var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=94434;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("האם אתה פנוי לסייע בהפצת תורה?","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5084")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","73"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","63"),new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","57")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("94434","0","מה הקשר בין שמואל וחנניה בן אחי רבי יהושע","29/10/21 14:42","כג חשון","תשפ"ב","14:42","זילבר פדואל","כ:
אָמַר *שְׁמוּאֵל* יָכֵילְנָא לְתַקּוֹנֵי לְכוּלַּהּ גּוֹלָה

ובחולין צה:
שדר ליה ( *שמואל* בבבל לרבי יוחנן בא"י) *עיבורא דשיתין שני* (=חשבון עיבור השנים של ששים שנה הבאות)

נראה בזהירות לומר (וה' יצילנו מטעות)
*ששמואל חשב להתנתק מהמחויבות לעיבור השנים והחודשים בא"י*

(אכן אבוה דרבי שמלאי העמידו על אי ידיעה ורק רבי זירא חשף הסוד כשעלה לא"י)

וכך מוסבר *ירושלמי תמוה מאד* בכתובות ב-ו
שם מסופר על
שמעון בר בא (= רב שמן בר אבא) שנשא 2 בנות שמואל (אף שנפלו בשבי ואסורות לכהן)
עפ"י המשנה ש"האשה שאמרה נשביתי וטהורה אני-נאמנת שהפה שאסר הוא הפה שהתיר"
רב שמן נשא הראשונה ומתה ואח"כ נשא השניה ומתה
ומדוע נענשו במיתה?

אומר הירושלמי : "חס ושלום לא שקרון (= אכן לא נבעלו בשבי , ולא מתו כי שיקרו) אלא מן *חטאת דחנניה בן אחי רבי יהושע שעיבר את השנה בחו"ל*"

פלא עצום!
מה הקשר בין בנות שמואל לחטא חנניה  שכמסופר בסוף ברכות (סג.:) נידו אותו על שעיבר שנים וקידש חודשים בחו"ל ?!

*קרבן העדה* שם מפרש : "ונראה דבנתיה דמר שמואל מזרעו של חנניה היו"
פרושו קשה מאד. לא מצינו קשר משפחתי בין רבי יהושע ואחיינו לאמורא שמואל. ומדוע בנות שמואל צריכות להיענש על כך?

*הפני משה* מסביר שבגלל חטא חנניה התקלקל להם החשבון ואכלו חמץ וחיללו מועדות בזמן השבי.

אולם לאור פתיחת דברינו נראה להסביר שלפי הירושלמי
*שמואל (כמעט?) חטא כמו שחטא חנניה בן אחי רבי יהושע* ברצון לעצמאות חו"ל בנושא עיבור שנים וקידוש חודשים
(והרי גם רבי יהושע דודו, של חנניה, כמעט חטא בחטא דומה עד שהודה לבסוף לרבן גמליאל הנשיא - משנה לקמן כה.)

ובגין כך נענשו בנותיו של שמואל (פוקד עוון...על בנים)

וה' יצילני מטעות.

אשמח לתגובות חברי בית המדרש","504","","918","True","True","False","","374","","0","0","ראש השנה|כ ע"ב",""),new Message("94437","94434","אכן הדברים כבר הוצעו בעבר.","29/10/21 17:25","כג חשון","תשפ"ב","17:25","שי ואלטר","כמדומני שגרץ היה החוקר הראשון שהצביע על כך גרץ-שפ"ר, דברי ימי ישראל, עמ' 360 הע' 3,עמ' 367 , ועמ' 484","948","","918","True","True","False","","76","87.70.46.192","0","94434","ראש השנה|כ ע"ב",""),new Message("94440","94434","עיין ס'","30/10/21 23:05","כד חשון","תשפ"ב","23:05","יחיה","עלי תמר - (ירושלמי) מסכת כתובות פרק ב הלכה ו, המבאר כן.","1493","","917","True","True","False","","74","94.230.83.114","0","94434","ראש השנה|כ ע"ב",""),new Message("94468","94434","הרי ההלכה ברורה לכל","01/11/21 11:13","כו חשון","תשפ"ב","11:13","אליעזר מ ש","שכשיש בי'ד הגדול, ובראשו הנשיא, הם קובעין החודש. ולא נראה ששמואל חשב להתנתק מהם, ולקבוע חודש בפני עצמו, ולגרום לכך שעם ישראל יתחלק לשתי קבוצות, אלה חוגגין יוה''כ ביום זה, ואלה ביום שלמחרת. לא נראה לפרש כך, לא מתקבל על הדעת.
2]אלא, יש שני פירושים ועוד פירוש [שידועים לי] לדברי שמואל: ברבינו חננאל כתוב ששמואל אמר שהוא יכול לתקן כל הלוח ע''פ חשבון, עד שיחזור שוב הסנהדרין הגדולה, והם יקבעו שוב החדשים והשנים. [איזה מעוברות ואיזה לא] ולכאורה תמוה, שהרי בזמן שמואל עדיין היה בי''ד הגדול בארץ ישראל והם היו קובעין חודשים ומעברין שנים לכל ישראל. ורק יותר ממאה שנה לאחר פטירתו של שמואל, תקן רבי הלל נשיא הסנהדרין הגדולה האחרונים, את הלוח [בשנת ד' קי''ט - היא - 359 לספה''נ] בסוף ימי האמוראים אביי ורבא, ושלח אותו לכל ישראל, ומאז ועד היום אנו נוהגין לפיו.[לפי הכללים שלו]
3]ולכן נראה, שכוונת שמואל לפי פירוש רבינו חננאל, היא, שאם יהיה מצב שתתבטל הסנהדרין הגדולה והסמיכה איש מפי איש עד משה רבינו, הוא, בתור אחד מגדולי הדור, ובקי ביותר בתכונה, יוכל לתקן לוח לכל הגולה, עד שיחזור שוב הסנהדרין לישראל. וזה נכתב בגמרא, להעביר לנו דרך דבריו את ההלכה שכתב הרמב''ם בהלכות קדוש החודש, שהלכה למשה מסיני שבזמן שאין הסנהדרין=בי'ד הגדול של חכמים הסמוכים, קובעין לפי החשבון את החודשים, ומעברין השנים. וגם נראה לפרש שזה נכתב כך בגמרא, ללמדנו, שהראוי לכך, הוא, מי שהוא גדול הדור בתורה, או אחד מגדולי הדור, וגם הגדול שבישראל בתכונה, [באותו הדור שיצטרכו לתקן כך] כמו שמואל.
4] ובמחילה מכבוד הרבנים שהובאו בהודעה, שאני כאן מגיב עליה, לא מסתבר לפרש שמישהו ייענש במיתה בגלל שבשוגג אכל חמץ בפסח, בגלל שהוטעה על ידי מישהו אחר, או אחד מהגדולים.
5]גם לא נראה כלל הפירוש שכביכול שמואל חטא ובנותיו נענשו כך בגללו, הרי גם מי שחטא חטא חמור במזיד, ילדיו לא אמורים להיענש בגללו, אם לא הזידו גם הם. ו''פוקד עוון אבות על בנים'' נאמר רק: ''לשונאי'' ופירשו חז''ל ב''אוחזין מעשי אבותיהם בידיהם''. וכי בנות שמואל אחזו בזה כביכול כאביהם, והתיימרו במזיד לקבוע בעניין הלוח? וגם, לפי הפירוש התמוה שהוצע בהודעה הראשית, הרי שמואל רק בקש כביכול 'להתנתק' ולא עשה כך בפועל, וקיימא לן, שה' לא מעניש על מחשבה, חוץ ממחשבת עבודה זרה, ואם ככה, למה ייענש שמואל או ייענשו בנותיו?
6]עוד יש פירוש לדברי שמואל - כמדומני מהרב ''העמק דבר'', שהיות ושלוחי ניסן ותשרי לא הגיעו לגולה, ובגלל זה חגגו שני ימים טובים מספק, וביו''כ אי אפשר לומר לצום יומיים רצופים, שאם יצומו יומיים רצופין יכולים להסתכן, ולכן בדרך כלל אסור לצום כך הלכה למעשה. ואולי יצומו ביום מסוים, ואחר כך יתברר להם שהם אכלו ביו''כ, כי בי''ד שבארץ ישראל עברו לאלול, והם צמו בטעות בערב יו''כ ואכלו ביו''כ, וליבם ינקפם. שבנושא הבעיות האלה הסוגיא מדברת בגמרא כאן. לכן אמר שמואל, שהוא יכול לפתור את הבעיה, שכיון שהוא בקי בתולדות הלבנה, כמו שכתוב בפירוש רש''י, הוא יודע אם בסוף חודש אלול, בסוף יום כ''ט, או בתחילת ליל ל', תיראה הלבנה בחידושה, ואז הבי''ד שבארץ ישראל יקבעו יום ר''ח תשרי ביום ל' לאלול, שהוא יהיה א' בתשרי. או, לפי החישוב, לא תוכל באותה שנה הלבנה בחידושה להיראות אז, ולכן הבי''ד שבארץ ישראל יעשו את חודש אלול מעובר בן 30 יום, ויקבעו ר''ה א' בתשרי - ביום 31לחודש אלול. וע''י כך אמר שמואל שהוא יכול לעזור בזה לבני הגולה. ויש עוד פירוש ע''פ הראשונים והרב ה''חזון אי''ש''.","610","","915","True","True","False","","70","199.203.37.197","0","94434","ראש השנה|כ ע"ב",""),new Message("94473","94434","הסבר לתנא הגדול חנניה בן אחי ר''י","01/11/21 14:49","כו חשון","תשפ"ב","14:49","אליעזר מ ש","1] לפי מה שהבנתי במקורות: אדריינוס קיסר הרשע, שחיק טמיא וימח שמו וזכרו, גזר שמד על ישראל. והיו בא''י רק תלמידיו השניים של רבי עקיבא, ולא יכלו הסנהדרין להתכנס בגלוי, [או בכלל] והיה שבוש בקשר עם הגולה. וחנניה ברח לבבל. ולכן, הוצרכו בבבל לקבל להיות להם מי שיקבע להם החודש ועבור השנים. ולכן, התנא הגדול חנניה, שהיה בזמנו הגדול ביותר בחכמת התכונה וחישוב הלוח והחודש ועיבור השנה, והיה הגדול ביותר שם, קבע להם.
2]לאחר זמן, מת הקיסר הרשע אדריינוס, והקיסר שבא אחריו - אנטונינוס פיוס, ביטל את רוב גזרותיו. וחזרו והתכנסו הסנהדרין ביבנה, עם תלמידיו השניים של רבי עקיבא, ורבן שמעון בן גמליאל הנשיא. ושלחו לבבל לחנניה, שהגדיים שהנחת בארץ ישראל, נעשו תיישים. כלומר, כבר בקיאים כראוי בחכמת התכונה והחודש ועבור השנים. וכבר יכולים הסנהדרי הגדולה, לשוב ולפעול בצורה תקינה, ולשלוח שליחים לגולה. ולבסוף, הוא סבר וקבל. לא מובן לי, איזה חטאת עשה הרב הגדול הזה, ולמה צריך בגללו לבוא כזה עונש על זרעו.[ אלא אם כן נאמר, שאולי בהתחלה לא סבר וקיבל]","610","","915","True","True","False","","64","199.203.37.197","0","94434","ראש השנה|כ ע"ב",""),new Message("94504","94434","הסברי הגר"א והפני יהושע לירושלמי המוקשה","02/11/21 13:59","כז חשון","תשפ"ב","13:59","זילבר פדואל","אם כי לענ"ד דרכו של העלי תמר היא הנכונה בפשט הירושלמי","504","docx","914","True","True","False","","60","82.81.31.217","0","94434","ראש השנה|כ ע"ב","0-docx,1-pdf"),new Message("94455","94440","תודה רבה! ברוך שכיוונתי","31/10/21 16:58","כה חשון","תשפ"ב","16:58","זילבר פדואל","רצ"ב דבריו המלאים של העלי תמר","504","docx","916","True","True","False","","50","213.151.37.222","0","94434","ראש השנה|כ ע"ב","0-docx"),new Message("94533","94468","גישה לא הגיונית להמציא חטאים או כוונה ..","03/11/21 15:56","כח חשון","תשפ"ב","15:56","אליעזר מ ש","שלילית לרבן של ישראל שמואל. כשהפירוש הפשוט למעשהו ודבריו, הוא כמ''ש לעיל. ומה שהוא שלח חשבון 60 עיבורים לארץ ישראל, זה כדי להציע חומר עזר לרבי יוחנן, ולסנהדרין הגדולה שהיו שם בראשות רבן גמליאל בנו של רבי יהודה הנשיא, ואחר כך בראשות רבי יהודה נשיאה. ולמה להמציא לפרש במעשהו כוונה שלילית כזו.","610","","913","True","True","False","","53","199.203.37.197","0","94434","ראש השנה|כ ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82640);