי לקבל אינפורמציה, ואתה מגדיר אותו כמי שנוהה אחרי שרלטנים??

גם חז"ל האמינו לשרלטנים לדעתך, שהרי הם ביארו דו שיח שלם שהיה בין שמואל לשאול ואת מה שקרה בשמיים באותה העת.","785","","1357","True","True","False","","76","109.226.59.2","0","78312","שבת|קנו ע"א",""),new Message("78404","78370","הבעיה לא רק עם הגמ', אלא גם עם המקרא...","11/08/20 02:12","כא אב","תש"פ","02:12","אבצן","ע"ע שאול ובעלת האוב","785","","1355","True","True","False","","63","109.226.59.2","0","78312","שבת|קנו ע"א",""),new Message("78415","78404","נכון","11/08/20 09:01","כא אב","תש"פ","09:01","אביגדור","זו באמת בעיה קשה יותר.
יש גם קשיים בפירוש פשט הרקיע במעשה בראשית.
אבל מצאנו מי שפירש גם במקרא לגבי נבואת יחזקאל, שיחזקאל מתאר את רעש הגלגלים כי כך הוא האמין שקרה.
ובאופן רחב יותר, אם כי אני מודע לעדינות והזהירות המתבקשת, צריך להיזהר מאוד גם מלהשליך מהידע העכשווי שלנו ולהקשות ממנו על תפיסות שהיו בעבר.
הרי ברור לנו שחיסרון ידע שהיה בעבר, לא מעיד על חיסרון חכמה חלילה. כך לגבי התפתחות מדעית, וכך צריך לומר גם לגבי תפיסות שונות.
למשל, לא היה בפניהם הידע על פלצבו, ויתכן שבגלל זה האמינו בעבר בכל מיני רפואות שהיום אנו לא מחזיקים מהם. זה לא אומר שהם היו פחות חכמים, פשוט הידע הזה לא היה להם.
לא היה להם ידע בביקורת לוגית בדומה לזו שיש היום, וזה גרם לקיבעון של הרבה תפיסות מדעיות עתיקות ולא מבוססות.
ואפשר שכך לגבי חוסר ידע לגבי תופעות פסיכולוגיות שאינן מעידות על תיאור מציאות אמיתית.
ושוב, זה נראה כחצי כפירה לחלק מהקוראים, אבל זה גם נראה כחצי הצלת האמונה לחצי אחר...","571","","1355","True","True","False","","123","164.138.121.248","0","78312","שבת|קנו ע"א",""),new Message("78408","78405","צודק בכרונולוגיה","11/08/20 06:45","כא אב","תש"פ","06:45","אבי גרינבלט","ולא בזה העניין. חפש ותמצא את תיאורו בנושא מסויים מאד.
דייק בבקשה במה שכתבתי.
הוסף גם את התייחסותו של רבינו יונה בענין.","539","","1355","True","True","False","","69","77.125.5.89","0","78312","שבת|קנו ע"א",""),new Message("78416","78415","שתי הדוגמאות לא רלוונטיות","11/08/20 09:48","כא אב","תש"פ","09:48","אבצן","נתת דוקא דוגמאות משני עניינים שידוע שביאורם הוא על פי סוד -
מעשה בראשית ומעשה מרכבה...

זה לא הסיפור בבעלת האוב עם שאול.

וכשחז"ל מגלים כיצד נגלה לשאול, ומה אמר לו, ויכל להגלות אליו כי היה בתוך השנה הראשונה לפטירתו, וששאול שמע אותו בעצמו ולא מפי בעלת האוב וכו' וכו'
כל זה מוכיח שחז"ל "חלקו" על הרמב"ם בתפיסתו...","785","","1355","True","True","False","","61","109.226.59.2","0","78312","שבת|קנו ע"א",""),new Message("78418","78416","כוונתך","11/08/20 10:09","כא אב","תש"פ","10:09","אביגדור","להקשות מחזל או מהתנך?
אם מחזל כבר כתבתי לעיל (ירושלמי, דעת יחיד וכו')
אם מהתנך, הביאור שיחזקאל שמע קולות גלגלים כי האמין בהם, לא תלוי דווקא בזה שמרכבה היא נושא של סוד.
וברור לכולם שהרמבם נדחק מאוד, אך צריך להיות ברור גם שהיה לו בזה צורך גדול מאוד. וגם בדורנו","571","","1355","True","True","False","","115","164.138.121.248","0","78312","שבת|קנו ע"א",""),new Message("78419","78418","גם וגם","11/08/20 10:45","כא אב","תש"פ","10:45","אבצן","מהתנ"ך - שאול לא שוטה היה.

ומחז"ל - שהבינו את הענין כפשוטו שיש אמת בכל זה.","785","","1355","True","True","False","","58","109.226.59.2","0","78312","שבת|קנו ע"א",""),new Message("78434","78419","אנסה שוב להסביר","11/08/20 18:25","כא אב","תש"פ","18:25","אביגדור","שהרמבם כנראה לא חשב שכל מי שבמהלך ההיסטוריה האמין בשדים עין הרע קמעות אסטרולוגיה או אוב - הוא שוטה.
(יתכן שהרמבם סבר כך על מי שקרא את הסברו של הרמבם ולא קיבל אותו, אולי, אך לא על דורות קודמים שלא שמעו את הסבריו).
הרמבם העריך מאוד את היפוקרטס וכתב פירוש על דבריו, אך כנראה ידע שהיפוקרטס אמר שכל רופא חייב להשתמש גם באסטרולוגיה.
והרי לך אנשים חכמים עד ימינו שעדיין מאמינים בדברים כאלה (אולי גם כאן בפורום). וגם רבנים גדולים.
ואעפכ הרמבם ועוד רבים וטובים - עד ימינו - סברו שזו טעות, אע"פ שהם מכבדים מאוד את חז"ל.

כמובן שבאותה מידה גם מי שחולק על הרמבם צריך לכבד את שיטתו בעניין זה.","571","","1355","True","True","False","","134","164.138.121.248","0","78312","שבת|קנו ע"א",""),new Message("78453","78434","אתה טועה. הרמב"ם הגדירם סכלים וחסרי הדעת","11/08/20 22:56","כא אב","תש"פ","22:56","אבצן","וז"ל [יד החזקה הל' עבודת כוכבים פי"א- הט"ז]:
ודברים האלו [דורש אל המתים, מעלה באוב , ידעוני, כישוף וכדו'] כולן דברי שקר וכזב הן, והם שהטעו בהן עובדי כוכבים הקדמונים לגויי הארצות כדי שינהגו אחריהן, ואין ראוי לישראל שהם חכמים מחוכמים להמשך בהבלים אלו ולא להעלות על לב שיש תועלת בהן שנאמר 'כי לא נחש ביעקב ולא קסם בישראל', ונאמר 'כי הגוים האלה אשר אתה יורש אותם אל מעוננים ואל קוסמים ישמעו ואתה לא כן וגו'. כל המאמין בדברים האלו וכיוצא בהן ומחשב בלבו שהן אמת ודבר חכמה, אבל [-ורק] התורה אסרתן, אינו אלא מן הסכלים ומחסרי הדעת ובכלל הקטנים שאין דעתן שלימה. אבל בעלי החכמה ותמימי הדעת ידעו בראיות ברורות שכל אלו הדברים שאסרה תורה אינם דברי חכמה אלא תהו והבל שנמשכו בהן חסרי הדעת, ונטשו כל דרכי האמת בגללן. ומפני זה אמרה תורה שהזהירה על כל אלו ההבלים: 'תמים תהיה עם ה' אלהיך':","785","","1355","True","True","False","","95","109.226.59.2","0","78312","שבת|קנו ע"א",""),new Message("78460","78434","ראה רד"ק במעשה דבעל אוב","11/08/20 23:57","כא אב","תש"פ","23:57","אבי גרינבלט","בהרחבה ומביא גם את דברי הרמב"ם.","539","","1355","True","True","False","","68","77.125.5.89","0","78312","שבת|קנו ע"א",""),new Message("78476","78453","אתה צודק","12/08/20 08:57","כב אב","תש"פ","08:57","אביגדור","ואעפ"כ, כולנו מבינים שלא התכוון זאת על חז"ל, גם לא על דע יחיד שבהם.
וגם כשהמאירי כתב על מה שאביי אומר בשם אימו שאלו "הבלים", הוא בוודאי לא התכוון לזלזל באביי.
ואולי חזל אמרו זאת רק בשביל דעת ההמון. או כל תירוץ דחוק אחר שנאמר.","571","","1354","True","True","False","","140","164.138.121.248","0","78312","שבת|קנו ע"א",""),new Message("78477","78460","תודה ויישר כוח","12/08/20 09:05","כב אב","תש"פ","09:05","אביגדור","אני מצטט לתועלת כולם:
"אף על פי שמשמעות דברי חזל שבגמרא וכו'
לא יקובלו הדברים במקום שיש להם מכחישים מן השכל"","571","","1354","True","True","False","","131","164.138.121.248","0","78312","שבת|קנו ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82528);