var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=28912;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מינוי מומחים בפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5360")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","72"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","63"),new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","57")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("28912","0","אור לארבעה עשר בודקין את החמץ לאור הנר","23/06/13 14:52","טו תמוז","תשע"ג","14:52","בתר ממוצע","חידוש ששמעתי מחבר לפני יותר מעשור...

אור לארבעה עשר - ילד לפני גיל 14 כלומר כשנה לאחר הבר מצווה

בודקין את החמץ לאור הנר - בודקים את הילד לאור התורה והמצוות (נר מצוה ותורה אור)

כל מקום שאין מכניסן בו חמץ אין צריך בדיקה - אם הילד לומד במקום תורה ללא "חמץ" - אז לא צריך בדיקה......","138","","3968","True","True","False","","1507","94.188.248.70","0","0","פסחים|ב ע"א",""),new Message("28913","28912","למה אתה בודק ילד בן 13: שידוך???","23/06/13 15:04","טו תמוז","תשע"ג","15:04","Almuaddib","כל מי שרוצה לבדוק ילדים - טעון בדיקה.","107","","3968","True","True","False","","158","84.228.193.10","0","28912","פסחים|ב ע"א",""),new Message("28957","28912","מה שלא ברור בחידוש הזה הוא","24/06/13 10:30","טז תמוז","תשע"ג","10:30","מתפעל","מדוע דוקא ילד בן 13 שהוא לפני 14 ? מה מיוחד בגיל הזה?
לפני זה ואחרי זה לא צריך ללמוד במקום של תורה?","148","","3967","True","True","False","","241","212.29.198.117","0","28912","פסחים|ב ע"א",""),new Message("28965","28912","אור לארבעה עשר - מקורות","24/06/13 14:32","טז תמוז","תשע"ג","14:32","בתר ממוצע","לקוטי תורה להאריז"ל (ר"פ שמות)
ביום שנכנס בו היצר טוב - מולך הוא בהכרח על היצר הרע
... שביום ראשון שנכנס היצר טוב בגופו של אדם, כשהוא בן י"ג
שנה ויום אחד, אזי הוא מולך באותו היום בהכרח, ויצר הרע נכנע
מפניו. ולכן אור לי"ד בודקין את החמץ לאור הנר (פסחים ב.), כי ביום
א' של שנת י"ד, הוא נכנס בזכות התורה שלמד בקטנות הנקרא אור,
כענין "ותורה אור" (משלי ו, כג). ובזכות המצות שנתחנך בהם דרך חינוך
שנקרא נר, כענין "נר מצוה", בזכות שניהם בודקין את החמץ שהוא
היצה"ר, ודוחין אותו, ומכניעין אותו, ונכנס בו נשמה ויצר טוב.


תולדות יעקב יוסף (סו"פ ויקרא)
כשנעשה בר מצוה יכול לתקן כל החומריות עד כה
... ובזה נבאר כוונת הש"ס (פסחים ב.) והפוסקים (או"ח סי' תלא ס"א):
"אור לי"ד בודקין את החמץ לאור הנר" וכו', ומדאורייתא ביטול
בעלמא סגי (פסחים ד:) אלא שחכמים החמירו לבדוק לפי שרגיל בחמץ
כל השנה (שם ב. תוד"ה אור).
והוא דנודע מ"ש בספרי יראה (עי' זוה"ק ח"א דף קעט.) כי עד י"ג שנה
היה היצה"ר לבד, משא"כ משם ואילך בא היצר הטוב, דלכך זה נקרא
(קהלת ד, יג) "מלך זקן", משא"כ היצר הטוב נקרא "נער". ואפשר שמה
שזה רגיל ושגור בפי המוני עם להיות נקרא בן י"ג שנה "בר מצוה", כי
נר מצוה ותורה אור )(משלי ו, כג).
והנה כי יש היכל זכות נגד היכל חובה (עי' פרדס שער כ"ו פ"ד) כי זה
לעומת זה וכו' (קהלת ז, יד) והיכל זכות הוא של יצר טוב, כי זכות הוא
מצוה, והיכל חובה הוא של יצר הרע. ולכך אור לי"ד ‑ שבא היצר טוב,
אז יוכל לבדוק ולבער החמץ של יצר הרע לאור הנר ‑ שהוא נר מצוה
של יצר הטוב שילך אחר עצתו ולא אחר עצת יצה"ר. ומדאורייתא
בביטול בעלמא סגי, כמ"ש ב'עוללות אפרים' (מאמר צ"א) כשמתחרט
בלב ומבטל שלא יעשה עוד כזה ‑ סגי, אלא לפי שרגיל כל השנה
בחמץ של היצה"ר הצריכו לבדוק אחריו בחורין ובסדקים שיעשה
מעשה להוציאו מבית לגמרי ע"י תשובה המשקל או שאר גדרי
התשובה, ואתי שפיר, והבן.

שארית ישראל להרה"ק מווילעדניק זי"ע (שער התקשרות דרוש ב)
כשנעשה בר מצוה – צריך לתקן כל הפגמים
... והנה כלל החטאים נקראים בשם "חטאת נעורים", גם חטאת
הזקנים, כי מי שלא תיקן חטאת נעורים שלו נשאר הכח הנ"ל להחטיאו
גם בזקנותו בעבירות הנ"ל. וזהו ענין החקירה של הדין אם זרק מרשות
הרבים לרשות היחיד דרך רשות הרבים אחר, כי רשות הרבים הראשון
הוא חטאת נעורים שלו, וגם אם רוצה אחר כך להכניס לרשות היחיד,
אבל הוא דרך רשות הרבים, מאחר שלא תיקן חטאת נעורים שלו
ממילא נתעורר גם בזקנותו הבחינת רשות הרבים הנ"ל וד"ל. ובכלל
הרשות הרבים הראשון הוא עד י"ג שנה, שאז נעשה בר דעת ובר מצוה,
ואז צריך לתקן כל החומריות שעשה עד י"ג שנה, וגם החומריות אשר
בחטא יחמתני אמי גו' (תהלים נא, ז), היינו לתקן הפגמים שעשה עד י"ג
שנים, ואם לא תיקן ח"ו, אז הוא רשות הרבים שני, עד עשרים שנה
שאז נכנס בו מוחין דגדלות האמיתי, הגם כי אין מענישים בבית דין של
מעלה עד כ' שנה (שבת פט:) היינו בבית דין דווקא, אבל למעלה מבית דין
הפגם יותר גדול, וצריך לתקן מאוד.","138","","3967","True","True","False","","357","94.188.248.70","0","28912","פסחים|ב ע"א",""),new Message("28914","28913","מדין חינוך","23/06/13 15:05","טו תמוז","תשע"ג","15:05","בתר ממוצע","הוא כבר לא ילד - הוא עשה בר מצוה","138","","3968","True","True","False","","219","94.188.248.70","0","28912","פסחים|ב ע"א",""),new Message("28915","28914","מי שרוצה לבדוק בן 13 - שלא יעסוק בחינוך","23/06/13 15:36","טו תמוז","תשע"ג","15:36","Almuaddib",""שיילך לעבוד בברזל".","107","","3968","True","True","False","","174","84.228.193.10","0","28912","פסחים|ב ע"א",""),new Message("28916","28915","המממממממ","23/06/13 15:54","טו תמוז","תשע"ג","15:54","בתר ממוצע","באיזה דף זה כתוב "העוסק בחינוך של בן 13 -- יעבוד בברזל"


כל כך קשה לך להתייחס לחידוש כפשוטו - לא באתי לבאר פשט בתוס' שאתה צריך לחוות דעתך עליו - לא נעים ולא יאה לך תתעלם.

אני בטוח שהחינוך אצלך מושלם - כי הרי לא צריך לבדוק כלום....

להתחיל איתך פולמוס אין לי כח ורצון...תיהיה בריא ויום טוב...

.....","138","","3968","True","True","False","","215","94.188.248.70","0","28912","פסחים|ב ע"א",""),new Message("28917","28916","מי שמכנה ילד "חמץ" - לא ראוי לחנך ילדים","23/06/13 16:56","טו תמוז","תשע"ג","16:56","Almuaddib","ואכמ"ל","107","","3968","True","True","False","","143","84.228.193.10","0","28912","פסחים|ב ע"א",""),new Message("28924","28917","יצר לב האדם רע מנעוריו","23/06/13 19:09","טו תמוז","תשע"ג","19:09","הודו_כי_טוב","מי אמר ובעקבות מה ?","207","","3968","True","True","False","","215","46.117.14.249","0","28912","פסחים|ב ע"א",""),new Message("28932","28917","קראתי שוב ושוב ושוב כדי שלא אכשל בהבנת","23/06/13 22:17","טו תמוז","תשע"ג","22:17","יהודי_קדום","הנקרא ולא מצאתי בדברי ר' בתר ממוצע אפילו לא אבק כינוי "חמץ" לילד !!!!!!

הכינוי "חמץ" הוא לסביבה בה חיים היום ילדי ישראל רבים - ומי שמתכחש לכך לא יוכל לחנך !!

ממש אין לי חשק למנות כאן את עשרות הזוהמות הסובבות בכל מקום בו חי הילד, החל מההיצמדות (כן המילה מכוונת!) לקופסת השוטים דרך המילים והדיבור בשפה לא נקיה (כנורמה!) המטמאים את השפה העברית וכלה בטינופת סביב בקבוקי האלכוהול - גם לפני גיל אור לארבעה עשר.

מה כל אלה אם לא ח - מ - ץ ג - מ - ו - ר ?

ר' בתר ממוצע מדבר על בדיקה רוחנית לדעת מה דבק ברוח הילד ולא בדיקת גופו - אז על מה הצעקה?

בכל תחום אנו בוחנים ובודקים את המועמד ל... וכו' וכו'. ומה רע אם בודקים "חמץ" לצורך שידוך- להיפך, הרעיון נכון ומצוין לעשות כן.

הנה מה שנכתב: "כל מקום שאין מכניסן בו חמץ אין צריך בדיקה - אם הילד לומד במקום תורה ללא "חמץ" - אז לא צריך בדיקה......".

לצערנו הרב במדינת ישראל (עד שבע"ה תיהפך למדינה יהודית) עלינו כן לחשוש מחולדות הבאות מהרחוב, מהקניונים ומהטלטמטום אל חצרינו...","233","","3968","True","True","False","","187","79.179.105.183","0","28912","פסחים|ב ע"א",""),new Message("28959","28917","נכשלת בהבנת הנקרא","24/06/13 10:40","טז תמוז","תשע"ג","10:40","בתר ממוצע","או שנכשלתי בהבנת הנכתב....ממש לא לזה התכוין המשורר אני אכן מסכים עם כל דברי "יהודי קדום" שקלע למטרה.","138","","3967","True","True","False","","161","94.188.248.70","0","28912","פסחים|ב ע"א",""),new Message("28934","28932","השורה השלישית בדבריו:","23/06/13 23:35","טו תמוז","תשע"ג","23:35","Almuaddib",""בודקין את החמץ לאור הנר - בודקים את הילד לאור התורה והמצוות"","107","","3968","True","True","False","","184","46.116.184.185","0","28912","פסחים|ב ע"א",""),new Message("28936","28934","היא היא הנותנת! למשל: שואלים את הילד","24/06/13 04:10","טז תמוז","תשע"ג","04:10","יהודי_קדום","שאלות שבסיסן התורה המשנה הגמרא מחשבת ישראל בהתאם לגילו.
זוהי בדיקה לאור התורה.

השימוש במילה ״לאור״ בשני המשפטים הוא החלק האומנותי של הרעיון היפה.","233","","3967","True","True","False","","132","79.179.105.183","0","28912","פסחים|ב ע"א",""),new Message("28938","28936","חוששני שמדובר בבדיקה פולשנית","24/06/13 04:57","טז תמוז","תשע"ג","04:57","קותי","וכידוע רק רופא בעל רשיון רשאי לבצע בדיקה פולשנית.
בכל מקרה חנוך לנער על פי דרכו
ולא לפי דרכנו וזה ניסיון לא פשוט למחנך","217","","3967","True","True","False","","192","109.65.170.167","0","28912","פסחים|ב ע"א",""),new Message("28939","28938","מה קורה כאן? מה נעלם ממני? בדיקת ידע","24/06/13 05:10","טז תמוז","תשע"ג","05:10","יהודי_קדום","תורני הופכת לבדיקה פולשנית?

הרגעים הנפלאים בחיי הם אותם זמנים בהם אני שומע דברי תורה מנכדיי, שואל עליהם ומתענג על כל הברה והברה בתשובתם.

מה לא תקין בדרכנו - דרך התורה?

ואם דרכו של הנער היא עבודת האלילים למיניהם השורצים בכלי התקשורת - האם גם אז אחנך לפי דרכו?

בואו ונבטל כל מבחן כי זו בדיקה פולשנית.

ברור לי שאני לא מבין את תגובתו והשבתי לפי הבנתי כרגע.","233","","3967","True","True","False","","134","79.179.105.183","0","28912","פסחים|ב ע"א",""),new Message("28960","28938","אתה לא בכיוון קותי","24/06/13 10:43","טז תמוז","תשע"ג","10:43","בתר ממוצע","מי דבר על בדיקה פולשנית - בודקים את דרך הילד במצות עפ"י התורה ולא בדיקה גופנית.

דרך אגב אם כבר הזכרת בדיקה פולשנית יש כאלו שמעתי מזקן (לא חשוב כרגע העדה) שאמר לו שבקהילתו היו בודקים שהילד הביא 2 שערות לפני שמעלים אותו כשליח ציבור - לוודא שהוא לא קטן - הוא הסביר שבמקווה היה מי שראה רק לצורך הבדיקה - - אני ההיתי מאד מאד מאד מאד מופתע מהנהגה זו.... (רק כדי לסבר לך שלא לזה אני התכוונתי)","138","","3967","True","True","False","","211","94.188.248.70","0","28912","פסחים|ב ע"א",""),new Message("28941","28939","היתה אנלוגיה לבדיקת חמץ","24/06/13 05:39","טז תמוז","תשע"ג","05:39","קותי","בדיקת ידע והבנה מבורכת גם מבורכת
נגעתי רק בנקודה האם צריך לבדוק האם יש "חמץ"?
אם מתגלה "חמץ" לא ברור שדינו בשריפה דווקא.","217","","3967","True","True","False","","203","109.65.170.167","0","28912","פסחים|ב ע"א",""),new Message("28944","28941","אז תחילה בואו ונגדיר מהו "חמץ" לפי דעת","24/06/13 06:49","טז תמוז","תשע"ג","06:49","יהודי_קדום","כל אחד..........","233","","3967","True","True","False","","134","79.179.105.183","0","28912","פסחים|ב ע"א",""),new Message("28961","28944","כל אחד יגדיר חמץ כדרכו שהרי לא מדובר","24/06/13 10:53","טז תמוז","תשע"ג","10:53","קותי","באיסורים של ממש אלא בדברים שהדעת נוטה שהם לרעה
וכדי להיות מאוזן יקבל על עצמו שאם הוא טועה הרי הוא עובר על בל תשחית

העיקר שלא יחליט בדעתו שזה לצדיקות נועד וזה .......נועד.","217","","3967","True","True","False","","199","109.65.196.8","0","28912","פסחים|ב ע"א",""),new Message("28958","28957","תשובה","24/06/13 10:37","טז תמוז","תשע"ג","10:37","בתר ממוצע","אחרי שעמלת על חינוכו כל השנים לפני הבר מצווה - ועכשיו כשהוא "גדול" אתה מעונין לראות האם הצליח דרכו או לו

אז ברגע שהוא מקיים מצוות בעצמו - על סמך דרכי החינוך שהנחלת לו) שווה לראות האם הוא הולך בדרכים ישרות דוקא בשנה הראשונה ל"עצמאותו"","138","","3967","True","True","False","","188","94.188.248.70","0","28912","פסחים|ב ע"א",""),new Message("28974","28960","נו באמת לזה התכוונתי?","24/06/13 20:19","טז תמוז","תשע"ג","20:19","קותי","לפעמים טועים וחושבים שנפשו של הזולת בעיקר אם זה ילד זה מבוי מפולש

רק התכוונתי לא לחפש חמץ בנפש הילד

מבחינת ירמיהו פרק יז

(ט) עָקֹב הַלֵּב מִכֹּל וְאָנֻשׁ הוּא מִי יֵדָעֶנּוּ:","217","","3967","True","True","False","","195","109.65.196.8","0","28912","פסחים|ב ע"א",""),new Message("28966","28965","המשך אור לארבעה עשר מקורות","24/06/13 14:46","טז תמוז","תשע"ג","14:46","בתר ממוצע","דברים אחדים להרחיד"א (דרוש ח"י לשבת הגדול. עעו"ש באריכות)
"בודקין את החמץ" - על ידי לימוד התורה
אור לארבעה עשר בודקין את החמץ לאור הנר וכו' (פסחים ב, א). והענין
הוא, דהיצר הרע יש לו טענה, שהחזיק באדם י"ג שנה לפני בא היצר
הטוב, ואור לי"ד בא היצר הטור להוציאו מחזקתו, שהיצה"ר קנה גוף
האדם ואבריו כולם בחזקה, וטוען לאדם ‑ שהוא הנשמה, הבא להוציא
מידו הגוף והאברים בבא היצה"ט, לומר: אתה נתתו לי לגוף ואבריו
ומכרתו לי, והחזקתי חזקת קנין לאלתר, שהוא דין נעל גדר ופרץ,
כמ"ש בחושן משפט סי' קצ"ב בחזקת קנין לאלתר. "נעל" ‑ שסתם
האור ואחז שמורות עיניו בל יראה גאות ה' ואור תורה ודרך ישרה;
"גדר" ‑ שעשה מסך מבדיל ומחיצה בינו ובין השמים; "פרץ" ‑ הרבה
להשחית ופרץ פרצות וכו', וגם נשתמש בשדה ואכל פירותיו וכו', והכי
נמי היצה"ר כמה שנים נשתמש באברים כפי הנאתם ונהנה בהם, עין
רואה בהבלי העולם וכו', ואוזן שומעת וכו', ולב חומד וכו', ועל זה
יחדיו למשפט יקרבו, היצה"ר עם הנפש, נגד מלכים מלכי רבנן.
והתשובה לזה אין צריכה לפנים, כי כל דברי היצה"ר לעו,
וטענותיו שקר ואין בהם ממש, דהא קיימא לן בחו"מ סי' מ"ט סי"ט:
אין מחזיקין בנכסי קטן אפילו הגדיל, כיצד אכלה בפניו כשהוא קטן,
שנה ושנתים אחר שהגדיל, וטען אתה נתת לי אתה מכרת לי, אינו
כלום, וכו'. אמור מעתה, דכשהחזיק היצה"ר באברי הגוף, ונשתמש
בהם לעבירה, היה חסר דעת וקטן, באין מבין תעתועיו ונצר מטעיו
נצר נתעב ואין חזקתו חזקה וכו'...
וכלפי לייא, הנפש ויצר הטוב רוצים לגרש היצה"ר, כי הוא זר
אתם. והעצה היעוצה הוא לשקוד בתורה דהיא עיקר התבלין ליצה"ר.
וזהו שאמרו: "אור לארבעה עשר", ההוא יומא דמשלם תליסר ועייל
בארביסר, "בודקין את החמץ לאור הנר", שהוא התורה הקדושה,
כדכתיב (משלי ו, כג) "כי נר מצוה ותורה אור", ובאמצעותה מכניע
היצה"ר, ובאורה יראה ויבדוק במה נכשלו אבריו, והבדיקה בחורין
ובסדקין, בחדרי חדרים בכל המחבואות וכו'.


בני יששכר (ניסן מאמר ד דרוש ו ע"ד הרמז)
בשעה שבני אדם מצויין בבתיהן" - כששני היצרים בתרי בתי ליבא
והנה רמזו דורשי רשומות "אור לי"ד בודקין את החמץ" (פסחים ב.)
רמז תיכף בהגיע האדם אחר שנת י"ג בבוא אליו היצר טוב בודקין
את החמץ איזה מדה שנתחמצה אצלו, בודקין בחורין ובסדקין
לידע איזה מדה נתחמצה אצלו בהשתמש בה ביצה"ר, כגון אהבות
רעות וגאות וכעס וכיוצא, מחויב לבדוק עד מקום שידו מגעת
ולבער את המדה הרעה החמוצה הלזו, ולהשתמש בה אח"כ במצה
שאינה מניחה להחמיץ ע"י כח האש הפועל בה, רמז לתורה "הלא
כה דברי כאש נאם ה'" (ירמי' כג, כט), ובדיקת החמץ לאור הנר היינו
הדעת לאורו ניסע ונלך, הלא תראה הדעת הוא מאיר, כי אפילו מי
שאינו רואה מאורות הולך בטח לאור ע"פ השכל והדעת, וכו'. ורמזו
"בשעה שבני אדם מצויין בבתיהם" (פסחים ד.), דהנה אדם הראשון
כשנמשך אחר עץ הדעת טוב ורע, הנה מזה נתהוה יצר טוב ויצר
הרע, הנה יכונה להם "בני אדם", כאילו הוא הולידם, והנה היצה"ר
בא אל האדם מעת הוולדו (סנהדרין צא:) והיצר טוב מתחלת שנת י"ד.
והנה ישנם בהאדם תרי בתי ליבא, "לב חכם לימינו" (קהלת יב, ט)
שם משכן היצר טוב, "ולב כסיל לשמאלו" ‑ שם משכן היצה"ר. וזה
שרמזו, למה דוקא אור לי"ד, בשעה ש"בני אדם" מצויין בבתיהן,
היינו בני האדם הנ"ל מצויין בתרי בתי ליבא, כי כבר בא היצר טוב, אז
אור הנר היינו הדעת כנ"ל יפה לבדיקה.

ויש עוד הרבה מה להאריך בנושא .....","138","","3967","True","True","False","","355","94.188.248.70","0","28912","פסחים|ב ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82640);