var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=79903;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מינוי מומחים בפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5360")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107151","למה אימצת את עצמך כך לקרוא דף שאתה...","לינקוש","08/05/24 11:52","58","83"),new MostViewed("107150","הגהות הגר"א ב"מ ע","אוריאל שלמוני","08/05/24 10:31","605","45"),new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","34")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("79903","0","מים אחרונים בימינו","26/08/20 18:11","ו אלול","תש"פ","18:11","איתיאל","לעניין מים אחרונים - תוס' מביא מנהג שמקלים כי אין מלח סדומית מצוי בינינו.

האם היום שמלח מים המלח מצוי בינינו - יש להחמיר לכו"ע?","842","","1357","True","True","False","","506","","0","0","עירובין|יז ע"א",""),new Message("79908","79903","יש טעם נוסף מובא במ"ב:","26/08/20 18:25","ו אלול","תש"פ","18:25","מתי","שו"ע או"ח קפא א: מים אחרונים חובה.
משנה ברורה: הטעם משום שהידים מזוהמות הן מן האכילה ופסולות לברכה....יותר מזה אפילו כשאין ידיו מזוהמות כלל מן האכילה ג"כ חייבו חז"ל בנטילת מים אחרונים והוא מפני חשש מלח סדומית דבכל סעודה הלא נמצא מלח ויש לחוש שמא מעורב בהן מעט ממלח סדומית שמסמא העינים למי שנוגע בם ואח"כ יגע בעיניו ואף עכשיו שאין מצוי מלח סדומית בינינו יש לחוש למלח אחר שטבעה כמותה ועיין בסעיף י'.","860","","1357","True","True","False","","98","91.195.162.2","0","79903","עירובין|יז ע"א",""),new Message("79916","79903","לפי הרא"ש או השו"ע?","26/08/20 19:42","ו אלול","תש"פ","19:42","אבי גרינבלט","אליבא דגמרא בברכות נג,ב ("והתקדישתם") וראה ברא"ש ברכות ח,ו.
תורף דבריו , יש מצווה להתקדש ללא קשר למלח סדומית (ואולי תוס' בא להוציא מהחשש שכבר אינו קיים אך לא בהכרח לבטל את המנהג מעיקרו).
מאידך עפ"י השו"ע, משמע שכך באמת הבין בתוס' שהיום אין חובה ("יש הנוהגים" וכוונתו לתוס').

יש"כ על העלאת הדברים.","539","","1357","True","True","False","","92","77.126.151.252","0","79903","עירובין|יז ע"א",""),new Message("79920","79903","אולי יש להוסיף","26/08/20 21:38","ו אלול","תש"פ","21:38","איתיאל","היום נהוג שאוכלים בעזרת סכו"ם ולא בידיים, וא"כ אפילו מצוי מלח סדומית - כבר אין חשש (ובאמת בד"כ בנטילת מים אחרונים הידיים נקיות. ונוטלים רק בשביל ההלכה...).","842","","1357","True","True","False","","106","","0","79903","עירובין|יז ע"א",""),new Message("79922","79903","בליל הסדר - כשיטת תוספות...","26/08/20 21:45","ו אלול","תש"פ","21:45","איתיאל","סימני הסדר (קדש ורחץ) מיוחסים לבעלי התוספות.

ואכן כשיטתם. יש פעמיים רחיצה: ורחץ לפני כרפס, ורחצה לפני מצה.
למה אין רחיצה נוספת לפני ברך?

מתאים לשיטת תוספות שלא נטלו.","842","","1357","True","True","False","","109","","0","79903","עירובין|יז ע"א",""),new Message("79946","79903","מדברי הבן איש חי -","27/08/20 10:44","ז אלול","תש"פ","10:44","התלמיד","בן איש חי שנה ראשונה פרשת שלח לך
ו. קודם בהמ"ז יזהר ליטול מים אחרונים לתוך הכלי, כי מים אחרונים חובה, אפילו אכל פת בלבד, דיש בזה טעם גדול ע"פ זוה"ק ודברי רבינו האר"י ז"ל בשער טעמי המצות פרשת עקב. וכתוב שם בעת נטילת מים אחרונים יחבר ד' האצבעות לבד והגודל לבד וישפיל אצבעותיו כלפי מטה:
ז. במאמר רז"ל הנז' שאמרו מים אחרונים חובה רמוז כמה כונות סודיות של מים אחרונים, ולכן טוב שהאדם קודם שיושיט ידו ליטול מים אחרונים יאמר הלכה זו "מים אחרונים חובה", ושמעתי מעט"ר הרב מור אבי ז"ל שהיה מנהג עט"ר הרב מו"ר זקני רבינו משה חיים ז"ל לומר הלכה זו קודם נטילת מים אחרונים, ולפעמים היה סומך על הלכה זו במקום ד"ת שאומרים על השלחן קודם בה"מ כשאין שהות לומר דברי תורה, כי זו הלכה מתורה שבע"פ, ודבר בעתו מה טוב:
ח. יזהר שיהיו מים אחרונים מעט ולא ירבה בהם כי המה חלק הסט"א, ואם ידיו מזוהמות הרבה מן התבשיל וכן פיו ושפמו שצריך להם מים הרבה ברחיצתם טוב שירחצם קודם נטילת מים אחרונים אדעתא לאכול עוד אח"כ ויהיו אלו כמים אמצעים, וכן יעשה אחר שירחצם יאכל חתיכת פת מן השלחן כדי שלא תהיה נחשבת רחיצה ההיא למים אחרונים, ואחר שיאכל חתיכת הפת וכיוצא יטול מים אחרונים מעט ויברך בהמ"ז ועיין כף החיים סי' כ"ה אות ב':
ט. כתבו האחרונים בשם המקובלים ז"ל, כשנוטל מים אחרונים יאמר "זה חלק אדם רשע מאלהים", ויכוין "חלק אדם רשע" ר"ת אח"ר דהוא הסט"א ועיין כף החיים, וכתבתי בסה"ק מקבציאל דהנוהג בזה יאמר דברים אלו בלחש והמשכיל יבין: ","1101","","1356","True","True","False","","86","95.86.80.19","0","79903","עירובין|יז ע"א",""),new Message("79909","79908","ומעניין ששאלתי הרבה ת"ח שאינם מורי הוראה","26/08/20 18:28","ו אלול","תש"פ","18:28","מתי","... מי שלא נטל מים אחרונים לפני הברכה, האם צריך ליטול אחרי? ולא ידעו לענות.
וגם זה במ"ב שם בס"ק ב': וכל אימת שימצא מים אח"כ יטול ידיו משום חשש מלח סדומית.","860","","1357","True","True","False","","96","91.195.162.2","0","79903","עירובין|יז ע"א",""),new Message("79911","79908","שאלתי אליבא דתוס'","26/08/20 18:43","ו אלול","תש"פ","18:43","איתיאל","אני יודע שחלוקים עליו","842","","1357","True","True","False","","133","","0","79903","עירובין|יז ע"א",""),new Message("79910","79909","ועוד בקשר בין מים אחרונים לכאבים בכתף","26/08/20 18:37","ו אלול","תש"פ","18:37","מתי","בספר מרגליות הש"ס מצטט את רבי חיים ויטל. בקובץ המצורף.","860","png","1357","True","True","False","","87","91.195.162.2","0","79903","עירובין|יז ע"א","0-png"),new Message("79912","79909","גמרא מפורשת","26/08/20 18:44","ו אלול","תש"פ","18:44","איתיאל","כמו מאן דכייל מילחא. שאינו תלוי בברכה בכלל. ששם לא נתחייב ברכה וחייב ליטול.","842","","1357","True","True","False","","122","","0","79903","עירובין|יז ע"א",""),new Message("79914","79911","אכן, לא דייקתי בשאלתך. השאלה...","26/08/20 18:51","ו אלול","תש"פ","18:51","מתי","אם מלח ים המלח הוא מלח סדומית.
ובכל מקרה הטעם השני של תוס' וודאי קיים היום, שאין אנו רגילים לטבול אצבעותינו במלח אחר האכילה.","860","","1357","True","True","False","","97","91.195.162.2","0","79903","עירובין|יז ע"א",""),new Message("79915","79914","לגבי מקורו של מלח סדומית","26/08/20 18:52","ו אלול","תש"פ","18:52","מתי","ראה כאן

כתובות אינטרנט נלוות:
כאן","860","","1357","True","True","False","","92","91.195.162.2","0","79903","עירובין|יז ע"א",""),new Message("79918","79916","אגב,אני חושב שהסיבה שטבלו ידיהם במלח היא","26/08/20 20:11","ו אלול","תש"פ","20:11","יהודה כהן","כדי שלא ישכחו תלמודם.(פמ"ג א"א סי' ב)","1143","","1357","True","True","False","","49","95.86.84.46","0","79903","עירובין|יז ע"א",""),new Message("79919","79916","יתכן לחלק","26/08/20 21:36","ו אלול","תש"פ","21:36","איתיאל","אם המצווה היא מדין "והתקדשתם", אז העיקר המברך (וכך משמע בסוגיה בברכות, שכשרבי אמר לאחיינו "קום משי ידך" - עיין בברכת מזונא קאמר).

ושאר המסובים ששומעים את הברכה מפי המזמן ויוצאים יד"ח - פטורים מדינא (ונוטלים מצד נקיות נימוס בעלמא, ולכן המברך קודם להם).

אבל מלח סדומית בכלל אינו קשור לברכה. אפילו אם לא אכל פת ולא נתחייב בברכה אחרונה - חייב מצד הסכנה (כמדויק שאפילו כייל מילחא ולא אכל).

בשיטת תוס' אמרו שהם לא היו מקפידים ברחיצה וסיכה באופן כללי, ולכן אין חיוב. היינו: אם נהוג מצד ההקפדה בנקיות ליטול ידיים - חובה לעשות זאת לפני הברכה.","842","","1357","True","True","False","","111","","0","79903","עירובין|יז ע"א",""),new Message("79923","79918","הב"י בשם שיבולי הלקט...","26/08/20 21:48","ו אלול","תש"פ","21:48","מתי","לא מברכים על המלח והמים שאחרי הסעודה, כי זה לרפואה. ועוד אומר שאם לא אכול מלח ושותה מים יש בזה סכנה.
והמגן אברהם כתב שכיום נשתנו הטבעים.","860","","1357","True","True","False","","96","213.151.50.38","0","79903","עירובין|יז ע"א",""),new Message("79925","79922","וגם מיוחס לרש"י...","26/08/20 22:22","ו אלול","תש"פ","22:22","אבי גרינבלט","","539","","1357","False","True","False","","72","77.126.151.252","0","79903","עירובין|יז ע"א",""),new Message("79927","79922","כי זו לא רחיצה של מצוה אלא של סכנה","26/08/20 22:53","ו אלול","תש"פ","22:53","יום יום ידרשון","","919","","1357","False","True","False","","96","37.60.47.164","0","79903","עירובין|יז ע"א",""),new Message("79934","79927","ייש"כ","27/08/20 00:18","ז אלול","תש"פ","00:18","מרדכי דב זינגר","","807","","1356","False","True","False","","50","95.86.85.133","0","79903","עירובין|יז ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82800);