var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=94210;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("זמני היום","http://www.daf-yomi.com/content.aspx?pageid=126")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","70"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","60"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","57")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("94210","0","מזל כימה עולה ביום","19/10/21 09:12","יג חשון","תשפ"ב","09:12","גדי איידלהייט","מחר נגיע לקטע אסטרונומי לא פשוט. מזל כימה עולה ביום. יש רש"י ארוך, ומי שיפתח את הדף האחרון של המסכת ייראה הגהה עליו שמשנה אותו לגמרי.
שתי הגרסאות עם בעיות שונות והתוספות מדייק יותר.

ובכל אופן צריך להבין מה משמעות המזלות העולים ויורדים לפני שאפשר להביא פירושים רעיוניים ליישב את העניין.

לצורך כך הכנתי סרטון סימולציה קצר בתוכנה המציגה את כיפת השמיים בתאריך של השבוע (שחופף לתאריך יז במרחשוון פחות או יותר).

לאחר שהאסטרונומיה מובנת אפשר לבחון כמה אפשרויות בדבר הן שסדרי בראשית אכן השתנו בכל מיני צורות, או האפשרות היותר פשוטה ליישב היא שמזל כימה אינו מה שאנו מכנים כיום כימה, אלא שהיה פעם בעקרב ואז הוזז למקומו (זה פירוש רעיוני כמובן, לא פיזיקלי),.","2663","","926","True","True","False","","517","192.116.83.2","0","0","ראש השנה|יא ע"א",""),new Message("94218","94210","יש סרטון גם על הוצאת שני כוכבים לצורך","20/10/21 08:01","יד חשון","תשפ"ב","08:01","Almuaddib","המבול?","107","","925","True","True","False","","118","87.70.17.151","0","94210","ראש השנה|יא ע"א",""),new Message("94227","94210","הסרטון שלך הועיל לי מאוד. תודה רבה!","20/10/21 21:51","יד חשון","תשפ"ב","21:51","נריא","","942","","925","False","True","False","","57","95.86.95.5","0","94210","ראש השנה|יא ע"א",""),new Message("94275","94210","מאוד בהיר ומועיל תודה רבה","24/10/21 19:11","יח חשון","תשפ"ב","19:11","אלף בית רשי","","278","","921","False","True","False","","67","96.20.220.141","0","94210","ראש השנה|יא ע"א",""),new Message("94310","94210","לגבי כימה","26/10/21 11:46","כ חשון","תשפ"ב","11:46","אביגדור","אכן יש דעות רבות מהו "כימה".
גם אם מדובר בזיהוי המקובל היום - אני הבנתי בפשטות ש"מזל כימה עולה ביום" פירושו שבתחילת היום הוא כבר נמצא בשמיים. נכון שזה קצת פחות חלק במילים, אבל מתאים למציאות","571","","919","True","True","False","","93","213.151.61.85","0","94210","ראש השנה|יא ע"א",""),new Message("94324","94210","המזלות מסמלים ו..","26/10/21 14:45","כ חשון","תשפ"ב","14:45","אליעזר מ ש","כתוב באיוב שמחוקות השמים יש סימן למשטר ה' בארץ. מזל כימה לפי רש''י ותוספות ומפרשי המקרא, הוא קבוצת כוכבים קטנה שנמצאת בסוף מזל טלה וליד התחלת מזל שור. וכתוב שבעין רגילה נראה בה כששה או ככשבעה כוכבים.[ראב''ע ועוד] זוהי ה''פליאדות'' [ ''סובארו'' ביפנית, סמל המכונית...]
2]כיון שכל זמן שמזל כימה עולה ביום [ לפי חישוב] אזי זה עונת הסתו והחורף, הרי שהוא מסמל את עונת הגשמים. [בימינו חל שינוי קל בזמן ההתחלה והסוף לפי זה , בגלל תנודה איטית וקבועה שלנו ביחס למזלות שנצפים סביבנו. לענייננו זה לא משנה] המזלות מסמלים הנהגות של ה'. זה לא שממש מאותם כוכבים בקבוצות מושפע משהו.[כך נראה לפרש] הרי אמרו בברכות שאי לאו דמנח עוקצא דעקרבא בנהר די נור כל מאן דטרקיה עקרבא לא הוה חיי. והרי זה תלוי בזכות או חובה אם האדם יחיה מהעקיצה. ולכן, המראה שם, הוא סימבול = סמל להנהגה הכללית, שהדין ממותק במדת הרחמים. אפשר גם לומר, שמראה מזלות הכוכבים בשמים רומז למזלות עליונים של מדות שבהם ה' מנהיג את העולם. זה ידוע בענין י''ב המזלות הידועים.
3] ובענייננו, נטילת שני כוכבים מכימה והבאת המבול, זה משל. הרי הגשמים מפוזרים במשך 6 או 7 חודשי עונת הסתו והחורף, לזה רומזים שבעת כוכבי 'כימה'. וכאן, הנטילה של שני כוכבים, מסמלת שגשמים שהיו אמורים לרדת ב3 חודשים ירדו בחודש אחד. שירד גשם על הארץ ארבעים יום רצופים ללא הפסקה לילה ויום. וגם יש כאן משל לאדם שמשקה את הגינה דרך מזלף, ונעשו חורים גדולים בו, ויורדים המים בשפיכה והורסים את הגינה.
4] מפורש במקרא ומפרשיו ובדברי חז''ל , שיש למעלה עוד המון כוכבים וגדודיהם בלי שעור ומספר. ובפסחים צ''ד כתוב שחכמי ישראל דחו את תיאורית הגלגלים היונית, וסברו כמו האסטרונומיה בימינו. וכפי שמפורש גם בראשונים חלק מזה, וכל זה, ביש''ר מקנדיא והמלבי''ם בראשית א' ו'. ולכן, אין נראית הפרשנות כאילו כתוב כאן הדעה הלא נכונה הזו באסטרונומיה, כפי שיש מי שהציעו לפרש.","610","","919","True","True","False","","62","82.166.196.208","0","94210","ראש השנה|יא ע"א",""),new Message("94233","94218","למה שני כוכבים ולמה מכימה","21/10/21 13:44","טו חשון","תשפ"ב","13:44","גדי איידלהייט","אין לי סרטון על זה כי תיאור שם בוודאי ל מציאת פיזיקלית כלשהי
אבל הרעיון הוא שלקיחת כוכבים מעקרב לטלה/שור היא סוג של שינוי סדרי בראשית, שינוי המיקום
*
מעבר לכך נראה לי הרעיון הוא לדרוש את הפיסוק נפתחו ארובות השמיים. ארובות לשון רביםאז מיעוט רביים שניים וזה כבר שני כוכבים, וכנראה הכוונה שהמים העליונים שהופרדו ביום השני, הם המים הנמצאים מאחורי כיפת הרקיע ולכן הוצאת הכובים עושה למעשה חור בכיפה ודרכה זורמים המים.","2663","","924","True","True","False","","41","192.116.83.2","0","94210","ראש השנה|יא ע"א",""),new Message("94241","94233","מה שכתבת אחר ה*","21/10/21 19:54","טו חשון","תשפ"ב","19:54","אור חדש","זה הפשט בדבריהם, שבאמת בזמנם סברו חכמי המדע שכל היקום קטן והכוכבים כולם סדורים על גלגל העשוי חומר דמוי ווילון שמאחוריו יש אור/מים

לגבי האם ייתכן ש'טעו חז"ל בטעות חכמי דורם' כבר נדון לעייפה כאן","458","","924","True","True","False","","72","77.139.145.160","0","94210","ראש השנה|יא ע"א",""),new Message("94255","94241","אכן לעייפה","22/10/21 09:26","טז חשון","תשפ"ב","09:26","גדי איידלהייט","כל אחד רשאי לפרש לדעתו, לכלל הסכמה לא נגיע","2663","","923","True","True","False","","42","77.125.167.29","0","94210","ראש השנה|יא ע"א",""),new Message("94311","94255","האם כל אחד רשאי לפרש לדעתו?","26/10/21 11:53","כ חשון","תשפ"ב","11:53","אביגדור","כלומר, בעניינים שיש בהם צדדים לכאן ולכאן - כמובן. ואף ראוי שננהג בענווה ולא נאמר "קבלו דעתי".
אך אם, רק לצורך השאלה, יש דבר שמוכח במציאות באופן ודאי - האם רשאי כל אדם לפרש כדעתו? האם אין משמעות למושגים "אמת" ו"שקר"? ולמה אנו כן מחויבים - רק לתריג מצוות וליג העיקרים?
טענה, למשל שלגויים יש 31 שיניים. נכון שאינה נוגעת בשום מצווה דאורייתא או דרבנן. אבל - האם היא לגיטימית (גם אם היא כתובה בשם אחד מגדולי הדור)?","571","","919","True","True","False","","67","213.151.61.85","0","94210","ראש השנה|יא ע"א",""),new Message("94318","94310","גרסת התוספות מובנת יותר ביחס למציאות","26/10/21 12:55","כ חשון","תשפ"ב","12:55","שי ואלטר","גרסת התוספות מובנת יותר ביחש למציאות האסטרונומית.
עליית המזל פירושה זריחה יחד עם השמש, בחודש אייר השמש במזל שור וכימה (הפליאדות במזל שור) עולה יחד אתה.
בחודש מרחשון השמש במזל הנגדי, מזל עקרב, ובזמן זריחת השמש בבוקר במזרח כימה שוקעת במערב.","948","","919","True","True","False","","34","212.179.174.221","0","94210","ראש השנה|יא ע"א",""),new Message("94312","94311","לצערי הרב","26/10/21 12:01","כ חשון","תשפ"ב","12:01","גדי איידלהייט","אם מישהו יטען ברצינות וכדבר שהוא אמת במציאות טענה כפי שהבאת בדבריך , יהיה קשהלהתייחס אליו כאל אחד מגדולי הדור, ודבריו יישארו תמוהים מאוד. אין מה לעשות, אבל הכחשת המציאות מעולם לא הייתה תכונה של גדולי הדור. כך שהדברים בהחלט dורמים להרמת גבה ולעיתים גם לצחוק ולזלזול.
*
אם לעומת זאת מתייחסים לטענה ככזו שהופיעה במקור קדום, ומנסים לתרץ בדרכים שונות, אפשר, אולם הדרך הטובה ביותר תהיה שאותו מקור קדום פשוט טעה, או הסתמך על מה שהיה נכון בתקופתו.
*
ותירוץ זה הוא מה "שינוי הטבע" הנכון. הטבע לא השתנה, ההבנה שלנו השתנתה.
*
זו גישתי לכל הנושאים האלו ולכן על אמירות כאלו אני נשאר בכך "שאיני יודע מה הכוונה" ולא מחפש פירושים. אפשר גם לא לדעת.","2663","","919","True","True","False","","37","192.116.83.2","0","94210","ראש השנה|יא ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);