var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=91846;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("ברוכים הבאים לפורום פורטל הדף היומי","")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","53"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","36"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","23")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("91846","0","נהרות איתן וגמדא - שמות או מהות ?","26/07/21 19:27","יז אב","תשפ"א","19:27","מרדכי דב זינגר","לכא' אפשר להבין שזו מהותן - שאין שם הרבה מים.
נחל איתן ...קשה... אשר לא יזרע...
וגמדא... גמד קטן...בקושי יש בו מים
והם כמו ביצות שמגדלות צפרדעים ראשנים וכל מיני מרעין בישין
ולכן ברגע שהסבו נהרות אלו לנהר בב, אסרוהו.

או שזה שמם - ומציאותן שמגדלים דגים טמאים.","807","","1008","True","True","False","","377","212.76.117.147","0","0","סוכה|יז ע"ב",""),new Message("91847","91846","כך היה שמם","26/07/21 20:24","יז אב","תשפ"א","20:24","אבי גרינבלט","","539","","1008","False","True","False","","76","77.126.91.236","0","91846","סוכה|יז ע"ב",""),new Message("91851","91846","לכאורה, הרי יכולים לקיים שניהם,","27/07/21 00:33","יח אב","תשפ"א","00:33","יחיה","אשר שמם נקבע להם בהתאם למהותם.
אמנם יש להעיר שהנוסח נהר "איתן", לא מופיע באף אחד מעדי הנוסח האחרים, וגם לא בדפוסים ראשונים, רק יש גרסה: נהר "נתן", ספרים אחרים: נהר "גוזן".
נהר "גמדא" מאידך, כן נמצא במקורות רבים (אמנם יש מחליפים גמדא ב"גמרא", או בדומה).
הגמרא מופיעה אף בעבודה זרה לט, א: האידנא דקא שפכי ביה נהר גוזא ונהר גמדא - אסירי. (גם שם, ראה השינויים ב"הכי גרסינן").","1493","","1007","True","True","False","","89","5.102.239.44","0","91846","סוכה|יז ע"ב",""),new Message("91868","91846","הגמרא:","27/07/21 10:22","יח אב","תשפ"א","10:22","אור חדש","דרש רבי יהודה בר אלעאי: אברומא שריא
אמר לפניו רבי ישמעאל ברבי יוסי: רבי פריש![דבריך שהרי] כך אמר אבא "של מקום פלוני אסורה של מקום פלוני מותרת"

לפי ריבר"י אין די בידיעת סוג/ שם הדג אלא יש לברר גם מקום גידולו שהרי אותו דג יכול להיות כשר או טמה לפי המקום!
וכמו שבררו האמוראים מסברתם לגבי דברי אביי:

כי הא דאמר אביי: האי צחנתא דבב נהרא שריא!
מאי טעמא? אילימא משום דרדיפי מיא והאי דג טמא כיון דלית ליה חוט השדרה לא מצי קאים, והא קא חזינן דקאי!?
אלא משום דמליחי מיא והאי דג טמא כיון דלית ליה קילפי לא מצי קאי! והא קא חזינן דקאי?!
אלא משום דלא מרבה טינייהו דג טמא!
אמר רבינא והאידנא דשפכי נהר איתן ונהר גמדא להתם אסירא


א: הגמרא טוענת שלדגים טמאים אין שדרה (לא נכון, ראה תמונה מצורפת של שפמנון) ומניחה מסברא שממילא כל דג שחי בנהר מהיר הינו כשר בהכרח (נסיון להכשיר שרץ ע"י סברא חלושה)
אומנם הסברא נדחת כי מישהו טרח לבדוק במציאות וברר שסברת האמוראים שלעיל אינה נכונה..
ב:אותו מהלך עם היחס בין קשקשים להתמודדות עם מים מלוחים (מה הקשר בכלל?!?) שוב נדחה כי מישהו פשוט פתח עינים

ג: אלא המסקנה: בגלל שיש טין שמגדל טמאים ובבב נהרא אין כזה טין אז כל הדגים בו בהכרח יהיו כשרים! (מסקנה שה' ירחם על כל מי שעשה כמותה)
ד: רבינא מציל ההלכה למעשה ע"י כך שמציין שמגיעים לשם דגים ממקור המגדל טמאים ולכן כבר לא ניתן לסמוך על דברי אביי למעשה, אומנם לא דחה העקרון שניתן לטעון שבבריכת פלסטיק ללא טין ניתן לגדל שרימפס כשר למהדרין לדעת אביי וההלכה

אני מאד מקווה שברור לך שאסור לקבל דברי ריברי כפי שביארה גמרתנו במסקנה וחייבים לומר דבר פשוט: אין שום קשר בין כשרות הדג לטין שבנהר כמו שאין כשר בין כשרותו למהירות המים או מליחותם, דג טמא הוא טמא ולא כי בא לשם ממקום אחר אלא כי אם הצליח להווצר טמא כאן אז הוא טמא אפילו ששם מקומו 'נהר מקווה טהרה המטהר הטמאים'!

* לא לפי רש"י (שהדיון על אותו המין רק במקומות שונים) אפשר ליישב בדוחק סוגייתנו שיש מיני דגים הנראים דומים וקשה להפרידם רק חלקם טמאים וחלקם טהורים
והשאלה אם אפשר לסמוך על מהירות המים/מליחותם/ טינם כדי לקבוע שמדובר במין הטהור דווקא ולא לחוש לספקא דאו' שמדובר בטמא(?!?)

א"נ מדובר שהביאו לו חתיכות דגים ממקום פל' ולא ניכר מאיזה דג הם ויכול להכריע שבהכרח כל הבא ממק' פל' טהורים כי אין שם טמאים כלל לפי הכרת המציאות של סוג הנהר מימיו וטינו

עכ"פ הגמרא מנסה להציע לטהר כל אותן חתיכות ע"ס סברות בעלמא שחלקן דחויות מיד והאחרונה אומנם לא נדחת אך הינה מפוקפקת לא פחות","458","png","1007","True","True","False","","135","77.139.145.160","0","91846","סוכה|יז ע"ב","0-png"),new Message("91850","91847","אשמח לאסמכתא","26/07/21 22:48","יז אב","תשפ"א","22:48","מרדכי דב זינגר","","807","","1008","False","True","False","","42","212.76.117.147","0","91846","סוכה|יז ע"ב",""),new Message("91859","91850","לדוגמא","27/07/21 07:41","יח אב","תשפ"א","07:41","אבי גרינבלט","כך גם ניתן להבין מדברי רבינו שלמה מן ההר","539","jpg","1007","True","True","False","","99","77.126.91.236","0","91846","סוכה|יז ע"ב","0-jpg"),new Message("91874","91851","ממליץ לצרף את דברי ר"ח","27/07/21 12:36","יח אב","תשפ"א","12:36","אבי גרינבלט","בע"ז לט,א","539","","1007","True","True","False","","68","77.126.91.236","0","91846","סוכה|יז ע"ב",""),new Message("91876","91851","אני בכלל לא בקי בזה, אבל","27/07/21 13:18","יח אב","תשפ"א","13:18","אביגדור","נראה לי שמאוד מצוי ששם המקום נקרא על שם מהותו.
חיפה - חוף יפה, יפו - יפה, ירדן - יורד מדן.
כך גם בשפות אחרות, למיעוט היכרותי (בייג'ינג, נאנג'ינג, טוקיו, שיאן, שנחאי, טאיפיי, טאיוואן - כולם תיאורים על שם מהות)","571","","1007","True","True","False","","124","213.151.52.230","0","91846","סוכה|יז ע"ב",""),new Message("91864","91859","בהחלט. רק יתכן שהמהות גרמה לשמם.","27/07/21 09:49","יח אב","תשפ"א","09:49","מרדכי דב זינגר","","807","","1007","False","True","False","","50","95.86.117.207","0","91846","סוכה|יז ע"ב",""),new Message("91865","91864","מדוע ביקשת סמך ?","27/07/21 10:01","יח אב","תשפ"א","10:01","אבי גרינבלט","דרך אגב , תוכל להביא סמך לשיטתך ?","539","","1007","True","True","False","","66","77.126.91.236","0","91846","סוכה|יז ע"ב",""),new Message("91872","91865","צודק","27/07/21 12:28","יח אב","תשפ"א","12:28","מרדכי דב זינגר","וסמך לשאלתי (לא שיטתי - אני לא סגר על הרעיון)
מזה שיתכן שהשם היה גוזא/גוזן/נתן - ובגלל המהות שלו שינו את שמו לאיתן שמו היה גמרא ושונה עקב מהותו לגמדא

ובכך מתיישבת הסתירה
עם הגמרא בע"ז לט שהביא הרב יחיה כאן","807","","1007","True","True","False","","52","164.138.118.11","0","91846","סוכה|יז ע"ב",""),new Message("91873","91872","זה לא סמך","27/07/21 12:33","יח אב","תשפ"א","12:33","אבי גרינבלט","ולומר "סתירה" נראה מעט מרחיק , שינוי גרסאות ואפילו ר"ח במקום מביא מספר גירסאות ומלשונו משמע גם שמדובר בשמות מקומות (אם הנ"ל קשור למהות אם לאו , אולי ואולי לא ובכ"מ סמך לדבר , נכון לרגע זה , לא מצאנו) .
אבל נ"ל שהנושא כבר מוצה.","539","","1007","True","True","False","","63","77.126.91.236","0","91846","סוכה|יז ע"ב",""),new Message("91877","91874","אם הרב יכול למקד אותי","27/07/21 13:22","יח אב","תשפ"א","13:22","מרדכי דב זינגר","ע"ז לז.","807","","1007","True","True","False","","85","164.138.118.11","0","91846","סוכה|יז ע"ב",""),new Message("91885","91874","לשון רבינו חננאל עבודה זרה לט, א:","27/07/21 15:41","יח אב","תשפ"א","15:41","יחיה","והאידנא דשפכי בה נהר (נתן) [גוזן] ונהר גומדא אסירא. דאמרינן הני מנהר (נתן) [גוזא] ונהר גומדא אתו.","1493","","1007","True","True","False","","50","5.102.239.44","0","91846","סוכה|יז ע"ב",""),new Message("91879","91877",""טעות נגררת"","27/07/21 13:39","יח אב","תשפ"א","13:39","אבי גרינבלט","הדברים מובאים בדף לט,א ולא בדף לז,א.
ט.ל.ח .... כבר ציינתי פעמים רבות שאינני רב וזו אינה ענוה אלא אמת.

שמעתי את הרב חיים סבתו שליט"א לפני 9 שנים כאשר הוא קיבל תואר ד"ר לשם כבוד מטעם אוניברסיטת בר אילן (זכות היא לי שמי שהעניק לו את התואר משתתף בשיעור דף יומי אצלנו).
הרב בענוותנותו המוכרת אמר שזה כבוד גדול עבורו וכי אינו רואה עצמו "מתאים" למעמד ואז הוא סיפר על ה'צדיק הירושלמי' הרב אריה לוין זצ"ל כי כאשר ביקשה עירית רמת גן להעניק לו תואר "אזרח כבוד" , הוא סירב בטענה שכאשר יגיע לבי"ד של מעלה , ישאלו אותו , מדוע הוא הסכים לכבוד שעשו לו .... ?
הרב סבתו שליט"א אמר שהוא לא במדרגה של "הצדיק הירושלמי" אבל הוא "לפחות" מספר את הסיפור עליו וסיים שמכאן על האדם לדעת שאם "עושים לו כבוד" שלא "יעשה ענין" בדיוק כמו שכאשר מבזים אותו , אסור לו "לעשות ענין".
מקווה שיצאתי י"ח ....","539","","1007","True","True","False","","105","77.126.91.236","0","91846","סוכה|יז ע"ב",""),new Message("91883","91879","ראשית - זה אני מחליט.","27/07/21 15:39","יח אב","תשפ"א","15:39","מרדכי דב זינגר","כדאמרינן - עשה לך רב
(ולענ"ד הפשט "רב" אין הכוונה מו"צ. אלא מלשון מריבה.
שמריב איתך ולא נותן לך למרוח...ועי"כ מעמידך על האמת)

שנית ... אבות פ"ו מ"ג...

שלישית... אם מעניק התואר נמצא בשיעור.
אז מתואר רב לשם כבוד ודאי לא נפקינן.

רביעית... יותר מידי פעמים שהרב העיר את עייני,
ואיני מסוגל אחרת. אולי עניין של הרגל... בטוחני שהרב יסלח לי.

בתפילה למוסיף והולך
ולא ח"ו כמעשה בדוד דסנהדרין קו","807","","1007","True","True","False","","63","164.138.118.11","0","91846","סוכה|יז ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);