var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=94646;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("דף יומי - יתרונות מול חסרונות","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=729")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","55"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","52"),new MostViewed("107107","דף היומי ביום הזיכרון - פרויקט 'לקדושים'","יצחק אינקר","03/05/24 14:29","52202","50")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("94646","0","ובתעניות -שופר מקצר או שופרות מקצרות ?","09/11/21 02:55","ה כסלו","תשפ"ב","02:55","מרדכי דב זינגר","במשנה כתוב
בתעניות ....ושתי חצוצרות באמצע
שופר מקצר וחצוצרות מאריכות
שמצות היום בחצוצרות

יש לעיין.
מחד - כתוב שופר מקצר.
למרות ששני השופרות נמצאים משני צידי החצוצרות.
כאשר ברישא - לגבי ראש השנה כשהחצוצרות בצצדים
כתוב חצוצרות מקצרות.

והרב יחיה
הביא בשרשור זה שזה מחלוקת ראשונים

א. הון עשיר - ראש השנה ג, ד:
ושתי חצוצרות באמצע. כתב הר"ב, שני שופרות היו להם אחד מכאן ואחד מכאן, ע"כ. הכי משמע מלישנא דמתניתין דקתני בשל זכרים כפופים וכו' הכל בלשון רבים, מש"אכ בראש השנה דמשנה דלעיל, דקתני בלשון יחיד של יעל פשוט וכו'.

ונראה דלוקחין שני שופרות כדי להושיב החצוצרות שמצות היום בהם, באמצע, להראות חשיבותם של אותו יום, ומ"מ לא היו תוקעין אלא בשופר אחד בבת אחד, מדקתני סיפא שופר מקצר, ולא קתני שופרות מקצרים כדקתני וחצוצרות מאריכות, וקרא נמי דייקא דכתיב (תהלים צח, ו) בחצוצרות (לשון רבים) וקול שופר (לשון יחיד) הריעו לפני המלך ה'.

וכן משמע מלשון הרמ"בם בפ"ד מה' תעניות (הי"ז).

ומסתברא דפעם אחד תוקעין באחד ופעם שני באחד, והולכים ע"ד זה עד גמר כל התקיעות של אותו יום, ובזה לשון הפסוק הוא מדוייק דלא קאמר בחצוצרות ושופר, דהוה משמע שלא היה שם אלא שופר אחד, דאינו כן כי שנים היו, אלא קאמר וקול שופר, דר"ל שלא היה נשמע אלא קולו של שופר אחד:

ב. יום תרועה
ובתעניות בשל זכרים וכו' שופר מקצר.
ק' דהיל"ל שופרות מקצרין, דהא ב' שופרות היו שם, כדתנן ובתעניות בשל זכרים ופיהן מצופה זהב, דמשמע דהוו ב', משא"כ בר"ה, י"ל דב' שופרות לא מעכבי, ומדינא דאורייתא גם בתענית די בשופר א' עם ב' חצוצרות, ומה שהיו בתענית ב' שופרות הוי מדרבנן, כדי שיהא החצוצרות באמצע, דמצות היום בהם, וזה נראה דהרגישו התוס' ד"ה וב' חצוצרות וכו' דלכאורה דבריהם פשוטים, דודאי דב' שופרות היו להם כדתנן במתני', אלא באו לתרץ מה שהקשינו, אמאי לא תני שופרות, לכך פי' טעמא דב' שופרות היו להם, כדי שיהיו חצוצרות באמצע, משום דמצות היום בהם, ואינו אלא מדרבנן בעלמא, להודיע דמצות היום בחצוצרות, אבל מן התורה די בשופר א' עם ב' חצוצרות, ועיין בהרמב"ם פ"א דתעניות דלא הזכיר אלא שופר א', וק' אמאי לא כתב דלכתחלה יתקע בב' שופרות וב' חצוצרות באמצע, וצ"ע:

ג.רבינו יהונתן מלוניל:
ושתי חצוצרות באמצע, שני שופרות היו להם, אחד מכאן [ואחד מכאן], ושתי חצוצרות באמצע, ושופרות מקצרות, וחצוצרות מאריכות תקיעתן, להודיע שמצות היום בחצוצרות...","807","","910","True","True","False","","422","164.138.123.16","0","0","ראש השנה|כו ע"ב",""),new Message("94664","94646","תודה!","09/11/21 12:58","ה כסלו","תשפ"ב","12:58","יחיה","נציין עוד לבאור על ספר המצוות לרס"ג (הרב פערלא) עשין עשה טז:

ובלאו הכי ע"כ צ"ל דנקט בסיפא איידי דרישא, במאי דקתני סיפא שופר מקצר וחצוצרות מאריכות. והרי כיון דבסיפא בתעניות היו שני שופרות, דהא קתני דשתי חצוצרות באמצע. ואם כן ע"כ היו שני שופרות, אחד מכאן ואחד מכאן. דאל"כ, לא היו החצוצרות באמצע. וכ"כ התוס' שם עיין שם.
וכן מוכח מדקתני ובתעניות בשל זכרים כפופין ופיהן מצופה כסף כו' לשון רבים.
והשתא אם כן "שופרות מקצרות" הו"ל למיתני.
וע"כ צ"ל דאיידי דקתני רישא "שופר מאריך" דבדוקא הוא דהא לא הוה אלא שופר אחד. קתני נמי סיפא "שופר מקצר".
ועי' למהר"ם ב"ח ב"יום תרועה" שנדחק בזה, וחידש עפ"ז דין חדש. ועיקר דבריו אינם נכונים אצלי לדינא, ואין כאן מקום להאריך בזה. ופשוט כדכתיבנא...","1493","","910","True","True","False","","65","188.120.128.3","0","94646","ראש השנה|כו ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82662);