var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=9166;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("האם אתה פנוי לסייע בהפצת תורה?","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5084")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","53"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","35"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","23")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("9166","0","ארבעה שומרין","21/04/11 18:10","יז ניסן","תשע"א","18:10","גיא",""ת''ש דתני רמי בר חמא ארבעה שומרין צריכין כפירה במקצת והודאה במקצת שומר חנם והשואל נושא שכר והשוכר " בבא מציעא ה' א'.

לגבי שומר חינם,אצטט משוטנשיין
"אינו מקבל תמורה על שמירתו,חייב רק על הפסד שאירע בחפץ כתוצאה מפשיעתו,אבל פטור הוא על גניבה ואבידה שלא אירעו בפשיעתו"


מה משמעות "פשיעתו"?

איזה גניבה ואבידה יכולים לקרות שלא בפשיעתו?אם מישהו יוכל לתת דוגמא..

תודה רבה לכל מי שעוזר,מועדים לשמחה!!!","174","","4757","True","True","False","","1030","84.108.221.200","0","0","בבא מציעא|ה ע"א",""),new Message("9168","9166","נירדם בשמירה","21/04/11 18:15","יז ניסן","תשע"א","18:15","הודו_כי_טוב","","207","","4757","False","True","False","","166","89.138.26.168","0","9166","בבא מציעא|ה ע"א",""),new Message("9171","9166","שמר כדרך השומרים","21/04/11 18:37","יז ניסן","תשע"א","18:37","עציוני","אם שמר את החפץ כראוי (כפי שאנשים שומרים כאלה חפצים) - למשל, הופקדה אצלו קופסה והוא שם אותה עלהמדף, ובא גנב ולקח אותה.","159","","4757","True","True","False","","232","93.172.156.32","0","9166","בבא מציעא|ה ע"א",""),new Message("9202","9166","הבנתי תודה,אבל משהו לגבי ההסבר שוטנשטיין","22/04/11 02:21","יח ניסן","תשע"א","02:21","גיא","איזה אבידה יכולה להגרם שלא בפשיעתו?גניבה מובן,שבא מישהו התגנב וגנב את הקופסא,אבל אבידה,כיצד יתכן הדבר שלא בפשיעתו?

אני שואל כי המושג של "אבידה שאירעה מפשיעתו" ממשיכה גם לשומר שכר

שוב תודה רבה!!","174","","4756","True","True","False","","100","84.108.221.200","0","9166","בבא מציעא|ה ע"א",""),new Message("9180","9171","כשומר חינם מה פשעו ?","21/04/11 19:44","יז ניסן","תשע"א","19:44","הודו_כי_טוב","","207","","4757","False","True","False","","160","89.138.26.168","0","9166","בבא מציעא|ה ע"א",""),new Message("9191","9180","גננב ע"י שפרצו את המנעול","21/04/11 21:52","יז ניסן","תשע"א","21:52","משיב מאורות דף היומי","","142","","4757","False","True","False","","331","82.242.204.206","0","9166","בבא מציעא|ה ע"א",""),new Message("9201","9180","לא הבנתי מה אתה רוצה לומר ","22/04/11 01:15","יח ניסן","תשע"א","01:15","דוד שפירא","האם אתה רוצה לומר שבגלל שהוא שמר כמו ששומרים אז הוא לא פושע? הרי זה מה שעציוני בא לומר!","180","","4756","True","True","False","","232","95.86.108.167","0","9166","בבא מציעא|ה ע"א",""),new Message("9234","9201","[ללא נושא]","22/04/11 12:59","יח ניסן","תשע"א","12:59","הודו_כי_טוב","נכון אבל גיא ביקש דוגמאות של פשע ואם הוא שמר כדרך השומרים היכן הפשע ?
נירדם בשמירה זה פשע זה אפילו קרה לי פעם בזמן שרותי הצבאי (לא בכוונה)","207","","4756","True","True","False","","136","89.138.26.168","0","9166","בבא מציעא|ה ע"א",""),new Message("9213","9202","יש מידה של צדק בטענתך","22/04/11 05:29","יח ניסן","תשע"א","05:29","דוד כוכב","הגמרא אכן אומרת שאבידה היא קרובה לפשיעה.
אבל תתכן אבדה בלא פשיעה ממש, למשל באה רוח שאינה מצויה ורגילה, והחפץ נפל למים.","125","","4756","True","True","False","","110","95.86.72.237","0","9166","בבא מציעא|ה ע"א",""),new Message("9223","9213","גניבה ואבידה זו פשיעה קטנה","22/04/11 11:00","יח ניסן","תשע"א","11:00","המכריע","זה בדיוק כל הרעיון של גניבה ואבידה. ישנה הפשיעה הגמורה מצד אחד. למשל משאיר דלת לא נעולה הקוראת לגנב להיכנס או לבהמה לצאת לטייל. מצד שני ניצב האונס הגמור. עשה כל שביכולתו ובכל זאת. בתווך יש את הגניבה ואבידה, שזה מושג הלכתי שלא מתכוון דוקא לזה, אלא לתוצאה של פשיעה קטנה. לא השאיר דלת פתוחה אבל גם לא נעל כראוי ובא גנב, או אבד ממנו מחמת התרשלות מסויימת אבל לא בפשיעה גמורה.

אם כן ברור שכל גניבה ואבידה הן פשיעות קטנות. שומר חינם לא מחוייב לשמור מעבר לכך שלא יפשע ממש. שומר שכר, היות שנוטל שכר מחוייב להעלות את דרגת שמירתו והשתדלותו, ולגביו אף פשיעה קטנה נחשבת אי מילוי תפקידו ולכן הוא מחוייב על כך. (כפי שציין ר' דוד גם גניבה ואבידה עצמן מייצגות שתי דרגות, אבל שו"ח פטור משניהם ושו"ש חייב בשניהם. הנפ"מ היא לדברים אחרים).

זו ההבנה ברה הבסיסית והעקרונית. על הדוגמאות "הקטנות" ניתן לדון לכל מקרה לגופו. זו כבר עבודה נפרדת מסוג אחר.

יש צד בראשונים ש"גניבה" ממש זו גזירת הכתוב לחייב אף אם אירעה באונס כגון חתר הגנב מאה אמה וכדומה. זה מאד מהותי להגדרות שאנו עוסקים בהם, אבל אולי לא כדאי שנוסיף להתרחב.","199","","4756","True","True","False","","240","95.86.103.26","0","9166","בבא מציעא|ה ע"א",""),new Message("9260","9223","על הדעה בראשונים ש"גניבה" זו גזירת הכתוב","22/04/11 18:21","יח ניסן","תשע"א","18:21","דוד כוכב","כתב בביאור הגר"א חושן משפט סימן שג ס"ק ד:
(ליקוט) וי"א כו'. תוס' דב"ק נ"ז א' ד"ה כגון כו' והרא"ש שם והביא ראיה מירוש' פ' בתרא דשבועות ר"א בשם ר"י נאמר שמירה כו' ע"ש אבל כל ראיותיהם אינן מוכרחין וגם תוס' מסיים ודוחק גם הג"מ חולק וכ' דכל אונס גמור פטור וכ"פ ביש"ש ע"ש סי"א שהאריך בזה וגם דברי השאלתות צע"ג ומ"ש הטור בשם הירוש' אפי' הקיפוהו חומה של ברזל כו' ליתא בירוש' ועיש"ש שם ודו"פ (ע"כ).","125","","4756","True","True","False","","102","95.86.72.237","0","9166","בבא מציעא|ה ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);