פרק הלוקח עובר פרתו
הלוקח עובר פרתו של גוי או המוכר לו – פטור מן הבכורה. (ואין רשאי למכור לו בהמה גסה). המשתתף לו או המקבל ממנו או הנותן לו בקבלה – פטור מבכורה. כהנים ולויים – חייבים בבכור טהורה (ופטורין רק מפדיון הבן ופטר חמור).
קנייני ישראל מישראל – לכו"ע במשיכה ולא בכסף (לר"ל מה"ת ולריו"ח מדרבנן). קנייני ישראל מגוי או גוי מישראל (או גוי מגוי) – לר' אושעיא מעות ולא משיכה, לאמימר משיכה. נתן מעות לגוי עבור בהמתו – לר' אושעיא קנה לגמרי וחייבת בבכורה, אע"פ שלא משך. קיבל מעות מגוי עבור בהמתו – לר"א קנה הגוי לגמרי ופטורה מבכורה, אע"פ שלא משך. (קרקע ועבד כנעני נקנין בכסף שטר וחזקה. עבד עברי נקנה במשיכה. ישראל נקנה לגוי בכסף).
יג: גזל עכו"ם – י"א דמותר וי"א דאסור. הונאתו מותרת. אמימר, אי סבר גזל עכו"ם מותר, ע"כ סבר כריו"ח שקנין ישראל במטלטלין מה"ת בכסף. אונאה בהקדש – אין מחזיר.
הלוקח גרוטאות מגוי ומצא בהן עבודת כוכבים; משך ללא מעות – לאמימר בפשטות קנה ואין יכול לחזור (ויל"ע מצד טעות). לר' אושעיא לא חל ויכול לחזור. ואפי' קיבל כדיני ישראל, חוזר מצד טעות. מעות ללא משך - לאמימר יכול לחזור. אא"כ קיבל כדיני ישראל. לר' אושעיא חל, ויוליך הנאה לים המלח. (ויל"ע משום טעות. ויתכן דזה תלוי באביי ורבא, עיין היטב). ואם קיבל כדיני ישראל וגם משך – קנה ואין חוזר משום טעות (לאביי מדינא ולרבא מתקנתא). אם לא נתן ולא משך – לכו"ע אין קונה. ולרבינא אין בזה משום מחוסרי אמנה עם גוי, אף למ"ד דברים יש בהן משום מחוסרי אמנה.
יד. קדשים שקדם מום קבוע להקדשן; (היינו קדושת דמים למזבח) בבכורה ובמתנות - קודם פדיון, פטורין. לאחר פדיון, חייבין. בגיזה ועבודה – לא נפדו, אסורין מדרבנן (גזירה אטו קדושת הגוף למזבח). נפדו, חייבין. (קדשי בדק הבית – אסורין בגיזה ועבודה מדרבנן. מימרא דר"א שאינה מוכחת ממשנתינו). חלבן – קודם פדיון, אסור. לאחר פדיון, מותר. ולדן – נולד קודם פדיון, אין קרב, ואסור בהנאה קודם פדיון. ונפדין תמימין. נולד לאחר פדיון, מותר, אפילו נתעבר קודם פדיון. השוחטן בחוץ – פטור מכרת, אפילו קודם פדיון, (ואפי' כגון דוקין שבעין לר"ע). (ועי' בעמ' ב' לגבי שחטן בבמה קטנה שעובר בלא תעשה). תמורה – אין עושין, אפילו קודם פדיון (דילפינן מקרא דרע מעיקרו אין עושה תמורה). אם מתו קודם פדיון – יפדו (אע"ג דלכלבים, ואף למ"ד דבעינן בקדשי מזבח העמדה והערכה). (וכל שכן דאם מתו לאחר פדיון, מותרין בהנאה לכלבים). בכור ומעשר שנולדו במומן – קדושין כקדם הקדש למום דבסמוך.
הקדישן תמימים (או בעלי מום עובר) ונפל מום קבוע; מבכורה ומתנות – פטורין אף לאחר פדיון. ליגזז וליעבד – אסורין אף לאחר פדיון. ולדן – נתעבר קודם פדיון, אסור בהנאה, אף אם נולד לאחר פדיון. (נתעבר לאחר פדיון, מותר). חלבן – אסור אף לאחר פדיון. שוחטן בחוץ – מומים גדולים שעלו לא ירדו, פטור אפילו קודם פדיון (דאין מתקבל באהל מועד). דוקין שבעין (דלר"ע אם עלו לא ירדו), קודם פדיון, חייב כרת. תמורה – עושין, קודם פדיון. מתו קודם פדיון – אין נפדין (בלא העמדה) ויקברו. (רש"י פי' משום העמדה. ועי' בגמ' מצד לכלבים, אף נפדו קודם שמתו).
יד: הקדיש זכר לדמיו – קדוש קדושת הגוף. זובח בעלת מום בבמה קטנה בשעת היתר במות – עובר בלא תעשה. בכור בעל מום - אין קרב אע"ג דקדוש במומו. מעשר בעל מום – אין קרב אע"ג דמתקדש כך. תמורת בעלת מום – אין קריבה, אע"ג דמתקדשת. ולד קדשים בע"מ – אין קרב אע"ג דמתקדש.
העמדה והערכה; לר' שמעון קדשי מזבח היו בכלל, קדשי בדק הבית לא היו בכלל. לחכמים דר"ש, עי' להלן. בע"מ מעיקרו – לר"ש (ורבנן) א"צ העמדה והערכה, לתנא דבי לוי צריך. ואפי' חיה או עוף. |