var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=92863;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("ברוכים הבאים לפורום פורטל הדף היומי","")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","48"),new MostViewed("107157","הגהות הגר"א בבא מציעא עא, עב, עג","אוריאל שלמוני","13/05/24 17:21","605","29"),new MostViewed("107163","הגהות הגר"א בבא מציעא עו","אוריאל שלמוני","14/05/24 18:18","605","20")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("92863","0","למה לפי רש"י אין 2 יו"ט בא"י?","20/08/21 09:23","יב אלול","תשפ"א","09:23","אליצפן","התלמוד במסכת סוכה דף מג סוף עמוד ב, דן בשאלה למה לא דוחים את השבת ונוטלים לולב גם אם חל יום א' של סוכות בשבת. התלמוד משיב כי אנו (בגולה) לא יודעים בוודאות שאכן זה יו"ט שמא בחודש אלול היו 30 יום.

ואז שואל התלמוד אבל בא"י שהם כן יודעים מתי חל א' בתשרי? עונה התלמוד: "כיון דאנן לא דחינן - אינהו נמי לא דחו. - והא יום טוב הראשון, דלדידן לא דחי ולדידהו דחי? (כלומר בא"י אכן נוטלים לולב בשבת אם יו"ט חל בשבת. ואז עונה התלמוד: "אמרי: לדידהו נמי לא דחי. " גם בא"י לא דוחים את השבת ולא נוטלים לולב באותה שנה ביום הראשון.

על זה מגיב רש"י (רש"י מסכת סוכה דף מד עמוד א) "לדידהו נמי לא דחי - שלא לעשות ישראל אגודות אגודות, ונראה כשתי תורות, דלדידן לא דחי לולב שבת.

לפי העקרון הזה, למה עושים אגודות אגודות לגבי "ימים טובים". בחו"ל 2 ימים רצופים ובא"י רק יום אחד?

אם בכל החגים יש אגודות אגודות בין א"י לגולה, למה רק בלולב מקפידים שלא?","502","","1000","True","True","False","","408","84.229.47.232","0","0","סוכה|מד ע"א",""),new Message("92865","92863","אולי התשובה טמונה ברש"י הבא","20/08/21 10:55","יב אלול","תשפ"א","10:55","אבי גרינבלט","ענין האגודות קיים בזמן שהבית קיים ולא כאשר חרב כבימינו.
בנוסף ראה דברי הנצי"ב","539","jpg","1000","True","True","False","","83","176.228.115.45","0","92863","סוכה|מד ע"א","0-jpg"),new Message("92872","92863","שאלה יפה!","20/08/21 12:59","יב אלול","תשפ"א","12:59","יחיה","לעניות דעתי, יש הבדל משמעותי;
רש"י הלא מפרש, שהוא עניין נראוּת: "ונראה כשתי תורות".
מעתה, הרי יום טוב שני של גלויות, טעמו ויסוד עיקרו, משום "ספיקא דיומא". לכולם ברור, שמן התורה הוא יום אחד. ממילא, אין נראה הדבר "כשתי תורות", אם מפני הספק, מוסיפים יום לחומרא.
אבל לולב, אם דוחה שבת א"ל, אע"ג ש"אנן לא ידעינן בקיבועא דירחא - שמא אין שביעי שלנו שביעי", הלא לא מדובר ביום טוב שני מספק כלל.
כלפי חוץ, זוהי שאלה הלכתית טהורה, ואם מובדלים בזה, הרי ישראל אגודות אגודות, ונראית כשתי תורות ממש.","1493","","1000","True","True","False","","56","141.226.162.158","0","92863","סוכה|מד ע"א",""),new Message("93014","92863","למה אתה","22/08/21 21:28","יד אלול","תשפ"א","21:28","אבישי סט","חושב שעצם זה שיש בחו"ל יו"ט שני של גלויות אז בא"י צריך להיות גם? והרי ידוע אם זה יום שביעי או שמיני בשונה מחו"ל. חוץ מזה שיש הלכות שנוגעות לא"י ובחו"ל לא(שמיטה, חלה, תרו"מ) וא"כ עיקרון זה אותו הדבר. קריאת התורה לחינם, תפילות לחינם ולא תפילה של יום חול? וברכות לבטלה בידוע!(האם תקנת חכמים דוחה איסור הוצאת ש"ש לבטלה? והרי רק בשב ואל תעשה כמו שאמרה הגמרא ביבמות צ) אבל נטילת לולב נוהגת בחו"ל כבארץ וא"כ יש פה הבדל משמעותי כי בחו"ל לא דוחה ובשבת כן? והרי למדנו לעיל שנגרר המקדש אחרי הגבולין שאם נוטלים בהם מהתורה כך גם במקדש זה דוחה אז פה הפוך? כך נראה לי.","1572","","998","True","True","False","","29","109.160.134.248","0","92863","סוכה|מד ע"א",""),new Message("92877","92865","לפי הנצי"ב צריך גם בא"י 2 יו"ט","20/08/21 13:09","יב אלול","תשפ"א","13:09","אליצפן","כי רוב היהודים בחו"ל, וא"י נגררת אחרי חו"ל. למה היא נגררת רק לגבי הלולב ולא לגבי יו"ט עצמו?","502","","1000","True","True","False","","88","84.229.47.232","0","92863","סוכה|מד ע"א",""),new Message("93000","92872","אכן שאלה יפה מאד!","22/08/21 19:56","יד אלול","תשפ"א","19:56","אלעד סטופל","אם כי לזכרוני דין לא תתגודדו נוהג באותו מקום או במקומות סמוכים בלבד ואינו נוהג כאשר הנוהג השונה הינו לפי ההלכה שמבחינה בין המקומות
נראה לי שזו גם מסקנת הגמ' ביבמות יג בענין איסור לא תתגודדו","282","","998","True","True","False","","33","213.151.56.197","0","92863","סוכה|מד ע"א",""),new Message("92880","92877",""כי רוב היהודים בחו"ל" ???","20/08/21 14:04","יב אלול","תשפ"א","14:04","אבי גרינבלט","יש הסוברים שהמצב הפוך.
התבוללות היא השואה הנוכחית לעם היהודי עם 90% !!! נישואי תערובת בארה"ב.","539","","1000","True","True","False","","68","176.228.115.45","0","92863","סוכה|מד ע"א",""),new Message("93012","92877","בספר המצוות לרמב"ם - מצות עשה קנג","22/08/21 21:10","יד אלול","תשפ"א","21:10","יחיה","ודע שהחשבון הזה שנמנה אותו היום ונדע בו ראשי החדשים והמועדים, אי אפשר לעשותו אלא בארץ ישראל לבד. אלא בעת הצורך ובהעדר החכמים מארץ ישראל, אז אפשר לבית דין הסמוך בארץ ישראל, שיעבר השנים ויקבע חדשים בחוצה לארץ כמו שעשה רבי עקיבא כמו שהתבאר בתלמוד. ובזה קושי גדול חזק. והידוע תמיד שבית דין הגדול אמנם היה בארץ ישראל והם יקבעו חדשים ויעברו שנים בפנים המקובלים אצלם ובקבוצם גם כן.

ובכאן שורש גדול מאד משרשי האמונה, לא ידעהו ולא יתבונן במקומו אלא מי שדעתו עמוקה. וזה שהיותנו היום בחוצה לארץ מונים במלאכת העבור שבידינו, ואומרים שזה היום ראש חדש וזה היום יום טוב, לא מפני חשבוננו נקבעהו יום טוב בשום פנים, אלא מפני שבית דין הגדול שבארץ ישראל כבר קבעוהו זה היום ראש חודש או יום טוב. ומפני אמרם שזה היום ראש חדש או יום טוב יהיה ראש חדש או יום טוב, בין שהיתה פעולתם זאת בחשבון או בראיה. כמו שבא בפירוש אלה מועדי י"י אשר תקראו אותם אין לי מועדות אלא אלו, כלומר שיאמרו הם שהם מועדות אפילו שוגגין אפילו אנוסין אפילו מוטעין כמו שבאתנו הקבלה. ואנחנו אמנם נחשב היום כדי שנדע היום שקבעו הם, ר"ל בני ארץ ישראל בו ר"ח, כי במלאכה הזאת בעצמה מונין וקובעין היום, לא בראיה. ועל קביעתם נסמוך. לא על חשבוננו. אבל חשבוננו הוא לגלויי מילתא. והבין זה מאד.

ואני אוסיף לך באור. אילו איפשר דרך משל שבני ארץ ישראל יעדרו מארץ ישראל, חלילה לאל מעשות זאת, כי הוא הבטיח שלא ימחה אותות האומה מכל וכל, ולא יהיה שם בית דין ולא יהיה בחוצה לארץ בית דין שנסמך בארץ, הנה חשבוננו זה לא יועילנו אז כלום בשום פנים. לפי שאין לנו רשות שנחשב בחוצה לארץ ונעבר שנים ונקבע חדשים אלא בתנאים הנזכרים כמו שבארנו. כי מציון תצא תורה - ודבר י"י מירושלים. וכשיתבונן מי שיש לו שכל שלם לשונות התלמוד בכונה הזאת, יתבאר לו כל מה שאמרנוהו ביאור אין ספק בו. עכ"ל.

ממילא ברור שלגבי יום טוב, ודאי אין נגררת ארץ ישראל אחרי המנהג בחו"ל, שכן נכון הלא להיפך גמור: כל קביעת מועדים בחו"ל, אחרי ארץ ישראל נגררת!","1493","","998","True","True","False","","52","141.226.162.158","0","92863","סוכה|מד ע"א",""),new Message("92884","92880","בימי הנצי"ב 99% מהעם היהודי היה בחו"ל","20/08/21 14:39","יב אלול","תשפ"א","14:39","אליצפן","לכן לפי דבריו היו תושבי א"י צריכים ג"כ לשמור 2 יו"ט כמו כל היהודים בחו"ל.","502","","1000","True","True","False","","75","84.229.47.232","0","92863","סוכה|מד ע"א",""),new Message("92890","92880","אין להתעלם","20/08/21 16:31","יב אלול","תשפ"א","16:31","יחיה","מעשרת השבטים, שעתידים לחזור, סנהדרין קי, ב.
רבים סבורים שעכ"פ חלק גדול מהם באפגניסטן. המקום ירחם עליהם!","1493","","1000","True","True","False","","81","141.226.162.158","0","92863","סוכה|מד ע"א",""),new Message("92929","92880","הערה קטנה","22/08/21 09:07","יד אלול","תשפ"א","09:07","יום יום ידרשון","התבוללות זה אכן דבר נורא, אבל היא לא הורגת אף יהודי.
כל יהודייה יולדת יהודים, וכל גויה יולדת גויים, וזה לא משנה עם מי כל אחת מהן תתחתן. מה שממעט יהודים זה חוסר ילודה (כל שאינו עוסק בפו"ר כאילו שופך דמים).","919","","998","True","True","False","","63","95.86.103.203","0","92863","סוכה|מד ע"א",""),new Message("92885","92884","לא מסכים שדבריו היו רק לדורו","20/08/21 15:01","יב אלול","תשפ"א","15:01","אבי גרינבלט","","539","","1000","False","True","False","","64","176.228.115.45","0","92863","סוכה|מד ע"א",""),new Message("92896","92885","צודק גם לדורות הקודמים לו","20/08/21 16:57","יב אלול","תשפ"א","16:57","אליצפן","","502","","1000","False","True","False","","64","84.229.47.232","0","92863","סוכה|מד ע"א",""),new Message("92897","92885","צודק גם לדורות הקודמים לו","20/08/21 16:57","יב אלול","תשפ"א","16:57","אליצפן","","502","","1000","False","True","False","","65","84.229.47.232","0","92863","סוכה|מד ע"א",""),new Message("92891","92890","רבים סוברים גם אחרת","20/08/21 16:36","יב אלול","תשפ"א","16:36","אבי גרינבלט","שבת שלום","539","","1000","True","True","False","","66","176.228.115.45","0","92863","סוכה|מד ע"א",""),new Message("92893","92891","סנהדרין קי, ב","20/08/21 16:46","יב אלול","תשפ"א","16:46","יחיה","שבקה רבי עקיבא לחסידותיה...","1493","","1000","True","True","False","","65","141.226.162.158","0","92863","סוכה|מד ע"א",""),new Message("92926","92897",""ולירושלים עירך ברחמים..","22/08/21 08:52","יד אלול","תשפ"א","08:52","אבי גרינבלט","תשוב ותשכון" , לשיטתך , הוא כנראה לא "התכוון ברצינות"...","539","","998","True","True","False","","67","176.228.115.45","0","92863","סוכה|מד ע"א",""),new Message("92939","92926","נוסח התפילה שלנו הוא לזמן הגלות","22/08/21 09:43","יד אלול","תשפ"א","09:43","אליצפן","את צמח דוד ... תצמיח. וכאשר הוא יהיה נמשיך להתפלל תצמיח?

ולירושלים ... תשוב. וכאשר הוא ישוב נמשיך להתפלל תשוב?","502","","998","True","True","False","","68","84.229.47.64","0","92863","סוכה|מד ע"א",""),new Message("92937","92929","היא דבר נורא ואיום","22/08/21 09:40","יד אלול","תשפ"א","09:40","אבי גרינבלט","והיא חמורה הרבה יותר מחוסר ילודה.
בחן את מספר היהודים לאחר השואה לעומת ימינו והוסף את נתוני ההתבוללות ונישואי התערובת והנורא מכל שזה מתרחש מבפנים ולא ע"י צר ואויב.
אין שום טעם להקטין את החומרה שבדבר.","539","","998","True","True","False","","62","176.228.115.45","0","92863","סוכה|מד ע"א",""),new Message("93007","92929","לא אמת","22/08/21 20:33","יד אלול","תשפ"א","20:33","יחיה","למעשה, המתבוללים, נאבדים ונבללים בין הגויים ממש. לא מועיל שלהלכה הם יהודים.","1493","","998","True","True","False","","46","141.226.162.158","0","92863","סוכה|מד ע"א",""),new Message("92941","92937","לא באתי להקטין ח"ו","22/08/21 09:45","יד אלול","תשפ"א","09:45","יום יום ידרשון","רק לתקן את מה שהיה משמע בדבריך שההתבוללות ממעיטה את מספר היהודים (הבנתי שרצית לומר שלכן בחו"ל יש פחות יהודים מבארץ). קמ"ל שלא.","919","","998","True","True","False","","47","95.86.103.203","0","92863","סוכה|מד ע"א",""),new Message("92940","92939","כשיגיע , נדע","22/08/21 09:45","יד אלול","תשפ"א","09:45","אבי גרינבלט","בינתיים מתפללים בנוסח שנקבע לפני שזכינו לישב בכל חלקי ארץ הקודש כולל בירושלים כולה ועדיין ממשיכים לומר "העיר האבלה והחרבה".
כנראה שלא נצליח לשכנע זה את זה ...","539","","998","True","True","False","","60","176.228.115.45","0","92863","סוכה|מד ע"א",""),new Message("92942","92941","לא ציינתי את המילה "ממעיטה"","22/08/21 09:48","יד אלול","תשפ"א","09:48","אבי גרינבלט","במבחן המציאות , היא איומה ונוראה ובמספרים , צא ובחון בעצמך וראה לאן היינו מגיעים אילולא תופעות כואבות וחמורות אלו.","539","","998","True","True","False","","68","176.228.115.45","0","92863","סוכה|מד ע"א",""),new Message("92943","92942","אני מנסה להבין","22/08/21 09:49","יד אלול","תשפ"א","09:49","יום יום ידרשון","מה הקשר בין התבוללות לבין רוב יושביה עליה","919","","998","True","True","False","","49","95.86.103.203","0","92863","סוכה|מד ע"א",""),new Message("93019","93012","זו דעת הרמב"ם האם זו גם דעת רש"י?","22/08/21 21:40","יד אלול","תשפ"א","21:40","אליצפן","אליבא שדרש"י א"י נגררת אחר חו"ל משום לא תדגודדו.","502","","998","True","True","False","","57","84.229.47.64","0","92863","סוכה|מד ע"א",""),new Message("93016","93014","אליבא דרש"י משום לא תגודדו","22/08/21 21:36","יד אלול","תשפ"א","21:36","אליצפן","רש"י אומר שבא"י לא נטלים לולב ביום א' של סוכות אם חל בשבת רק משום לא תתגודדו. ואני שואל לפי עקרון זה צריך גם יו"ט שני של גלויות לחול בא"י משום לא תתגודדו.","502","","998","True","True","False","","68","84.229.47.64","0","92863","סוכה|מד ע"א",""),new Message("93024","93016","אם כן","22/08/21 22:05","יד אלול","תשפ"א","22:05","אבישי סט","אז כמו שיש מצוות התלויות בארץ יש גם מצוות 'התלויות' בחו"ל ולדוג' יו"ט שני של גלויות. רק לווים עד גיל 50 יכולים לשיר כי קולם ערב אז לאחר מכן יש פה שתי תורות? וכן דינים רבים הקשורים לאחד ולשני לא. כל מקרה ודין לגופו","1572","","998","True","True","False","","30","109.160.134.248","0","92863","סוכה|מד ע"א",""),new Message("93028","93019","הרמב"ם","22/08/21 22:31","יד אלול","תשפ"א","22:31","יחיה","מדבר בקביעת מועדים בלבד. רש"י מדבר בנושא אחר!","1493","","998","True","True","False","","40","141.226.162.158","0","92863","סוכה|מד ע"א",""),new Message("93035","93024","אז למה בנטילת לולב לא תהיינה 2 הלכות?","23/08/21 07:56","טו אלול","תשפ"א","07:56","אליצפן","אחת לחו"ל ואחת לא"י.","502","","997","True","True","False","","81","84.229.47.64","0","92863","סוכה|מד ע"א",""),new Message("93032","93028","הרמב"ם מדבר על לוח השנה","23/08/21 07:51","טו אלול","תשפ"א","07:51","אליצפן","רש"י מדבר על לא תתגודדו. = אחידות בהתנהגות של כל כל היהודים בכל מקום בעולם.
דורש מיהודי בא"י לא ליטול לולב ביום טוב ראשון של סוכות שחל להיות בשבת כי גם אחיו בגולה לא נוטל. למה הוא לא עקבי שהיהודי בא"י יחוג יו"ט שני של גלויות כמו היהודי בגולה מאותו טעם של לא תתגודדו?","502","","997","True","True","False","","61","84.229.47.64","0","92863","סוכה|מד ע"א",""),new Message("93580","93032","יו"ט שני של גלויות","02/09/21 15:27","כה אלול","תשפ"א","15:27","יחיה","אינה אלא משום ספיקא דיומא. לא שייך "לא תתגודדו" במנהג שכולו ספק.","1493","","987","True","True","False","","51","141.226.162.158","0","92863","סוכה|מד ע"א",""),new Message("93047","93035","אי אפשר אחת לחו"ל ואחת לא"י","23/08/21 11:29","טו אלול","תשפ"א","11:29","אבישי סט","בגלל, שבשונה ממצוות התלויות בארץ לולב לא תלוי בארץ. וכן בשונה מההלכות הקשורות לארבעת המינים יש תלוי עד זמן מסוים, אבל דיני הלולב הוא אחידים ואם פתאום יהיה הבדל בין א"י לחו"ל אז דבר זה יראה כמו שתי תורות. תפילה אורתודוקסית ותפילה רפורמית נראית כמו שתי תורות, למה? כי גם בארץ וגם בחו"ל צריך להתפלל אותה תפילה(בשונה מיו"ט של גלויות וכן הוספה בערבית וכו' אך אלו דינים מיוחדים לחו"ל ובתפילה אין) אבל אצלם יש שינוי.","1572","","997","True","True","False","","29","109.160.134.248","0","92863","סוכה|מד ע"א",""),new Message("93058","93047","גם לוח השנה זה תלוי בארץ","23/08/21 13:02","טו אלול","תשפ"א","13:02","אליצפן","בא"י יודעים עד סוכות מתי קדשו את החודש ובחו"ל לא. לכן בארץ ישראל יודעים בוודאות ש-15 בתשרי זה סוכות ואם הוא חל בשבת צריך ליטול לולב (לפחות בבית).
ובחו"ל זה ספק ולכן לא נוטלים לולב ביו"ט הראשון.

האם רק משום לא תתגודדו מבטלים מצוות עשה מן התורה?","502","","997","True","True","False","","112","84.229.47.64","0","92863","סוכה|מד ע"א",""),new Message("93582","93580","ובגלל המנהג שבא מספק לא נוטלים לולב בא"י","02/09/21 16:15","כה אלול","תשפ"א","16:15","אליצפן","לפי רש"י בגלל שלא נוטלים לולב בחו"ל ביו"ט שחל בשבת בגלל ספק, לא נוטלים גם בא"י וכל זאת משום לא תתגודדו. לא נראה לך שהפכו פה את היוצרות? את המסובב (העילה) במסובב (העלול)?","502","","987","True","True","False","","93","84.229.46.181","0","92863","סוכה|מד ע"א",""),new Message("93585","93582","בחו"ל","02/09/21 17:08","כה אלול","תשפ"א","17:08","יחיה","לא שייך להתיר, מפני הספק. אבל בארץ ישראל יכולים לאסור, משום לא תתגודדו.
הלא קל לאסור מלהתיר, כמפורש בדף יומי היום.","1493","","987","True","True","False","","42","141.226.162.158","0","92863","סוכה|מד ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82837);