var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=93070;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("המלצה לגולשים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=1505")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","57"),new MostViewed("107157","הגהות הגר"א בבא מציעא עא, עב, עג","אוריאל שלמוני","13/05/24 17:21","605","38"),new MostViewed("107177","הערה ברש״י","שמואל דוד","16/05/24 05:35","595","30")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("93070","0","... אין אדם יוצא בהן אלא דרך גדילתן","23/08/21 23:10","טו אלול","תשפ"א","23:10","אלעד סטופל","רש"י ד"ה כל המצוות כתב: "כגון קרשי המשכן ועמודים ולולב והדס ערבה".
קצת צ"ע מדוע לא הזכיר רש"י גם אתרוג. אמנם כתב בתחילת דבריו "כגון" אך בהמשך מנה ג' מ-ד' המינים.
לכאורה, אם דעת רש"י שבאתרוג אדם יכול לצאת גם שלא דרך גדילתו, נראה שאין מנוס להסביר הגמ' בדף מב. הא מדאגביה נפק ביה? אמר אביי: כשהפכו, כלומר כשהפך רק הלולב ולא האתרוג, וכך לכאורה משמע מרש"י ד"ה "ה"ג הא מדאגביה נפיק ביה אמר אביי כשהפכו" (מב.), שכתב: "...אמר אביי: כשהפכו, כשהגביהו הפך העליון למטה והאגד למעלה ואמרינן לקמן אין יוצאין בהן אחא דרך גדילתן".
ובר"ח בדף מב. כתב "ואוקמה אביי כשהפך הלולב בשמאל ואתרוג בימין".
אודה ללומדי בית המדרש אם יאירו עיני בסוגיא זו, ובכלל זה יתייחסו לשאלה, מדוע ההלכה הינה שיש להפוך האתרוג לפני הברכה ולא את הלולב, והאם ישנה דעה בהלכה שאפשר להחזיק המינים בסדר הפוך כשיטת ר"ח קודם שמברך.","282","","999","True","True","False","","336","213.151.56.197","0","0","סוכה|מה ע"ב",""),new Message("93086","93070","ראה המצורף","24/08/21 02:15","טז אלול","תשפ"א","02:15","יחיה","בשולחן ערוך אורח חיים - סימן תרנא סעיף ב: יטול האגודה בידו הימנית... והאתרוג בשמאלית... ואם היפך, יצא.
מגן אברהם: ובגמ' דף מ"ב אמרי' כשהפכו, ומ"כ בשם ר"ח, פי', כשנטל הלולב בשמאל ואתרוג בימין, עכ"ל, משמע דס"ל דלא יצא, לכן טוב לחזור וליטלו בלא ברכ':

מסתבר שמנהג ישראל, להפוך לאתרוג דווקא לפני הברכה, ולא להפוך ללולב, עיקרו מסיבות טכניות, ועקב חששות שלא ייפסל לולבו, ולא ייפלו הדסים וערבות, אבל להלכה, ודאי שאפשר גם להפוך ללולב במקום אתרוג.","1493","pdf","998","True","True","False","","104","141.226.162.158","0","93070","סוכה|מה ע"ב","0-pdf"),new Message("93096","93086","יישר כח, ומדוע רש"י אינו מזכיר גם אתרוג?","24/08/21 07:48","טז אלול","תשפ"א","07:48","אלעד סטופל","","282","","998","False","True","False","","51","213.151.56.197","0","93070","סוכה|מה ע"ב",""),new Message("93141","93096","עיין","25/08/21 00:32","יז אלול","תשפ"א","00:32","יחיה","קובץ שכבר צירפתי, אשר מתרץ שאלה הזאת.","1493","","997","True","True","False","","50","141.226.162.158","0","93070","סוכה|מה ע"ב",""),new Message("93676","93096","רש"י השמיט אתרוג כי פשוט איך להחזיקו","10/09/21 02:46","ד תשרי","תשפ"ב","02:46","אלף בית רשי","אתן לך לסדר פירות בצלחת אגס תפוח תאינה רמון ואתרוג , כל אחד מבין לבד איך יסדרם (רמז התפוח והאגס והתאינה העוקץ למעלה כך הנראות שלהם מסתדרת על הצלחת והרימון והאתרוג השושנתא הפיטם הכתר למעלה)
להבדיל מכל הענפים קרשים שמשמשים במגוון שימושים כגון מבנה לשומרים מערבה הרי שהענפים יונחו לכיוון מטה, לולב כמטאטא הענפים כלפי מטה, צרור הדסים להרחה לכל הכיוונים, קרשים במבנה לכל הכיוונים, ועל כן המשמעות המחודשת באלו להקפיד ליטלם כלפי מעלה. וכן ברור שדרך הגדילה היא מהעוקץ לפיטם והרי שהאתרוג בוסרי הפיטם כלפי מעלה ורק שמתחיל יותר לגדול ונהיה כבד על העץ הוא מתהפך.
אני כמובן לא מקבל כלל את הנכתב בספר בנין שלמה לעיל שרש"י סבר שבאתרוג אין להקפיד כי לא ברור הכיוון, ולו רק מפני שבמחזור ויטרי הלכות ארבעת המינים נאמר שדין זה הנטילה צריך להיות דרך גדילתן הוא "על כל ארבעת המינים" ועיין שם בהערות.
נ.ב. הגעתי לדף זה רק עכשיו וסליחה על האיחור אבל היות וסוכות בפתח טרחתי לכתוב.
עוד פעם לפני שבע שנים שמעתי סברה מהרב דזיבוי שליט"א שמתאים לנאמר בבנין שלמה שרש"י סבר שבאתרוג לא צריך דרך גדילה כי הרי יכול לחופנו בידיו ומה שלא רואים אין ענין בדרך גדילה או לא, אבל כבר אז דחיתי את הדיוק מרש"י זה בגלל הנאמר במחזור ויטרי כאמור","278","","981","True","True","False","","114","96.20.220.141","0","93070","סוכה|מה ע"ב",""),new Message("93163","93141","תודה. עתה ראיתי המענה","25/08/21 13:56","יז אלול","תשפ"א","13:56","אלעד סטופל","","282","","997","False","True","False","","88","2.52.68.42","0","93070","סוכה|מה ע"ב","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82873);