var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=91604;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("דף יומי - יתרונות מול חסרונות","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=729")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107151","למה אימצת את עצמך כך לקרוא דף שאתה...","לינקוש","08/05/24 11:52","58","83"),new MostViewed("107150","הגהות הגר"א ב"מ ע","אוריאל שלמוני","08/05/24 10:31","605","45"),new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","34")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("91604","0","גברא באמתא יתיב ( אבל... )","16/07/21 10:44","ז אב","תשפ"א","10:44","עלי","כך מתרצת הגמרא לדעת האמוראים, ולמרות זאת, ר' יוחנן 'מקום גברי לא קחשיב'. כלומר לא הביא בחשבון את מקום עמידת האנשים ( 24 ) בהיקף הסוכה מבחוץ לכן ההיקף היה פנימה להם בקוטר יותר קטן.
אולם במסכת שבת צט,א שנינו
דְּקַיְימָא לַן דֶּרֶךְ רְשׁוּת הָרַבִּים שֵׁשׁ עֶשְׂרֵה אַמָּה אֲנַן דְּגָמְרִינַן לַהּ מִמִּשְׁכָּן דְּמִשְׁכָּן חֲמֵיסְרֵי הֲוַאי אַמְּתָא יַתִּירָא הֲוַאי דַּהֲוָה קָאֵי בֶּן לֵוִי דְּכִי מִשְׁתַּלְּפִי קְרָשִׁים הֲוָה נָקֵיט לְהוּ.
ושם לא הושמט מקום הלוי מהחשבון של 16 האמות אלא נכלל בתוכו.
לא ברור לי מדוע השוני בהתיחסות.","209","","1033","True","True","False","","407","84.110.114.25","0","0","סוכה|ט ע"א",""),new Message("91605","91604","מה הקשר בין הדברים","16/07/21 10:53","ז אב","תשפ"א","10:53","אור חדש","ריוח אמר מידה
בהתחלה בררנו אם ייתכן לומר שזה ההקף החיצוני
בגלל שזה לא מסתדר נאלצנו להבין שהתכוון למשמעות של המספר שלו בדרך 'מלגו' ולא 'מלבר'
שתי צורות ההתייחסות היו מצויות ולכן בכל פעם יש לברר כוונת הדובר
זה שלעניין א דובר א התיילס מלגו לא מכריח דובר אחר או אף אותו אחד לנתייחס גכ מלגו שוב","458","","1033","True","True","False","","130","77.139.145.160","0","91604","סוכה|ט ע"א",""),new Message("91634","91604","[ללא נושא]","19/07/21 03:48","י אב","תשפ"א","03:48","יחיה",""ושם לא הושמט מקום הלוי מהחשבון של 16 האמות אלא נכלל בתוכו"...
הנחה הזו מניין? הרי גם אם "מקום גברי לא קחשיב", עדיין נחשבת אמה הפנימית אליו, וכמו בסוגייתנו בדיוק, נמצא בכל אופן ס"ה: 16","1493","","1030","True","True","False","","55","5.102.239.44","0","91604","סוכה|ט ע"א",""),new Message("91606","91605","מה שלא הבנתי","16/07/21 11:41","ז אב","תשפ"א","11:41","עלי","היה, מדוע צריך היה להכליל בשיעור רוחב רשות הרבים גם את בן הלוי, הרי עיקר העניין הוא העגלות ולא האדם. הכללת האדם בחשבון מורה שהוא חלק חשוב ומהותי מהחישוב. אבל הרי האדם המסדר את הקרשים אינו חלק מהותי אלא לפי הנצרך מדי פעם, רק כאשר במהלך הנסיעה הקרשים זזים מדי, והרי הקרשים לא שכבו חופשי על העגלות אלא מן הסתם קשורים או במסגרת כך שכמעט לא זזו.
מאידך בחשבון היקף הסוכה העמיד ר' יוחנן את האנשים מחוץ לסוכה, מדוע ? הרי גם לו העמיד אנשים בתוך שטח עיגול הסוכה ( של 4X4 אמות) היה ניתן לחשב את ההיקף מדוע העדיף שלא לכלול בחשבון את מקום האנשים ( וכן הוא הדבר בזבחים סה בעניין השלכת מוראת העוף ) והרי הסוכה לישיבת האדם נועדה, מדוע אם כן לא לכלול את האדם בחישוב ?","209","","1033","True","True","False","","73","84.110.114.25","0","91604","סוכה|ט ע"א",""),new Message("91607","91606","הכא והתם","16/07/21 12:13","ז אב","תשפ"א","12:13","אבי גרינבלט","הכא - מידה (האדם כנתון)
התם - התנהלות (האדם כמהות)","539","","1033","True","True","False","","88","77.126.91.236","0","91604","סוכה|ט ע"א",""),new Message("91635","91606","[ללא נושא]","19/07/21 04:23","י אב","תשפ"א","04:23","יחיה","בלשון רש"י - שבת צט, א: אמתא יתירתא הואי - עוד צריך להיות ברחב הדרך עודף אמה, שתתן חצי אמה לכאן וחצי אמה לכאן, לשני צדדין החיצונות של שתי עגלות. דקאי בן לוי, דאי משתלפי - זו מזו, ליפול לתוך אויר שביניהם. הוה נקיט להו - נכנס לבין האויר אמה שביניהם, ועומד בחצי אמה שיש בין העגלה לצדדין, ומתקן את הסדר זו על זו, שלא תפול העליונה, וכל הדרך הוא מהלך אחורי העגלה, וכשרואה אותן משתלפות אל תוך האויר - רץ לתוך בליטת הקרשים שבצדדין, עד שמגיע לאמת האויר שביניהם, ודוחק עצמו לעמוד בחצי אמה, עד שיחזיר הנשלפת למקומה ועל סדרה. עכ"ל.
הרי מפורש, שכל הדרך הוא מהלך אחורי העגלה, הכול למנוע מצב של נפילה.

"מאידך בחשבון היקף הסוכה העמיד ר' יוחנן את האנשים מחוץ לסוכה, מדוע? הרי גם לו העמיד אנשים בתוך שטח עיגול הסוכה (של 4X4 אמות) היה ניתן לחשב את ההיקף מדוע העדיף שלא לכלול בחשבון את מקום האנשים... והרי הסוכה לישיבת האדם נועדה, מדוע אם כן לא לכלול את האדם בחישוב"?

בפני יהושע: ורבי יוחנן מקום גברי לא קחשיב. ופירש"י דמבחוץ הוא אומר להשיבם כו'. וקשיא לי טובא, אם כן לפי זה למה ליה לרבי יוחנן כולי האי ליחשיב שיעור סוכה זו ע"י ישיבת כ"ד בני אדם, ולא קאמר בפשיטות אם יש בהקיפו שיבסר נכי חומשא כשירה... והנראה בזה, דרבי יוחנן לא איירי במי שעשה כבר סוכתו ככבשן, אלא הכי קאמר, מי שרוצה לעשות סוכתו ככבשן בעיגול, כדי שישבו בה בני אדם הרבה בריוח, ולפי ריוח הקרקע שלו, וא"כ שעדיין אין כאן בנין, לא יוכל לכוין במדה אם יעלה לו בהכשר שיעור סוכה, אם לא שיעשה נקודה מאמצעית העיגול ובמחוגה ויתארהו בחבל של שני אמות וארבעה חומשין סביב סביב לנקודה שיעלה לרוחב חמש אמות וג' חומשין, וכל כי הא טריחא ליה טובא, וקאמר ר' יוחנן עצה טובה(!), לעשות מחיצה של בני אדם סביב המקום שרוצה לעשות הסוכה, אם יכול להקיפה ע"י כ"ד בני אדם, יעשה אח"כ הסוכה תוך העיגול של בני אדם ובניקל לו, ובאם לא יכול להכיל כ"כ בני אדם בחוץ, ידע שאי אפשר לו לעשות הסוכה בעיגול כי אם בריבוע וירויח בזה, כן נראה לי ודו"ק:
גם ראה הערוך לנר.

באמת, כיוון לפירוש רבינו חננאל, שכותב: ושנינן, לעולם גברא באמתא יתיב, ור' יוחנן מקום גברי לא קחשיב, פירוש, בני אדם הללו, חשבן ר' יוחנן במקום דופן(!), וכשישב אדם נמצא ירכו עם שוקו אמה...","1493","","1030","True","True","False","","55","5.102.239.44","0","91604","סוכה|ט ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82800);