var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=85681;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("זמני היום","http://www.daf-yomi.com/content.aspx?pageid=126")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","57"),new MostViewed("107157","הגהות הגר"א בבא מציעא עא, עב, עג","אוריאל שלמוני","13/05/24 17:21","605","38"),new MostViewed("107177","הערה ברש״י","שמואל דוד","16/05/24 05:35","595","30")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("85681","0","יותר מדי בשר","28/12/20 15:19","יג טבת","תשפ"א","15:19","איתיאל","כתוב ששלמה חילק בסוף חנוכת המקדש לכל אחד "אשפר".

והגמרא מסבירה: אחד משישה לפר.

בימיהם שלא היה מקרר, נשמע לי ממש "בל תשחית". מי יכול להתמודד עם כמות מטורפת כזאת?","842","","1237","True","True","False","","474","","0","0","פסחים|לו ע"ב",""),new Message("85682","85681","אולי שימרו או עישנו","28/12/20 15:28","יג טבת","תשפ"א","15:28","איתיאל",".","842","","1237","True","True","False","","116","","0","85681","פסחים|לו ע"ב",""),new Message("85683","85681","אולי הבנה עפ"י מלבי"ם","28/12/20 15:31","יג טבת","תשפ"א","15:31","אבי גרינבלט",""היינו לאותם שהיו נועדים ללכת עם הארון" ואלו חילקו עם משפחותיהם או חבריהם (מעין חבורות לקרבן הפסח).
כנ"ל לחמי תודה.","539","","1237","True","True","False","","73","77.127.67.240","0","85681","פסחים|לו ע"ב",""),new Message("85685","85681","בשר שבא","28/12/20 16:46","יג טבת","תשפ"א","16:46","אור חדש","ממדרש לא מתקלקל","458","","1237","True","True","False","","72","147.161.14.241","0","85681","פסחים|לו ע"ב",""),new Message("85716","85681","הערת אגב","29/12/20 22:48","יד טבת","תשפ"א","22:48","מתי","כמדומני שהגמרא מדברת על מה שחילק דוד כשהעלה את ארון האלוקים מקרית יערים.","860","","1236","True","True","False","","73","95.86.116.196","0","85681","פסחים|לו ע"ב",""),new Message("85692","85682","כן לכאורה","28/12/20 18:36","יג טבת","תשפ"א","18:36","אלף בית רשי","לדוגמא (שבת קמ) אמר רב האי תליא דבשרא שרי לטלטולי [רש"י] תליא דבשרא. בשר מליח התלוי לייבשו ומלא החבל קרי תליא:","278","","1237","True","True","False","","85","96.20.220.141","0","85681","פסחים|לו ע"ב",""),new Message("85687","85683","בדיוק, ואוסיף מהרלב"ג","28/12/20 17:56","יג טבת","תשפ"א","17:56","אש מילר","שהשמחה האמיתית לאדם כשיכול לשמח עניים ואביונים משלו, ולכן חילק שלמה מנות גדולות לכל מלווי הארון ומשפחותיהם, כדי שיהיה להם די לחלק לעניים ואביונים, ובכך תהיה שמחתם שלמה","1291","","1237","True","True","False","","58","212.71.9.15","0","85681","פסחים|לו ע"ב",""),new Message("85773","85683","לא ראיתי את המלבים","02/01/21 21:16","יח טבת","תשפ"א","21:16","איתיאל","אבל בפסוק מודגש "לכל איש ישראל מאיש ועד אישה"","842","","1232","True","True","False","","98","","0","85681","פסחים|לו ע"ב",""),new Message("85686","85685","אם הבנתי נכון אני מוחה בתוקף","28/12/20 17:55","יג טבת","תשפ"א","17:55","אש מילר","ואני מקוה שלא הבנתי נכון את כוונתך ואז אני מתנצל","1291","","1237","True","True","False","","61","212.71.9.15","0","85681","פסחים|לו ע"ב",""),new Message("85691","85686","לא יודע מה הבנת","28/12/20 18:12","יג טבת","תשפ"א","18:12","אור חדש","אם כוונתך שרמיזתי שלא כל דבר שנרשם במדרש הינו בהכרח תיאור של מציאות שקרתה אז הבנת נכון
רק שלמחות על כך זה עמרצות
מי שחושב שכל דבר שדרשו חכמים בדברי אגדתם קרה במציאות שייך לכת השוטים כפי שהורה כבר הנשר הגדול ולמחות על כך שאיני נמנה על כת זו זו מחאה שאיני מקבל

וראה דוג' קטנה כאן לתרוץ בדרך הנ"ל","458","","1237","True","True","False","","92","93.173.95.98","0","85681","פסחים|לו ע"ב",""),new Message("85693","85691",""שלא כל דבר" , מה הכלל בזה ?","28/12/20 19:29","יג טבת","תשפ"א","19:29","אבי גרינבלט",".","539","","1237","True","True","False","","70","77.127.67.240","0","85681","פסחים|לו ע"ב",""),new Message("85695","85693","הכלל פשוט","28/12/20 20:00","יג טבת","תשפ"א","20:00","אור חדש","אם המדרש יוצר קושי להבין כיצד הדברים מתיישבים עם המציאות כפי שאנו מכירים אותה אז התרוץ 'הדברים נאמרו בדרך דרש בלבד' הופך למועדף כדי לא להפוך את תורת האמת לדבר הנוגד למציאות הברורה לעיננו","458","","1237","True","True","False","","67","93.173.95.98","0","85681","פסחים|לו ע"ב",""),new Message("85696","85695","ואם ניתן להסביר","28/12/20 20:31","יג טבת","תשפ"א","20:31","אבי גרינבלט","כמלבי"ם או כרלב"ג כפי שהובא כאן ?","539","","1237","True","True","False","","74","77.127.67.240","0","85681","פסחים|לו ע"ב",""),new Message("85698","85696","אז זה גם אפשרות","28/12/20 20:39","יג טבת","תשפ"א","20:39","אור חדש","רק שזה מכריח לבטל מהות הדרשה שבאה להפריז במתנתו של שלמה ולבטל פשט הכתובים

אם אתה מעדיף לבטל מהות המדרש ולא לומר שרק דרשו בדרך גוזמא הרשות בידך כמובן
לשאלה הישירה על המדרש כפי הבנתו הפשוטה התשובה הנראת לי יותר כפי שכתבתי","458","","1237","True","True","False","","67","93.173.95.98","0","85681","פסחים|לו ע"ב",""),new Message("85699","85698","לענ"ד","28/12/20 20:42","יג טבת","תשפ"א","20:42","אבי גרינבלט","כאשר עסקינן במלך שלמה , הגיוני ביותר שהמתנה ממנו ראויה להיות מתנת מלך ולא דבר "שגרתי".
העיקרון שהעברת ברור ודברי הרמב"ם מוכרים וידועים ובמקרה המדובר , לא נראה שיש בהבנת המדרש בדרך של פשט , סטיה מן האמת.","539","","1237","True","True","False","","57","77.127.67.240","0","85681","פסחים|לו ע"ב",""),new Message("85720","85699","הבוחר יבחר אם להיקרא כופר או שוטה","30/12/20 10:22","טו טבת","תשפ"א","10:22","אש מילר","משרשי האמונה שכל הנאמר בגמרא, בין במשנה ובין בגמרא, בין בהלכה ובין באגדה, הם הם הדברים שנתגלו לנו על ידי כח נבואי שהוא כח נשיקה של השכל הנאצל, עם השכל המורכב בגוף... נרתעים אנחנו לשמוע הטלת ספק בדברי חז"ל בין בהלכה ובין באגדה, כשמועה של גידוף רחמנא לצלן, והנוטה בזה הוא לפי קבלתנו ככופר בדברי חז"ל, ושחיטתו נבילה, ופסול לעדות, ועוד.
(אגרות החזון איש ח"א, ט"ו)

דברי החזון איש מיוסדים על פי דברי המגיד משנה בהקדמה למשנה תורה והרשב"ץ בספרו זוהר הרקיע, שמיישבים דברי הרמב"ם שהובאו כאן באחד התגובות, מדבריו החריפים של הרמב"ן שכתב עליו שזה נוגע ח"ו בהיפוך האמונה, והמ"מ והרשב"ץ כותבים שחלילה לומר שהרמב"ם כיוון לומר על מדרש"י חז"ל כפי שאחד המגיבים למעלה טען לומר, ומבארים: כל דרשות ואגדות חז"ל אינם אלא אמת גמור המה ודין תורה יש להם אלא שנקראים ענפים היוצאים משרשי התורה כאשר ביאר רבינו בשרש הזה ואין להכניס במנין המצות אלא גופי התורה שהמה שרשי התורה כמו שהכריח מכמה ראיות. ובזה סרה מעל רבינו הרמב"ם תלונת הרמב"ן ונתישב הדקדוק שדקדק על רבינו שלא אמרו אין המקרא אלא כפשוטו דאילו היו אומרים כן היה משמע מלשונם שאין המקרא אלא הפשוט אבל מה שדרשו חז"ל אינו האמת חלילה וזה אינו אלא שגם דרשות חכמים אמת אלא שאין המקרא יוצא מידי פשוטו שיש לו פשוט זולת הדרש והפשוט הוא שורש התורה והדרש הוא ענף היוצא משרש התורה, ובתנאי שלא בא בפירוש מקובל למשה בסיני, אבל אם בא בפירוש מקובל למשה בסיני הפירוש ההוא הוא פשוטו והוא גוף ושרש התורה.
וכן ייסד המהר"ל מפראג (כתבי מהר"ל מפראג, עמ' 282) דכוונת הרמב"ם שאין זה יכנס בספרו בתור הלכה, כי אגדות חז"ל אינם הלכה למשה מסיני, אלא נבואה, ואין פוסקים הלכה כנבואה, אך בוודאי אמת הוא.
וכבר כתב לפניו החכם רבי יצחק אבוהב מנורת המאור כלל ראשון, נר שני, חלק שני, פרק ב: כל מה שאמרו ז"ל במדרשות ובאגדות, חייבים אנו להאמין בו כמו בתורת משה רבנו. ואם נמצא בו דבר שיראה לנו שהוא דרך גוזמא או חוץ מן הטבע, יש לנו לתלות החיסרון בהשגת דעתנו, אבל לא במאמרם... ואף על פי שמצינו דברים שדומה לנו שהם גוזמא, החוקר אחריהם ימצא דוגמתם.
ועל זה כתב החזון איש את דבריו החריפים, שמי שמערער על אמיתות אגדות חז"ל דינו ככופר ששחיטתו נבילה, ופסול לעדות.
ובדרך זו גם מבאר הרב דסלר בספרו מכתב מאליהו (ח"א, מעמוד 50 והילך).
אכן כפי שאחד המגיבים לעיל הביא, ר"ש אבינר חולק על החזון איש וכל הנ"ל בספרו באהבה ובאמונה, ולדעתו דברי הרמב"ם כפשוטם\\, ומי שלא בוחן בעין מציאותית את דברי האגדה אם יכולים להיות או לא, הוא בגדר שוטה.
והבוחר יבחר אם להיקרא כופר לפי החזון איש וכל סיעתו הקודמת לו, או שוטה לפי ר"ש אבינר.
","1291","","1235","True","True","False","","66","212.71.9.15","0","85681","פסחים|לו ע"ב",""),new Message("85719","85716","יי"כ","30/12/20 07:14","טו טבת","תשפ"א","07:14","אור חדש","וכן כדאי לראות הפסוק בשלמותו...","458","","1235","True","True","False","","76","147.161.8.11","0","85681","פסחים|לו ע"ב",""),new Message("85772","85716","אתה צודק","02/01/21 21:15","יח טבת","תשפ"א","21:15","איתיאל","נכון","842","","1232","True","True","False","","87","","0","85681","פסחים|לו ע"ב",""),new Message("85721","85720","הרב אבינר לא קשור לעניין","30/12/20 13:41","טו טבת","תשפ"א","13:41","אור חדש","בכך שאתה מזלזל ללא שום הצדקה (ומתוך הפגנת אי יכולתך להבין מה שנכתב כאן) בת"ח בן דורנו בוודאי לא תוכל להוסיף יר"ש ואמונת חכמים ביחס לראשונים.

לתורף דבריך
מכיוון שאני מעדיף לכתחילה לא להיות כופר גם לשיטת אחרון זה או אחר (הגם שאין באמונתי פגם לשיטת ראשונים רבים ואחרונים עצומים) אבקשך להבהיר לי כיצד יש להאמין בכך ש"כל דברי חז"ל בהלכה ואגדה אמת גמור הם ללא שום פקפוק וקושיה" גם במקום שסתרו דברי עצמם וחלקו בינהם?
כלומר למשל בשאלת גילה של רבקה כשנישאה ליצחק, האם במציאות היתה בת 3 14 או 17 או בכלל מספר אחר? הרי לא ייתכן שהמציאות היתה גם 3 גם 14 וגם 17
וכעת מה עלי להאמין כדי לצאת מחשש כפירה? אם אבחר להאמין שהיתה בת 3 אהיה כופר בדעות שציוו להאמין שהיתה בת 14 ו 17 ואם אבחר אחרת אצא כופר לשתי דעות אחרות, ואם כן אין לנו איך לצאת מהכפירה רח"ל (כמובן בתנאי שחייבים לקבל כל דברי חכמים כנבואה אלוקית שכל דבריה דברי אמת מציאותית הם)","458","","1235","True","True","False","","71","93.173.95.98","0","85681","פסחים|לו ע"ב",""),new Message("85730","85720","אגב","30/12/20 17:31","טו טבת","תשפ"א","17:31","אור חדש","האם תוכל למצוא ציטוט של דברי ה"ה מהקדמתו למ"ת? (לא מצאתי דבר כזה כלל)

וכן להביא דברי הרמב"ן במקורם

תודה","458","","1235","True","True","False","","63","77.139.145.160","0","85681","פסחים|לו ע"ב",""),new Message("85722","85721","הבנתי היטב את דברי ר"ש אבינר","30/12/20 14:02","טו טבת","תשפ"א","14:02","אש מילר","קראתי את אגרתו בספר שציינתי.
באיזה יום ניתנה התורה? ה' סיון או ו' סיון?
אם אני מאמין שבה' סיון אז אני כופר לשי' רבנן?
ואם אני מאמין שבו' סיון אז אני כופר לשי' ר"י?
איזה שטות היא זו
יש מחלוקת בתאריך יום נתינת התורה
אני לא יודע להכריע במחלוקת, ואני לא כופר אם אני מקבל שאלו ואלו דברי אלוקים חיים
מי צודק במחלוקת זו?
אם אזכה לחיי העולם הבא אדע.
ואולי שניהם צודקים ואיני מבין בקט שכלי כיצד כמו שכתב מנורת המאור שכתבתי.
הרמב"ם ורש"י חולקים איך היתה המנורה בבית המקדש
אז אם אני מצייר כרש"י אז אני כופר?
יש מחלוקת ולא אני מי שיכול להכריע.
אבל מה זה קשור לדברי הכפירה [לפי החזו"א] שאתה כתבת
או לדברי הכפירה [לפי החזו"א] שהבאת בשם ר"ש אבינר
שבת מהמדרש אי אפשר להתחתן איתה.","1291","","1235","True","True","False","","50","212.71.9.15","0","85681","פסחים|לו ע"ב",""),new Message("85723","85722","אם היית מקשיב לעצמך","30/12/20 14:16","טו טבת","תשפ"א","14:16","אור חדש","היית מגלה את הפתרון לבעיה

כמובן שאין כפירה בהבנה שלא כל דעה של חז"ל בהכרח גם נכונה מציאותית (וכפי שהסכמת בעצמך בדוגמאות שהבאת) וגם אם איני יודע מה הדעה הנכונה וודאי שפשוט לי שיש דעה שלא נכונה במציאות הגם שאולי נכונה ברובד מדרשי

ממילא גם אין כפירה במחשבה שאולי המציאות לא היתה כפי דרשה מסוימת וממילא אין להקשות קושיות על מציאות ממדרש ולהפך
וכהוראת גדולי רבותנו הראשונים והאחרונים
ולא כהבנת קטני אמונה ודעת","458","","1235","True","True","False","","53","93.173.95.98","0","85681","פסחים|לו ע"ב",""),new Message("85724","85723","מבין היטב וסבור שזה כפירה","30/12/20 14:52","טו טבת","תשפ"א","14:52","אש מילר","לומר בשר שבא ממדרש אינו מתקלקל
ולומר עם בת מהמדרש אי אפשר להתחתן
זה ליצנות מדברי חז"ל, מתורת משה שניתנה בהר סיני, וכפירה גמורה לפי החזון איש.

ולומר כשחז"ל חולקים ביניהם בעובדות, אני לא יכול להכריע ביניהם.
זה המציאות שיש מחלוקת, ואני חדל אישים איני יכול להכריע.
וודאי שלא להתלוצץ חס ושלום","1291","","1235","True","True","False","","38","212.71.9.15","0","85681","פסחים|לו ע"ב",""),new Message("85728","85724","עכשיו שינית קצת","30/12/20 15:38","טו טבת","תשפ"א","15:38","אור חדש","אם טענתך שעלול להשמע חלילה שאני מתלוץ מדברי חזל אז זו טענה רצינית ואם כך משמע אז אשתדל לתקן מה שאפשר

כמובן שלא התכוונתי חלילה להתלוצץ מדברי חזל אלא רק לבטא אי הסכמתי עם הדעה שכל מדרש אגדה מתאר מציאות שבהכרח היתה כמדרש
זו דעת שוטים וממילא יוצרת המון תמיהות קושיות וסתירות עם המציאות
החכמים נרמזים ומבינים שאין להקשות על מדרש אגדה ממציאות ולהפך וממילא אין להם קושי עם דברי חזל ולא באים לכפירה
השוטים בטוחים שיש להאמין שכל דברי סתירה הינם אמת ותורה אלוקית וזה עצמו מביאם להאמין בהבלים וממילא טובה כפירתם מאמונתם","458","","1235","True","True","False","","65","93.173.95.98","0","85681","פסחים|לו ע"ב","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82873);