var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=975;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("על מעלת הפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=9140")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("975","0","כתיבת הודעות בפורום בחול המועד","26/09/09 20:09","ח תשרי","תש"ע","20:09","מנהל הפורום","תשובת הרב יובל שרלו המופיעה כאן בפורטל ב"שו"ת בנושא דף יומי":

שאלה:
האם מותר לכתוב שאלות בפורום פורטל הדף היומי בחול המועד?
תודה

תשובה:
שלום וברכה

שאלות בענייני חול המועד הן נושא מסובך מאוד, בשל העובדה שלמעשה ההלכה מגדירה את ההיתרים, אך אין הגדרה כללית מה מותר ומה אסור.

ברם, במקרה זה הדבר לא רק מותר, אלא אף רצוי מסיבות שונות.
הוא מותר כי:
א. אין בזה פגיעה בכבוד המועד.
ב. כתיבה במחשב אינה נחשבת ככתיבה ההלכתית האסורה.
ג. זהו חלק מתלמוד תורה שהוא דבר האבד, כי אם הדבר ייאסר הוא יוזנח.

נראה אף שהדבר רצוי מאוד כי זה בדיוק מה שראוי לעשות בחול המועד - ללמוד תורה, לעיין בו, לשאול עליה, לחדש בה, ולהקדיש את חול המועד לכך.

כל טוב וחג שמח","49","","5333","True","True","False","","2385","77.124.27.137","0","0","כללי|",""),new Message("977","975","שאלה על דברי הרב","26/09/09 22:11","ח תשרי","תש"ע","22:11","חננאל","אינני חולק על התשובה, אך הסיבות קשות לי:

א. היכן מופיע בדברי חז"ל, או אפילו בפוסקים הנימוק של פגיעה בכבוד המועד להיתר מלאכה?

ב. משמע מהגמ' שכל מה שאסור מדרבנן ביו"ט משום מלאכה (חידושי הריטב"א מועד קטן ב.), אסור גם בחוה"מ מדרבנן (חוץ ממה שהותר במסגרת דבר האבד וכדו'). וא"כ במחשב שזו כתיבה מדרבנן - יש לאסור ג"כ.","81","","5333","True","True","False","","336","84.228.105.201","0","975","כללי|",""),new Message("3964","975","תשובה","20/09/10 21:54","יב תשרי","תשע"א","21:54","משיב מאורות דף היומי","נראה לי שכתיבה על מחשב אינה מעשה אומן, ועוד שהוא כתב שאינו מתקיים, ולכן הוא עוד יותר מעשה הדיוט.

רמ"א ס' תקמ"ה סע' ז' ובלוחות של שעוה מותר לכתוב לפי שאינו כתב המתקיים.","142","","4974","True","True","False","","275","85.130.130.141","0","975","כללי|",""),new Message("978","977","תשובת הרב (נשלחה אלי במייל עבור התקנה)","26/09/09 23:56","ח תשרי","תש"ע","23:56","מנהל הפורום","שלום וברכה

א. לא הבנתי את הערתך הראשונה. בשום מקום לא כתוב שפגיעה בכבוד המועד היא סיבה להיתר מלאכה. להפך, פגיעה בכבוד המועד היא סיבה לאיסור מלאכה, והיסוד מצוי כבר במשנה העוסקת בכיוון מלאכתו למועד: "מַכְנִיס אָדָם פֵּרוֹתָיו מִפְּנֵי הַגַּנָּבִים וְשׁוֹלֶה פִשְׁתָּנוֹ מִן הַמִּשְׁרָה בִּשְׁבִיל שֶׁלֹּא תֹאבַד, וּבִלְבַד שֶׁלֹּא יְכַוֵּן אֶת מְלַאכְתּוֹ בַמּוֹעֵד. וְכֻלָּן אִם כִּוְּנוּ מְלַאכְתָּן בַּמּוֹעֵד, יֹאבֵדוּ". על כן, כשבאים לבחון האם דבר מה לא אסור במועד יש לבחון בראש ובראשונה האם הוא פגיעה בכבוד המועד, וכך עשיתי.

ב. ההנחה שכל מה שאסור ביו"ט משום מלאכה אוסר בחול המועד מחייבת לפי דבריך (לדוגמה) לאסור כל נסיעה לטיול בחול המועד, שכן נסיעה זו אינה כלולה בחמשת ההיתרים של חול המועד, וכן אין ספור פעולות שכל עם ישראל עושה בחול המועד. זה לעצמו הוכחה שההנחה שלך אינה נכונה, מעבר להיבטים הלמדניים שלה שלפיכך הפניתי למאמר הנ"ל. גם ההנחה שכתיבה במחשב נחשבת ככתיבה מדרבנן אינה ברורה – מניין לך ?

כל טוב ויישר כוח","49","","5333","True","True","False","","281","77.124.27.137","0","975","כללי|",""),new Message("992","978","מחיקת שם ה'","29/09/09 15:28","יא תשרי","תש"ע","15:28","חזון","אומנם זה לא קשור לדיון כאן אבל כיון שהוזכר שכתיבה במחשב אינה כתיבה מבחינה הלכתית. רציתי לברר סופית ולהלכה האם לאור זאת מותר לשלוח קובץ שבו מוזכר שם ה' ישירות לסל אשפה וכו'","75","","5330","True","True","False","","202","192.115.103.36","0","975","כללי|",""),new Message("1712","978","לא מצאתי","25/03/10 00:40","י ניסן","תש"ע","00:40","דוד כוכב","שענין "ובלבד שלא יכוין" הוא משום כבוד המועד.

ובבית הבחירה למאירי מסכת מועד קטן דף יב עמוד ב
"ובלבד שלא יכוין מלאכתו במועד הא אם כיון אפי' הוא אבד אסור".
משמע שהטעם הוא שלא היה זה באמת דבר האבד ,שהרי יכל לעשות מלאכתו בזמן אחר.

אבל איסור ביזוי המועד נאמר במסכת פסחים דף קיח.
"ואמר רב ששת משום רבי אלעזר בן עזריה: כל המבזה את המועדות (במכות דף כג. המועדים) - כאילו עובד עבודה זרה".
ופירש רש"י במכות:
את המועדות - חולו של מועד.
והרשב"ם כתב בפסחים:
"כל המבזה את המועדות. שעושה מלאכה בחולו של מועד".

וכן פירשו רבינו יונה והברטנורא שמדובר בחול המועד במשנה באבות ג משנה יא
"רבי אלעזר המודעי אומר ...והמבזה את המועדות ...אף על פי שיש בידו תורה ומעשים טובים אין לו חלק לעולם הבא".","125","","5153","True","True","False","","196","212.76.114.49","0","975","כללי|",""),new Message("1713","978","טיול בארץ מותר מטעם שמחת החג.","25/03/10 00:52","י ניסן","תש"ע","00:52","דוד כוכב","בחו"ל אסור גם בחול.
אם לא לצורך מצוה, פרנסה, או ת"ת (היום מרכז התורה בא"י). ואלו אינם בכלל טיול.
על הטענה שזקוק להנפש, ואינו יכול בארץ, אמרי אינשי: "באילת כבר היית? סנוב...",
והרב מרדכי אליהו אומר שמוציא לעז על ארץ ישראל.","125","","5153","True","True","False","","169","212.76.114.49","0","975","כללי|",""),new Message("993","992","קישורים שהתייחסו לנושא","29/09/09 15:49","יא תשרי","תש"ע","15:49","לינקוש","תשובת הרב שמואל אליהו

דיון בפורום "עצור כאן חושבים"

כתובות אינטרנט נלוות:
שו"ת באתר הידברות
שו"ת באתר חב"ד","58","","5330","True","True","False","","265","77.126.64.229","0","975","כללי|",""),new Message("18447","992","בלשונו העדינה של ביל גייטס","06/04/12 06:01","יד ניסן","תשע"ב","06:01","קותי","זה נקרא סל מיחזור
ושם זה נמחק ממילא לאחר הזמן שקצבת לדבר
תחשוב על זה שזה ניתן לשחזור אם תרצה בדבר ואז לא יקשה עליך להעביר (לא לזרוק) לסל המחזור. זה מראה שאתה קשור לדברי תורה שאתה רואה במחשה יפה!

בכלל יש לעיין בחובת הגניזה של עלונים וכו' שלא נכתבו כדבר שבקדושה (ס"ת, מזוזה וכו')
כשרואים את המשאית שבאה לפנות את הגניזות בבני ברק מבינים את גודל הבעיה","217","","4410","True","True","False","","261","85.250.147.37","0","975","כללי|",""),new Message("994","993","יישר כוח אתם עונים במהירות. סימן ליעילות","29/09/09 15:52","יא תשרי","תש"ע","15:52","חזון","של הפורטל","75","","5330","True","True","False","","164","192.115.103.36","0","975","כללי|",""),new Message("3971","1712","מסכים עם רבי דוד","20/09/10 23:40","יב תשרי","תשע"א","23:40","משיב מאורות דף היומי","ועוד שמושג פגיעה בכבוד המועד הוא רעיון מעורפל.

א. היתר דבר האבד הוא שלא ימנע משמחת יום טוב בגלל שדואג על אבידתו, אבל אם עושה בכוונה בחוה"מ, אין סיבה להתיר לו מלאכה זו. ע' ריטב"א מו"ק יג' א' בד"ה אלא אמר רב אשי:

כי טעם איסור מלאכות במועד הוא משום טרחא ושלא למעט בשמחת הרגל ולפיכך התירו חכמים כל שהוא צורך המועד וכל שהוא דבר האבד כדי שלא יהא דואג על אבדתו ונמנע משמחת יום טוב.

ב. לאחר שאסטור מלאכה שיש בה טרחא, א"א לבא ולהתיר מכח הסברא שאין כאן פגיעה בכבוד המועד.

לכן לגבי כתיבה במחשב הדיון צריך להיות האם כתיבה במחשב היא מלאכה אסורה או מותרת?","142","","4974","True","True","False","","271","85.130.130.141","0","975","כללי|",""),new Message("3965","1713","מה פתאום?","20/09/10 21:59","יב תשרי","תשע"א","21:59","משיב מאורות דף היומי","לא ברור הקשר בין טיול לשמחת החג, ואין לזה מקור מוסמך.

טיול מותר בחוה"מ כי טיול אינו מלאכה אסורה בחול המועד.","142","","4974","True","True","False","","273","85.130.130.141","0","975","כללי|",""),new Message("3989","1713","דין טיול בחו"ל","21/09/10 22:57","יג תשרי","תשע"א","22:57","משיב מאורות דף היומי","הוא בכלל לא קשור לענין מלאכה במועד. אם מותר, מותר גם במועד, ואם אסור אסור גם בחול.

ובחול מותר לצאת לחו"ל לפרנסה, אבל בחול המועד אסור לכאורה כי זה טרחא שלא לצורך המועד.","142","","4973","True","True","False","","268","85.130.130.141","0","975","כללי|",""),new Message("8997","3964","אש לבנה על אש שחורה","16/04/11 21:04","יב ניסן","תשע"א","21:04","הודו_כי_טוב","כאיש מחשבים לשעבר ברצוני לציין
לא אנחנו כותבים את האותיות אנו לוחצים על המיקלדת שמשדרת קוד מסויים
ופרטי , עבור כל מקש , והשידור עובר
למעבד של במחשב והוא משדר הוראה
לכרטיס המסך לסדר את צורת האות על המסך כשהאות היא לא מיקשה אחת אלה
נקודות נקודות הנידלקות לפי הצורך (כמו ליצור אות על ידי סידור אפונים או אבנים
כצורת האות ) .
אני לא יודע אם כיום זה עדיין כך אך במסכים שאני הכרתי המסך כבה ונדלק כל הזמן
וקרן אור מסדרת/מאירה בשבריר שניה את הכל מחדש .
ובדיסק גם אין צורת אות אלה יש שם סימונים שמייצגים בדרך לשהיא (נידמה לי מיגנוט בזעיר אנפין) 1111 000 אפסים ואחדות שמיכלול מסוים שלהם
אם אני זוכר נכון כיום זה מיבנה של 16 סיביות המיצגות תו .
לכן לדעתי זה כמו לעשן סיגריה דבר שאני כבר לא עושה שנים
אם לעשן זה אוכל נפש אז לימוד תורה זה אוכל נשמה
כל טוב","207","","4766","True","True","False","","238","217.132.247.171","0","975","כללי|",""),new Message("3969","3965","התנעת המכונית היא לאו דאורייתא של הבערה","20/09/10 22:55","יב תשרי","תשע"א","22:55","דוד כוכב","למה מותר לטייל במכונית בחול המועד?
כי זה צורך המועד,
עכשיו רוצים להתענג בחג.","125","","4974","True","True","False","","136","95.86.99.29","0","975","כללי|",""),new Message("3970","3969","ולמה מותר לכבות את המנוע, זה לא שמחת החג","20/09/10 23:29","יב תשרי","תשע"א","23:29","משיב מאורות דף היומי","א. מותר גם לכבות את האוטו, או סגריה, שזה לאו של מכבה מה"ת, הוא לא מכבה לא משום שמחת החג ולא משום צורך המועד.
למשל, אם הוא כבר לא צריך ליסע בחול המועד אתה אוסר לכבות את המנוע? היעלה על הדעת?

לדברך, אסור לכבות סגריה אלא צריך להניח אותה להיכבות מאליה, וכן אסור לכבות את האור אם אני רוצה לחשוך בחשמל, או את האוטו כדי לחשוך בדלק, כי זה לא שמחת החג וגם לא צורך המועד.

אע"כ שמותר לחיות נורמאלי בחול המועד, ולא אסרו מלאכה שהיא חלק מחיים רגילים של בן אדם. כמו לכבות את האור או את האוטו או את האש כשגמר לבשל.","142","","4974","True","True","False","","296","85.130.130.141","0","975","כללי|",""),new Message("4000","3970","לכתוב, זה לא פחות חיים נורמלים","22/09/10 02:04","יד תשרי","תשע"א","02:04","דוד כוכב","אלא שהכיבוי הוא חלק מההדלקה, כי אם אסור לו לכבות הוא לא יוכל או לא ירצה להדליק.
וכמו שאמרו במסכת עירובין ד משנה ג: "שכל היוצאים להציל חוזרין למקומן", משום סברה הנ"ל.","125","","4972","True","True","False","","141","212.76.98.45","0","975","כללי|",""),new Message("4047","4000","לכתוב זה מעשה אומן ליסע באוטו מעשה הדיוט","26/09/10 07:28","יח תשרי","תשע"א","07:28","משיב מאורות דף היומי","זה החילוק בין להדליק את האור ולכבות את האור, ואת האש, ואת הסיגריה, ואת האוטו.

לא קשור לשמחת החג.

ואיפה כתוב החילוק שלך על סופן משום תחילתן לגבי חול המועד? כמדומני שאין לזה מקור.","142","","4968","True","True","False","","245","85.130.130.141","0","975","כללי|",""),new Message("4073","4047","לנהוג הוא יותר מעשה אומן מלכתוב","26/09/10 22:54","יח תשרי","תשע"א","22:54","דוד כוכב","תדע, דהיום כמעט כולם יודעים לכתוב, ופחות לומדים, ומצליחים ללמוד לנהוג.
ועוד, שלא שמענו אומרים לכותב: "מי בכלל נתן לך רישיון"? :)

בחול המועד לא נצרכו לפרש את סברת 'התירו סופן משום תחילתן', כי פשיטא שכל המכלול הוא צורך המועד ושמחתו.

וכ"כ הבית יוסף אורח חיים סימן תקלו אות א:
"לטייל נראה דאפילו לפי דבריהם לצורך המועד מיקרי".
וכ"פ בשו"ע או"ח תקלו, א:
"מי שצריך לרכוב במועד לטייל או לצורך המועד, ולא נסה ללכת ברגליו, יכול...".
ובספר חול המועד כהלכתו ז, ע (ע' רפד) הביא זאת לענין נסיעה ברכב.","125","","4968","True","True","False","","178","95.86.112.35","0","975","כללי|",""),new Message("9038","4047","אפילו להרוג יתוש בעי היתר","17/04/11 14:24","יג ניסן","תשע"א","14:24","אדםעובד","המשנה ברורה מביא את הדין שמותר להרוג יתוש מפני שזה צורך המועד - הרי הוא מפריע לך. אלמא צריך היתר אפילו לחיות נורמלי.","208","","4765","True","True","False","","139","194.90.25.27","0","975","כללי|",""),new Message("18531","4047","ידוע שהרב משאש","10/04/12 22:46","יח ניסן","תשע"ב","22:46","כוכב קטן","התיר להדליק חשמל ביו"ט לצורך יו"ט, והתיר גם לכבותו כי אם לא נתיר לו לכבות לא ידליק, ויבטל משמחת יו"ט.","262","","4406","True","True","False","","104","95.86.82.151","0","975","כללי|",""),new Message("9007","8997","עישון אינו אוכל נפש","16/04/11 23:04","יב ניסן","תשע"א","23:04","דוד כוכב","כך הוכריעו פוסקים רבים בדורנו.","125","","4766","True","True","False","","122","95.86.64.122","0","975","כללי|",""),new Message("9024","9007","אומנם האשכול הזה מדבר על חול המועד","17/04/11 01:14","יג ניסן","תשע"א","01:14","הודו_כי_טוב","אבל אם עישון הוא לא אוכל נפש אז זה אומר שיותר לא מעשנים ביום טוב ?","207","","4765","True","True","False","","239","217.132.247.171","0","975","כללי|",""),new Message("18532","9007","עישון אינו אוכל נפש, הוא אוכל את הנפש.","10/04/12 22:49","יח ניסן","תשע"ב","22:49","כוכב קטן","","262","","4406","False","True","False","","73","95.86.82.151","0","975","כללי|",""),new Message("9026","9024","אמת, חזק וברוך","17/04/11 01:16","יג ניסן","תשע"א","01:16","דוד כוכב","","125","","4765","False","True","False","","128","95.86.64.122","0","975","כללי|",""),new Message("9060","9024","ובעל נפש יחמיר גם בכל ימות השנה","18/04/11 08:05","יד ניסן","תשע"א","08:05","Almuaddib","ונשמרתם","107","","4764","True","True","False","","200","77.127.228.120","0","975","כללי|",""),new Message("18530","9038","לגבי הריגת יתוש","10/04/12 22:43","יח ניסן","תשע"ב","22:43","כוכב קטן","מישהו אמר לי בשם הגר"ד ליאור שליט"א, שמותר גם ביו"ט כי זה דבר השווה לכל נפש, ומתוך שהותרה שחיטה לצורך הותרה שלא לצורך.
אבל מישהו אחר אמר לי בשמו שאסור, ואינני יודע.","262","","4406","True","True","False","","69","95.86.82.151","0","975","כללי|",""),new Message("37292","9060","זו לא חומרה. זה מעיקר הדין!","14/10/14 22:32","כ תשרי","תשע"ה","22:32","חשיבה ישרה","יש לי כמה וכמה מקורות תורניים מהם עולה בפשטות שקיים איסור לעשן.

[ומה שהתירו בעבר הרחוק, היה משום שראו שהעישון "עושה טוב" למי שמעשן אז חשבו שהוא מועיל. היה חסר ידע. אבל עם השנים מדע הרפואה גילה את עוצמת הנזק שהעישון גורם לגוף.
שאלתי פעם ת"ח שהוא גם רופא מה המינימום בו אפשר להגדיר עישון כמזיק? והתשובה הייתה; אפילו נשימה אחת.......].","219","","3489","True","True","False","","56","5.29.173.211","0","975","כללי|",""),new Message("18546","18531","לא כל מה ש"ידוע" ראוי לפירסום...","11/04/12 11:52","יט ניסן","תשע"ב","11:52","המכריע","","199","","4405","False","True","False","","127","212.179.87.186","0","975","כללי|",""),new Message("37281","18532","12345","13/10/14 09:58","יט תשרי","תשע"ה","09:58","דוד כוכב","ראה מאמר "יפה כח הבן מכח האב" - מספר 12345 (מוסיף והולך).","125","","3490","True","True","False","","157","212.76.96.78","0","975","כללי|",""),new Message("18557","18546","אמת,","12/04/12 13:49","כ ניסן","תשע"ב","13:49","כוכב קטן","לגבי עיקר דבריו שהתיר הדלקת חשמל, כבר דחוהו הפוסקים הבאים אחריו, וכיום גם יהודי מרוקו רובם ככולם אינם סומכים על פסקו זה.
מה שרציתי להוכיח מדבריו זה את הענין שהתיר גם לכבות, כי אם לא נתיר לו לכבות לא ירצה להדליק, כעין הטעם ב"כל היוצאים להציל חוזרים למקומם".
ודבר זה שייך לעניננו לגבי כיבוי הרכב בחול המועד.","262","","4404","True","True","False","","100","95.86.95.114","0","975","כללי|","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);