var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=98604;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("האם אתה פנוי לסייע בהפצת תורה?","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5084")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","48"),new MostViewed("107157","הגהות הגר"א בבא מציעא עא, עב, עג","אוריאל שלמוני","13/05/24 17:21","605","32"),new MostViewed("107177","הערה ברש״י","שמואל דוד","16/05/24 05:35","595","22")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("98604","0","איתיביה אביי לרבא","25/04/22 17:52","כד ניסן","תשפ"ב","17:52","הראל","קיבלתי מפר' אבינועם כהן:

שאלה:
יבמות נ ע"ב בסוף: אמר רבא
יבמות נא ע"א: ... איתיביה אביי... אלא אמר אביי...

רבא מופיע לפני אביי,
ואביי מקשה לרבא -
איך ניתן להסביר זאת? והרי תמיד המבוגר מופיע לפני הצעיר, והמבוגר לא מקשה על הצעיר!

(חיפשתי באתר הכי גרסינן אך בכל הכתבי יד מופיע "רבא")


תשובה:
איתיביה הוא אכן הצעיר לקשיש ממנו, אבל אביי ורבא היו בני אותו מעמד, קולגות, והקשו זה לזה. האם אביי נבחר להיות ר"מ בפומבדיתא כי היה קשיש מרבא? לא בטוח, ייתכן כי הועדף בגלל היותו בן העיר (ביושבו שם "קמיה" דודו ולפני רב יוסף רבותיו), ורבא היה ממחוזא, שם למד אצל רב נחמן, ולשם חזר לשמש ר"מ אחר מות אביי. כך היה גם בנהרדעא, ששמואל היה בן המקום, ורב וויתר לו, אף על פי שהיה קשיש משמואל (ארש"ג, עמ' 79-78), ונדד לסורא והקים שם ישיבה.
לפי המסופר בתלמוד, אביי ורבא, ועוד שני אמוראים, היו מועמדים שווים לרשת את מקומו של רב יוסף, משמע שלא היו הבדלים משמעותיים בגילם (הוריות יד ע"ב) ואביי זכה רק כיון שאמר מילתא שלא הצליחו להפריכה.
העובדה שאביי נזכר לפני רבא בכל מקום, ואפילו שנפטר לפני רבא ב-14 שנים, אינה הוכחה שהיה קשיש ממנו (שמא נפטר שלא בעיתו, או שהבדל השנים לא היה משמעותי). מכל מקום איתיביה אביי לרבא מצוי כמה פעמים בתלמוד, ואי אפשר לבטל זאת בטענה שבכולם זו טעות, והוא רבה.
והעיקר, יש הבדל סמכותי וכפיפותי בין "איתיביה" לבין "בעא מיניה אביי" שהוא תמיד מרבה (רש"י שבועות יז ע"א).
בקיצור, שני תלמידים שישבו אצל רבותיהם בפומבדיתא נהגו להקשות זה לזה, חשו עמיתים בני מעמד שווה. אבל נכון שהקשיש או הרב אינו מקשה לצעיר או לתלמידו תיובתא. יישר כוח על העירנות לפרטים מעין אלו.","46","","752","True","True","False","","327","141.226.79.108","0","0","יבמות|נא ע"א",""),new Message("98606","98604","מכאן משמע שהיו בני אותו גיל ממש","25/04/22 18:15","כד ניסן","תשפ"ב","18:15","אלף בית רשי","ברכות מח ע"א אלא כי הא דאמר רב נחמן קטן היודע למי מברכין מזמנין עליו אביי ורבא הוו יתבי קמיה דרבה אמר להו רבה למי מברכין אמרי ליה לרחמנא ורחמנא היכא יתיב רבא אחוי לשמי טללא אביי נפק לברא אחוי כלפי שמיא אמר להו רבה תרווייכו רבנן הויתו היינו דאמרי אינשי בוצין בוצין מקטפיה ידיע","278","","752","True","True","False","","70","96.20.220.141","0","98604","יבמות|נא ע"א",""),new Message("98607","98604","השאלה תמוהה","25/04/22 18:58","כד ניסן","תשפ"ב","18:58","אור חדש","אם רבא אמר משהו ואביי הקשה על דבריו

כיצד ניתן לרשום זאת הפוך?
קודם לכתוב הקושיה ואז על מה נאמרה?!?

נכון שבדכ הגדול מוסר השיעור ו'אומר' דברים בפני קטנים ממנו שרשאים כמובן להקשות עליהם ככל יכולתם גם קושיות שיתבררו בסוף כתיובתא

אך כמובן שמלבד מימרות של ראשי ישיבה יש לנו גם מימרות של מאות אמוראים שלא היו ר"י ובכז אמרו דבריהם ונו"נ בהם חבריהם תלמידיהם ואף רבותיהם","458","","752","True","True","False","","65","188.64.206.180","0","98604","יבמות|נא ע"א",""),new Message("98609","98607","השאלה לא כל כך תמוהה","25/04/22 21:02","כד ניסן","תשפ"ב","21:02","הראל","ראה כאן אודות יחסי הכפיפות בין האמוראים
(וראה: "לצד הכלל שטבע רש"י על 'בעא מיניה', עומדת הסטטיסטיקה התלמודית, שכוחה בכמות העצומה של המקרים המאשרים את דבריו")

וראה אף פה","46","","752","True","True","False","","126","141.226.62.61","0","98604","יבמות|נא ע"א",""),new Message("98630","98609","ההשוואה הנכונה","26/04/22 07:56","כה ניסן","תשפ"ב","07:56","אור חדש","הינה כמובן על שני תח שגם אם יש הררכיה בינהם בכז רגילים ללמוד גם ב'חברותא'

יש כמה זוגות או חבורות מצומצמות כאלה ורק הסטטיסטיקה בינהם רלוונטית לנדון

כבר מבדיקת 'איתיביה ריוח לרל' ניתן לראות שאין שום חריג בתופעה שהגדול ואעפ שר"י הינו, מקשה על חברו הקטן ממנו","458","","751","True","True","False","","51","188.64.207.82","0","98604","יבמות|נא ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82837);