var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=92611;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("דף יומי - יתרונות מול חסרונות","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=729")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","58"),new MostViewed("107157","הגהות הגר"א בבא מציעא עא, עב, עג","אוריאל שלמוני","13/05/24 17:21","605","38"),new MostViewed("107177","הערה ברש״י","שמואל דוד","16/05/24 05:35","595","32")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("92611","0","ברכה על הנטילה","15/08/21 11:07","ז אלול","תשפ"א","11:07","איתןן","למה הברכה לא על נטילת המינים או על הנטילה. אולי מזכיר מינים (כמו בלמלשינים).לא ברור כמו נטילת ידיים. עדיין קשה שיחשבו על ברכה מתאימה.זה שהלולב הכי גבוה -טכני ולא מהותי","669","","1008","True","True","False","","319","147.161.9.114","0","0","סוכה|לז ע"ב",""),new Message("92612","92611","המינים","15/08/21 11:54","ז אלול","תשפ"א","11:54","יחיה","איזה?! אולי שבעת המינים, אולי שאר מינים.
זה שהלולב הכי גבוה - אין הכוונה לברך דווקא על הלולב בלבד. הלולב גבוה ביותר, ולכך כולם נקראים בכינוי כולל: לולב!","1493","","1008","True","True","False","","66","188.120.129.7","0","92611","סוכה|לז ע"ב",""),new Message("92614","92611","שאלה חזקה","15/08/21 13:32","ז אלול","תשפ"א","13:32","אבי גרינבלט","אולי יותר מכל תשובה שתקבל ובכ"ז פטור בלא כלום , א"א , ע"כ ראה דברי הריטב"א:

"והאי דמברכין אלולב משום דבמינו גבוה מכולן, פירשו בו שהוא עולה בעצו ישר גדול וגבוה מכולם שאין בשאר שיהו ענפיו כך נאין וגבוהין בלא בדים יוצאים מצדיהם, ועל דרך האמת פירשו במה שאמרו בהגדה כפות תמרים זהו הקדוש ברוך הוא שנאמר וצדיק יסוד עולם וסודו ידוע ליודעי חן"","539","","1008","True","True","False","","68","77.126.91.236","0","92611","סוכה|לז ע"ב",""),new Message("92618","92611","[ללא נושא]","15/08/21 16:11","ז אלול","תשפ"א","16:11","בניה","לולב זה שם נרדף ל-ד' מינים.
כשאומרים שמברכים על נטילת לולב בגלל שהוא הכי גבוה, לא אומרים שהברכה היא על שמו של הדבר הכי גבוה אלא שד' המינים נקראים לולב בגלל שהוא הכי גבוה ולכן מברכים על נטילת לולב.
(כמו שלפעמים מדברים על משפחה שלמה וקוראים לה בשם של האבא.)","1416","","1008","True","True","False","","35","212.76.113.152","0","92611","סוכה|לז ע"ב",""),new Message("92619","92618","הכי חשוב האתרוג..","15/08/21 16:56","ז אלול","תשפ"א","16:56","איתןן","האבא במשל אני מבישהוא כולל להשאר טפלים (רשי)ן. אבל לקרוא על שם הילד הכי גבוה..","669","","1008","True","True","False","","38","147.161.8.60","0","92611","סוכה|לז ע"ב",""),new Message("92622","92619","הלולב "בולט" יותר מכולם","15/08/21 17:43","ז אלול","תשפ"א","17:43","יחיה","","1493","","1008","False","True","False","","40","188.120.129.7","0","92611","סוכה|לז ע"ב",""),new Message("92624","92622","מדוע ענין חיצוני מכריע ?","15/08/21 17:57","ז אלול","תשפ"א","17:57","אבי גרינבלט","האתרוג ריחני יותר , האתרוג אכיל (מנהגה של הרבנית קנייבסקי ע"ה ובתה הרבנית קולדצקי תיבדל לחיים טובים וארוכים) , מדוע לא על האתרוג ?
זו לענ"ד חוזקה של שאלת איתן.","539","","1008","True","True","False","","47","77.126.91.236","0","92611","סוכה|לז ע"ב",""),new Message("92627","92624","השאלה היא כמו נחל איתן","15/08/21 18:51","ז אלול","תשפ"א","18:51","אלעד סטופל","וקשה מאד , ובענין זה מתחבר מאד למה שכתב הרב גרינבלט.

לענין מה שכתב הרב בניה, אכן משמע כדבריו ממרבית המשניות בפרק זה ובפרק הבא בהן הכוונה בלולב ל-ד מינים,

מענין שהרמב"ם כתב בפ"ז בהל' לולב ה"ה, כי " ארבעה מינין אלו--מצוה אחת הן, ומעכבין זה את זה; וכולן נקראים מצות לולב. ואין פוחתין מהן, ואין מוסיפין עליהן; ואם לא נמצא אחד מהן, אין מביאים תחתיו מין אחר הדומה לו".

ובטעם הברכה, כתב שם בה"ו: "וכשהוא נוטלם לצאת בהן, מברך תחילה על נטילת לולב, הואיל וכולן סמוכין לו" וזה טעם חדש ואף אינו עולה בקנה אחד עם הטעם בגמ', ואכן בלח"מ השיג שם.

לענין דברי הריטב"א שהביא הרב גרינבלט, ראוי לעיין גם בערוך לנר שדחה טעמו וציין שכל המינים נקראים הקב"ה במדרש, ואילו לולב מרמז על צדיק מידת היסוד המחבר עלמא תתאה ועילאה, ואין לנו כמובן השגה בכך.","282","","1008","True","True","False","","42","95.86.99.183","0","92611","סוכה|לז ע"ב",""),new Message("92636","92624","האי קמ"ל...","15/08/21 19:55","ז אלול","תשפ"א","19:55","בניה","זה בדיוק החידוש של הגמרא, שלמרות שהאתרוג ריחני ואכיל (שאגב, גם זה סממן "חיצוני"), עדיין הלולב הוא העיקר...
וראה: https://b-2.co.il/%D7%97%D7%92%D7%99%D7%9D/56-sukot/3086-%D7%9E%D7%93%D7%95%D7%A2-%D7%9E%D7%91%D7%A8%D7%9B%D7%99%D7%9D-%D7%A2%D7%9C-%D7%94%D7%9C%D7%95%D7%9C%D7%91-%D7%95%D7%9C%D7%90-%D7%A2%D7%9C-%D7%94%D7%90%D7%AA%D7%A8%D7%95%D7%92.html","1416","","1008","True","True","False","","30","212.76.113.152","0","92611","סוכה|לז ע"ב",""),new Message("92638","92624","נדמה לי","15/08/21 20:23","ז אלול","תשפ"א","20:23","יחיה","שבלשון רש"י יש תשובה: הואיל וגבוה מכולן - חשוב הוא, ונקרא האגד על שמו.
הלא בין הלולב והדסים והערבות, ודאי שלולב חשוב מהם מפני גובהו, ולכן "נקרא האגד על שמו". "האגד" היינו הלולב והדסים וערבות כאחד.
מעכשיו, השאלה היא, לא בין הלולב בלבד ובין האתרוג, כי אם בין "האגד" כולו, ובין האתרוג.
כאן נכנס עוד טיעון, הנזכר בגמרא בסמוך לעיל: לולב בימין, ואתרוג בשמאל. מאי טעמא? הני תלתא מצות, והאי חדא מצוה.
נמצא אפוא שיש לברך "על נטילת לולב", ר"ל "על נטילת אגד הלולב", הכולל שלוש מצוות, ולא על אתרוג שהיא רק אחת!","1493","","1008","True","True","False","","55","188.120.129.7","0","92611","סוכה|לז ע"ב",""),new Message("92628","92627","הוא אשר כתבתי","15/08/21 18:52","ז אלול","תשפ"א","18:52","אבי גרינבלט","לענ"ד השאלה אכן חזקה יותר ...","539","","1008","True","True","False","","66","77.126.91.236","0","92611","סוכה|לז ע"ב",""),new Message("92631","92628","ומדוע מברכין ע"נ לולב ולא על לקיחת לולב","15/08/21 18:58","ז אלול","תשפ"א","18:58","אלעד סטופל","כלשון הכתוב, נזכרתי - תוך כד"ע בשרשור על בעל תו"ת - כי הוא דן בזה אך איני זוכר אם בספרו "תו"ת" או "תוספת ברכה" ואודה למי שהספרים הנ"ל מצויים לו בסריקה במחשב, אם יוכל לאתר הנ"ל.","282","","1008","True","True","False","","52","95.86.99.183","0","92611","סוכה|לז ע"ב",""),new Message("92634","92628","ואולי זאת גם התשובה מדוע פתח בלולב","15/08/21 19:04","ז אלול","תשפ"א","19:04","אלעד סטופל","ולא באתרוג, על אף שבפסוק הקדים אתרוג ללולב","282","","1008","True","True","False","","35","95.86.99.183","0","92611","סוכה|לז ע"ב",""),new Message("92643","92631","תורה תמימה - הערות ויקרא פרק כג הערה קכא","15/08/21 22:24","ז אלול","תשפ"א","22:24","יחיה","ודע דמה שאנו מברכין על נטילת לולב ולא על לקיחת או לקחת, כלשון הכתוב ולקחתם, לא נתבאר הענין.
ומצאתי שנשאל על זה הרשב"א בתשובה סי' קנ"ז והשיב שאין אנו מקפידין בלשון, יעוי"ש, אך בכ"ז טעמא בעי.
ונראה לי עפ"י מ"ד במ"ר כאן, ולקחתם לכם ביום הראשון, א"ר אבין, משל לשנים שנכנסו לדיין ואין אנו יודעים מי נצח אלא מי שנושא ענפי תמר בידו הוא נצח, כך, כשישראל יוצאין בסכות ולולבין ואתרוגין בידיהם אנו יודעין שהם נצחו, ע"כ.
והבאור הוא משום דחג הסכות הוא אחר יום הדין ומלחמה בין ישראל ובין הקטיגור ואין אנו יודעין מי נצח, והוי הלולב לאות שנצחו ישראל ויצאו זכאין בדין.
וכתב על זה בספר לחם שלמה [הספרדי, סי' שנ"א], וז"ל, לפי שבמנהג המנצחים לרומם ולהוליך בידיהם עצי תמרים לאות נצחון, עכ"ל.
ולפי זה יתבאר לשון הברכה על נטילת לולב, שהלשון נטילה מורה על התרוממות והגבהה, וכמו וינטלם וינשאם (ישעיה ס"ב), ומענין זה הוי לשון הברכה על נטילת ידים [עי' בכתב וקבלה ס"פ שמיני], משא"כ לשון לקיחה מורה רק על אחיזה בעלמא בלא כל עקירה ממקומו, ודו"ק:","1493","","1008","True","True","False","","56","188.120.129.7","0","92611","סוכה|לז ע"ב",""),new Message("92646","92643","יישר כח!","15/08/21 22:43","ז אלול","תשפ"א","22:43","אלעד סטופל","וכמה מאירים הם דברי בעל התורה תמימה.
נדמה לי שבספר קובץ מאמרים של רא"ו מסביר הפסוק תורת ה' תמימה, באופן שאל יאמר אדם מה יש לי לחדש בתורה, והרי כל מה שאחדש כבר חידש רש"י, הרמב"ן, הרמב"ם וכו', לכן אמר דוד המלך: "תורת ה' תמימה" - כאילו לא נגעו בה; לכל אחד יש את היכולת לחדש בה את ה"ותן חלקנו" שלו. לוואי ונזכה. אכי"ר.","282","","1008","True","True","False","","41","95.86.99.183","0","92611","סוכה|לז ע"ב",""),new Message("92648","92646","כמצורף","15/08/21 23:56","ז אלול","תשפ"א","23:56","יחיה","","1493","pdf","1008","False","True","False","","70","188.120.129.7","0","92611","סוכה|לז ע"ב","0-pdf")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82910);