var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=91967;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("הודעה למגידי שיעורים ולמשתתפי השיעורים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=638")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","53"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","34"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","23")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("91967","0","מתני' : "הישן תחת המיטה לא יצא ידי חובתו","31/07/21 23:27","כב אב","תשפ"א","23:27","אלעד סטופל","צ"ע בענין הלשון "לא יצא ידי חובתו שמשמע מכך שצריך לקיים המצוה מחדש ומה שייך זה בסוכה שנאמר שיצטרך לחזור ולישן פעם נוספת.
אמנם צ"ע נוסף, מדוע נקטה המשנה הישן תחת הסוכה ולא האוכל או שותה תחת הסוכה, ובפשטות נראה לי שהמשנה דיברה בהווה והיתה בזמנים רגילות לישן תחת הסוכה ולא לאכול או לשתות תחת הסוכה.
וזכרוני שמו"ר הרב דוד קב זצ"ל הסביר לי לפני חצי יובל שנים, כי לכאורה אם היה נאמר שלא יצא י"ח גבי אכילת כזית ראשון ביו"ט ראשון, שפיר דמי הלשון לא יצא י"ח, שמשמע שצריך לחזור ולאכול, שהרי אכילת כזית ביו"ט ראשון של סוכות היא מדאורייתא ולמדה בג"ש ט"ו ט"ח מחג המצות, אלא לגבי שינה צ"ע מאי נפקותא דלא יצא י"ח. והסביר לי בזמנו לגבי דברי הבעל המאור בסוף פסחים שהקשה מאי שנא סוכות שמברכים כל ימות החג ברכת לישב בסוכה בעוד לשגבי מצוה מברכין רק כל כזית ראשון והרי הוקשו אהדדי ט"ו ט"ו לחג המצות שלילה הראשון חובה מכאן ואילך רשות (ואף כי הראה לי בזמנו שיטת הגר"א והחזקוני כי יש מצוה באכילת מצה גם בימים הבאים, אלא שאין מברכין בימים אלו על אכילת מצה, שכן המצוה יותר מצד הלאו לא תאכל חמץ ואין מברכין על לאו) ותירץ הבעל המאור שבשאר ימים יכול אדם לעמוד בלא אכילת מצה ויהיה ניזון באורז ודוחן משא"כ בסוכה שאין יכול לעמוד בלא שינה ג' ימים והוא חייב לישון בסוכה...
ועוד צ"ע ואכמ"ל.","282","","1003","True","True","False","","327","212.76.122.225","0","0","סוכה|כ ע"ב",""),new Message("91978","91967","שאלות ממש טובות","01/08/21 00:13","כג אב","תשפ"א","00:13","דוד100","ועיין ברכות יא: בתוס' ד"ה "שכבר נפטר" וז"ל
"...וא''ת מאי שנא מסוכה שצריך לברך על כל סעודה וסעודה לישב בסוכה. וי''ל דשאני תורה שאינו מייאש דעתו דכל שעה אדם מחוייב ללמוד דכתיב והגית בו יומם ולילה והוי כמו יושב כל היום בלא הפסק. אבל אכילה בסוכה יש שעה קבועה. וא''ת מפני מה אין אנו מברכין לישן בסוכה. וי''ל דברכה דאכילה שמברכין לישב פוטרתו. א''נ משום שמא לא יישן והוי ברכה לבטלה שהרי אין בידו לישן כל שעה שירצה...."","1325","","1002","True","True","False","","59","95.86.74.38","0","91967","סוכה|כ ע"ב",""),new Message("91984","91967","לשון "לא יצא ידי חובתו"","01/08/21 03:31","כג אב","תשפ"א","03:31","יחיה","הוא שייך לענ"ד, כלפי כל מצוות עשה, ולאו דווקא ביכול לחזור ולעשותה, ואף בפסחים י, ה: רבן גמליאל היה אומר, כל שלא אמר שלשה דברים אלו בפסח, לא יצא ידי חובתו, ואלו הן, פסח מצה ומרור...","1493","","1002","True","True","False","","48","141.226.13.82","0","91967","סוכה|כ ע"ב",""),new Message("91990","91967","ראה התייחסות לשאלה זו","01/08/21 08:16","כג אב","תשפ"א","08:16","יום יום ידרשון","בהערות הרב אלישיב. וכן בספר 'דף על הדף' שליקט כמה תירוצים.
בכל אופן לענ"ד הפשט הוא כמו שכתב יחיה (אלא שלא הבנתי את הדוגמה שלו. דוגמה אחרת - האוכל מצה אחר חצות לא יצא ידי חובתו, אע"פ שאין לו תקנה).","919","","1002","True","True","False","","76","95.86.103.203","0","91967","סוכה|כ ע"ב",""),new Message("92026","91990","דוגמא מעולה!","01/08/21 20:15","כג אב","תשפ"א","20:15","יחיה","הבאנו דוגמא אחרת מהמשנה, ולא מצאנו בש"ס משנה לשון "לא יצא ידי חובתו" מלבד כאן סוכה, ושם פסחים אצל "כל שלא אמר שלשה דברים אלו בפסח"... (בשניהם מקורם בדברי רבן גמליאל!).

בפשטות מדובר שם, במי שערך כבר את סדר ליל פסח, אך לא אמר "שלושה דברים אלו", וכבר מאוחר מלתקן. גם ברמב"ם משמע הכי: כל מי שלא אמר שלושה דברים אלו בליל חמישה עשר, לא יצא ידי חובתו...

וכן נמצא מפורש בתוספות יום טוב שם: לא יצא י"ח - כלומר, לא יצא י"ח כראוי, אבל לא יצא י"ח כלל לא קאמר, ודכותה בסוכה, א"כ היית נוהג, לא קיימת מצות סוכה מימיך, לאו דוקא, דהא לא הוי טעמא אלא משום דלמא אתי לאמשוכי בתר שולחנו, וכל היכא דלא אמשיך לא סגי דלא יצא, אלא ודאי כדאמרינן. הר"ן...","1493","","1002","True","True","False","","53","212.76.124.114","0","91967","סוכה|כ ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);