var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=99056;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("זמני היום","http://www.daf-yomi.com/content.aspx?pageid=126")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","47"),new MostViewed("107157","הגהות הגר"א בבא מציעא עא, עב, עג","אוריאל שלמוני","13/05/24 17:21","605","27"),new MostViewed("107163","הגהות הגר"א בבא מציעא עו","אוריאל שלמוני","14/05/24 18:18","605","19")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("99056","0","מבקש הסבר קצת יותר מעמיק","31/05/22 09:30","א סיון","תשפ"ב","09:30","עלי","רַב פָּפָּא וְרַב הוּנָא בְּרֵיהּ דְּרַב יְהוֹשֻׁעַ אִיקְּלַעוּ לְהִינְצְבוּ לְאַתְרֵיהּ דְּרַב אִידִי בַּר אָבִין בְּעוֹ מִינַּיְיהוּ הוּזְהֲרוּ כְּשֵׁרוֹת לְהִנָּשֵׂא לִפְסוּלִין אוֹ לָא
אֲמַר לְהוּ רַב פָּפָּא תְּנֵיתוּהָ עֲשָׂרָה יוּחֲסִין עָלוּ מִבָּבֶל כֹּהֲנִים לְוִיִּם וְיִשְׂרְאֵלִים חֲלָלִים גֵּרִים וַחֲרוּרִים וּמַמְזֵרִים נְתִינִים שְׁתוּקֵי וַאֲסוּפֵי כֹּהֲנִים לְוִיִּם יִשְׂרְאֵלִים מוּתָּרִין לָבֹא זֶה בָּזֶה לְוִיִּם יִשְׂרְאֵלִים חֲלָלִים גֵּרִים חֲרוּרִים מוּתָּרִין לָבֹא זֶה בָּזֶה גֵּירֵי חֲרוֹרֵי וּמַמְזֵרֵי נְתִינֵי שְׁתוּקֵי וַאֲסוּפֵי מוּתָּרִים לָבֹא זֶה בָּזֶה וְאִילּוּ כֹּהֶנֶות לְחָלָל לָא קָתָנֵי
אֲמַר לֵיהּ רַב הוּנָא בְּרֵיהּ דְּרַב יְהוֹשֻׁעַ כֹּל הֵיכָא דְּהָנֵי נָסְבִי מֵהָנֵי וְהָנֵי נָסְבִי מֵהָנֵי קָתָנֵי כֹּהֵן כֵּיוָן דְּאִילּוּ בָּעֵי לְמִינְסַב חֲלָלָה אֲסִירָא לֵיהּ לָא קָתָנֵי אֲתוֹ לְקַמֵּיהּ דְּרַב אִידִי בַּר אָבִין אֲמַר לְהוּ דַּרְדְּקֵי הָכִי אָמַר רַב יְהוּדָה אָמַר רַב לֹא הוּזְהֲרוּ כְּשֵׁרוֹת לִינָּשֵׂא לִפְסוּלִים.

א. מדוע פנו בשאלה כ"כ נדירה לשני האורחים ולא למרא דאתרא ? האם כדי לבחון אם הם ת"ח ? וכי זו הדרך ? ובמיוחד, הרי לפי התיחסות המרא דאתרא אליהם כ'דרדקי' משמע שהיו עוד צעירים לימים, מדוע שאלו אותם, האם כמין בחינה - מדוע ?
ב. רואים מהשקלא וטריא :
א. רב פפא לא ידע את ההלכה. ב. רב פפא לא ידע לנתח נכון את המשנה.
ג. לאחר שרב הונא דחה את ראייתו של רב פפא הלכו השניים למרא דאתרא לשאול.
ד. לא ברור לי אם 'אתו לקמיה' הכוונה לשני האמוראים בלבד או גם לשואליהם שראו שאינם יודעים לענות להם תשובה מוסמכת ?
אנחנו רגילים לחשוב ולומר שהאמוראים ידעו הכל ושום רז לא נסתר מהם.
מה אם כן מבקשת הגמרא לומר בהבאת המקרה ( שמן הסתם יש כמוהו עוד סיפורים בגמרא ), שאינו משנה להלכה דבר ?
ג. היש חשיבות לכך שזה קרה בהינצבו מעבר לעצם העובדה ? היש לנו פרטים נוספים על תושביה היהודים ( בעיקר מבחינה תורנית ) ?","209","","716","True","True","False","","272","84.110.114.45","0","0","יבמות|פה ע"א",""),new Message("99060","99056","ההשערה שזו בחינה יכולה להתקבל","31/05/22 11:53","א סיון","תשפ"ב","11:53","אביגדור","מצאנו בעוד מקומות בשס שהגיע מישהו ובחנו אותו (שבת קח. זיל תהי ליה אקנקניה).
כמו שהערת, מה שבולט כאן זה שהיה מרא דאתרא וזה מפורש. אם לא כן, היה אפשר לומר שבני המקום לא ידעו ושאלו את האורחים שמגיעים ממקום אחר.

לגבי הערתך השניה. ברור שרואים בשס בהרבה מקומות שהיה מי שלא ידע את ההלכה, או שידע ההיפך ממה שהגמרא מסיקה שהיא ההלכה.

כתבת "אנחנו רגילים לחשוב ולומר שהאמוראים ידעו הכל". אם רגילים כך, אז זו טעות. כמובן שהם היו יראי שמיים עצומים ומסרו נפשם על הלימוד ועל השינון בעל פה וכו' וכו', אבל רואים בכמה גמרות "אישתמיטתיה". מפורש בגמרות שלא היו צריכים לדעת כל מימרא ולא כל ברייתא. כן היו צריכים להיות בעלי סברא ישרה (גיטין ו:) ובעיקרון היו אמורים לדעת את כל המשניות, אבל מפורש ברשי שהיו מקרים שגם זה לא ידעו.
ומפורש בסוף הוריות שאפילו רשבג לא היה בקי במסכת עוקצין כל הצורך על מנת ללמדה ("לא בקי בה").
בדיוק נפל לידי קובץ אור תורה תשעו תקפא ובו מאמר ארוך של הרב מרדכי מאזוז שבו יוצא בתקיפות נגד מי שחושב שלא היתה שכחה כלל אצל גדולי ישראל הקדמונים (ובעיקר בלט שות חוט השני שכתב על כך שבוודאי שאירע כן לעיתים כי זה טבע האנושיות). המאמר הנל נכתב נגד דברי רב שכתב בקובץ משנת יוסף חלק ט, שהוא עצמו נכתב נגד דברי הרב מאיר מאזוז בספרו דרכי העיון עמוד 22...","571","","716","True","True","False","","68","212.76.124.62","0","99056","יבמות|פה ע"א",""),new Message("99064","99056","כיוון להסבר","31/05/22 21:42","א סיון","תשפ"ב","21:42","איתיאל","עיין חולין קלב.
רב אידי בר אבין אכל (מתנות כהונה) בשביל אשתו.

אולי השאלה של בני העיר לאורחים היא ניסיון מרומז לפגוע בכבודו של מרא דאתרא.

רב אידי מגיע ממשפחה פשוטה. אביו היה נגר (שבת כג:) תמים. לא מצאנו משמו של אביו שום מימרא בגמרא מלבד המעשה שהיה רגיל בנרות. כך שנראה שהוא יותר "בעל מעשה" מאשר תלמיד חכם.

שאלת אנשי העיר היא רמיזה חצופה שלא מתאים שכהנת תינשא לאדם כזה. רב פפא ורב הונא לא מבינים את הרמיזה ומתחילים לדון ולדייק מהמשנה.

כשרב אידי שומע את הסיפור הוא מיד מבין את עומק השאלה וגוער בהם: דרדקי! אתם תלמידים צעירים, ילדים! דנים במנותק ולא מבינים את החוצפה של השאלה! במקרה כזה אין מקום להתחיל דיון! התשובה צריכה להיות ברורה ומוחלטת: מותר! כך מקובלנו! אין לערער על רב העיר.

(אני מעיר שכמובן לא נראה לומר שרב אידי היה פסול, וחלילה להטיל פסול בקדושים. אלא רק שהיה יהודי פשוט, וכהנים נהגו תמיד מעלה וסלסול ביוחסין, ומכאן מהות השאלה).","842","","716","True","True","False","","75","213.151.56.12","0","99056","יבמות|פה ע"א",""),new Message("99065","99056","לגבי ההנחה השניה","31/05/22 21:45","א סיון","תשפ"ב","21:45","איתיאל","מי ש"מקובל" אצלו שהאמוראים ידעו הכול - כנראה לא פתח דף גמרא מימיו.

אלפי פעמים מצאנו שדברי אמוראים נדחים מהלכה ונאמר עליהם תיובתא, אשתבש, כד ניים ושכיב אמרה להאי מילתא, ולא היא ויתר לשונות.

אלא היו חכמים גדולים וצדיקים, ולכן בדעתם ניתחו את הסוגיות, וכדרך בני אדם (אף אם הם כמלאכים) לפעמים טועים ולפעמים שוכחים, ועל ידי ליבון הדברים בחבורה מתחדדת השמועה ומתלבנים הטעויות עד להלכה פסוקה.","842","","716","True","True","False","","58","213.151.56.12","0","99056","יבמות|פה ע"א",""),new Message("99068","99065","לא הבנתי","31/05/22 22:50","א סיון","תשפ"ב","22:50","עלי","רב אידי - המרא דאתרא - היה יהודי פשוט ולא ת"ח ? נראה להיפך, שהיה ת"ח וידע גם ידע להורות להלכה ממסורת מרב !","209","","716","True","True","False","","66","87.71.108.222","0","99056","יבמות|פה ע"א",""),new Message("99070","99068","אכן לא הבנת","01/06/22 06:41","ב סיון","תשפ"ב","06:41","איתיאל","הוא הגיע ממשפחה פשוטה והתעלה בתורתו, עד שנהיה מרא דאתרא ונשוי לכהנת.

בטח אתה יודע שתמיד יש מי שזה לא מוצא חן בעיניו וחושב שהעיר צריכה רב מיוחס יותר. שדואג יותר לתואר מאשר לתורה...

ואלו ניסו לרמוז בשאלתן שהכהנות מוזהרות מלהתחתן עם פסולים, וממילא שייך גם סלסול מעלה להתחתן עם מיוחסים יותר. ובהרחבה - עיר מכובדת כמו הינציב לא ראוי לה לקבל רב כזה...","842","","715","True","True","False","","61","","0","99056","יבמות|פה ע"א",""),new Message("99071","99070","ההסבר","01/06/22 06:57","ב סיון","תשפ"ב","06:57","עלי","מאד מקורי ולא הייתי מודע לאפשרות כזו וייש"כ. האם זה מחקירתך או מספר כלשהו ?","209","","715","True","True","False","","60","87.71.108.222","0","99056","יבמות|פה ע"א",""),new Message("99074","99071","שלי","01/06/22 09:35","ב סיון","תשפ"ב","09:35","איתיאל",".","842","","715","True","True","False","","63","","0","99056","יבמות|פה ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82837);