var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=9789;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("ברוכים הבאים לפורום פורטל הדף היומי","")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","52"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","49"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","32")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("9789","0",""אשר יאמר כי הוא זה"","11/05/11 08:30","ז אייר","תשע"א","08:30","גיא","בבא מציעא ה' א'

"אמר לך כתיב הוא וכתיב זה חד למודה מקצת הטענה וחד להעדאת עדים דפטור"

אני מצטט משוטנשטיין:
"יכול התנא של הברייתא לומר לך :כתיב בפסוק "הוא" וכתיב בו גם "זה",על אף שכל אחד מהלשונות האלה לבדו יש למשמעות הודאה במקצת,ולכן יש לומר שאחד מהלשונות בא לעצם דין מודה במקצת הטענה,ואחד מהם בא למעט העדאת עדים במקצת הטענה ...יש ייתור לשון בפסוק זה והוא נדרש למעט עדאת עדים במקצת מחיוב שבועה"

גם אם יש ייתור לשון,שהרי יכול היה לכתוב בפסוק "אשר יאמר כי זה",לא הבנתי כיצד הדבר מצביע על מיעוט עדים במקצת לחיוב שבועה?

מקווה שהובנתי..

תודה רבה!","174","","4737","True","True","False","","1101","84.108.221.200","0","0","בבא מציעא|ה ע"א",""),new Message("9795","9789","ייתור בפסוק","11/05/11 10:58","ז אייר","תשע"א","10:58","המכריע","א. מכיון שיש מילה מיותרת, אנו מניחים שהתורה כתבה זאת במיוחד כדי שנדייק מזה איזה דין מחודש. לפעמים מילה מיותרת היא "ריבוי" כלומר עוד מקרה שדינו כמו במקרה המפורש בפסוק, ולפעמים היא "מיעוט" כלומר מתייחססים למקרה מסויים שלכאורה דינו אמור להיות שווה למה שמפורש בפסוק, והמיעוט ממעט אותו.

ב. לא תמיד ברור מדוע החליטו לדרוש כמיעוט או כריבוי. מלבד במילים אפייניות כמו "את"ין ו"גם"ין ריבויין אכין ורקין למעט. לפעמים זה מוכרח מההקשר הרחב של הענין, לפעמים ממשמעות המילה המיותרת, ועוד דרכים שונות. כבר כתבו הראשונים ז"ל שאין אנו בקיאין בדרכי הדרשות.

ג. אולי כאן הסיבה שהיה ברור שזה מיעוט, היא מכיון שהמילה "הוא" או "זה" משמעותה הוא ולא אחר, זה ולא אחר.

ד. לאחר שחכמים החליטו שהתיבה המיותרת באה למעט, הכלל הוא תפסת מועט תפסת (או אין לך בו אלא חידושו), כלומר ממעטין את המקרה הכי מסתבר למעט, כמו כאן אף שיש איזה חשבון לדון העדאת עדים כמודה (מקל וחומר או סיבה אחרת), בא המיעוט וממעטו, מכיון שבכל זאת הוא לא דומה לגמרי למודה במקצת מכמה סיבות.","199","","4737","True","True","False","","215","31.44.140.177","0","9789","בבא מציעא|ה ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);