var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=92365;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מינוי מומחים בפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5360")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107140","הצעה לספירות הפסוקים של אזהרה בגר בתורה","jklein","06/05/24 22:59","705","70"),new MostViewed("107151","למה אימצת את עצמך כך לקרוא דף שאתה...","לינקוש","08/05/24 11:52","58","47"),new MostViewed("107110","יין או שכר","שמואל דוד","05/05/24 05:32","595","44")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("92365","0",""האי סבתא דאתאי לקמיה דרב נחמן"","08/08/21 19:41","ל אב","תשפ"א","19:41","אלעד סטופל","קצ"ע:
חדא: מדוע עבדי ריש הגולה מצאו היתר לעצמם לגזול עצים ולסכך בהם? נכון שבדיעבד לאחר שסיכך אין חובה להשיב העצים ודי להשיב דמיהם, אבל פשיטא שלכתחילה אין לגזול.
תרתי: התנהגות רב נחמן, דלא אשכח בה ודבריו "פעיתא היא דא" - מדוע לא התייחס אליה? אמנם אין לה אלא דמי עצים, אבל התנהגות עבדיו אינה ראויה.
אודה למי שיאיר עיני במאור תורתו.","282","","1006","True","True","False","","389","95.86.99.183","0","0","סוכה|לא ע"א",""),new Message("92368","92365","ראה ערוך לנר","08/08/21 19:45","ל אב","תשפ"א","19:45","אבי גרינבלט","שמביא הסבר מופלא.","539","pdf","1006","True","True","False","","93","2.53.148.32","0","92365","סוכה|לא ע"א","0-pdf"),new Message("92386","92365","עבדי ריש גלותא","09/08/21 00:00","א אלול","תשפ"א","00:00","יחיה","אינשי דלא מעלי היו, וכמפורש גיטין סז, ב, שבין היתר גם ניסו לחסל את רב ששת מן העולם. מסתבר שגם רב נחמן, לא יכול היה עליהם.","1493","","1005","True","True","False","","76","141.226.162.129","0","92365","סוכה|לא ע"א",""),new Message("92388","92365","עביד איניש דזבין דיניה - ב"ב ל'","09/08/21 01:21","א אלול","תשפ"א","01:21","מרדכי דב זינגר","בעצם לא היה מגיע לה שקל....
העצים לא שלה. היא השתלטה על שטח ברשות הרבים והחליטה שזה שלה
למה...ככה... תופעה מוכרת בעולם הפרוטקשען
ועוד מספרת שהיא נכדה של אברהם אבינו....
כמו אלה שאינם שומרים על התורה יודעים לצעוק ... כתוב בתורה שהארץ שלנו.

לך תתווכח איתם...
תן להם כמה שקלים דמי פרוטעקשען... ושלום על ישראל.

עביד איניש דזבין דיניה...","807","","1005","True","True","False","","71","164.138.120.147","0","92365","סוכה|לא ע"א",""),new Message("92449","92365",""מחלוקתם": מה גובר - עבר או עתיד?","10/08/21 21:08","ב אלול","תשפ"א","21:08","ההוא דאמר","בפשטות אפשר לומר שמה שקרה הוא שהאשה שנחשפה לגזילה והרגישה ש"אנשי השמנת" עושים מה שבא להם, באה טעונה והתחילה להרים קולה שכל אותם המכובדים יושבים בסוכה גזולה ועליהם לתקן זאת - טענה שאינה קבילה הלכתית. כמובן שאם היתה באה בנחת היה מקום להשיב לה בנחת, אך לא זאת היתה המציאות ורב חסדא לא התרגש. האשה שחשה שהמכובדים ממרום מושבם מזלזלים ולא מתיחסים ל"פשוטי העם" התחילה להטיף מוסר: היכן הראיה המרחבית של החכמים? היכן הראיה של נצח? אני סתם אשה? אני בת גדולים!! בת אברהם אבינו!! עשיר מופלג היה!! ואני מיוחסת אליו!! מדוע לזלזל בי עד כדי שאפילו לא עונים לי?! אבל רב חסדא בחכמתו שראה ש"איידי דטריד למיפלט לא בלע", ושהיא באה רק לצעוק ('פעיתא') ולא להקשיב לא ענה לה ישירות, אבל פסק חד משמעית שאין לה אלא דמי עצים. את מסתכלת בראיה מרחבית על העבר? אני מסתכל בראיה מרחבית על העתיד!!! אני צופה קדימה! מה עם בעלי התשובה?? האם נחסום בפניהם את הדרך?? אם יראו שאנו מפרקים את הסוכה בניגוד לתקנת חכמים שתבונה מאחוריה, ויחושו כמה קשה היא התשובה, עלולים לוותר על הכל ולבוא לידי רפיון ידיים מלשוב! ועם כל הצער על מה שקרה, על זה פסיקה זו אעמוד! את דמי העצים תנו לה, אבל יש דרך לנהל שיח, ועם כל הכבוד לציטוטים שלך מהתנ"ך (318 עבדים) אם היית פתוחה לקבל, הייתי שמח לצטט לך מדברי חכמים, על הלכה ועל החכמה שמאחוריה..","1505","","1004","True","True","False","","34","","0","92365","סוכה|לא ע"א",""),new Message("92369","92368","יישר כח. הסבר יפה אבל אין בו","08/08/21 19:54","ל אב","תשפ"א","19:54","אלעד סטופל","הסבר להתנהגות עבדיו של רב נחמן שגזלו עצים.","282","","1006","True","True","False","","58","95.86.99.183","0","92365","סוכה|לא ע"א",""),new Message("92399","92368","דבריו","09/08/21 15:37","א אלול","תשפ"א","15:37","אור חדש","אינם מיושבים דיים עם הסיפור בגמרא
א: מהיכן ידע ר"נ פרטי המעשה והדין?
ב: ברור שאמירת ההלכה הידועה אין בה כלל דין ובמיוחד שלא נעשה במעמד שני הצדדים ובמושב הב"ד
ג: וכי ביזוי אשה המרגישה שנעשה לה עוול פחות בעיניו מאמירת דין גמור ביו"ט?!? וכ"ש שאין זה דין כלל בלא מותב ב"ד..
ד: אין משמעות הסיפור שנעשה ביו"ט ממש (לא זה נושא הסיפור כלל ולכן מסרו שונה)

והנ"ל בפשטות כך:

ר"נ ידע דינה של האשה כיוון שכבר באה לפניו לדין מסודר עם כל הטענות והעדויות ושמע הכל כראוי והכירע הדין כתורה, שאין לה אלא דמי עצים בלבד
אלא שאותה אשה לא קיבלה הדין (ומובן הדבר, בדין זה נטו חז"ל לטובת הרשעים ופגעו בזכויות הנגזלים, דבר זה בוודאי מעורר רגש התנגדות בנגזלים)
וכיוון שכבר ביטאה אי הסכמתה עם הדין מקודם כבר נקבע שמה 'פעיתא' על שם מעשיה

למה הזכירה העבדים? אפשר כהערל"נ ואפשר סתם לחיזוק דרישתה לצדק","458","","1005","True","True","False","","56","213.57.139.163","0","92365","סוכה|לא ע"א",""),new Message("92370","92369","דיוק:","08/08/21 20:10","ל אב","תשפ"א","20:10","בניה","לא עבדי רב נחמן אלא עבדי ריש גלותא (לא שזה מתרץ, אבל חשוב לדייק לכבוד ר"נ)","1416","","1006","True","True","False","","50","213.151.52.76","0","92365","סוכה|לא ע"א",""),new Message("92372","92369","אכן היו ידועים לשמצה","08/08/21 20:14","ל אב","תשפ"א","20:14","אבי גרינבלט","עבדי ראש הגולה","539","","1006","True","True","False","","78","2.53.148.32","0","92365","סוכה|לא ע"א",""),new Message("92373","92370","צודק. יישר כח","08/08/21 20:15","ל אב","תשפ"א","20:15","אלעד סטופל","יש דעות שרב נחמן היה חתנו של רגיש גלותא (נשוי לבתו ילתא). התבלבלתי עם הגמ' בסוכה דף י:, שם כותב רש"י: "רב נחמן, אב בית דין היה, ונגיד ומצווה בבית ראש גולה ועושין על פיו"","282","","1006","True","True","False","","50","95.86.99.183","0","92365","סוכה|לא ע"א",""),new Message("92391","92388","יש לך מקור לזה ?","09/08/21 06:45","א אלול","תשפ"א","06:45","אבי גרינבלט","אפילו בפשט הגמרא אינך עומד , הראיה שדמי עצים מגיע לה","539","","1005","True","True","False","","68","77.126.91.236","0","92365","סוכה|לא ע"א",""),new Message("92397","92391","מדוע לא נתן לה את מה שהיא תבעה ?","09/08/21 12:31","א אלול","תשפ"א","12:31","מרדכי דב זינגר","מה היה שם ? מה היא תבעה ? למה מגיע לה רק דמי עצים ?
ממ"נ ? זה שלה או לא שלה ?
זה דין מיוחד מפני תקנת השבים כמו מריש או כך הד"ת ?
ממתי הדיין מגדיר את הנידון כחולה נפש ?
שאלו אותך הלכה לא הגדרה.
לכן נלע"ד שכך הוה מעשה.
ומה המקור של הערל"נ ?","807","","1005","True","True","False","","70","164.138.120.147","0","92365","סוכה|לא ע"א",""),new Message("92398","92397","הכל מובא בגמרא","09/08/21 14:14","א אלול","תשפ"א","14:14","אבי גרינבלט","הערל"נ הביא מקורות לשיטתו ובנה את המקרה בהיגיון מופלא..
ואצלך ?
"חולה נפש" . מקורי .... אבל לא קשור לגמרא וכעזה"ד","539","","1005","True","True","False","","104","77.126.91.236","0","92365","סוכה|לא ע"א",""),new Message("92401","92398","אם "מסתמא" זה מקור... אתה צודק","09/08/21 17:05","א אלול","תשפ"א","17:05","מרדכי דב זינגר","שהעל"נ בונה את הסברו ע"כ ש"מסתמא" זה היה ביו"ט ראשון...
אז גם המסתמא שלי זה... יכול להיות מקור.

ואם מדובר שר"נ ידע מזה...
אז מהיכי תיתי הוא לא הפריש אותם מאיסור ביו"ט ?
גם אם רק דמי עצים... דין פרוטה כדין מאה.","807","","1005","True","True","False","","61","164.138.120.147","0","92365","סוכה|לא ע"א",""),new Message("92400","92399","לענ"ד","09/08/21 16:04","א אלול","תשפ"א","16:04","אבי גרינבלט","א. ידע ואין זו שאלה קשה.
ב. דין ממונות אינו בגדר הלכה בלבד.
ג. נתן הסבר שהיא ביזתה והיה מחוייב בכבוד החכמים.
ד. מדוע לא ? בסוכות עסקינן.","539","","1005","True","True","False","","61","77.126.91.236","0","92365","סוכה|לא ע"א",""),new Message("92415","92399","דברי הערוך לנר מאירים ביותר","10/08/21 08:30","ב אלול","תשפ"א","08:30","איתיאל","בעקבות התכתבות בפרטי, מפרט את מה שהבנתי ב"ערוך לנר", שמכל התירוצים מיישב ביותר את דעתי.

מערכת המשפט התקינה עובדת לאט. זה לא רק בגלל בעיות תקנים וסחבת, אלא בגלל "הוו מתונים בדין". לא היינו רוצים שהדיין ישפוט "מהמותן", אלא שיברר עובדות, יחקור היטב עדים ויבחן את כל הראיות לעומק לפני שהוא פוסק. וזה דבר שבהכרח לוקח זמן.

הגיוני שבית הדין אינו עובד בשבת ויו"ט. גם היום בתי המשפט לוקחים חופשות. הסיבה העיקרית בהלכה היא כי מדובר בעיסוק ב"משא ומתן", חיובי תשלומין וכתיבה, האסורים כולם בשבת, כך שהמשפט ממילא לא יוכל להתנהל בצורה סדירה.

אם רב נחמן היה מתחיל לשמוע את טענות האישה ודבריה, הוא היה עובר על איסור שמיעת בעל דין שלא בפני חבירו. ההבנה למצוקתה של האישה אינה יכולה להתיר חריצת משפט ללא שמיעת הצד השני (ואמנם עבדי ריש גלותא חשודים כידוע, אבל אי אפשר לחרוץ דין בלי משפט).

ממילא יוצא שהאישה לא ביקשה משפט, כיוון שזה לא יכול להתקיים היום. מטרתה היתה לעורר הפגנה, להשמיץ בדעת הקהל את ריש גלותא וחכמיו. היא לא תובעת פיצוי או תשלום. היא באה לצעוק שהסוכה פסולה.

זה דומה לחריצת הדין היום בתקשורת וברשתות החברתיות, לפני בירור המשפט. עם זה רב נחמן מסרב לשתף פעולה, ובצדק.

בעצם רב נחמן אומר: אין לה אלא דמי עצים בלבד! כלומר: אם היתה רוצה לדון (ואשמח לדון בזה בחול המועד, אך היום אי אפשר) - היינו מדברים על דמי עצים ופוסקים. אבל היא לא מעוניינת בדין, בדמי עצים, אלא בפרובוקציה. לעקוף את מערכת המשפט וליצור דעת קהל שלילית. זו "פעיתא" - צעקנית. מפגינה בלבד.

****

ההסבר הזה מתיישב לי על הלב, כיוון שלומר שרב נחמן חשש מכוחו של ריש גלותא, אמנם זה אנושי. אבל זה איסור תורה על הדיין: "לא תגורו מפני איש"!
הגמרא יודעת לבקש כשחכמים טעו, אך כאן הסיפור מסופר ללא מילת ביקורת אחת על רב נחמן. אין אחד מהחכמים או "סתמא דגמרא" שיקשו: והא קעבר על לא תגורו.

לכן מסתבר לפרש באופן שרב נחמן היה בסדר גמור בסיפור. וגם הביטוי "פעיתא דא, אין לה אלא דמי עצים" מסתדר במדויק.","842","","1004","True","True","False","","67","","0","92365","סוכה|לא ע"א",""),new Message("92402","92400","ברור","09/08/21 17:11","א אלול","תשפ"א","17:11","אור חדש","שכל שאלה כשלעצמה אינה תיבתה לדחות דבריו (מלבד א)

אך השאלה תמעד הינה מה ההסבר היותר פשוט ומה נזקק לתרוצי תרוצים והוספת פרטים קריטיים לסיפור הגמרא

הסברי מיושב לחלוטין עם מה שמסרו מחברי הגמרא ולא נצרך לפלפולים והוספת פרטי מידע

הסברו של הגאון זצ"ל נצרך לבאר מניין ידע רנ פרטי המקרה שעליו צועקת האשה בלא שהובא לפניו כל המקרה על כל פרטיו במעמד שני בעלי הדין (שללא זה וודאי היה אסור לו להכריע הדין נגדה)
וכן חידש דבר שהינו חמור בעיני, שעדיף להתעלם מאשה בצרתה ולוא רק לא לומר הלכה ידועה ביוט רק כי עניינה דיני ממונות ונסמך בדרך רחוקה על אסור דין ביו"ט","458","","1005","True","True","False","","40","176.12.144.197","0","92365","סוכה|לא ע"א",""),new Message("92406","92401","איזה איסור היה צריך להפרישם ?","09/08/21 17:41","א אלול","תשפ"א","17:41","אבי גרינבלט","המסתמא שלך תלוש ללא אחיזה מהמקרה ושלו בדיוק הענין וענין דין פרוטה אינו ממין הענין שהרי הוא לא זלזל במגיע לה.
יש תקנת מריש ואינני מצליח להבין את הסברך מלכתחילה אבל זו כנראה בעיה אצלי.","539","","1005","True","True","False","","87","77.126.91.236","0","92365","סוכה|לא ע"א",""),new Message("92404","92402","הערל"נ","09/08/21 17:38","א אלול","תשפ"א","17:38","אבי גרינבלט","אינו זקוק לי בייחוד שכבר עניתי על שאלותיך ואתה בוחר להמשיך עם אותן הטענות.
מדבריו התפעלתי ואין לי מה להוסיף עוד.","539","","1005","True","True","False","","72","77.126.91.236","0","92365","סוכה|לא ע"א",""),new Message("92420","92406","להפרישם ממצוה הבאה בעבירה...","10/08/21 10:50","ב אלול","תשפ"א","10:50","מרדכי דב זינגר","פיעתא - מה זה אם לא זילזול ?
מי שצועקת סתם ופועה כמו פרה... מה זה אם לא חולת נפש ?

ולא נראה שתביעתה היתה על "מריש"...
דא"כ הל"ל - אין לה אלא דמי "מריש" (ולא דמי "עצים")

(דוקא בנידון זה אני מתחבר להרבה מהדברים שכתב/שאל או"ח)","807","","1004","True","True","False","","64","164.138.120.147","0","92365","סוכה|לא ע"א",""),new Message("92417","92415","דבריך שונים משל הערל"נ","10/08/21 08:54","ב אלול","תשפ"א","08:54","אור חדש","דברי הערל"נ חמורים ואינם כדבריך
"אבל ר״נ שידע הדין שאין כאן פסול גזולה ושאין לה תביעה רק דמי עצים לא רצה לומר לה זה שזה דין ממונות הוא ואין דנין בי״ט (ביצה לו:) ולכן לא אשגח בה"

לדבריו לא רצה לגלות לה ההלכה הידועה של דין מריש כי 'יש בכך דין ביו"ט' ולכן העדיף לתת לה לצעוק בלי להתייחס אליה עד שצעקה מדי ואז מפני כבוד הר"ג עבר על דעתו וגילה הדין לתלמידיו אך עדיין לא לה ישירות

הדברים קודם כל חמורים ועוד שהם פשוט לא נכונים!
חמורים- כי גם לו יצוייר שהיה כאן בעיית דין ביו"ט (וזה לא כדלקמן) זה שלדברי הערל"נ ר"נ מעדיף לגלותו לכבוד ר"ג ולא לכבוד סבתא שבוכה על גזל זה דבר נורא ביותר וחלילה להעליל על ר"נ דבר נורא שכזה שצעקו עליו גדולי הנביאים ותלו בכך סיבת החורבן

ולא נכונים כי פשוט שאין כאן כלל 'דין ביו"ט', שהרי אם היה ניגש לגברת ומסביר לה ש'יש הלכה בשו"ע של תקנת מריש ושתגיע למחרת לב"ד ותקבל כל שמגיע לה אחר ברור הטענות של שני הצדדים כראוי, אבל הסוכה לא ניתן לדרוש לפרק', לא היה בהסבר הזה שום בעיה ושום דין ביו"ט ולכן לא ברור למה לא הסביר זאת לסבתא הבוכה (אולי מלבד 'מכבה' שהיה מכבה המחלוקת וצער האשה ביו"ט אך בזה יש מקלים ביו"ט ולכבוד הבירות אפשר היה לסמוך עליהם כאן)

לעומת זאת לדבריך היה מנוע מלהסביר לה ההסבר ורק בשל כך נמנע ממנו שהרי יש בזה לדבריך 'חריצת משפט' ולא מטעם כבוד יו"ט אלא כי היה אסור לדבר איתה בטענותיה מצד דין שלא בפני בעל דין(אע"פ ששמע הטענות מצעקותיה גם בלי לדבר איתה, אחרת איך ידע לקבוע שאין לה אלא דמי עצים)

אז בהצעתך אין אומנם היסוד החמור שיש בדברי הערל"נ של 'דין יתום לא ישפטו ואלמנה לא יבוא אליהם' ומובן למה לתלמידים הסביר העניין, אך טעות יסודית כבדבריו יש ויש בה
הרי אין שום הכרח 'לחרוץ דין' בעת דיבור עם הגברת, ויכל להתייחס לטענותיה באותה צורה בדיבור בנחת כמו ביושבו עם תלמידיו, תוך התעלמות ממנה, ואדרבה אם היה ניגש אליה מיד ומסביר לה תקנת מריש היה שומע פחות טענותיה שצעקה לידו כיוון שלא דיבר איתה

לכן חלילה לנו מלקבל דברי הערל"נ בסוגיה זו, ועוד יותר חמור לקלס פירוש נורא זה!

אם רוצים יש את הפשט שהצעתי כאן, שכבר היתה לפניו בדין על עצים אלו ורק לא הסכימה לקבל הדין וע"ז באמת שאינו חייב לשת"פ איתה, על הסבר זה לא קשה מידי, אינו נצרך לשום פלפול והוספת פרטים לסיפור ולא מחייב לקבל דבר מעוות מוסרית","458","","1004","True","True","False","","56","213.57.139.163","0","92365","סוכה|לא ע"א",""),new Message("92421","92420","נסכים שלא להסכים","10/08/21 10:55","ב אלול","תשפ"א","10:55","אבי גרינבלט","","539","","1004","False","True","False","","68","2.53.145.27","0","92365","סוכה|לא ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82707);