var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=8465;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("לוח דף יומי לשימוש באאוטלוק או בג'ימייל","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=21228")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","59"),new MostViewed("107157","הגהות הגר"א בבא מציעא עא, עב, עג","אוריאל שלמוני","13/05/24 17:21","605","39"),new MostViewed("107177","הערה ברש״י","שמואל דוד","16/05/24 05:35","595","33")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("8465","0","חידה נחמדה","29/03/11 15:05","כג אדר ב","תשע"א","15:05","מתפעל","אמר הגאון רבי שלמה זלמן אוירבך זצ"ל כאשר דיברו מענין ביאת משיח צדקינו,
שכאשר יבוא המשיח ונלך להקביל פניו, נברך אי"ה ארבע ברכות.

מה המה ארבעת הברכות?","148","","4800","True","True","False","","1158","94.188.248.67","0","0","סנהדרין|צח ע"א",""),new Message("8466","8465","ואלו הן","29/03/11 15:07","כג אדר ב","תשע"א","15:07","המכריע","שהחיינו. חכם הרזים. חלק מכבודו, נתן מחכמתו.","199","","4800","True","True","False","","197","62.90.5.209","0","8465","סנהדרין|צח ע"א",""),new Message("8474","8466","צ"ל שחלק מחכמתו","29/03/11 20:19","כג אדר ב","תשע"א","20:19","המכריע","העירוני רבני הפורום לתקן היות שהמשיח בודאי הוא מחכמי ישראל על כן הברכה היא שחלק מחכמתו ליריאיו.
ואיידי דאתא לידן, הרוצה (רק מי שרוצה) יעיין במהר"ל נתיב העבודה (שבתוך נתיבות עולם) בפרק על "אתה חונן" שמבאר את החילוק הזה בין שנתן בחכמי האומות ובין שחלק בחכמי ישראל, באופן מופלא.","199","","4800","True","True","False","","208","95.86.122.34","0","8465","סנהדרין|צח ע"א",""),new Message("8495","8474","האם ניתן לחלוק?","30/03/11 08:32","כד אדר ב","תשע"א","08:32","עציוני","תמוה לי מדוע פשוט לכולם שמשיח יהיה מחכמי ישראל שיש לברך עליהם. המשיח המתואר ברמב"ם הוא מנהיג מדיני, ולא ראש ישיבה. גם בר כוכבא, שר"ע חשב שיהיה המשיח, לא היה ראוי לברכת "שחלק מחכמתו".
ר"ע ציוה לבנו בין השאר שלא לגור בעיר שראשיה תלמידי חכמים. יש מנהיגי ציבור ויש תלמידי חכמים. הנסיון מראה שכל אחד צריך לדעת את מקומו. משיח, בפשטות, אמור להיות מן המנהיגים ולאו דווקא מן החכמים.","159","","4799","True","True","False","","265","132.70.40.183","0","8465","סנהדרין|צח ע"א",""),new Message("8497","8495","עדינו העצני","30/03/11 10:04","כד אדר ב","תשע"א","10:04","המכריע","איני יודע אם יש קרבת משפחה בין עציוני שלנו לעדינו העצני. עליו אמרו חז"ל שהוא דוד המלך מייסד שושילתא דמשיח, שהיה מקשה עצמו כעץ בשעת מלחמה ומעדן עצמו כתולעת בבית המדרש, והלכה כמותו בכל מקום והיה מסיק שמעתתא אליבא דהלכתא. גם שאול המלך הראשון גדול בתורה היה כדאי' בחז"ל, שלמה תיקן עירובין ונטילת ידים, חזקיהו נעץ חרב וכו'. דומני שמקובל אצל חז"ל שכל מלכי בית דוד שלא הרשיעו היו גדולי דורם גם בלימוד. נחמיה מוזכר בקשר לגזירות מוקצה, חלק גדול מראשי הגולה היו מנהיגים מדיניים דגולים וגם מרביצי התורה הגדולים בדורם, וסוגיא שלימה מצינו על תורה וגדולה במקום אחד, אף שאמרו מימות רבי ועד ר' אשי, (קודם כל יש להוסיף את שניהם לרשימה), עולה שם מקושיות הגמרא שכמעט כל מנהיגי ישראל היו בשני התחומים יחדיו, אלא לא נחשבו ברשימה, כי בימי יהושע היה גם פינחס וכן על זו הדרך. ראה שם את כל הדוגמאות.

וגם במשך הדורות היו גם היו, כמו דון יצחק, והאמת שלא היתה לישראל מלוכה והנהגה מדינית כלל, היו לו רק גדולי תורה. בגלל גלותינו. היו לנו שתדלנים שגם הם פעלו בהנחיית גדולי התורה. אבל כשהיו, היו כמעט כולם גם גדולי תורה.

לו זכינו והמדינה היתה מתנהגת על פי ההלכה, היתה גם היא מונהגת על ידי גדולי התורה ובהנחייתם. (בינינו הם גם ברמה הטכנית הפשוטה לא נופלים מכל "מנהיגינו" הפוליטיים...), אל לנו להפוך את חוסר זכייתינו ל"לכתחילה".

ויצא חטר מגזע ישי, ונחה עליו רוח ה', רוח חכמה ובינה וגו', זה הפך מודל לתפילה בימים טובים, בטח איננו מבקשים בפתיחת הארון לזכות לסגולות של חברי הכנסת וכדומה.

גם הרמב"ם (בפרק לפני האחרון מספרו) אמנם הזכיר את בן כוזיבא כהוכחה שאין המשיח צריך להחיות מתים וכדומה (מנין לך שלא היה תלמיד חכם), אבל אחר כך הוא כותב, הוגה בתורה ועוסק במצוות כדוד אביו. נכון שהרמב"ם לא מזכיר שהוא חייב להיות מרביץ תורה ראש ישיבה.

סוף דבר אנחנו נקבל אותו בשמחה בכל מקרה. אבל בודאי חלק מתקוותינו היא שנזכה גם שהוא יהיה גדול בתורה ונוכל לברך עליו גם את ברכת הרואה חכמי ישראל.","199","","4799","True","True","False","","473","95.86.122.34","0","8465","סנהדרין|צח ע"א",""),new Message("8552","8495","ומה לגבי הרמב"ם הזה?","31/03/11 09:08","כה אדר ב","תשע"א","09:08","מתפעל","בהלכות מלכים פ"י

[ד] ואם יעמוד מלך מבית דויד הוגה בתורה ועוסק במצוות כדויד אביו, כפי תורה שבכתב ושבעל פה, ויכוף כל ישראל לילך בה ולחזק בדקה, ויילחם מלחמות ה'--הרי זה בחזקת שהוא משיח:

צריך להיות הוגה בתורה ועוסק במצוות כדוד המלך.","148","","4798","True","True","False","","209","94.188.248.67","0","8465","סנהדרין|צח ע"א",""),new Message("8498","8497","לחלק אני מסכים ולחלק לא","30/03/11 10:33","כד אדר ב","תשע"א","10:33","עציוני","ראשית, אין חולק על כך שהיו מגדולי ישראל שידם רב להם בשני התחומים. השאלה היא אם כך מחוייב, ואם בהכרח המשיח ימנה על אלה. לכן, הבאת דוגמאות נגדיות אינה רלוונטית.

אני שותף לגמרי גם לחוסר שביעות הרצון מרמתם של מנהיגי הציבור בדור הנוכחי (הן הרוחנית והן המקצועית). איש לא חושד בהם שהם בחזקת משיח.

אני לא מסכים שבמצב האידאלי "לו זכינו והמדינה היתה מתנהגת על פי ההלכה, היתה גם היא מונהגת על ידי גדולי התורה" - לפחות לא ברמת העיסוק הפרטני בחקיקה והנהגה בפועל. הדרכתם העקרונית אכן חשובה, אבל אני מעדיף שנגיד בנק ישראל יהיה כלכלן ולא ראש ישיבה, ושהרמטכ"ל יקבל את חינוכו בבה"ד 1 ולא בפוניבז' או במרכז הרב. גדולי ישראל ידם רב להם בתחומם, אך לא כל תחום הוא תחומם. התכונות הנדרשות מפוסק שונות מהתכונות הנדרשות מראש ישיבה, ושני אלה צריכים להיות שונים בתכונותיהם ממחוקק בכנסת וכו'. אני אשמח מאד אם נגיד הבנק והרמטכ"ל יהיו יראי שמים ובעלי השקפה רוחנית הולמת, אך אינני מצפה מהם להיות מגדולי הדור.
לגבי בר כוכבא - על רמתו הרוחנית כבר נכתב רבות. לא היינו מברכים עליו "שחלק מחכמתו..."
ההיסטוריוגרפיה היהודית (ובעצם, זו של כל עם)נוטה להאדיר את תכונותיהם של דמויות מן העבר. אני גאה להשתייך לעם שכאשר הוא מאדיר דמות הוא עושה זאת ע"י ייחוס תכונות רוחניות למדניות לאדם ולא ע"י יחוס כח פיזי או כלכלי. עם זאת, לא כל מדרש המייחס דיון בהלכה מסויימת לדמות פלונית צריך להתפרש כבא לתאר מציאות היסטורית, ואכמ"ל.","159","","4799","True","True","False","","252","132.70.40.183","0","8465","סנהדרין|צח ע"א",""),new Message("8500","8498","דומני שאנו אומרים את אותו הדבר","30/03/11 11:29","כד אדר ב","תשע"א","11:29","המכריע","גם לדוד המלך היה שר צבא. וגם ממונה על האוצרות. מי ביקש שכל הסנדלרים יהיו גדולי תורה. רמטכל זה לא מנהיג וכן כל מיני בעלי תפקידים.

בכל קורס לניהול מלמדים שמנהל בנק למשל שממלא תפקידים פקידותיים הוא מועל בתפקידו. ראשו וזמנו צריכים להית פנויים להנהלה והנהגה. את כל השאר עליו להאציל לאחרים. מנהל ששולחנו ריק הוא בדרך כלל סימן לניהול נכון...

למה שאתה קורא הנהגה בפועל, אפשר לקרוא שרברבות. חקיקה צריכה בפירוש להיעשות על פי התורה. הקלדנים שלה וכדומה זה בבקשה, יבואו בורים ויעסקו בזה.

סוף דבר כמעט כל התפקידים אינם מנהיגותיים. ועליהם להיעשות על ידי אנשים מהסוג שהזכרת. אבל העמדה העליונה של מלכות והנהגה אמיתית, קבלת ההחלטות וקביעת המדיניות ברמה העקרונית שלה, צריכה להיות על ידי אנשים תורניים. אני גם הסכמתי שהרמב"ם לא התנה להדיא שעל המשיח להיות גדול בתורה, אבל לאור העבר העשיר שלנו במנהיגים גדולים בתורה, היינו שואפים לכך. כל כך הרבה חיכינו, מדוע שלא נקבל מנהיג מושלם. החמורים של המשיח זה משהו אחר. בזה לא איכפת לנו מי יהיו.

דברים שנאמרו על ידי חזל הקדושים אינם היסטוריוגרפיה! הם אמת קדושה. חלילה לנו מדברי מינות. אלא אם כן יש מקום להסביר שגם הם לא התכוונו לדברים כפשוטם. כדאי להיות זהיר בטרם אומרים משפטים שעלול להשתמע מהם זלזול בדברי חז"ל. (אני בטוח שהכותב היקר לא מתכוון לזה חלילה. אני רק מבהיר).

אגב - הודעה זו היא ההודעה ה-500 שלי. ואני שמח שהיא נזדמנה בענין הציפיה לישועה ובענין התבטלות מוחלטת לדברי חז"ל הקדושים. (הייתי כמובן עוד יותר שמח אם היא לא היתה חלק מפולמוס זוטא. אבל את הנעשה אין להשיב).","199","","4799","True","True","False","","188","95.86.122.34","0","8465","סנהדרין|צח ע"א",""),new Message("8502","8500","יש כאן את השוני שבין אגודה והמזרחי?","30/03/11 14:33","כד אדר ב","תשע"א","14:33","מתפעל","שלפי אגודה גם בעניינים פוליטיים עושים רק מה שגדולי התורה אומרים
ולפי המזרחי, רבנים פוסקים רק בתורה ולא בפוליטיקה.

עציוני,
לא כל כך ענית על הפסוק המוחץ שהביא המכריע:
"ויצא חטר מגזע ישי, ונחה עליו רוח ה', רוח חכמה ובינה".

האם ידוע שבר כוזיבא לא היה תלמיד חכם? היכן זה כתוב?

בא נעזוב רגע את המשיח.
מה עם מלך ישראל? הוא לא צריך להיות גדול בתורה?","148","","4799","True","True","False","","209","94.188.248.67","0","8465","סנהדרין|צח ע"א",""),new Message("8506","8502","בודאי","30/03/11 15:26","כד אדר ב","תשע"א","15:26","עציוני","גם בחזוני האידיאלי אינני רואה את החזו"א כשר התחבורה או את החפץ חיים כשר האוצר. (זה שהם לא היו רוצים להתעסק בכך זה פשוט, אבל אני מוסיף שגם אני לא הייתי רוצה שיעסקו בכך.)

רק אעיר בקצרה שהויכוח הוא קצת יותר עמוק משאלת דרכי ההנהגה הציבורית. שהרי אף אם נסכים שהמשיח צריך להיות גדול שבישראל, נגיע מייד לשאלה מהם הקריטריונים על פיהם נמדדת גדלות. הציבור שאותו כינית "אגודאי" מודד גדלות על פי למדנות בלבד. אני מציע קריטריונים נוספים לגדלות. מי שיקיים את הדרישות המפורטות ברמב"ם הל' מלכים הוא בעיני גדול מאוד גם אם הוא למדן ברמה של אברך ממוצע...

ולשאלותיך הפרטניות:
רוח ה' בכל מקום בתנ"ך פירושו סיוע מה'. אתה מוזמן לעבור על ספר שופטים ושם תראה שעל כל שופט נאמר שהיתה עליו רוח ה' (או יד ה') ופירושו הוא שה' עזר לו במלחמות. זה לא אומר כלום על דרגתו בלימוד ו/או ביראת שמים (זה נאמר גם על שמשון ויפתח ששנינו, עם כל השוני בהשקפותינו, לא היינו בוחרים בהם כמחנך לילדינו). ממילא ברור ש"נחה עליו רוח ה' " היא ברכה חשובה ונצרכת אך אין ממנה כל קושיה לעמדתי. (ורוח חכמה ובינה יש גם לחכמי אומות העולם, כידוע).

על בר כוזיבא היתה ביקורת קשה של חכמים אך אין בידי כרגע מקורות מדויקים.

מלך ישראל צריך להיות ירא שמים. האם עליו להיות מגדולי הדור? לאו דוקא.

כפי שכתבתי למכריע בהתכתבות פרטית - ההבדלים בין הזרמים וההשקפות ידועים ועתיקים, ואין בכוונתי (או ביכולתי) לשכנע מישהו לשנות את דעתו. אני מודה שאני נהנה מידי פעם לשתול בפורום הודעות מסוג זה, אשר מבליטות את המחלוקות, על מנת להראות שעולם התורה הוא יותר מגוון ממה שנדמה בהסתכלות ראשונית, ושיש בו מקום גם להשקפות שלא יבואו לידי ביטוי במאמרי מערכת של יתד נאמן והמודיע.

והאמת והשלום אהבו.","159","","4799","True","True","False","","272","132.70.40.183","0","8465","סנהדרין|צח ע"א",""),new Message("8509","8506","ואני דוקא נהנתי מההיפך","30/03/11 15:41","כד אדר ב","תשע"א","15:41","דוד כוכב","כתבת:
"אני מודה שאני נהנה מידי פעם לשתול בפורום הודעות מסוג זה, אשר מבליטות את המחלוקות, על מנת להראות שעולם התורה הוא יותר מגוון ממה שנדמה בהסתכלות ראשונית".

אני דוקא נהנתי מההיפך, שלאחר שכל אחד הביא את ראיותיו, התברר שאין, או כמעט אין מחלוקת בעניין הזה.
ועולם התורה הוא יותר מאוחד ממה שנדמה בהסתכלות שטחית. בתנאי שמדובר בתורה נטו, בלא עירוב השפעות שאין להן בסיס אמיתי במקורות.","125","","4799","True","True","False","","121","212.76.119.250","0","8465","סנהדרין|צח ע"א",""),new Message("8511","8506","באותה התכתבות","30/03/11 16:04","כד אדר ב","תשע"א","16:04","המכריע","אוסיף רק שבהתכתבות עליה מדבר ידידי עציוני, גם אני הבהרתי שאני לא רוצה את החזוא כשר התחבורה. אני רק רוצה שיהיה ברור ששר התחבורה אינו מנהיג. הוא פקיד מקצועי שבזבז את ימי נעוריו על לימודים כלליים שהכשירוהו (במקרה אידיאלי) לתפקידו, העושה את דבר מנהיגי התורה.

ר' חיים מבריסק אמר פעם לעורך דין ידוע שהוא ר' חיים כותב רוסית יותר בקלות ממנו העו"ד. (דומני גרוזנברג) . הלה נפגע ואמר לר' חיים נכון שאני עובד אתך בהכנת כתב הגנה (לבחור שנאשם בריגול) ויוצא מהכלים מחכמתך אבל רוסית אתה לא יודע כלום, זה הרי כל מה שנשאר לי לעשות בתיק הזה, תשאיר לי לפחות את הקרדיט הזה.... ענה לו ר' חיים, אתה בשביל לכתוב רוסית השקעת שנות לימוד ואתה צריך להשקיע זמן בניסוח, ואני צריך רק דבר אחד, אותך... ודוק היטב.
זה הרעיו המרכזי. ברור שאנשי המקצוע מביאים את כל הידע שלהם בפני גדולי התורה, ועל סמך זה מתקבלת ההכרעה. אבל ההכרעה הערכית, אוי לנו אם היא מסורה בידי שועלים למיניהן.","199","","4799","True","True","False","","215","95.86.122.34","0","8465","סנהדרין|צח ע"א",""),new Message("8534","8511","ע' דרשות הר"ן","31/03/11 00:23","כה אדר ב","תשע"א","00:23","משיב מאורות דף היומי","שם מבאר שהנהגה פוליטית במהות שלה אינה עניין הסנהדרין אלא עניין המלך, וגם בתוך התורה מתבאר שהנהגה זו אינה דווקא על פי דיני התורה אלא יש בה אלמנט חולין, של תיקון החברה בצד הפראקטי שלו, ואינו בעל אופי דתי אלא טכני.

אתה מדבר על הכרעה ערכית, אבל זה נראה לי לא מדויק. צריך לומר הכרעה דתית. כל הכרעה שאינה הכרעה בדיני התורה היא חולין גם אם היא ערכית.","142","","4798","True","True","False","","328","85.130.130.141","0","8465","סנהדרין|צח ע"א",""),new Message("8536","8534","הנהגה פוליטית","31/03/11 01:46","כה אדר ב","תשע"א","01:46","המכריע","א. על המלך אני לא מתווכח. אני מסכים שהנהגת המלכות היא פוליטית והיא חולין ולא דת ולא תורה. אני רק אומר שאם המלך נתקל בהחלטה לא חילונית הוא מחוייב לשאול את דעת התורה. גם דוד נמלך בסנהדרין בקביעות. רק היה נחמד שיהא המלך בעצמו גדול בתורה ויישא בכתר ההחלטות המדיניות והתורניות גם יחד.

ב. בענין החלטה ערכית אני באמת לא מסכים אתך. אבל כמו שאמרו כבר גלשנו מזמן מן הדף היומי. ואני לא חושב בכלל שיש לי ידיעה מסודרת בנושא. אבל אני חושב אכן שכל החלטה ערכית, גם לא הלכתית נטו, היא בסופו של דבר ענין של דעת תורה ואין כלים אחרים להכריע בה. אבל מקובל עלי שזו ההשקפה של הציבור ממנו אני בא, ואין לי שום ענין לכוף את דעת הציבור המסויים הזה על החושבים אחרת. ואין גם שום סיכוי לויכוח אבוד מראש שכזה. לא באתי כאן אלא לחדד על מה אני מסכים ועל מה לא.","199","","4798","True","True","False","","214","95.86.122.34","0","8465","סנהדרין|צח ע"א",""),new Message("8540","8536","מקור במסכת בבא בתרא דף ט ע"א","31/03/11 02:07","כה אדר ב","תשע"א","02:07","דוד כוכב",""אתו לקמיה דרבא, חייבינהו רבא לשלומי.
איתיביה רב יימר בר שלמיא לרבא: ולהסיע על קיצתם!
לא אהדר ליה רבא.
אמר רב פפא: שפיר עבד דלא אהדר ליה מידי, ה"מ היכא דליכא אדם חשוב, אבל היכא דאיכא אדם חשוב - לאו כל כמינייהו דמתנו".

ובשולחן ערוך חושן משפט הלכות אונאה ומקח טעות סימן רלא סעיף כח:
"...ואין יכולים לענוש ולהפסיד למי שלא קיים התנאי, אלא אם כן עשו מדעת החכם".","125","","4798","True","True","False","","121","212.76.119.250","0","8465","סנהדרין|צח ע"א",""),new Message("8551","8536","בסדר גמור","31/03/11 08:27","כה אדר ב","תשע"א","08:27","משיב מאורות דף היומי","ידעתי את זה מראש, רק רציתי להציג עמדה המחלקת בין דת לערכים....","142","","4798","True","True","False","","309","85.130.130.141","0","8465","סנהדרין|צח ע"א",""),new Message("8542","8540","כבודו של חכם","31/03/11 02:11","כה אדר ב","תשע"א","02:11","המכריע","אמנם יש לדחות לכאורה שהתם מפני כבוד החכם, וכעין בדיקת סכין דשחיטה. (טוב שה"כוכב"ים זורחים בלילה בשעה 2, כך שיש עם מי לדון בשעות נפלאות אלו...)","199","","4798","True","True","False","","205","95.86.122.34","0","8465","סנהדרין|צח ע"א",""),new Message("8553","8552","מה הבעיה?","31/03/11 09:21","כה אדר ב","תשע"א","09:21","עציוני","צריך להיות כדוד, שבמקביל לעיסוקו כמנהיג גם עסק בתורה. מי אמר שחייב להיות מגדולי הדור (במובן המקובל היום למושג זה)?
על כך שהמלך (וגם המשיח, כמובן) צריך לעסוק בתורה אין חולק. כך גם עולה ממצוות כתיבת ספר התורה המיוחד למלך. ברור גם שהוא צריך להיות ירא שמים ובעל מידות וכו'. כל מה שטענתי הוא שלא מחוייב שהוא יהיה מגדולי הדור בחוכמה, עליהם מברכים "שחלק מחכמתו".
מה שצרם לי זה שהיום מנסים להלביש את כל הדמויות הדגולות בתבנית אחת, וזו תבנית החכם העוסק בתורה בגאונות חריגה. ממילא, כל מי שאנו רוצים להחשיבו כבעל ערך, אנו מייחסים לו את התכונה הזו - לעתים בצדק ולעתים לא. עמדו לישראל במהלך הדורות דמויות מופת בתחומים שונים - בפסיקה, בהנהגה, בפרשנות, בחסד וכו' וכו', ולא ראי זה כראי זה. לכל תחום נדרשות תכונות שונות, ולא כל מי שמגיע להישגים מפליאים בתחום אחד הוא בהכרח גם מצטיין בתחומים אחרים. לכן אינני רואה צורך לייחס למלך אן למשיח תכונות למדניות שיזכו אותו בברכת "שחלק מחכמתו". אשמח אם הוא יהיה כזה, אבל לא תהיה לי בעיה אם לא.
וכאמור (בעז"ה ובל"נ אחפש לך מקורות מפורשים), בר כוזיבא לא היה "הוגה בתורה ועוסק במצוות כדוד" והדבר לא מנע מר"ע להחשיבו כראוי להיות משיח.","159","","4798","True","True","False","","241","132.70.40.183","0","8465","סנהדרין|צח ע"א",""),new Message("8578","8553","מראה מקום למורה נבוכים במהות המשיח","31/03/11 23:23","כה אדר ב","תשע"א","23:23","המכריע","בזכרוני שפעם נשר לחיקי איזה ספר מינות של מישהו ממכון הרטמן (שכחתי את שמו) על סודותיו של המורה נבוכים. והוא מביא שם את דעת אפלטון שהפילוסוף הוא אשר צריך להיות המנהיג, ונחלקו עליו חכמי דורו. והמורה סובר בקירוב לדעתו בשינויים קלים. ואם זכרוני אינו בכזיב, המורה אומר שהמשיח יהא במעלה יותר מכל הנביאים חוץ ממשה.

כל זה איזה זיכרון אפל מן העבר בלי אחריות. אבל יש לנו כאן מומחים עצומים בתחומים האלו שיאשרו או יכחישוני.","199","","4798","True","True","False","","195","95.86.122.34","0","8465","סנהדרין|צח ע"א",""),new Message("8579","8578","באגרות הרמב"ם - אגרת תימן","01/04/11 00:31","כו אדר ב","תשע"א","00:31","דוד כוכב",""האינך יודע אחי שהמשיח נביא גדול מאוד וגדול מכל הנביאים מלבד משה רבינו ע"ה".

ובספר ישעיהו פרק יא, א-ג
וְיָצָא חֹטֶר מִגֵּזַע יִשָׁי וְנֵצֶר מִשָּׁרָשָׁיו יִפְרֶה.
וְנָחָה עָלָיו רוּחַ ה' רוּחַ חָכְמָה וּבִינָה רוּחַ עֵצָה וּגְבוּרָה רוּחַ דַּעַת וְיִרְאַת ה'.
וַהֲרִיחוֹ בְּיִרְאַת ה' וְלֹא לְמַרְאֵה עֵינָיו יִשְׁפּוֹט וְלֹא לְמִשְׁמַע אָזְנָיו יוֹכִיחַ.","125","","4797","True","True","False","","147","212.76.119.250","0","8465","סנהדרין|צח ע"א",""),new Message("8583","8579","וברמב"ם הלכות תשובה פרק ט, (ב) [ז]:","01/04/11 01:23","כו אדר ב","תשע"א","01:23","דוד כוכב",""שאותו המלך שיעמוד מזרע דוד בעל חכמה יהיה יתר משלמה, ונביא גדול הוא קרוב למשה רבינו".

וכן משמע בקהלת פרק א, טז:
דִּבַּרְתִּי אֲנִי עִם לִבִּי לֵאמֹר אֲנִי הִנֵּה הִגְדַּלְתִּי וְהוֹסַפְתִּי חָכְמָה עַל כָּל אֲשֶׁר הָיָה לְפָנַי עַל יְרוּשָׁלִָם וְלִבִּי רָאָה הַרְבֵּה חָכְמָה וָדָעַת. עַל כָּל אֲשֶׁר הָיָה לְפָנַי.
משמע - לפני, אבל לא לאחרי, כי משיח גדול משלמה.

ובבמדבר יב ו-ז:
וַיֹּאמֶר שִׁמְעוּ נָא דְבָרָי אִם יִהְיֶה נְבִיאֲכֶם ה’ בַּמַּרְאָה אֵלָיו אֶתְוַדָּע בַּחֲלוֹם אֲדַבֶּר בּוֹ. לֹא כֵן עַבְדִּי משֶׁה בְּכָל בֵּיתִי נֶאֱמָן הוּא.
אֶתְוַדָּע, אֲדַבֶּר, משמע גם בנביאי העתיד.

וקשה מהכתוב במלכים א פרק ג, יב:
הִנֵּה עָשִׂיתִי כִּדְבָרֶיךָ הִנֵּה נָתַתִּי לְךָ לֵב חָכָם וְנָבוֹן אֲשֶׁר כָּמוֹךָ לֹא הָיָה לְפָנֶיךָ וְאַחֲרֶיךָ לֹא יָקוּם כָּמוֹךָ.
וגם לפירוש השני ברד"ק "לא היה לפניו - במלכים", עדיין קשה שהרי גם המשיח מלך.

וי"ל שלשלמה היה לב חכם ונבון - בינת הלב, השכל.
ואילו במשיח נאמר באיכה פרק ד, כ: רוּחַ אַפֵּינוּ מְשִׁיחַ ה'.
ובנבואת ישעיהו פרק יא, ב-ג:
וְנָחָה עָלָיו רוּחַ ה' רוּחַ חָכְמָה וּבִינָה רוּחַ עֵצָה וּגְבוּרָה רוּחַ דַּעַת וְיִרְאַת ה'. וַהֲרִיחוֹ בְּיִרְאַת ה' וְלֹא לְמַרְאֵה עֵינָיו יִשְׁפּוֹט וְלֹא לְמִשְׁמַע אָזְנָיו יוֹכִיחַ.
רוח חכמה ובינה אשר בו קיימת בהריחו באפו - רוח הקודש, ואינו נזקק כל כך לחכמת ובינת לב - וְלֹא לְמַרְאֵה עֵינָיו יִשְׁפּוֹט וְלֹא לְמִשְׁמַע אָזְנָיו יוֹכִיחַ.","125","","4797","True","True","False","","164","212.76.119.250","0","8465","סנהדרין|צח ע"א",""),new Message("8588","8583","ואעפ"כ","01/04/11 16:34","כו אדר ב","תשע"א","16:34","דוד כוכב","אין בכח הדברים דלעיל לדחות את דברי הרב העציוני.

שכן כתב בספר קול התור לתלמידי הגר"א פ"ב ח"ב סע' א:
"ב' המשיחים משתתפים ומסייעים זה לזה, משיח בן יוסף בסוד "עוד יוסף חי" ומשיח בן דוד בסוד "דוד מלך ישראל חי וקים", הם חיים וקיימים בכל דור ודור ופועלים בתפקידיהם ומשפיעים זה לזה".
ובסע' ג: "ב' המשיחין הם הם השומרים ומגינים על קיום ישראל בכל הדורות גם בימי הגלות".
וקשה, וכי בכל דור קיים נביא קרוב למשה וחכם יותר משלמה?
מה גם שכתב שם עוד שכל העוסק בתפקידי משיח בן יוסף (ענייני הגאולה הגשמית, ומסתבר שה"ה בתפקידי מב"ד שבגאולה הרוחנית) הרי שנשמתו ניצוץ מנשמת אותו משיח.

אלא, שאמרו במסכת סנהדרין דף צח ע"א:
"אמר רבי אלכסנדרי: רבי יהושע בן לוי רמי, כתיב (ישעיהו ס') בעתה, וכתיב, אחישנה! זכו - אחישנה, לא זכו - בעתה.
אמר רבי אלכסנדרי: רבי יהושע בן לוי רמי, כתיב (דניאל ז') וארו עם ענני שמיא כבר אנש אתה, וכתיב (זכריה ט') עני ורכב על חמור! - זכו - עם ענני שמיא, לא זכו - עני ורוכב על חמור".
לאמור, אם זכו, משיח בעל כל אותן המעלות בא מיד בדרך ניסית, וגומר את הגאולה.
ואם לאו, תפקידיו (המנויים למשל ברמב"ם הלכות מלכים פרק יא, ד) מתחלקים לאנשים שונים על פני דורות שונים. בחינת "עני רוכב על חמור". שפירושו: א. בדרך הטבע. ב. שאינם חכמים יותר משלמה, כמו שאמרו במסכת נדרים דף מא ע"א: "אין עני אלא בדעה". וכן במסכת כתובות דף סח ע"א: "עני - עני בדעת".","125","","4797","True","True","False","","170","212.76.119.250","0","8465","סנהדרין|צח ע"א",""),new Message("8596","8588","זכה מלאכתו נעשית בידי אחרים...","03/04/11 08:38","כח אדר ב","תשע"א","08:38","עציוני","תודה לרב כוכב על עזרתו.
דומני שחלק מן הדיון גלש מעבר למשמעותו המקורית. כבר הבהרתי לעיל שאינני חולק על גדלותו של המשיח, שיהיה גדול מכל בני דורו. כל שטענתי הוא שישנם סוגים שונים של גדלות, וגדלות עליה מברכים "שחלק מחכמתו" אינה בהכרח אותו סוג גדלות הנדרש מן המשיח, שתפקידו הוא אחר. כיוון שכך, כל אותם מקורות המוכיחים את גדלותו של המשיח אינם סותרים לטענתי.
מכיוון שהויכוח הוא באמת שרשי יותר - בנוגע לדרכי ההנהגה הראויות, לקריטריונים לגדלות וכד', ואנו עלולים לגלוש לויכוחים פוליטיים/מגזריים שאין מקומם בפורום זה, אני מציע שנסתפק בדברים שנאמרו עד כה, והבוחר יבחר.","159","","4795","True","True","False","","429","132.70.40.183","0","8465","סנהדרין|צח ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82910);