var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=94990;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מעלת הפורום - ע\"פ ר' נחמן מברסלב","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=348")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","45"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","28")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("94990","0","אילן אילן... יהי רצון... מה הנמשל ?","19/11/21 01:48","טו כסלו","תשפ"ב","01:48","מרדכי דב זינגר","א. מה המשל והנמשל

פירות
מים
צל

תורה
עושר
בנים

ב. למה רש"י משנה מבנים ל...כבוד ?

ג. למה לא יכל לברכו בלי המשל ?

ד. סדר הדברים קצת מוזר
הוא היה...
רעב.......................ועיף.........................וצמא.
ומה עשה
אכל מפירותיו.........ושתה ממימיו........... וישב בצילו.
וכשברכו אמר
שיהו פירותיך ...... שיהא צילך ..... שתהא אמת המים

ה. מי ברך את מי
ר' יצחק את ר' נחמן או הפוך ?
","807","","891","True","True","False","","365","212.76.121.44","0","0","תענית|ה ע"ב",""),new Message("94993","94990","לכאורה","19/11/21 03:49","טו כסלו","תשפ"ב","03:49","יחיה","הפירות - תורה
הצל - עושר גדולה וכבוד
אמת מים תחתיו - בנים

למפרש ישנו נוסח אחר בגמרא, עיין הגהות ב"ח, עוז והדר, הכי גרסינן.

המשל מסביר מדוע לא בירכו באחת מן הברכות רגילות, כמו בתורה ובעושר ובבנים.

נוסחאות שונות מצאנו בכתבי הידות, אולם יש ליישב שרעב - עייף - צמא, מתאים לסדר של פירותיו מתוקים - צלו נאה - ואמת מים...
אמת מים ממוקמת אחרונה, לפי שהיא "עוברת תחתיו", ולא מן העץ עצמו.
מאידך, למעשה, האדם אוכל, אחר כן הוא שותה, ושוב פורש למנוחה, היינו: וישב בצלו.

בלשון המפרש: כי הוה מיפטר - רב נחמן מרב יצחק. א"כ, רב נחמן הוא בירך ר' יצחק, כמו במשל של אילן.","1493","","891","True","True","False","","58","147.236.159.54","0","94990","תענית|ה ע"ב",""),new Message("95009","94990","[ללא נושא]","19/11/21 11:37","טו כסלו","תשפ"ב","11:37","בניה","א. הפירות הם התורה (ומתוקים מדבש ונופת צופים)
הצל הוא העושר (בצל החכמה בצל הכסף)
אמת המים היא הבנים והזרע (וזרעו על מים רבים)
(מהרש"א)

ב. ראה את הגהת הב"ח (באות א')

ג. במשל יש גם את החלק של האדם הרעב העיף והצמא. אם רב יצחק היה מברך את רב נחמן בלי המשל היינו יודעים רק שהוא אמר "יש בך דברים טובים, אני מברך אותך שצאצאיך יהיו כך". כשיש את המשל, שכולל את האדם שבהתחלה היה רעב עיף וצמא, אנחנו רואים שרב יצחק לא סתם מברך את רב נחמן אלא גם כולל בכך הודאה.

ד. יש הקבלה בין מה שהיה האדם לבין מה שהוא מברך. מה שמשתנה זה שבמה שעשה, הוא קודם שתה ואחר כך נח- כי כך סדר המעשים, אדם קודם שותה ואחר כך נשכב לנוח.

ה. רב יצחק בירך את רב נחמן","1416","","891","True","True","False","","30","213.151.62.159","0","94990","תענית|ה ע"ב",""),new Message("95007","94993","יתכן... ועלה בליבי הסבר","19/11/21 11:26","טו כסלו","תשפ"ב","11:26","מרדכי דב זינגר","פירות - תורה
אדם אוכל פרותיהן... ות"ת כנגד כולם
צל - עושר
ימינו כצל עובר וכחלום יעוף
מים - בנים
מסמל על המשכיות כמו המלכת מלכים

לא מבין את ההכרח שר' נחמן הוא המברך.","807","","891","True","True","False","","56","95.86.80.171","0","94990","תענית|ה ע"ב",""),new Message("95033","95007","כי","19/11/21 14:15","טו כסלו","תשפ"ב","14:15","יחיה","הלא מדובר אחרי 8 שאלות! שר' יצחק נשאל אליהם מר' נחמן, על כולן ענה ר' יצחק היטב, פירותיו מתוקים וצלו נאה... ואילו ר' נחמן לא אמר בסוגיות אלו דבר, רק שאל.

ממילא ברור ומתבקש, שבפרידתם, ר' נחמן הודה ובירך את כבוד מטיבו הגדול, אילן המבורך.

במשל נאמר: וכשביקש לילך, אמר: אילן אילן...
לכן, גם בנמשל, שר' נחמן נפרד מר' יצחק, כמפורש במפרש, ברור שמי שביקש לילך, בירך את כבוד מארחו הדגול.

אף משמע בהגהות יעב"ץ, שלמד כך לפי המפרש.","1493","","891","True","True","False","","87","185.175.35.205","0","94990","תענית|ה ע"ב",""),new Message("95013","95009","ייש"כ... - שאלות על המהרש"א","19/11/21 11:54","טו כסלו","תשפ"ב","11:54","מרדכי דב זינגר","א.
פירות - לא בהכרח - מתוקים
צל - לא בהכרח - עושר (בצל החכמה)
מים רבים - לא בהכרח - המשכיות

ב.
ייש"כ

ג.
נראה לך שבלי שהוא ביקש ברכה, הוא לא אמר תודה ?

ד.
אכן חשבתי בכיוון.

ה.
מה ההכרח ?","807","","891","True","True","False","","56","95.86.80.171","0","94990","תענית|ה ע"ב",""),new Message("95029","95013","הסבר:","19/11/21 13:40","טו כסלו","תשפ"ב","13:40","בניה","ג- אדייק: המשל מוסיף לנו שרב יצחק בירך לא רק מתוך בקשת רב נחמן אלא מתוך הודאה לרב נחמן. לא שהוא לא היה אומר תודה אם ר"נ לא היה מבקש ברכה, אלא שהוא נתן את הברכה גם מצד עצמו וההודאה שלו ולא רק מצד בקשת ר"נ.

ה- אחרת למה רשי אומר לנו "כי הוה מיפטר - רב נחמן מרב יצחק"? מה זה משנה מי נפטר ממי, אם לא שהנפטר ביקש את הברכה?","1416","","891","True","True","False","","56","213.151.62.159","0","94990","תענית|ה ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82534);