var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=92504;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("למי שלא לומד דף יומי","http://daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=31807")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107151","למה אימצת את עצמך כך לקרוא דף שאתה...","לינקוש","08/05/24 11:52","58","80"),new MostViewed("107150","הגהות הגר"א ב"מ ע","אוריאל שלמוני","08/05/24 10:31","605","44"),new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","34")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("92504","0","דחוי מעיקרו - נראה ונדחה (דרש)","12/08/21 00:37","ד אלול","תשפ"א","00:37","מרדכי דב זינגר","דחוי מעיקרו - כשר
- עשה עבירה (נקטם) ועשה תשובה (עלתה בו תמרה)
נראה ונדחה - פסול
- היה כשר ונפסל...שנה ופרש... קשה מכולם.

(בהשראת ימי הרחמים והסליחות. ומה שכתבתי כאן)","807","","1006","True","True","False","","343","164.138.120.147","0","0","סוכה|לג ע"ב",""),new Message("92518","92504","אבל נראה ונדחה חוזר ונראה - לא תפשוט","12/08/21 02:51","ד אלול","תשפ"א","02:51","יחיה","אין לך דבר שעומד בפני התשובה!","1493","","1006","True","True","False","","92","188.120.129.7","0","92504","סוכה|לג ע"ב",""),new Message("92521","92504","מעות לא יוכל לתקן וחסרון לא יוכל להמנות","12/08/21 07:38","ד אלול","תשפ"א","07:38","בניה","זה ת"ח הפורש מן התורה (חגיגה א ז)
ייש"כ, יפה מאוד","1416","","1006","True","True","False","","45","95.86.80.192","0","92504","סוכה|לג ע"ב",""),new Message("92554","92504","דרש מעשיר לרעיון זה","12/08/21 17:05","ד אלול","תשפ"א","17:05","נני","במדרש פליאה: "אוי מי יחיה משומו אל" הה"ד "וסלחת לעווני כי רב הוא"
מה הקשר בין דברי בלעם לדברי דוד המלך ?
קיימת מחלוקת בין רב ושמואל בדין קרבן שנרפא ממומו האם הוא נדחה או נראה
לדעת שמואל - נדחה. ואין לו תקנה אף שעכשיו בריא
לדעת רב - נראה. שהרי כעת אין בו מום .
בדרך ההשאלה אדם החוטא כאילו שיש בו מום
אם כן יוצא לכאורה לדברי שמואל שאדם לא יכול לחזור בתשובה מכיון שנדחה נדחה
ואילו לפי רב יוצא שיש תיקון והיא התשובה המרפא את המום.
וזה מה שאומר המדרש "אוי מי יחיה "משומו אל" (אותיות שמואל) אם ההלכה כשמואל שאין תשובה .
על זה אומר המדרש הה"ד "וסלחת לעווני" שיש תשובה ויש סליחת עוון "כי רב הוא" שההלכה היא כמו רב
שמעתי לפני למעלה מ40 שנה מחבר לשיעור בישיבה הרב אברהם שילר שליט"א כיום רבה של עלי שמע שכך ביאר הגר"א???
מתאים לדף היומי של אתמול ראש חודש אלו בדין דיחוי במצוות.","1576","","1006","True","True","False","","143","95.86.111.212","0","92504","סוכה|לג ע"ב",""),new Message("92533","92518","לא תפשוט - היינו - שלא אמרינן חוזר ונראה","12/08/21 12:08","ד אלול","תשפ"א","12:08","מרדכי דב זינגר","ואכן צ"ע

ויש לברר
עד היכן אמרינן - אין לך דבר שעומד בפני התשובה
(כדברי הרמב"ם פ"ג הי"ד ה' תשובה)

האם גם על שנה ופרש שנאמר עליו מעות לא יוכל לתקון ? (חגיגה ט.)

האם הרמב"ם חולק על הגמרא שאומרת
עבר על עשה ושב אינו זז משם עד שמוחלין לו...
עבר על לא תעשה ועשה תשובה. תשובה תולה ויוה''כ מכפר
עבר על כריתות ומיתות בית דין ועשה תשובה. תשובה ויוה''כ תולין ויסורין ממרקין
אבל מי שיש חילול השם בידו אין לו כח בתשובה לתלות ולא ביוה''כ לכפר ולא ביסורין למרק אלא כולן תולין ומיתה ממרקת (יומא פו.)

ז"א שיש דברים שלא מספיק לעשות תשובה...

וה' יאיר עיננו","807","","1006","True","True","False","","76","164.138.120.147","0","92504","סוכה|לג ע"ב",""),new Message("92534","92521","ייש"כ - צ"ל חגיגה ט.","12/08/21 12:11","ד אלול","תשפ"א","12:11","מרדכי דב זינגר","וצ"ע איך ת"ח (הלואי ואגיע לדרגה זו) מסוגל לפרוש ?","807","","1006","True","True","False","","71","164.138.120.147","0","92504","סוכה|לג ע"ב",""),new Message("92541","92533","לא תפשוט - היינו - שלא יודעים","12/08/21 13:04","ד אלול","תשפ"א","13:04","יחיה","אי אמרינן חוזר ונראה א"ל!

בחגיגה ט, ב: רבי שמעון בן יוחי אומר: אין אומר בקרו גמל, בקרו חזיר. אלא: בקרו טלה. ואי זה - זה תלמיד חכם שפירש מן התורה...
וברבינו יהונתן מלוניל: ר' שמעון בן יוחאי אומר, אין קורין וכו', מאי טעמא, אין אומרים בקרו גמל, בקרו חזיר, אם אין בו מום, שהרי פסולין הן לקרבן אפילו כשהן תמימים, אלא בקרו טלה, לפי [ש]כשהוא תמים הוא כשר להקרבה, כך אם עם הארץ חוטא פעמים ושלש, או מואס התורה, אין הקב"ה מדקדק עליו, לפי שאינו יודע תועלתה והנאתה, שהיא משמחת הלב, ומאירה את העינים, [אבל תלמיד חכם שיודע שהיא משמחת את הלב, ומאירה את העיניים], והוא פורש ממנה, על זה נאמר מעוות, שהיה ישר ונתעוה - לא יוכל לתקון מעותו.

הרי שלא מדובר כלל שם בתשובה, אלא בעונש מי שלא שב!

מלשון הרמב"ם בפ"א מהלכות תשובה הוא: אף על פי שהתשובה מכפרת על הכול, ועצמו של יום הכיפורים מכפר--יש עבירות שהן מתכפרין בשעתן, ויש עבירות שאין מתכפרין אלא לאחר זמן. כיצד: עבר אדם על מצות עשה שאין בה כרת, ועשה תשובה--אינו זז משם עד שמוחלין לו מיד, ובאלו נאמר "שובו בנים שובבים, ארפא משובותיכם" (ירמיהו ג,כב).
עבר על מצות לא תעשה שאין בה כרת ולא מיתת בית דין, ועשה תשובה--תשובה תולה ויום הכיפורים מכפר, ובאלו נאמר "כי ביום הזה יכפר עליכם" (ויקרא טז,ל).
עבר על כרתות ומיתות בית דין, ועשה תשובה--תשובה ויום הכיפורים תולין, וייסורין הבאין עליו גומרין לו הכפרה, ולעולם אין מתכפר לו כפרה גמורה, עד שיבואו עליו ייסורין; ובאלו נאמר "ופקדתי בשבט, פשעם; ובנגעים עוונם" (תהילים פט,לג).
במה דברים אמורים, בשלא חילל את השם בעת שעבר. אבל המחלל את השם--אף על פי שעשה תשובה, והגיע יום הכיפורים, והוא עומד בתשובתו, ובאו עליו ייסורין, אינו מתכפר לו כפרה גמורה עד שימות, אלא תשובה ויום הכיפורים וייסורין שלושתן תולין ומיתה מכפרת, שנאמר "ונגלה באוזניי, ה' צבאות: אם יכופר העוון הזה לכם, עד תמותון" (ישעיהו כב,יד).

הרי מפורש שוב "שהתשובה מכפרת על הכול", אלא ש"יש עבירות שאין מתכפרים בכפרה הגמורה אלא לאחר זמן".
"התשובה" לחודה, ו"הכפרה" לחודה!","1493","","1006","True","True","False","","69","188.120.129.7","0","92504","סוכה|לג ע"ב",""),new Message("92542","92534","עיין המצורף מזהב שבא","12/08/21 13:22","ד אלול","תשפ"א","13:22","יחיה","זכינו בס"ד, ושמעתי הדברים בשעתו, מפי הגאון רמ"ש שפירא עצמו זצ"ל.
נדמה לי שבאותה הזדמנות מסר תירוץ של הרב, כי מי שבאמת שָנה - ודאי אינו פורש לעולם. לא ייתכן!
רק יש ש"כאילו" הוא שָנה, והוא אמנם פורש!
מי שפורש, אות וסימן הוא, אשר מעולם לא שָנה!
הרב מפוניבז' זצ"ל הטעים: שנה - ופירש?! בתמִיה!","1493","pdf","1006","True","True","False","","67","188.120.129.7","0","92504","סוכה|לג ע"ב","0-pdf"),new Message("92561","92541","בתשובה מאהבה אין ד' חילוקי כפרה","12/08/21 20:24","ד אלול","תשפ"א","20:24","אלעד סטופל","כאמור במנ"ח","282","","1006","True","True","False","","54","95.86.99.183","0","92504","סוכה|לג ע"ב",""),new Message("92548","92542","ואולי אפשר לתרץ גם ע"פ מו"ק טז","12/08/21 15:20","ד אלול","תשפ"א","15:20","מרדכי דב זינגר","ייש"כ על הדברים הנפלאים

ואולי אפשר לתרץ גם ע"פ מו"ק טז
א''ל אם קרית לא שנית
ואם שנית לא שילשת
ואם שילשת לא פירשו לך

דהיינו.
מי שלמד... ושנה... ויודע שעדיין יש לו ....לשלש... ו...שיפרשו לו...
כך היא דרכה של תורה.
(נ"ל ע"פ ערובין נד - נמצא ביד הכל ארבעה
מכאן א''ר אליעזר חייב אדם לשנות לתלמידו ארבעה פעמים)

אבל מי שרק למד ושנה... ופירש... ולא שילש ולא פרשו לו...
הוא בטוח שהוא כבר ת"ח... מוישה גרויס...
קשה מכולם...

ויצא לי להכיר מישהוא שחושב שאפשר להיות ת"ח עם קיצור דרך
...עם שינה וכד' ואפילו בלי...שנה... שלא לדבר על שילש...

אפשר...","807","","1006","True","True","False","","62","164.138.120.147","0","92504","סוכה|לג ע"ב",""),new Message("92551","92548","מיוחד!","12/08/21 16:36","ד אלול","תשפ"א","16:36","יחיה","הגמרא ברכות מז, ב:
תנו רבנן: איזהו עם הארץ?...
אחרים אומרים: אפילו קרא ושנה, ולא שמש תלמידי חכמים - הרי זה עם הארץ.
אמר רב הונא: הלכה כאחרים...

סוטה כא, ב:
היכי דמי רשע ערום?..
עולא אמר: זה שקרא ושנה, ולא שימש תלמידי חכמים.

אתמר: קרא ושנה, ולא שימש ת"ח -
ר' אלעזר אומר: הרי זה עם הארץ,
ר' שמואל בר נחמני אמר: הרי זה בור,
ר' ינאי אומר: ה"ז כותי,
רב אחא בר יעקב אומר: הרי זה מגוש.
אמר רב נחמן בר יצחק: מסתברא כרב אחא בר יעקב, דאמרי אינשי: רטין מגושא ולא ידע מאי אמר, תני תנא ולא ידע מאי אמר.

ת"ר: איזהו ע"ה?... אחרים אומרים:
אפילו קורא ושונה, ולא שימש ת"ח - זהו ע"ה,
קרא ולא שנה - הרי זה בור,
לא קרא ולא שנה - עליו הכתוב אומר: וזרעתי את בית ישראל ואת בית יהודה זרע אדם וזרע בהמה.

הלא זאת מן הצרות הקשות של עכשיו, וכולם סובלים מהם!","1493","","1006","True","True","False","","64","188.120.129.7","0","92504","סוכה|לג ע"ב",""),new Message("92572","92554","תודה!","12/08/21 22:22","ד אלול","תשפ"א","22:22","יחיה","נמצא במספר ספרים, (אבל לא מהגר"א ז"ל).","1493","","1006","True","True","False","","65","188.120.129.7","0","92504","סוכה|לג ע"ב",""),new Message("92565","92561","אשמח למיקוד במ"מ","12/08/21 20:48","ד אלול","תשפ"א","20:48","מרדכי דב זינגר","","807","","1006","False","True","False","","68","164.138.120.147","0","92504","סוכה|לג ע"ב",""),new Message("92582","92565","במנ"ח מצוה שס"ד (מצוות וידוי) כתב","13/08/21 10:07","ה אלול","תשפ"א","10:07","אלעד סטופל","מעין זה:
"ובדרוש לשבת שובה פלפלתי בזה. גם נראה לי הא דתשובה לחוד אין מועיל בחמורה היינו תשובה מיראה דאין זה תשובה גמורה אבל תשובה מאהבה דזדונות נעשו לו כזכיות אם כן אפילו על החמורה מועיל כיון דנעשין כזכיות אם כן למפרע ה"ל מצות ובדרוש בארתי ועוד חזון למועד בעזה"י".
מהרש"א חידושי אגדות יומא ל"ו ב, ד"ה וכן:
"...והקב"ה במדת חסדו אמר יעשה תשובה ויתודה כו' דאין לך דבר שעומד בפני התשובה וז"ש טוב וישר ה' וגו' שהוא יורה חטאים בדרך בלא עונש ומיתה רק בתשובה שלימה...".
ובעוד מקומות: בחיד"א, עולת ראיה, וספר חרדים.
ה' יזכנו לשוב בתשובה שלמה.","282","","1005","True","True","False","","58","95.86.99.183","0","92504","סוכה|לג ע"ב",""),new Message("92587","92582","המנחת חינוך","13/08/21 13:36","ה אלול","תשפ"א","13:36","יחיה","דבריו מפורשים.
אך כוונת מהרש"א ז"ל, שאינו מזכיר כלל לתשובה מאהבה, היא לא ברורה, ויתכן כוונה אחרת, שהרי הקדים וכתב: ונראה שע"פ ג' חלוקי עבירות אלו, לפי גודל העבירה - ראוי להיות עונשן, אשר ע"ז כוונו במדרש, שאמרו;
שאלו לחכמה חוטא מה עונשו - אמרה חטאים תרדף רעה,
שאלו לנבואה - אמרה הנפש החוטאת היא תמות,
שאלו לתורה - אמרה יביא קרבן ויתכפר,
שאלו להקב"ה - אמר יעשה תשובה ויתודה ויתכפר, דכתיב קחו עמכם דברים וגו', הה"ד טוב וישר ה' וגו',
דאינו נראה דפליגי, אבל כ"א גוזר ואומר העונש על א' מהני ג' חלוקי עבירות, דלפי גודל העבירה יהיה עונשו, וע"פ מה שאמרו בפ' יוה"כ בארבעה חלוקי כפרה ע"ש...
תודה!","1493","","1005","True","True","False","","63","188.120.129.7","0","92504","סוכה|לג ע"ב",""),new Message("92601","92587","ראה דברי האור החיים הקדוש פרשת ואתחנן","15/08/21 00:35","ז אלול","תשפ"א","00:35","אלעד סטופל","דברים פרק ד פסוק כ"ט
גם הוא כמו המהרש"א מדבר על תשובה שלימה.

(כט) ובקשתם וגו' בכל לבבך וגו' בצר לך וגו'. ב' כתובים הבאים אלו צריכין ביאור דע כי יש ב' הדרגות תשובה, יש תשובה שישראל עושים מעצמן שיכירו חיובם עם הבורא ויכופו יצרם, ויש תשובה שעושים על ידי יסורין אשר יצר להם האויב ויצעקו מכאב לב, וכנגד ב' הדרגות דיבר משה אל כל ישראל, כנגד העושה תשובה הגם שלא שמע קול נוגש אמר ובקשתם משם את ה' אלהיך שיתעוררו הלבבות לחיבת אלהיהם, ומצאת, והגם שיש בידך עבירות חמורות כאמור בסמוך ועבדתם שם אלהים אחרים וגו' אף על פי כן פטורים אתם מהיסורין ודי לכם התשובה, והטעם כי תדרשנו בכל לבבך שתשובה כזו היא תשובה שלימה בכל לב ובכל נפש.

וכנגד תשובה הבאה מצד היסורין אמר בצר לך ומצאוך וגו' ושבת וגו' פירוש מחמת היסורין אשר יצר לך אויבך, וכאן לא הזכיר בכל לבבך וגו' כי באמצעות היסורין הוא שב, ומה שחסר לשבים מחמת יסורין בבחינה הדרגת התשובה משלימין אותו בבחינת היסורין עצמן שעברו עליהם כי היסורין ממרקין העונות ומטהרין את הנפש, ומה שחסר לכת הראשונה מצד שלא עברו עליהם יסורין משלימין אותו בבחינת מעלת התשובה, וכפי זה מאמר בצר לך נמשך עם מה שלפניו וזה שיעורו ובקשתם וגומר ומצאת והטעם כי תדרשנו וגו' או בצר לך וגו' ושבת הגם שלא תהיה בכל לבבך וגו', ונתן הכתוב טעם לקבלת ה' תשובה שלימה לבדה בלא יסורין או תשובה שאינה שלימה על ידי יסורין כי אל רחום ה' אלהיך:","282","","1003","True","True","False","","47","95.86.99.183","0","92504","סוכה|לג ע"ב","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82800);