var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=93215;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("ברוכים הבאים לפורום פורטל הדף היומי","")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107151","למה אימצת את עצמך כך לקרוא דף שאתה...","לינקוש","08/05/24 11:52","58","84"),new MostViewed("107150","הגהות הגר"א ב"מ ע","אוריאל שלמוני","08/05/24 10:31","605","45"),new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","36")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("93215","0","דאי ר' יוסי הא נחתו להו לתהום - כצ"ל","26/08/21 11:58","יח אלול","תשפ"א","11:58","מרדכי דב זינגר","הגמרא מבררת...
כמאן אזלא הא (דתניא)
נסכים...
בתחילה..... -.....מועלין בהן
ירדו לשיתין - אין מועלין בהן
לימא רבי אלעזר בר צדוק היא
דאי רבנן הא נחתו להו לתהום

למה להגיד סתם רבנן
כאשר בברייתא כתוב במפורש שזה ר' יוסי ?
וז"ל הברייתא
תניא
ר' יוסי אומר
שיתין מחוללין ויורדין עד תהום
שנאמר ...וגם יקב חצב בו - אלו השיתין ?

וא"ת...
שהכוונה רבנן שזה בא לכלול גם את המימרא של
אמר רבה בר בר חנה א''ר יוחנן
שיתין מששת ימי בראשית נבראו
שנאמר ..
חמוקי ירכיך - אלו השיתין
כמו חלאים - שמחוללין ויורדין עד התהום

לא נראה לי
שיש מקום לקרא לר' יוחנן האמורא "רבנן"
כאשר יש כאן את ר' יוסי התנא


וליבי אומר לי
שזו לא סתם מיימרא של ר' יוחנן.
אלא אמר זאת בשם איזה תנא.
ואז שפיר דמי - להגיד "רבנן"
","807","","993","True","True","False","","300","212.76.115.190","0","0","סוכה|מט ע"ב",""),new Message("93230","93215","שכחת את","26/08/21 19:27","יח אלול","תשפ"א","19:27","אור חדש","ר' ישמעאל
וכיון שיש כאן ג קרא לכולם בכלל רבנן

איך ייתכן שריוח ורל אמרו כאן דברים מדעתם נגד תנאים זו שאלה אחרת שלא כדאי לך לפתוח","458","","993","True","True","False","","71","176.12.225.92","0","93215","סוכה|מט ע"ב",""),new Message("93238","93215","לענ"ד","26/08/21 20:22","יח אלול","תשפ"א","20:22","יחיה","מלבד דברי רבי יוסי, הברייתא עצמה, האומרת דבר בשם רבי אלעזר בר צדוק דווקא, יש בה המשמעות שדברי יחיד הם, ואילו "רבנן" חולקים!","1493","","993","True","True","False","","48","141.226.162.158","0","93215","סוכה|מט ע"ב",""),new Message("93236","93230","איפה ר' ישמעאל אומר - עד התהום ?","26/08/21 20:05","יח אלול","תשפ"א","20:05","מרדכי דב זינגר","","807","","993","False","True","False","","39","212.76.104.1","0","93215","סוכה|מט ע"ב",""),new Message("93250","93236","וכי מה אמר לדעתך?","26/08/21 21:20","יח אלול","תשפ"א","21:20","אור חדש","","458","","993","False","True","False","","50","77.139.145.160","0","93215","סוכה|מט ע"ב",""),new Message("93240","93238","הבל הבלים","26/08/21 20:36","יח אלול","תשפ"א","20:36","אור חדש","","458","","993","False","True","False","","41","77.139.145.160","0","93215","סוכה|מט ע"ב",""),new Message("93247","93238","אז כל מקום שכתוב שם של תנא - זה מחלוקת ?","26/08/21 21:15","יח אלול","תשפ"א","21:15","מרדכי דב זינגר","צריך מקור חשוב לכזה דבר","807","","993","True","True","False","","52","212.76.104.1","0","93215","סוכה|מט ע"ב",""),new Message("93241","93240","יסביר כבודו","26/08/21 20:51","יח אלול","תשפ"א","20:51","מרדכי דב זינגר","","807","","993","False","True","False","","37","212.76.104.1","0","93215","סוכה|מט ע"ב",""),new Message("93244","93241","מה יש להסביר","26/08/21 21:03","יח אלול","תשפ"א","21:03","אור חדש","יש המון שמועות שנמסרו ע"י תנא בודד ובלא חולק
לטעון שהן כולן לא להלכה רק כי מסתמא חלק על שאר רבנן יעקור לנו הרבה גופי הלכות
אלא מה, כאן במפורש חלקו עליו ריו"ח ר"י ור"י
אז הם הרבנן שחלקו עליו ואין מה להמציא אחרים

הטעות נובעת מאי הבנת שיטת רבי שסתם כר"מ בסתמא בלא הזכרת שמו ואילו במקום שאין הלכה כמותו הביאו בשמו
אך זה עניין שקשור ספציפית לר"מ ואינו חלילה כלל לכל התנאים","458","","993","True","True","False","","78","77.139.145.160","0","93215","סוכה|מט ע"ב",""),new Message("93246","93244","אם הבנתי אותך נכון - אתה אומר כמו ליבי","26/08/21 21:08","יח אלול","תשפ"א","21:08","מרדכי דב זינגר","וכך כתבתי בסוף ההודעה הראשונה
וליבי אומר לי
שזו לא סתם מיימרא של ר' יוחנן.
אלא אמר זאת בשם איזה תנא.
ואז שפיר דמי - להגיד "רבנן"
","807","","993","True","True","False","","42","212.76.104.1","0","93215","סוכה|מט ע"ב",""),new Message("93248","93244","כעת הבנתי. חשבתי ששאלת עלי.","26/08/21 21:17","יח אלול","תשפ"א","21:17","מרדכי דב זינגר","מקווה שהרב יחיה יביא מקור חשוב.","807","","993","True","True","False","","49","212.76.104.1","0","93215","סוכה|מט ע"ב",""),new Message("93249","93246","לא","26/08/21 21:17","יח אלול","תשפ"א","21:17","אור חדש","","458","","993","False","True","False","","70","77.139.145.160","0","93215","סוכה|מט ע"ב",""),new Message("93262","93247","אכן","26/08/21 23:31","יח אלול","תשפ"א","23:31","יחיה","הכלל, שכל מקום ש"בלשון יחיד" נשנה, הרי מקרה "חשוד" הוא, שמא זו דברי יחיד, וחלוקים עליו חבריו!

ראיות לכך כמדומני יש רבות, אבל נביא מאמר אחד, הממחיש עיקרון הזה:

חולין נה, ב: בעא מיניה רבי אסי מרבי יוחנן: עור בית הפרסות, מהו שיציל בגלודה? אמר ליה: מציל, אמר ליה, למדתנו רבינו: אלו שעורותיהן כבשרן עור בית הפרסות, אמר ליה: אל תקניטני, שבלשון יחיד אני שונה אותה!...
רש"י: אל תקניטני - מאותה משנה. שבלשון יחיד אני שונה אותה - כלומר יחידאה היא, ולא קיימינן כוותיה, דר' שמעון קתני לה, ופליגי עליה, דת"ק לא תנא אלא עור שתחת האליה לחודיה.

חולין קכב, ב: בעא מיניה ריש לקיש מר' יוחנן: עור הראש של עגל הרך מהו שיטמא? אמר ליה: אינו מטמא, אמר ליה: לימדתנו רבינו אלו שעורותיהן כבשרן ועור הראש של עגל הרך! א"ל: אל תקניטני, בלשון יחיד אני שונה אותה...
רש"י: אל תקניטני - להשיב לי ממנה. שבלשון יחיד אני שונה אותה - משנה, ולא בלשון סתם משנה, שאני אומר אלעזר בן יהודה אמרה, כדתניא.

ע"ע ברש"י חולין עז, א, אף בפסחים פד, א.

"אל תקניטני, שבלשון יחיד אני שונה אותה"!
הוי אומר, שאם "בלשון יחיד" נשנה, הרי כבר קרובה האפשרות, שחלוקים עליו חבריו הרבים.


נוסיף עוד דוגמא, מסנהדרין נג, א: תניא, רבי יהודה אומר: אם לא היתה אמו ראויה לאביו - אינו חייב אלא משום האם בלבד. מאי אינה ראויה לו? - אילימא חייבי כריתות וחייבי מיתות בית דין - מכלל דרבנן סברי אף על גב דאינה ראויה לו?

ובתמורה יב, א: ואין המים שאובין פוסלין את המקוה. מאן תנא? אמר רבי חייא בר אבא אמר רבי יוחנן: רבי אליעזר בן יעקב היא; דתנן, ר' אליעזר בן יעקב אומר: מקוה שיש בו עשרים ואחת סאה מי גשמים, ממלא בכתף תשע עשרה סאה ופותקן למקוה - והן טהורין, שהשאיבה מטהרת ברבייה ובהמשכה. מכלל דרבנן סברי דברבייה ובהמשכה לא?...

בשני המקרים, אין רמז שיש רבנן החולקים, אלא עצם נוסח המשנה לשון יחיד מוכיח.","1493","","993","True","True","False","","84","141.226.162.158","0","93215","סוכה|מט ע"ב",""),new Message("93307","93247","בס"ד תכף מתחילים ביצה","28/08/21 23:38","כ אלול","תשפ"א","23:38","יחיה","וברש"י ביצה ב, ב
מאן סתם לן למתניתין רבי - הוא סדר המשנה, וכשראה דברי חכם וישרו בעיניו - שנאן סתם, ולא הזכיר שם אומרו עליהן, כדי שלא יהו שנויה מפי יחיד, ונראין כאילו נשנו מפי המרובים, ויעשו כמותן.

גם ברש"י בבא מציעא לג, ב
וסתם נמי במשנה דברי יחידים שראה רבי את דבריהם, ושנאן סתם, כדי לקבוע הלכה כמותם...

מבואר ברש"י, שכל כלל גדול ש"הלכה כסתם משנה", הינו מבוסס על הנחה הזאת! אשר משנה ה"שנויה מפי יחיד", היא בספק, שמא חלוקים עליו חבריו, ולא ברור כיצד הלכה, ולכן סתם רבי המשנה, וגם וויתר בזה על "אומר דבר בשם אומרו", הכול כדי שייראה הדבר "כאילו נשנו מפי המרובים", וכן הלכה.


השאלה "הלכה מכלל דפליגי", יש בגמרא רבות (16 מקרים). רגילים לפרש שקיבל מרבותיו היות מחלוקת שם, אבל לפנינו במשנה ובברייתא, אין רמז של מחלוקת, מלבד כי מפי יחיד היא שנויה.


ודאי אין הדבר מוחלט לומר שלעולם דעת יחיד היא, אלא שמשנה השנויה מפי יחיד, ספק קבוע בה, והכול לפי העניין.","1493","","991","True","True","False","","52","141.226.162.158","0","93215","סוכה|מט ע"ב",""),new Message("93252","93250","רק שהקב"ה ברא-שית","26/08/21 21:51","יח אלול","תשפ"א","21:51","מרדכי דב זינגר","אבל לא עד התהום שעל זה הנדון.","807","","993","True","True","False","","44","212.76.104.1","0","93215","סוכה|מט ע"ב",""),new Message("93265","93252","לא נכון","26/08/21 23:50","יח אלול","תשפ"א","23:50","אור חדש","נשאלה שאלה, כמי סוברת הדעה שהיו מלקטים היין של הנסכים
בפשטות זה כמ"ד שלא היה שם שום נקב לתהום ולכן היין נאגר והיה מה לפנות
ולכל מי שסובר שהיה נקב כלשו מעבר לקרקע המזבח (ולא משנה מה עומקו) בפשט זה לא מסתדר (ור' יש' בכלל זה)","458","","993","True","True","False","","40","77.139.145.160","0","93215","סוכה|מט ע"ב",""),new Message("93263","93262","בדקתי רק את תמורה","26/08/21 23:44","יח אלול","תשפ"א","23:44","אור חדש","ומי שאין לו כח ללמוד העמוד הבא שם שלא יטרח להביא ראיות","458","","993","True","True","False","","63","77.139.145.160","0","93215","סוכה|מט ע"ב",""),new Message("93282","93263","אם תרצה שדברך ישמעו...","27/08/21 09:37","יט אלול","תשפ"א","09:37","מרדכי דב זינגר","כדאי שתבהיר אותם","807","","992","True","True","False","","52","212.76.121.226","0","93215","סוכה|מט ע"ב",""),new Message("93272","93265","טוב. נסכים שלא נסכים בעניין נסכים","27/08/21 00:38","יט אלול","תשפ"א","00:38","מרדכי דב זינגר","","807","","992","False","True","False","","54","95.86.111.103","0","93215","סוכה|מט ע"ב",""),new Message("93285","93282","מכיון","27/08/21 11:05","יט אלול","תשפ"א","11:05","אור חדש","שהרב יחיה ממילא מתעלם מדבריי לא טרחתי לשווא

בשבילך, אין כ"כ מה להבהיר, הוא הביא תחילת סוגיה בה כשמתעלמים מהמשכה יש סיוע לכך שיש מקרים בש"ס שנטען על משנה שסברנו שהינה להלכה שאינה כזו כי בעצם הינה דעת יחיד (אומנם גם זה וודאי לא שיטתו, הוא טוען שכל שנשנה בשם תנא בודד אינו להלכה וזו שטות גמורה)
בהמשך שם ההו"א הזו נדחת
אבל כאמור אין גם בהו"א ראיה לשיטתו אז לא ברור מה רצה להוכיח בדבריו
הבהרה- יש מקרים בהם אמורא שמוקשה ממשנה או בריתא טוען שהן דעת יחיד ואינו סובר אותן אלא את החולקים עליהן
ברור שלמקשים עליו היה ברור שאפשר להקשות עליו כי בסתמא בלא שיש חולק כל דעת תנא הינה מקור להקשות על אמורא גם אם נשנתה בלש' יחיד
ואז המוקשה צריך אחת מהשתים- או להוכיח שיש חולקים או לפחות לטעון שכך הוא מקובל מרבותיו שזו דעת יחיד
ולכן כללו של הרב יחיה, שהמציא לתרץ שאלתך הלא מתחילה, הינו כלל שלא בא אלא לעקור גופי תורה רבים והבל הבלים כתבתי רק כי אני מנסה למתן תגובותיי לאחרונה","458","","992","True","True","False","","44","77.139.145.160","0","93215","סוכה|מט ע"ב","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82818);