var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=94564;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("למי שלא לומד דף יומי","http://daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=31807")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","76"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","69"),new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","62")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("94564","0","2 פירושים במעשה בגמרא","04/11/21 13:37","כט חשון","תשפ"ב","13:37","אליעזר מ ש","1] *ת''ר: פעם אחת נתקשרו שמים בעבים ונראית כדמות לבנה בעשרים ותשעה לחודש, כסבורים העם לומר ר''ח, ובקשו בי''ד לקדשו. שלח להם רבן גמליאל: כך מקובלני מבית אבי אבא שאין חידושה של לבנה פחות מעשרים ותשעה ימים ועוד שני שלישי שעה וע''ג חלקים. ע''כ. **לפי פי' המשנה ברמב''ם צריך לגרוס בעשרים ושבעה או בעשרים ושמונה לחודש. שראו כדמות לבנה בסוף יום 27 לחודש, או בתחילת ליל 28 לחודש, ורצו לקדש את יום 28 לחודש כראש חודש של החודש הבא. ושלח להם רבן גמליאל, שזה האורך הממוצע של חודש הלבנה - לא פחות. ואורכי החודשים צריכים להיות סמוכים לו, לפניו או לאחריו, חודש חסר בן 29 יום לא פחות, וחודש מלא בן 30 יום ולא יותר. ולכן, אין לעשות חודש בן 27 או בן 28 ימים. [ואם המעשה היה שרצו לעשות חודש שעבר בן 28 ימים, אפשר לקיים הגירסא בגמרא שלנו, שראו בתחילת ליל 29 לחודש כדמות לבנה] ובכלל זה מובן, שבי''ד היו מתכוונים בחשבונם שלא יווצר מצב שבו תיראה הלבנה החדשה בסוף יום 27 או 28 לחודש.כמ''ש בהלכות קדוש החודש. ולפי זה, הגמרא לא כותבת כאן את כל דברי ר''ג, אלא רק: ''ראש פרק'' מדבריו. כמו במאמר הקודם משמו: ''פעמים שבא בארוכה, ופעמים שבא בקצרה''. ***ומה שאמר להם: ''לא פחות'' כי רצו לעשות חודש חסר בן פחות מ29 יום. ואם היה מעשה, שמאיזה סיבה היו רוצים לעשות חודש מלא בן 31 יום, הוא היה אומר להם: ''לא יותר'', כי העריך שהוא אומר, זה האורך הממוצע של החודש הירחי הסינודי - לא פחות ולא יותר. וכך גם פירוש המאמר הזה לפי המאירי.
2]*ויש הצעת פירוש, שהם ראו כדמות לבנה בסוף יום 29 לחודש, ורצו לעשות את החודש שעבר בן 29 יום. אך הם ראו כך, לפני שהגיע הזמן של המולד הממוצע. ושלח להם רבן גמליאל, שאי אפשר לראות את הלבנה בחידושה לפני שמגיע הזמן של המולד הממוצע. ולפי זה, פירוש דבריו: ''אין חידושה של לבנה פחות מ-'' = ''אין מראה חידושה של לבנה פחות מ-''. שאף על פי, שבחלק מהזמן, המולד האמיתי מקדים לזמן המחושב של המולד הממוצע. לעולם, בכל זמן, לפני שהגיע הזמן של המולד הממוצע, לא נראה את הלבנה החדשה. **כלומר, אמר להם שהעריך, שהיה ידוע להם מה''עבור'',[=כללי הלוח העברי ,שאותם מלמדים לכל] שזה האורך הממוצע של החודש הירחי הסינודי, ישתמשו בו, גם להיתכנות האפשרות של ראיית הלבנה החדשה.*** ולפי מ''ש הראב''ע בפירושו לתורה שמות י''ב ב', שהמולד האמיתי יכול להקדים לזמן המולד הממוצע עד קרוב ל14 שעות, וכן יכול לאחר אותו בשיעור זה. נמצא, שפרק הזמן המינימלי שעובר מהמולד האמיתי עד הזמן המוקדם ביותר שאפשר לראות את הלבנה בחידושה, הוא קרוב ל14 שעות.[ואחרי הזמן הזה, לפעמים יתכן לראותה] וידוע, שיש בזה דעות בראשונים. וכן, שזה יכול להיות תלוי בחדות הראיה .","610","","913","True","True","False","","450","199.203.37.197","0","0","ראש השנה|כה ע"א",""),new Message("94568","94564","הריני כמוסיף על דבריך","04/11/21 14:28","כט חשון","תשפ"ב","14:28","שי ואלטר","ברוב עדי הנוסח יש שינוי נוסח משמעותי לעומת נוסח דפוס וילנא:
לפי לונ, אוקס, פפנ, מ 95 , דפ, וכך ניתן לקרוא גם בשני עדי הנוסח של הגניזה ג 1 ו-ג 5 מאורע זה אירע 'בכ"ז בחודש'. כך מתאשר גם ממגילת ר' אביתר, פירוש המשנה לרמב"ם, ספר יסוד עולם ופירוש ר' עובדיה מברטנורה.
לפי ילקוט שמעוני תהלים רמז תתסב: 'בכ"ח בחודש'.
לפי מ 140 , ני 1608 , דו ופירוש הר"ח: 'בכ"ט בחודש'.
הרש"ש טען שגם רש"י גרס 'בכ"ט בחודש' ובא לאפוקי מהגירסה 'בכ"ז בחודש' של הרמב"ם ורע"ב. את הפיסקא המיותמת בדברי רש"י 'ונראית דמות לבנה בעשרים ותשעה' (המצויה בדפוס וילנא וחסרה בדפוסים אחרים) ראה הרש"ש כ'הכי גרסינן' של רש"י. אם צודק הרש"ש הרי שגם רש"י הכיר את הנוסח 'בכ"ז בחודש' אבל העדיף לדחות אותו. ברם, די בריבוי העדים לקבוע שזמנו של המאורע היה כ"ז בחודש. ועדיין איננו יודעים אם הלבנה נראתה בתחילת ליל כ"ז או בסוף יום כ"ז שהוא ליל כ"ח. וראה מאירי שכתב 'קבעו בית דין ראש חדש ... נראתה הלבנה החדשה בליל שבעה ועשרים או בליל שמונה ועשרים'.","948","","913","True","True","False","","44","87.71.106.119","0","94564","ראש השנה|כה ע"א",""),new Message("94576","94568","יישר כח","04/11/21 17:02","כט חשון","תשפ"ב","17:02","אליעזר מ ש","","610","","913","False","True","False","","50","199.203.37.197","0","94564","ראש השנה|כה ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82645);