var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=95773;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("דף יומי - יתרונות מול חסרונות","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=729")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","65"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","45"),new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","45")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("95773","0","הרמב"ם וקרבנות","13/12/21 01:08","ט טבת","תשפ"ב","01:08","איתן","אמר לפניו 'רבש''ע תינח בזמן שבית המקדש קיים. בזמן שאין בית המקדש קיים מה תהא עליהם?' אמר לו 'כבר תקנתי להם סדר קרבנות. בזמן שקוראין בהן לפני - מעלה אני עליהם כאילו הקריבום לפני, ואני מוחל להם על כל עונותיהם:

כשדנים בענין יחסו של הרמב"ם לקרבנות, דנים בעיקר במשמעות דבריו במורה הנבוכים ח"ג פרק ל"ב, כמו גם מחלוקתו החריפה של הרמב"ן בויקרא א ט.
אבל כדי לקבל תמונה שלמה ברצוני להסב את תשומת לב המעיינים לדבריו בשני מקומות נוספים.

האחד דבריו בחתימת ספר עבודה ובחתימת ספר קרבנות. סוף הלכות מעילה וסוף הלכות תמורה, בהתאמה.
הדברים מדברים בעד עצמם ואין כאן מקומו להאריך.
רק אעיר, דבריו בסוף מעילה ש"כל הקרבנות כולם מכלל החוקים" - לענ"ד הרמב"ן חולק על זה, בפירושו לעבודת יום הכיפורים בפרשת אחרי מות (ויקרא טז י) כתב שדוקא פרה אדומה ושעיר המשתלח הם מכלל החוקים, אך לא שאר הקרבנות.

המקור השני בדברי הרמב"ם הוא בפירוש המשנה.
שנינו באבות א ב
שמעון הצדיק היה משיירי אנשי כנסת הגדולה. הוא היה אומר, על שלושה דברים העולם עומד--על התורה, ועל העבודה, ועל גמילות חסדים.
וכתב על זה הרמב"ם:
אמר כי בחכמה והיא התורה, ובמעלות המידותיות והם גבמילות חסדים, ובקיום מצוות התורה והם הקרבנות - התמדת תקינות העולם וסדירת מציאותו על האופן היותר שלם:

במסכת יומא פרק ה סוף משנה א
משניטל הארון, אבן הייתה שם מימות נביאים הראשונים, ושתיה הייתה נקראת; וגבוהה מן הארץ שלוש אצבעות, ועליה היה נותן.
הרמב"ם:
ופירוש שתיה - יסוד. ולפי האמת מקום העבודה הוא יסוד העולם, וכמו שהזכירו בתחילת אבות.
הרמב"ם עשה כאן שני דברים:
א - בגמרא משמע שאבן שתיה היא יסוד העולם במובן הפיזי, והרמב"ם פירש זאת בצורה סמלית, אליגורית;
ב - הסביר לנו את משמעות האליגוריה הזו.

והמקום האחרון הוא אצלנו, בהסבר תפקידם של אנשי המעמד:
... וקורין במעשה בראשית, כי שלמות המציאות היא העבודה, ואין עבודה אצלנו אלא עם הקרבנות, וכן אמרו אלמלא קרבנות לא נתקיימו שמים וארץ.

לא באתי לפתוח דיון בשיטת הרמב"ם, אלא להציג את דבריו לפני המעיינים.","123","","874","True","True","False","","385","95.86.78.224","0","0","תענית|כז ע"ב",""),new Message("95774","95773","הנוסח","13/12/21 01:12","ט טבת","תשפ"ב","01:12","איתן","הציטוטים מפירוש המשנה הם לפי תרגום הרב קפאח, חוץ משתי מילים:
באבות – ציטטתי בחכמה והיא התורה הרב קפאח העדיף לתרגם במדע והיא התורה,
בתענית וכן אמרו אלמלא קרבנות הרב קפאח העדיף את הכיתוב אלמלי.

זה המקום למחות על הרב עזרא קורח שליט"א, שתרגם מחדש את פירוש המשנה של הרמב"ם (הוצאת מכון המאור ה'תשס"ט) אך לא הזכיר כלל את הרב קפאח.
כבר במבוא הארוך, בו פרט את התרגומים הקודמים ואת עבודתו שלו - לא הזכיר ולו במילה אחת את הרב קפאח, ואח"כ לאורך כל הספר במאות מקומות הוא מציין "יש שתרגמו" "יש שרצו לתרגם" וכיו"ב ותמיד הכוונה על הרב קפאח אך אינו מזכירו בשמו אפילו פעם אחת.
מעשה שלא יעשה.
אין חולק שמותר לו להוציא תרגום חדש, אדרבה ישוטטו רבים ותרבה הדעת, והמקומות בהם הוא מתרגם אחרת - זהו בודאי עיקר הענין, הלוא אם הוא רק מסכים היה יכול להסתפק במכתב הסכמה לא צריך להדפיס מחדש, ולכן טוב עשה שהציג לנו את דעתו, אבל לא להזכיר את הרב קפאח ובפרט שעוד שתה ממימיו - חמור ביותר ומנוגד לגמרי לדרכה של תורה.


ונחזור לרמב"ם. הרמב"ם כתב בסוף ברכות "... אלא שדרכי תמיד בכל מקום שיש איזה רמז בענייני אמונה אבאר משהו, כי חשוב אצלי להסביר יסוד מהיסודות יותר מכל דבר אחר שאני מלמד"
ודומה שגם במקומות האלה שציטטתי אחז בדרך הזו.
הוא היה יכול בהחלט בשלוש המקומות להתחמק מלדבר על הקרבנות, או לומר משהו לקוני, אבל הוא בחר להבהיר את דעתו בקול צלול.","123","","874","True","True","False","","58","95.86.78.224","0","95773","תענית|כז ע"ב",""),new Message("95778","95773","תודה רבה!","13/12/21 01:33","ט טבת","תשפ"ב","01:33","יחיה","","1493","","874","False","True","False","","92","217.132.184.219","0","95773","תענית|כז ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82645);