var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=95851;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("ברוכים הבאים לפורום פורטל הדף היומי","")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("95851","0","מ"ם וסמך שבלוחות בנס היו עומדין ","15/12/21 07:23","יא טבת","תשפ"ב","07:23","חביב","ראיתי פעם התייחסות, אך לא זוכר...
בהנחה שהכתב שבלוחות היה כתב עברי קדום, ולא כתב אשורי - איך מיישבים את הגמ' הזאת ?","493","","870","True","True","False","","333","","0","0","מגילה|ג ע"א",""),new Message("95852","95851","[ללא נושא]","15/12/21 07:25","יא טבת","תשפ"ב","07:25","חביב","פה יש מאמר מעניין בנושא.

וירושלמי כותב : אמר ר' לוי, מאן דאמר בדעץ ניתנה התורה עי"ן מעשה ניסים, מאן דאמר אשורי ניתנה התורה סמ"ך מעשה ניסים.","493","","870","True","True","False","","90","","0","95851","מגילה|ג ע"א",""),new Message("95856","95851","מצורף עם מקורות מתומצתים ומפורטים","15/12/21 08:53","יא טבת","תשפ"ב","08:53","אביגדור","","571","pdf","870","False","True","False","","122","213.151.61.85","0","95851","מגילה|ג ע"א","0-pdf"),new Message("95887","95851","מובא מרב האי גאון","16/12/21 14:14","יב טבת","תשפ"ב","14:14","אליעזר מ ש","1]מובא מרב האי גאון,[כמדומני באיזה מקום בגמרא מסכת שבת - איני זוכר]שכתב אשורי - מאושר בכתבו מסיני. [וראה עוד בחידושי הריטב''א כאן]
2] פעם ראיתי, שהרב ראובן מרגליות מפרש, שלדעת הכל(כנראה כוונתו למחלוקת כאן בגמרא) הלוחות נתנו בכתב אשורית, וגם התפילין נכתבו כבר בתחילה בכתב זה, וכן חלק מספרי התורה. אלא, שרוב ספרי התורה עד עזרא, נכתבו בכתב דעץ - הכתב העברי הקדום, והוא תיקן לא לכתוב יותר ס''ת בכתב זה, כדי להבדל מהשומרונים, שספר התורה שלהם כתוב בכתב הזה. [עד היום]","610","","869","True","True","False","","68","62.0.102.58","0","95851","מגילה|ג ע"א",""),new Message("95868","95852","תודה!","15/12/21 15:10","יא טבת","תשפ"ב","15:10","יחיה","צורת אות של עי"ן, ע"פ כתב עברי קדום, מצ"ב:","1493","pdf","870","True","True","False","","86","217.132.184.219","0","95851","מגילה|ג ע"א","0-pdf"),new Message("95873","95868","בכתב הקדום","15/12/21 19:13","יא טבת","תשפ"ב","19:13","אביגדור","האותיות נקראות על שם צורתן.
עין היא עין, לכן היא עגולה.
וו הוא וו, לכן הוא קו אנכי עם פיצול למעלה.
קוף הוא קופא דמחטא, לכן הוא עיגול בקצה של קו.
וזה גם בולט שיש קשר מסוים בין הכתב העברי הקדום לבין האותיות הלטיניות.
ק מזכירה Q,
מ נ מזכירות M N
ע מזכירה O","571","","870","True","True","False","","68","213.151.61.85","0","95851","מגילה|ג ע"א",""),new Message("95898","95887","ר' עובדיה מברטנורא - ידים ד, ה","16/12/21 15:46","יב טבת","תשפ"ב","15:46","יחיה","כתב עברי - הכתב שבא מעבר הנהר. והכותיים כותבים בו עד היום, וישראל היו משתמשין באותו כתב בדברי חול. ובמטבעות של כתב הנמצאים בידינו היום שהיו מזמן מלכי ישראל, מפותחות באותו כתב.
אבל הכתב שאנו כותבים בו ספרים היום, כתב אשורי הוא נקרא, והוא הכתב שהיה בלוחות. ונקרא אשורי, שהוא המאושר שבכתיבות, לשון באשרי כי אשרוני בנות (בראשית ל'):

שיטת רב האי גאון נזכרת: שו"ת מהר"ם אלשקר - סימן עד, ע"ש.

מצ"ב מאמר רבי ראובן מרגליות: כתב אשורי.","1493","pdf","869","True","True","False","","76","217.132.184.219","0","95851","מגילה|ג ע"א","0-pdf"),new Message("95941","95898","תודה יישר כח","19/12/21 13:11","טו טבת","תשפ"ב","13:11","אליעזר מ ש","","610","","866","False","True","False","","60","199.203.37.197","0","95851","מגילה|ג ע"א",""),new Message("97294","95898","וכ''כ שם בפיה''מ לרמב''ם","03/01/22 14:03","א שבט","תשפ"ב","14:03","אליעזר מ ש","שבכתב האשורי כתב יתברך את התורה, ונקרא כך מלשון גדולה ותפארת וכו' עיי''ש.
2]וכ''כ בפי'רבינו חננאל לסנהדרין כב. שהלכה כרבי אלעזר המודעי שבכתב האשורי נתנה התורה לישראל בתחילה. וכ''כ בתשובות הגאונים [הרכבי] בשם רב שרירא גאון ורב האי גאון.
3] וכ''כ בחדושי הר''ן לסנהדרין שם, שכך האמת .
4] וכ''כ המאירי ב'קרית ספר'.
5]וכן מובן מהקדמת רמב''ן לפירושו על התורה
6]בתחילה הלוחות נתנו בכתב אשורי וכן חלק מספרי התורה נכתבו בו, ורוב העם כתב את ספרי התורה בכתב עברי, הוא כתב עבר הנהר שבו השתמשו העמים באזור. ואחר כך, רוב העם או כמעט כולו שכח את הכתב האשורי. ואחר כך, עזרא הסופר תיקן, שכולם יכתבו את כל ספרי התורה בכתב אשורי.[לפי המהר''ל, כי אז הגיעו ישראל למעלה הזו. ראה בספרו: ''תפארת ישראל'' פרק ס''ד] גם כדי להבדל מהעמים האחרים, וכן כדי להבדל מהכותים - השומרונים, שספרי התורה שלהם כתובים בכתב עברי. [עד ימינו].(כל ההסבר הזה -על פי כמה מקורות)","610","","851","True","True","False","","55","82.166.196.208","0","95851","מגילה|ג ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);