var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=87033;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("ברוכים הבאים לפורום פורטל הדף היומי","")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","71"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","64"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","60")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("87033","0","בשמים ומאור","04/03/21 15:39","כ אדר","תשפ"א","15:39","עלי","נראה שבשמים הם הנאה גשמית באופן יחסי למאור, וזה קשור בהסברי בית שמאי ובית הלל, ר' מאיר ור' יהודה, כי לפי ר' מאיר מוסכם היה שהמאור קודם כי שיטותיו נוטות אל הרוחניות, ואילו ר' יהודה מחלק וסובר שלפי בית הלל בשמים קודם, כי נוטה ונוטים לצד הנאה גופנית עיקר בשומם את עיקר עבודת האדם בקידוש הגוף, וכבר כתבתי על זה באריכות באשכול בעירובין פ"ג אם אינני טועה.","209","","1155","True","True","False","","409","87.70.82.5","0","0","פסחים|קג ע"א",""),new Message("87034","87033","מנין ההבנה הזו ?","04/03/21 15:42","כ אדר","תשפ"א","15:42","אבי גרינבלט",""איזהו דבר שהנשמה נהנית ממנו ואין הגוף נהנה ממנו ? הוי אומר זה הריח"","539","","1155","True","True","False","","79","77.124.115.70","0","87033","פסחים|קג ע"א",""),new Message("87040","87034","ראה תוס' רב אמר יקנ"ה בדף צ"ט:","04/03/21 20:01","כ אדר","תשפ"א","20:01","למה זה תשאל לשמי","","1374","","1155","False","True","False","","39","213.151.41.61","0","87033","פסחים|קג ע"א",""),new Message("87043","87034","כיום","04/03/21 20:35","כ אדר","תשפ"א","20:35","עלי","ברור שהגוף נהנה מריחות בדיוק כשם שהגוף נהנה מאור. ריח כמו אור נקלטים בחישנים והמידע מגיע למוח. מאידך ברור שהנאת הריח קשורה ודומה יותר להנאה של טעם ומדובר בחיישנים דומים ומשותפים ( טעם, ארומה וריח ) ואילו הנאה מאור יותר 'רוחנית' שהרי העין אינה נהנית ממגע בחומר אלא באור שהוא רוחני יותר מחלקיקי חומרי בושם שהרי האור אינו מורכב מאטומים ומולקולות של חומר כחומרי הבושם אלא מפוטונים שהם תת חלקיקים (חסרי מסה ) כמו האלקטרונים והפוזיטרונים והנייטרונים שהם תת חלקיקים.
אלא שגם ההנאה מריח 'דקה' יותר מהנאת מישוש או טעם ואכילה ושתיה, מפני שהמולקולות של הריח מעטות וריכוזן נמוך מאד ודי במעט חומר שיגיע לחישינים כדי לגרות את קצות העצבים ולתת את תחושת הריח בעוד שחומרי טעם ומזון מרוכזים יותר ובכמות גדולה בהרבה. ההבדל הוא אפוא גם איכותי וגם כמותי.
לפי זה יש לפרש את המימרה שאבי גרינבלט הביא במובן יחסי : שהנשמה יותר נהנית ממנו והגוף פחות אך לא שהגוף כלל אינו נהנה מריח. ובאותה מידה גם מטעם ומזון הנשמה נהנית אך יש הנאה גדולה יותר לגוף.
אפרופו - האם לך - אבי גרינבלט - יש רעיון אחר להסביר את מחלוקות ר' מאיר ור' יהודה, שכפי שכתבתי נראה שיש בשיטותיהם מחלוקת שיסודותיה קבועים כמו שכתבתי ( בערובין פג) ? אשמח לקרא אם יש לך רעיון אחר או סברא מחלקת אחרת.
אגב, האם לרב כוכב יש סברא בעניין ?
ועוד לציין שבספר הליקוטים של 'לשיטתייהו' של הרבי מלובביץ אין שום 'לשיטתייהו' של מחלוקות ר' מאיר ור' יהודה וצ"ע מדוע, אולי כדאי שתשאל את חכמי חסידי חב"ד בעניין.","209","","1155","True","True","False","","71","87.70.82.5","0","87033","פסחים|קג ע"א",""),new Message("87042","87040","קב: ולא כפי שציינת","04/03/21 20:32","כ אדר","תשפ"א","20:32","אבי גרינבלט","מה רצונך לומר בהפניה זו ?","539","","1155","True","True","False","","92","77.124.115.70","0","87033","פסחים|קג ע"א",""),new Message("87044","87043",">>>","04/03/21 20:42","כ אדר","תשפ"א","20:42","אבי גרינבלט","כאשר היום מתפעלים מכונה שעולה 100 מיליון דולר עם העיניים , גם התיאוריה שאתה מעלה אינה רלבנטית יותר.
בעיני חז"ל , כך מתואר חוש הריח הרבה יותר רוחני מאשר הראיה על שם "ולא תתורו".
לענין יסוד מחלוקתם ראה ריטב"א ברכות נב,ב שם הובאה הסוגיא במקור.
בספר 'המכתם' לעומת זאת כתב כי הנאת המאור היא הגשמית יותר מברכת הבשמים ולדעת ב"ה הפוך וזה בדיוק כפי שסברת ואכן כיוונת לשיטתו.","539","","1155","True","True","False","","63","77.124.115.70","0","87033","פסחים|קג ע"א",""),new Message("87045","87044","הגוף","04/03/21 20:49","כ אדר","תשפ"א","20:49","עלי","נברא כך שהחושים נמצאים במיקום מתאים לפי מידת 'רוחניותם' כך שמלמעלה למטה הם העיניים, האף, הפה. האוזניים מאחורי האף מעט מעליו בצדדים כי ההנאה שונה במהותה, והידיים למטה. אמנם לפי דעת חלק מהמקובלים השמיעה נעלה על הראיה כי הנבואה יותר שמיעה מחזון אף כי יש בנבואה גם מראה וגם קול. ראה בספרו של הרב 'הנזיר' על 'קול הנבואה ההגיון העברי השמעי'.","209","","1155","True","True","False","","63","87.70.82.5","0","87033","פסחים|קג ע"א",""),new Message("87049","87045","עקביות","04/03/21 21:56","כ אדר","תשפ"א","21:56","אבי גרינבלט","אתה מערב נושאים הקשורים בחומר עם כאלה הקשורים ברוח.
הודעתי הראשונה אינה מתפרשת לשיטתך מהפן הגשמי וכעת אתה חוזר לרוחניות.
מסקנה , הדברים משולבים וניתנים להבנה לכל כיוון.","539","","1155","True","True","False","","80","2.53.18.149","0","87033","פסחים|קג ע"א",""),new Message("87059","87049","ובכל זאת","05/03/21 10:44","כא אדר","תשפ"א","10:44","עלי","גם אתה מודע לכך שאור תמיד יותר רוחני מבושם.","209","","1154","True","True","False","","57","84.110.114.25","0","87033","פסחים|קג ע"א",""),new Message("87061","87059","לא"ד, חזור להודעתי הראשונה","05/03/21 13:08","כא אדר","תשפ"א","13:08","אבי גרינבלט","שבת שלום","539","","1154","True","True","False","","58","77.124.115.70","0","87033","פסחים|קג ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);