var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=7865;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("האם אתה פנוי לסייע בהפצת תורה?","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5084")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","49"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","43"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","27")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("7865","0","המשך לעמלק מהיכן נוצר?","08/03/11 01:46","ב אדר ב","תשע"א","01:46","שלמה שטרסברג","בספר שמואל מסופר ששאול הרג את כל עמלק למעט הבהמות המובחרות ואגג מלך עמק שאותו הרג שמואל למחרת וא"כ נשאלת השאלה כיצד יש את המשך עמלק בתקופת דוד ובהמשך המן הרשע?

שגור בפי העם שיש מדרש שבאותו לילה בא אגג על שפחה ומזה נוצר עמלק.

האם משהו יודע היכן נמצא מקור קדום למדרש השגור בפי העם?","205","","4800","True","True","False","","2785","212.76.98.106","0","0","סנהדרין|כא ע"ב",""),new Message("7869","7865","בכתבי האריז"ל ובכמה מקומות באלשי"ך","08/03/11 08:28","ב אדר ב","תשע"א","08:28","דוד כוכב","ספר פרי עץ חיים - שער ר"ח חנוכה ופורים - פרק ו:
"אמרו רז"ל כי בלילה ההוא הביאו לו שפחה אחת בבית האסורים ונתעברה הימנו, ויצא ממנו המן, ולכן עם היותו הורג אגג, אמר כאשר שכלה וכו', כן תשכל לשון עתיד, על זרעו הנשאר ממנו".","125","","4800","True","True","False","","452","95.86.126.104","0","7865","סנהדרין|כא ע"ב",""),new Message("7937","7865","עוד באותו נושא - עמלק לא בגזע","09/03/11 01:00","ג אדר ב","תשע"א","01:00","שלמה שטרסברג","הקושי לבאר כיצד המשיך שבט עמלק להתקיים לאחר ששאול השמיד את כולם חוץ מאגג ושמואל למחרת הרי הרג את אגג וא"כ כיצד דוד נלחם בעמלק וכיצד אנו מוצאים בהמשך את המן הרשע וכ' הביא למספר הסברים

א. מה שהזכרנו בכותרת הראשית והוא מדרש חז"ל (שאנו עדיין מחפשים את מקורו) שאגג בא על שפחה בלילה ומזה נוצר המשך של עמלק

ב. אפשר להשתמש בדברי חז"ל שהביא רש"י בשמואל שהיו בעלי כשפים ומתחפשים לבהמה וא"כ כשבנ"י השאירו מהבהמות בחיים הרי רבים שהצליחו בכשפיהם להתחפש לבהמה ניצלו וברחו

ג. יש שבעקבות קושי זה ובהסתמך על מקורות נוספים גם בחז"ל הגיעו למסקנה שמלבד עמלק בגזע יש גם עמלק ברוח היינו מי שנושא את דגל עמלק את שיטת עמלק וגם אם עמלק בגזע הושמד הרי נשאר עמלק כשיטה כמי שנושא את שיטת עמלק בעולם וזה המן שלא היה מגזע עמלק אלא ממשיך דרכם","205","","4799","True","True","False","","387","95.86.116.199","0","7865","סנהדרין|כא ע"ב",""),new Message("102521","7865","ראה בספר דברי הימים א' ד' מ''ב","12/02/23 14:48","כא שבט","תשפ"ג","14:48","אליעזר מ ש","ומהם, מן בני שמעון, הלכו להר שעיר וגו' ויכו את שארית הפליטה לעמלק.","610","","441","True","True","False","","101","62.0.102.58","0","7865","סנהדרין|כא ע"ב",""),new Message("7870","7869","אודה מאוד למי שיוכל למצוא את המקור בחז"ל","08/03/11 08:41","ב אדר ב","תשע"א","08:41","שלמה שטרסברג","גם האר"י הקדוש מביא את הדברים בשם חז"ל אבל לא מצאתי בחז"ל מקור שמביא את הדברים באופן זה

המקור המוקדם ביותר שמצאתי הוא בילק"ש נ"ח,ס"א "לא גלגל הקב"ה והביא המן לעולם אלא בשכרו של אגג שהיה בוכה ומתאנח בשעה שהיה חבוש בבית אסורים שמא יאבד זרעו מן העולם"

אבל כיצד קרה הדבר שלא נכרת זרעו והסיפור על השפחה לא מצאתי את המקור בחז"ל לכך. אשמח מאוד אם משהו יוכל לעזור לי למצוא את המקור בחז"ל לכך","205","","4800","True","True","False","","578","213.151.54.107","0","7865","סנהדרין|כא ע"ב",""),new Message("7873","7870","דברי הילקוט הם מהאליהו רבה","08/03/11 08:58","ב אדר ב","תשע"א","08:58","דוד כוכב","","125","","4800","False","True","False","","404","95.86.126.104","0","7865","סנהדרין|כא ע"ב",""),new Message("7877","7870","כנראה שאין בידינו","08/03/11 09:12","ב אדר ב","תשע"א","09:12","דוד כוכב","אם גם הרב צוריאל לא הביא מקור מפורט יותר:
http://www.tora.co.il/parasha/05_tsuriel/shmini_68.doc
וראה שם בעניין שאלתך הנוספת.","125","","4800","True","True","False","","324","95.86.126.104","0","7865","סנהדרין|כא ע"ב",""),new Message("7876","7873","אבל עדיין חסר מקור לסיפור עם השפחה","08/03/11 09:11","ב אדר ב","תשע"א","09:11","שלמה שטרסברג","אבל עדיין אין בהם מקור לסיפור עם השפחה","205","","4800","True","True","False","","421","213.151.54.107","0","7865","סנהדרין|כא ע"ב",""),new Message("7880","7877","מושב זקנים","08/03/11 09:23","ב אדר ב","תשע"א","09:23","המכריע","א. ברש"י כתוב ששינו עצמם בכשפים לבהמות, ולפי זה אתי שפיר מהיכן נשארו עמלקים.

ב. בס' מושב זקנים מבעלי התוס' סו"פ בשלח בשם מדרש שבא בלילה ההוא על חמורתא מהני ששינו עצמן והולידה בן ומשם יצא המן. ידיעה זו ראיתי בס' טעמא דקרא.","199","","4800","True","True","False","","602","212.76.98.50","0","7865","סנהדרין|כא ע"ב",""),new Message("7887","7877","אני בטוח שיש מקור - אני אמשיך לחפש","08/03/11 10:10","ב אדר ב","תשע"א","10:10","שלמה שטרסברג","בהתיחס להמשך דבריך הפנתי למאמר שכתבת בכותרת הקודמת לכרוע ולהשתחוות או לזקוף קומה והתיחסתי שם לדברים עיין גם בדברי הרב המכריע ובהתיחסותי לדבריו שם","205","","4800","True","True","False","","345","213.151.54.107","0","7865","סנהדרין|כא ע"ב",""),new Message("7885","7880","בעלי כשפים ומתחפשים לבהמה צ"ע בשיטת רש"י","08/03/11 09:43","ב אדר ב","תשע"א","09:43","שלמה שטרסברג","א.עדיין זה מקור מאוחר מאוד ולא מחז"ל

ב.יש לעיין מדוע נזקק רש"י לבאר כפי שביאר
ידוע ומפורסם שישנה מחלוקת ראשונים ביחס להיקף מצוות מחיית עמלק שלדעת הרמב"ם ועוד ראשונים היקף המצווה הוא רק גדולים וקטנים זכרים ונקבות אבל לא הזכיר כלל בהמות וכ' ואילו רש"י בסוף פרשת בשלח כתב שהיקף המצווה הוא גם על הבהמות שלא יאמרו בהמה זו של עמלק וכ'

ולפ"ז יש להקשות מדוע רש"י בשמואל שהזכרת נזקק הידחק ולומר שהיו בעלי כשפים ומתחפשים לבהמה הרי יכול היה ליישב בפשטות את היקף הציווי בשמואל בכך שזה גדר המצווה כפי שכתב בפרשת בשלח וצ"ע","205","","4800","True","True","False","","465","213.151.54.107","0","7865","סנהדרין|כא ע"ב",""),new Message("7890","7880","קישור","08/03/11 10:55","ב אדר ב","תשע"א","10:55","דוד כוכב","לספר מושב זקנים לבעלי התוספות, שם.
אין זה ספר דעת זקנים לבעלי התוספות המצוי בחומשים.","125","","4800","True","True","False","","257","95.86.126.104","0","7865","סנהדרין|כא ע"ב",""),new Message("7892","7885","ועוד קשה על עצם שיטת רש"י","08/03/11 11:11","ב אדר ב","תשע"א","11:11","שלמה שטרסברג","מפסוקים מפורשים בתנ"ך שנראה שלא השמידו ממון עמלק

א. דה"י א, י"ח פסוק י"א "גם אותם הקדיש המלך דוד לה' עם הכסף אשר נשא מכל הגויים...ומעמלק" כלומר דוד המלך לא נמנע מלקחת כסף וזהב של עמלק ולא זו בלבד שלא איבדם מתחת השמים אלא אף הקדישם לגבוה לקובעם בבנין ביהמ"ק

ב. אסתר ח,א "ביום ההוא נתן המלך אחשוורוש לאסתר המלכה את בית המן צורר היהודים" וזה היה רכוש עמלק א"כ לשיטת רש"י מדוע לא השמידו אותו כדי שלא יהיה שם עמלק נזכר וצ"ע","205","","4800","True","True","False","","354","95.86.116.199","0","7865","סנהדרין|כא ע"ב",""),new Message("7913","7885","בעלי התוס' כתבו זאת בשם מדרש","08/03/11 14:46","ב אדר ב","תשע"א","14:46","המכריע","","199","","4800","False","True","False","","319","212.76.98.50","0","7865","סנהדרין|כא ע"ב",""),new Message("7916","7887","אי דיוקים קטנים בדברי שלמה","08/03/11 15:04","ב אדר ב","תשע"א","15:04","המכריע","א. כפי שכתבתי המושב זקנים כתב זאת בשם מדרש ונאמנים עלינו דבריו. יתכן מאד שמדרש זה אינו בידינו כפי שקרה למדרשים רבים כידוע.
ב. רש"י בענין שלא יהא שם עמלק נזכר אפילו על בהמה, אינו בסו"פ בשלח אלא בסו"פ כי תצא.
ג. ההערה מסתירת רש"י תצא על רשי שמואל היא הערה נכונה. אלא שדרכו של רשי להביא במקומות שונים ממקורות שונים למרות שאינם מתיישבים זה עם זה. יתכן גם שאפשר ליישב (קצת בדוחק) שהגדר הוא בהמה שנקרא עליה שם עמלק להשמידה שלא ייזכר וכו' אבל שרש הטעם מפני הכשפים. יתכן בעוד אופנים ואכמ"ל.
ד. רש"י לא הזכיר ממון. הוא ציטט את ציווי שמואל מלה במלה משור ועד שה. ממון אכן לא נאסר. יתכן שבהמה נקראת על שם בעליה, והשתא תורא דראובן, אבל ממון דרכו להתערב ולהיטמע בשאר מיני ממונות. (למרות שבבית אולי זה לא כך, אבל לא פלוג). לפי טעם הכשפים ברור שזה רק בהמות. עכ"פ שערי טעמים וחילוקים לא ננעלו, ועכ"פ ממון לא נאסר לכו"ע וקושיא מעיקרא ליתא.","199","","4800","True","True","False","","292","212.76.98.50","0","7865","סנהדרין|כא ע"ב",""),new Message("102504","7892","עמון ומואב בסיחון נטהרו","07/02/23 09:56","טז שבט","תשפ"ג","09:56","שמואל","לפי הידוע בית המן חזר לרשות אחשוורוש, ולאחר מכן נתנו למרדכי, ואפשר לומר כך גם על דברי הימים שם שדוד גבה מס מעמלק בדרך עקיפה","51037","","446","True","True","False","","69","213.151.47.237","0","7865","סנהדרין|כא ע"ב",""),new Message("7921","7916","ע"פ עקרון דבריך ניתן ליישב","08/03/11 17:54","ב אדר ב","תשע"א","17:54","שלמה שטרסברג","א. גם עלי נאמנים דבריו והוא לא היחיד שמביא דברי חז"ל אלו ואני רק הבעתי את רצוני למצוא את המקור בחז"ל לא חלילה בגלל שאיני מאמין שחז"ל אמרו כך.

ב.יישר כוח על התיקון אכן רש"י אומר את דבריו בפרשת כי תצא.

ג,ד אם נלך ע"פ החילוק שאמרת ניתן ליישב את 2 הקושיות כאחת שבבהמה ניכר שם בעליה עליה ובמיוחד אם יש עליה סמלים חריטוט וכ' שמזהים את הבהמה עם עמלק אבל כשאין שום סימן היכר שבהמה זו הייתה פעם של עמלק לכאורה אין מקום לאסור ולכן נזקק רש"י לפרוש שהיו בעלי כשפים ומתחפשים לבהמה.

ולפ"ז מובן גם השאלה מדוד שהקדיש כסף וזהב מעמלק לביהמ"ק כי אין על הכסף שום סימן זיהוי שהוא משל עמלק ולכן אין שם עמלק ניכר בו ומותר להשתמש בו

ביחס לבית המן גם אם נאמר שהאיסור כולל גם ממון הרי יתכן שכיוון שהרוגי מלכות רכושם למלך ואסתר קיבלה את הבית במתנה מהמלך יצא זה מגדר נכסי עמלק ועוד דכיוון שזוהי מתנה מהמלך לא יכלו להורסו

בכל מקרה גם אם יש כאן ישוב ואפילו ישוב טוב אין הדברים בגדר "קושיה מעיקרא ליתא" ובהחלט ניתן להבין שרש"י שהרחיב לא רק על בהמה הרחיב אלא על כל דבר שאם ישאר יהיה שם עמלק ניכר על ידו

ועיין באיכה רבה סוף פרשה ג' "ר' יהושע אומר שלא יהא נין ונכד לעמלק מתחת השמים, שלא יאמרו אילן זה של עמלק גמל זה של עמלק רחל זו של עמלק..." ממדרש זה אנו למדים שגם אילנות של עמלק אסור להשאיר ולא רק בהמות","205","","4800","True","True","False","","305","95.86.116.199","0","7865","סנהדרין|כא ע"ב",""),new Message("7923","7921","אי תניא תניא","08/03/11 21:14","ב אדר ב","תשע"א","21:14","המכריע","לולא המדרש השאלה לא חוקית. בפסוק כתוב משור ועד שה. רש"י מעתיקו ככתבו. אם אתה רוצה להוסיף כל ממון, אתה צריך להוכיח. אתה לא יכול להניח ולשאול קושיות.
מהמדרש זו באמת קושיא. המדרש כנראה למד זאת לא מהפסוק בשמואל אלא מעצם הציווי למחות את "זכר" עמלק. כל דבר שעלול לגרום להיזכר בו.
עכשיו כבר נצטרך לחלק, שאילן קבוע במקומו יש בו משום השארת זכר לעמלק, משא"כ ממון. ולגבי הבית נצטרך לומר כדבריך או באופנים נוספים.","199","","4800","True","True","False","","241","212.76.98.50","0","7865","סנהדרין|כא ע"ב",""),new Message("102505","7921","בית המן","07/02/23 09:59","טז שבט","תשפ"ג","09:59","שמואל","שמו מוכיח עליו ששייך לעמלק!","51037","","446","True","True","False","","48","213.151.47.237","0","7865","סנהדרין|כא ע"ב",""),new Message("7941","7937","עירוב דרש בהלכה","09/03/11 01:18","ג אדר ב","תשע"א","01:18","המכריע","גם אם כדרוש זה נכון שיש ממשיכים לרוח עמלק וכו'. להלכה מצוות המחייה היא לזרעו ממש בלבד, והאומר אחרת הוא מגלה פנים בתורה שלא כהלכה. והמן היה בן המדתא האגגי ובמקורות חזל יש תיאור כל יחוסו בן אחר בן עד אגג והאומר אחרת מדבר דברי הבל, יהיה מי שיהיה.","199","","4799","True","True","False","","248","212.76.98.50","0","7865","סנהדרין|כא ע"ב",""),new Message("7945","7941","בשביל לומר דברים כה נחרצים עליך להתמודד","09/03/11 01:52","ג אדר ב","תשע"א","01:52","שלמה שטרסברג","עם מקורות חז"ל שמביאים בעלי שיטה זו
על אף שאין ספק שאתה הולך בדרך המלך
אך יש שאומרים שבנוסף לגדר של גזע ישנו גדר של שיטת עמלק

א. כיצד תסביר את דברי הירושלמי יבמות פ"ב ה"ו העוסק בשאלה האם לגויים יש יחס

"רבי יוחנן אמר גוים יש להם יחסים. רבי שמעון בן לקיש אמר גוים אין להם יחסין. והא כתיב (מלכים ב כ) בעת ההיא שלח מרודך בלאדן בן בלאדן מלך בבל ספרים ומנחה אל חזקיהו. על ידי שכיבד זקינו זכה להתיחס. והא כתיב (מלכים א טז) וישלח המלך אסא אל בן הדד בן טברימון בן חזיון מלך ארם היושב בדמשק לאמר. קוצץ בן קוצץ. כמה דאת אמר (אסתר ט) כי המן בן המדתא. וכי בן המדתא היה. אלא צורר בן צורר אוף הכא קוצץ בן קוצץ. "

מפשט דברי הירושלמי עולה שהמן אינו בן המדתא ורק יוחס לו כי שניהם צוררים ורשעים

ב.במדרש תנחומא כי תצא י"א נאמר "ר' יהושע בן לוי בשם רבי אלכסנדרי אמר, כתוב אחד אומר, תמחה את זכר עמלק וכתוב אחד אמר כי מחה אמחה כיצד יתקימו שני כתובים אלו? עד שלא פשט ידו בכסא תמחה כשפשט ידו בכסא מחה אמחה. אפשר בשר ודם יכול לפשט ידו בכסא של הקב"ה? אלא על ידי שהחריב ירושלים שכתוב בה בעת ההיא יקראו לירושלים כסא ה' לפיכך מחה אמחה"

וכי עמלק החריב את ירושלים? הרי לך שהמדרש מגדיר את הרשע שהחריב את ירושלים כעמלק

ג. וכן בדומה באיכה רבה תחילת פרשה ה' "אמרו ישראל לפני הקב"ה רבש"ע הכתבת לנו בתורתך זכור את אשר עשה לך עמלק לי עשה ולך לא עשה לא החריב את מקדשך?"

החטא של עמלק הוא מלחמתו הגלויה והחצופה בהקב"ה כפי שעשה כאשר יצאו ממצרים אך גם אומה אחרת וגוי המחרף ונלחם בהקב"ה נדבק בו חטאו של עמלק והוא כעמלק. הרי לא עמלק העם החריב את ירושלים ומכל מקום אמרו חז"ל שבזה פשט ידו בכסא אלא מכאן למדנו שכל הפושט ידו בכסא נקרא עמלק.

ויש מקום להרחיב עוד מדברי אחרונים אבל הסתפק במה שכתבתי לעת הזאת","205","","4799","True","True","False","","378","95.86.116.199","0","7865","סנהדרין|כא ע"ב",""),new Message("7952","7945","התמודדות","09/03/11 02:20","ג אדר ב","תשע"א","02:20","המכריע","א. הירושלמי כוונתו שהמן אינו בנו הישיר של המדתא, ורק נקרא "בן" לפי שהוא קוצץ כמותו. ואדרבא הירושלמי הוא סוגיא הלכתית נטו של יחס בגויים ומוכיח מכאן דין יחס ממש. לא רעיון דרושי. דומני שזה גם בבבלי לגבי היו לו בנים בגיותו ונתגייר אם קיים פ"ו ונחלקו בזה אותם חכמים. רק בא לומר שאף למ"ד אין יחס, מ"מ כשהוא רשע כמותו מייחסים אותו או לחילופין מפני שכיבד זקינו.

ב. את ירושלים החריבה רומי האדומית מגזע עשו, ומדוע תתמה שהיינו מזרע עמלק. גם על גרממיא של אדום כתבו שהם מזרעו דעמלק ממש.

ג. וכן בדומה. (אגב נכון לכתוב אסתפק, אודה).","199","","4799","True","True","False","","207","212.76.98.50","0","7865","סנהדרין|כא ע"ב",""),new Message("7954","7952","התמודדות חלקית","09/03/11 02:50","ג אדר ב","תשע"א","02:50","שלמה שטרסברג","א. אם הבנתי נכון הרי כוונתך שהמדתא הוא אומנם מגזע עמלק אך לא אביו של המן ויוחס לו כי הוא קוצץ בן קוצץ ואכן כך ראיתי שביאר בסתמא הפני משה במקום

ב. רומי אומנם מגזע עשיו אבל כפי שאתה יודע מצוות מחיית עמלק בגזע היא רק ביחס למשפחת עמלק מתוך כל אדום

ב2 מה שמופיע בגמרא ביחס לגרממיא של אדום "ואמר ר' יצחק מאי דכתיב אל תתן ה' מאויי רשע זממו אל תפק ירומו סלה אמר יעקב לפני הקב"ה רבש"ע אל תתן לעשו הרשע תאות לבו זממו אל תפק זו גרממיא של אדום שאלמלי הן יוצאין מחריבין כל העולם"

גם שם מדובר על אדום ולא כתוב שם "שהם מזרעו של עמלק ממש"

ב3 ראוי לציין לדברי ר' יעקב עמדין במקום שכתב כמדומה ר"ל גרמניא היא אשכנז שלנו" וכן כתב הגאון מוילנא ביומא י. על דברי הגמרא שם גרממיא "צ"ל גרמניא

וראיתי בספר "האיש על החומה" ח"ב עמוד 108 בהסבירו את נימוק הרה"צ ר' יוסף חיים זוננפלד זצ"ל שלא יצא לקראת פני הקיסר הגרמני וילהלם בהגיעו לירושלים כתב: שהמהרי"ל דיסקין היתה לו מסורת מהגר"א שהאומה הגרמנית מעמלק יצאה..." (מובא גם בספר אדר ופורים עמוד 64 הערה ד'

ג. תודה על התיקון הלשוני","205","","4799","True","True","False","","657","95.86.116.199","0","7865","סנהדרין|כא ע"ב",""),new Message("7958","7954","רומי ועמלק","09/03/11 08:53","ג אדר ב","תשע"א","08:53","המכריע","אני לא מבין מה טעם להתנצח. אני אמרתי שאם רומי היא מאדום ואנחנו לא יודעים איך, הרי שפיר מתאים שהיא מעמלק, לאור דברי חזל בשני המקומות שהבאת.
על גרממיא של אדום אמרתי שאומרים, לא התכונתי לגמרא, וכפי שהבאת המסורת מהגר"א. וזה שאמרתי שלמרות שבגמ' כתוב במפורש רק אדום ולא כתוב עמלק, כך אמרו חלק מרבותינו, וה"ה בקשר למדרשים האחרים על רומי.
למה "ראוי לציין" את ר' יעקב עמדין. אם באנו לציין בכל קטע שנזכר את כל הדברים המענינים בקשר לזה, לא נסיים לעולם. (חלק מההשלמות עושה הרב כוכב בהתנדבות).","199","","4799","True","True","False","","216","95.86.76.203","0","7865","סנהדרין|כא ע"ב",""),new Message("102515","7954","במהרש''א במגילה שיש שתי גרממיה","12/02/23 12:34","כא שבט","תשפ"ג","12:34","אליעזר מ ש","1] מקשה ממגילה ליומא, ששם כתוב שגרממיא מזרע יפת, ומתרץ, שיש גרממיא סמם ויש גרממיא של אדום. כלומר, הגרמנים, או בכלל כל השבטים הגוטים גרמנים הקדומים, הם מצאצאי יפת, שאח''כ התערבו בהם גם מזרע אדום. וידוע, שעמלק ממשפחות אדום. וכך מתפרש בפשיטות על רומי כלומר על האיטלקים בכללם, בזמן התנאים, או אולי גם בימינו, שהם מזרע יפת, שאח''כ התערבו בהם מזרע אדום, ובכללו מזרע עמלק.
2] ובספר דברי הימים, כתוב, שבזמן מאוחר יותר לשאול המלך, בני שמעון הכו את ''שארית הפליטה לעמלק''. . ויתכן גם, שמהעמלק ברחו כמה לצפון אפריקה, ואח''כ לאיטליה עם עוד בני אדום.","610","","441","True","True","False","","88","62.0.102.58","0","7865","סנהדרין|כא ע"ב",""),new Message("7959","7958","הזיהוי של מחריב ירושלים כעמלק מלמד...","09/03/11 11:41","ג אדר ב","תשע"א","11:41","שלמה שטרסברג","א. אם המלחמה היא רק על הגזע לכאורה אין מקום להרחבה שעשו חז"ל לכל אדום שהרי במלחמת מצווה של עמלק המצווה היא רק על עמלק ולא על כל אדום

ועיין ברמב"ם במו"נ ג,נ "תאור שבטי בני שעיר ויחוסם האישי הוא בגלל מצוה אחת והיא שהוא יתעלה צוה להשמיד זרע עמלק בלבד והוא בן אליפז מתמנע אחות לוטן, אבל יתר בני עשו לא צוה להרגם...כי הגזירה לא הייתה אלא על זרע עמלק בלבד וכן בסהמ"צ עשה קפ"ח "שנצטוינו להכרית זרע עמלק בלבד מכל שאר זרע עשו"

וא"כ גם מחריב ירושלים לא היה מזרע עמלק ואין עליו את הציווי "מחה אמחה את זכר עמלק" ואם בכל זאת חז"ל הקדושים הרחיבו ציווי זה גם על מי שלא מגזע עמלק הרי יש כאן הרחבה מעבר לציווי של התורה על גזע עמלק וכ'

ב. ביחס לר' יעקב עמדין ודאי אין זו חריגה גדולה מהנושא וכולם "חוטאים" בכך עיין ערך קניית מקום בביהכנ"ס כי מעניין לעיניין באותו עיניין","205","","4799","True","True","False","","251","95.86.88.90","0","7865","סנהדרין|כא ע"ב",""),new Message("7973","7959","ניסיון אחרון","09/03/11 15:36","ג אדר ב","תשע"א","15:36","המכריע","א. המלחמה היא רק כנגד זרעו של עמלק ולא על כל אדום. וכפי שאתה בעצמך מביא מהרמב"ם. וק"ו בן בנו של ק"ו שאין היא נגד עמלק רעיוני כל שהוא. אתה יכול להביא עוד מקורות מהרמב"ם מלכים וחינוך תרד ועוד. ואין הדבר צריך לפנים. אם כי לגבי אדום יש איזו משמעות ברמב"ן סו"פ בשלח, אבל דבריו סתומים ולעומתם בס"פ וישלח פירש שגם אדום לא.
ב. אני אמרתי שרומי היא עמלק. חזל לא עשו הרחבה על כל אדום. הם קוראים לרומי אדום כיון שהיא גזע עשו, והכוונה גזע עשו דרך עמלק. ואם ישנה דעה בראשונים שעמלק הכוונה כל עשו דלא כהרמב"ם, אזי נוכל לומר שרומי הם רק עשו ולאו בהכרח עמלק.
ג. חטא נא אחי ככל אשר תאוה נפשך בהרחבות של מראי מקומות לבני הדודים של הנידונים, אבל אל תכתוב ראוי לציין.
ד. גם אני הקטן כמה שאני אוהב הלכה, אני אוהב אולי יותר מחשבת ישראל, אבל הם מתבשלים אצלי בשני סירים נפרדים. גלישה של רעיונות מחשבתיים לתוך גדרי הלכה יוצרת גילוי פנים טרף לחלוטין. ועל כן תמחול לי אם אפסיק לדון עמך בנושא זה. קשה לי לבחוש בדייסא שכזו.","199","","4799","True","True","False","","203","95.86.76.203","0","7865","סנהדרין|כא ע"ב",""),new Message("7976","7973","גדול יהיה כבוד הבית הזה האחרון מהראשון","09/03/11 16:05","ג אדר ב","תשע"א","16:05","שלמה שטרסברג","א. כבר כתבתי שדרך המלך היא שהמלחמה רק כנגד גזע עמלק בלבד ואעפ"כ כשיש מקורות המזהים את עמלק כרומי הדבר אומר דרשני וכך הדבר במדרשים שהבאתי

המדרשים לא קוראים לרומי אדום כפי שכתבת אלא קוראים לרומי עמלק על אף שהגדר של המצווה הוא רק בעמלק ולא ברומי ואתה קצת מנסה לברוח מנקודה זו

ב. אין כאן התרסה חלילה ואין אני רוצה לגרור אותך לעסוק בדבר שאין אתה חפץ בו אבל תורה היא ולילמוד אני צריך ולכן אני שואל

ג.מקור נוסף בו מזוהה מצוות מחיית עמלק עם אדום (על אף שמוסכם שהגדר הוא רק כלפי עמלק מתוך משפחת אדום) הוא בגמרא ב"ב כ"א: (אומנם ע"ש במהרש"א מה שניסה ליישב בזה

"כי ששת חדשים ישב שם יואב וכל ישראל עד הכרית כל זכר באדום כי אתא לקמיה דדוד אמר ליהמאי טעמא עבדת הכי אמר ליה דכתיב {דברים כה-יט} תמחה את זכר עמלק אמר ליה והא אנן זכר קרינן א''ל אנא זכר אקריון "

ד. ביאור הכותרת - היא הזמנה ובקשה שבכל זאת תשיב כפי שאמרתי כוונתי לשם שמים ותורה היא וללמוד אני צריך ופסוק זה הוא מקור לכך שבלשון התורה יש אחרון אחרי אחרון שהרי כולנו מצפים לביניין ביהמ"ק השלישי שיבנה במהרה בימינו","205","","4799","True","True","False","","267","95.86.88.90","0","7865","סנהדרין|כא ע"ב",""),new Message("7977","7976","[ללא נושא]","09/03/11 16:25","ג אדר ב","תשע"א","16:25","המכריע","אם חזל קוראים לרומי עמלק הרי כי ידעו שרומי הוא עמלק. הדבר היחיד שממנו אני בורח הוא שותפות בדיון עקר סיבובי שיסודו בקלות ראש לגילוי פנים בתורה שלא כהלכה.","199","","4799","True","True","False","","161","95.86.76.203","0","7865","סנהדרין|כא ע"ב",""),new Message("8004","7977","כדאי לעיין והחתום בהלכה","10/03/11 11:56","ד אדר ב","תשע"א","11:56","שלמה שטרסברג","מצורף קובץ והתיחסויות להלכה ואקווה שלפחות בסיכום הדברים יספקו גם אותך כבוד הרב המכריע בכבוד רב
שלמה","205","doc","4798","True","True","False","","264","212.76.105.69","0","7865","סנהדרין|כא ע"ב","0-doc"),new Message("8005","8004","עוד על עניין זה","10/03/11 13:33","ד אדר ב","תשע"א","13:33","דוד כוכב","כתב גם תלמידו של הרב רבינוביץ' - הרב גבריאל גולדמן, הרב של כפר אדומים.","125","","4798","True","True","False","","195","213.151.38.61","0","7865","סנהדרין|כא ע"ב",""),new Message("8011","8004","בהחלט מספק","10/03/11 17:13","ד אדר ב","תשע"א","17:13","המכריע","תודה לך ר' שלמה. באמת לדברי הרב רבינוביץ התחברתי מכל ליבי. איני מכירו, מאד מצא חן בעיני הבהירות שלו בתוכן ובניסוח.
בהזדמנות אנצל את הבמה להבהיר איזה דבר. היום הותקפתי נמרצות על צורת הדיבור שלי, ונראה לי שזה בעיקר כוון לדיבורי עמך. זה הרגיז את מישהו והוא ראה לנכון להיכנס בי. (זה קשור גם להרב כוכב ובלי נדר אכתוב גם לו).
אם נפגעת מדבריי, אנא מחול נא ר' שלמה. אני אמנם "דעתן" כלומר עומד על דעתי כשהיא נראית לי נכונה ואיני ממהר להתכופף כשזה לא נראה לי. אבל אין כוונתי חלילה אי הערכה כלשהיא. כשזה לא ענין עקרוני אני הרבה פעמים מניח בקלות לחשוב שהסכמתי. כאן היה הנושא עקרוני ולא לי רשות למחול עליו.
והאמת אומר לך שבאמת הייתי מותש מהויכוח פשוטו כמשמעו. זה סוג של נושא שכואב לי באמת. והרגשתי שאני חוזר על אותם דברים ואני לא מובן, וכבר לא ראיתי טעם להמשיך. עד כדי שגמרתי בליבי בזמן הקרוב להוריד פרופיל בכתיבה בפורום, כלומר להשתדל למעט. (זה ממכר, קצת קשה להפסיק לגמרי..). ולכן כתבתי בנוסח פסקני של ניסיון אחרון וכדומה. אני מאד מקוה שחלילה לא נפגעת, ואם כן אנא מחול נא.
כמובן אחרי שנאמר לי (הוא דיבר גם בשם גולשים אחרים) דיבורים כה חריפים שמשמעותם שאני פוגע ומשליט טרור וכדומה, אע"פ שזה ממש לא מובן לי, עד כמה שאני יודע (אתה עוד יחסית חדש) אני לא נוקט אף פעם מילה אחת אישית נגד מישהו, רק עניינית על הנושא.
בכל אופן אם זה משתמע כך, אז כמובן שזה יקל עלי לשתוק כמה שאצליח...","199","","4798","True","True","False","","236","95.86.76.203","0","7865","סנהדרין|כא ע"ב",""),new Message("8007","8005","מה כתב והיכן כתב?","10/03/11 14:43","ד אדר ב","תשע"א","14:43","שלמה שטרסברג","","205","","4798","False","True","False","","245","212.76.105.69","0","7865","סנהדרין|כא ע"ב",""),new Message("8009","8007","אין בידי","10/03/11 15:20","ד אדר ב","תשע"א","15:20","דוד כוכב","לא יהיה קשה לאתר ולשאול אותו.","125","","4798","True","True","False","","141","213.151.38.61","0","7865","סנהדרין|כא ע"ב",""),new Message("8017","8011","לא נפגעתי חלילה, מעריך ומכבד מאוד","10/03/11 18:18","ד אדר ב","תשע"א","18:18","שלמה שטרסברג","לא נפגעתי חלילה ואני מאוד מעריך אותך ואת ידיעותיך המרובות. בכל דיון שאתה נמצא אתה תורם ומעשיר את הדיון ואני מאוד שמח על כך.

המשך בדרכך כפי שאמרת לגופם של דברים ולא לגופו של אדם וכך היא דרכה של תורה ואת והב בסופה ונעימים זה לזה בהלכה

מעריך ומכבד מאוד
שלמה","205","","4798","True","True","False","","269","213.151.46.222","0","7865","סנהדרין|כא ע"ב",""),new Message("8019","8017","תודה מקרב לב","10/03/11 19:01","ד אדר ב","תשע"א","19:01","המכריע","","199","","4798","False","True","False","","163","95.86.76.203","0","7865","סנהדרין|כא ע"ב",""),new Message("8480","8019","עיינו נא במאמר הזה של הרב יואל בן נון","30/03/11 00:12","כד אדר ב","תשע"א","00:12","איתן","כאן.
לדעתו מלחמת שאול בעמלק היתה בין ערד לבאר שבע בלבד, מלחמה מוגבלת בהיקפה, ולא מלחמה כוללת. ע"ש.","123","","4778","True","True","False","","453","95.86.87.24","0","7865","סנהדרין|כא ע"ב",""),new Message("8513","8480","התגובה הקשה לא ברורה לפי זה","30/03/11 17:22","כד אדר ב","תשע"א","17:22","שלמה שטרסברג","אם כל הרווחים שיש בהסבר זה הרי אין להתעלם מהאמירות הגורפות למה לא שמעת בכל ה' ותעש הרע בעיני ה' וכ' הרושם הכללי הוא שהייתה כאן הזדמנות חד פעמית להשמיד את עמלק שפוספסה ע"י שאול

אם באמת הייתה זו רק מלחמה חלקית ומוגבלת שלא שינתה את התמונה מהשורש התגובה הקשה וסגנון הביקורת כנגד שאול אינו מובן[

מעבר לכך ניסיונותיהם של חז"ל לנסות להבין כיצד נוצר המשך לעמלק לאחר שכולם הושמדו מראה שהבינו שלא הייתה כאן רק מלחמה מקומית בלבד","205","","4778","True","True","False","","289","212.76.126.212","0","7865","סנהדרין|כא ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82534);