var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=81361;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("האם אתה פנוי לסייע בהפצת תורה?","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5084")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","70"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("81361","0","'האם מותר לקלקל עירוב'","22/10/20 11:01","ד חשון","תשפ"א","11:01","עלי","בחלון המאמרים להרחיב היום מאמרו של הרב קדרון ממכון הלכה ברורה.
ושאלתי : מה עם דרך ארץ ?
הבה נניח שמישהו מקלקל לחבירו דבר מה בלי להודיעו מראש הרי ברור שהנפגע ייעלב מאי ההודעה מראש ויראה בכך פגיעה וחוסר דרך ארץ.
לפי הסיפור כפי שמסופר, רב ענן קלקל את הלחי ולא כתוב שהודיע מראש על כוונתו לעשות זאת או פשוט לבקש מהנפגע לסלק את הלחי כי אינה מועילה לטלטל עוד וכמנהג המקום ולפי פסיקתו כמרא דאתרא.
שווחתי הבקר ושאלתי בעניין ונאמר לי שבבבל לא היו נוחים זה לזה כבארץ ישראל. האם אמנם זה ביטוי לתופעה זו או שההסבר אחר ?
מוזר גם שפרשני התלמוד לא העירו דבר על התנהגות רב ענן בעניין בסיסי כזה של דרך ארץ.","209","","1289","True","True","False","","546","194.114.146.227","0","0","עירובין|עד ע"א",""),new Message("81362","81361","דרך ארץ פלשתים","22/10/20 11:13","ד חשון","תשפ"א","11:13","Almuaddib",".


מהסיפור עולה כי גם איבות היה תלמיד חכם, ומבין בדיוק את המעשה.

זה מעניין, כי הסיפור הזה נגלה לעינינו לאט לאט, כמו קליפה אחרי קליפה. בהתחלה זה המבוי בו גר איבות בר איהי - ולא מוזכר דייר נוסף. אחר כך מתברר לנו שיש שם בית כנסת, ושהחזן לן בבית הכנסת. בסוף - מתברר שיש לנו כאן אחד, איבות בר איהי, הסובר שלדעת שמואל פיתא גרים ולא מקום לינה.

כלומר, איבות בר איהי אינו סתם בעל בית, אלא אחד הנושא ונותן, אחד שיכול לסבור מה היתה שיטתו של שמואל. אחד כזה, מבין שכאשר רב ענן משליך את הלחי שלו - זו פעולה הלכתית ולא אחרת.

דיקא נמי מתגובתו. הוא לא צועק על רב ענן על השחתת רכוש, אלא מדגיש שבנו של רב מפרק פסיקה הלכתית של שמואל. לפניכן, הגמרא לא טרחה לגלות לנו מי היה אביו של רב ענן. הוא נקרא רק "רב ענן". אבל כאשר איבות בר איהי מתלונן כנגדו, הוא מזכיר בדיוק את זה:
"מבואה דדיירנא ביה ואתינא משמיה דמר שמואל ניתי רב ענן בר רב נישדייה מן?!","107","","1289","True","True","False","","143","87.70.86.187","0","81361","עירובין|עד ע"א",""),new Message("81369","81361","מזכיר את המקרה בדף כה,ב","22/10/20 15:41","ד חשון","תשפ"א","15:41","אבי גרינבלט",""ההוא אבוורנקא"","539","jpg","1289","True","True","False","","72","77.124.49.18","0","81361","עירובין|עד ע"א","0-jpg"),new Message("81415","81361","עיין בפירוש חברותא כאן באתר","25/10/20 15:24","ז חשון","תשפ"א","15:24","יהודה כהן","שם כתוב שרב ענן השליך את העירוב מכיוון שהחזן כבר לא גר שם ולא היה בזה חוסר דרך ארץ.","1143","","1286","True","True","False","","41","95.86.81.30","0","81361","עירובין|עד ע"א",""),new Message("81414","81362","הערה : רב ענן לא היה בנו של רב","25/10/20 13:44","ז חשון","תשפ"א","13:44","זילבר פדואל","כנראה הכוונה שאזל לשיטתיה דרב
או כפי שכותב היימן
שלאביו קראו רב
אך אין זה האמורא רב המפורסם","504","","1286","True","True","False","","77","176.12.239.210","0","81361","עירובין|עד ע"א",""),new Message("81416","81415","לא הסברת כלל","25/10/20 15:52","ז חשון","תשפ"א","15:52","עלי","העובדה שהחזן כבר לא גר שם ושגם לשיטת שמואל הלחי אינה מועילה אינה הגיונית כי א"כ על מה התמרמר איבות ? וכמו שכתבתי, גם אם לדעת רב ענן ההלכה אינה כשמואל, עדיין יכול היה לדבר עם איבות ולהודיע לו על הצורך לסלק את הלחי לפני שעשה זאת ולקבל את הסכמתו. כך נוהג מי שנוהג בדרך ארץ.","209","","1286","True","True","False","","95","77.126.102.175","0","81361","עירובין|עד ע"א",""),new Message("81419","81416","לגבי החלק הראשון של דבריך","25/10/20 19:15","ז חשון","תשפ"א","19:15","יהודה כהן","רש"י כותב (ד"ה ואיבות בר איהי) שאיבות סבר ששמואל התיר את הלחי מסיבה אחרת ולא משום שהחזן גר שם כיוון שמקום פיתה גורם (כנראה איבות סבר ששמואל לא קיבל את דברי ר"א) ולכן הוא התמרמר כי לשיטתו רב ענן השליך את העירוב ללא סיבה. ולענ"ד זה גם עונה על החלק השני של דבריך.","1143","","1286","True","True","False","","45","95.86.81.30","0","81361","עירובין|עד ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);