var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='4';var iPage='1';var iMessageId=10305;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=4';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום ענייני לשון בדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("200","הנהלת פורום לשון","1")];var TagArr=[new Tag("ברוכים הבאים לפורום לענייני לשון בדף היומי!","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=6063")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("ברוכים הבאים לפורום לענייני לשון בדף היומי!","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=6063"),new MgrMsg("מעוניין לקבל התראה למייל כשעולה קישור/מאמר חדש? - צור קשר","http://www.daf-yomi.com/ContactUs.aspx"),new MgrMsg("למעבר לפורום המרכזי - על הדף היומי - לחץ כאן","http://www.daf-yomi.com/forums/forum.aspx?id=1")];var MostViewedArr=[];var ClosedMsgsArr=[];var MessageArr=[new Message("10305","0",""דיאנה" - עוד מילה לא מוכרת במסכת מנחות","25/05/11 10:43","כא אייר","תשע"א","10:43","לינקוש","אלא משום תגרא כי היכי דלא למטייה דיאנה
דיאנה הוא דלא לימטייה רוחא לא בעי זבן וזבין תגרא איקרי...


דיאנה (ויש גורסים: זיינא) - מה מקור מילה זו? האם מופיעה בעוד מקומות?

ובכלל - יש לי תחושה מסויימת שבמסכת זו יש לא מעט מילים בארמית (?) שלא מוכרות משאר הש"ס. האמנם? הכיצד?","58","","4743","True","True","False","","554","192.115.103.217","0","0","מנחות|עז ע"א",""),new Message("10331","10305","דיאנה = הפסד","25/05/11 18:53","כא אייר","תשע"א","18:53","יאירה","בהתאם לסוגיא בגמרתנו.
פירוש המילה כתוב במילון מאת ברוך קרופניק וד"ר זילברמן.

לגבי המילה השנייה שבסוגריים:
זה כמו בעברית: הכוונה היא למזון וגם לכלי נשק.
(זה לא שייך לסוגייתנו בדף של היום).","192","","4743","True","True","False","","271","212.76.100.39","0","10305","מנחות|עז ע"א",""),new Message("10332","10305","המקור האפשרי","25/05/11 19:48","כא אייר","תשע"א","19:48","יאירה","דיאנה היא אלת הציד,היופי, הטבע והירח על פי המיתולוגיה הרומית.
יכול להיות, שהיא נקשרה להפסד, משום שהיא מזוהה עם תרבות אלילית זרה ועוינת ליהודים.","192","","4743","True","True","False","","238","212.76.100.39","0","10305","מנחות|עז ע"א",""),new Message("10337","10332","לא נראה סביר","25/05/11 21:52","כא אייר","תשע"א","21:52","דוד כוכב","כיון שאסור להזכיר עבודה זרה בשמה (שו"ע יו"ד הלכות עבודת כוכבים סימן קמז, א), לא מסתבר שחז"ל ישתמשו בשם של אלה רומית או נסיכה אנגלית, אפילו עבור ביטוי שלילי.","125","","4743","True","True","False","","131","31.44.138.115","0","10305","מנחות|עז ע"א",""),new Message("10340","10332","גם יאירה בנביאים? זו דרשנות בשנקל!","25/05/11 22:17","כא אייר","תשע"א","22:17","Almuaddib","למה דיאנה ולא מינרבה? אולי דיאנה כשההפסד קטן, ויופיטר כשההפסד גדול?


בכת"י רומא כתוב "זיאנא".

למלה זיאנא (או זיינא, זיונא) מופעים רבים, והמשמעות של הפסד, נפוצה ומוכרת. שורש מלה זו אינו יחודי למזון או לכלי נשק - גם ההפסד קיים בו.

עיני כתובות סו:
"היינו פוסק כנגדם חמשה עשר מנה תנא עסקא רבה ותנא עסקא זוטא וצריכא דאי תנא עסקא רבה דנפיש רווחא אבל עסקא זוטא דזוטר רווחא אימא לא צריכא ואי אשמעינן עסקא זוטא דזוטר זיונא אבל עסקא רבה דנפיש זיונא אימא לא צריכא:

מלה זו מופיעה גם בספרות הגאונים (למשל: בספר השטרות לרב האי בן רב שרירא גאון: "ומן רואחא ומן זיאנא" ).


לפי סוקולוף, מקור המלה הוא במלה הפרסית זיאן, שמשמעותה הפסד.","107","","4743","True","True","False","","260","77.126.114.131","0","10305","מנחות|עז ע"א",""),new Message("10338","10337","האם לכבוד הרב יש רעיונות נוספים?","25/05/11 21:55","כא אייר","תשע"א","21:55","יאירה","","192","","4743","False","True","False","","225","212.76.100.39","0","10305","מנחות|עז ע"א",""),new Message("10339","10337","אז למה מוזכרים אלילים","25/05/11 22:04","כא אייר","תשע"א","22:04","יאירה","בגמרא? (למשל במסכתות ע"ז, סנהדרין, ברכות ואחרות)
האם זה לא נוגד את מה שאמרת לעיל?","192","","4743","True","True","False","","219","212.76.100.39","0","10305","מנחות|עז ע"א",""),new Message("10342","10339","מסכת סנהדרין דף סג ע"ב:","26/05/11 01:16","כב אייר","תשע"א","01:16","דוד כוכב",""אמר רבי יוחנן: כל עבודה זרה הכתובה בתורה מותר להזכיר שמה".

בית הבחירה למאירי שם:
"כל ע"ז הכתובה בספרי הקדש מותר להזכירה כגון בעל צפון ובעל פעור ונבו ודומיהם.
ולהבין ולהורות {ללמוד תורה} אף בשאינה כתובה מותר. והוא {הטעם} שאנו מזכירין מרקילוס תמיד אף על פי שאינה בתורה".","125","","4742","True","True","False","","175","31.44.138.115","0","10305","מנחות|עז ע"א",""),new Message("10341","10340","אני לא בנביאים...","25/05/11 22:35","כא אייר","תשע"א","22:35","יאירה","תודה רבה על הוספת מקורות.","192","","4743","True","True","False","","218","212.76.100.39","0","10305","מנחות|עז ע"א",""),new Message("10345","10340","יישר כח אלמואדיב","26/05/11 02:11","כב אייר","תשע"א","02:11","המכריע","מענין שרש"י בכתובות פירש זיונא יציאה ואחריות, ותוס' רי"ד הוצאה וטירחה. כנראה המילה הזו לא היתה מוכרת להם בתרגומה המדויק. בכל אופן רשמתי לי על גיליון הגמרא כאן את המקורות שהבאת ויישר כחך הגדול.","199","","4742","True","True","False","","180","95.86.117.6","0","10305","מנחות|עז ע"א",""),new Message("10416","10340","אולי צ"ל בשקל?","27/05/11 17:44","כג אייר","תשע"א","17:44","המכריע","היות שכל הודעה של אלמואדיב היא פנינה אמנותית במיטבה, כואב לי שבכתורת שלו נפלה טעות. אנא תקנוה ומחקו בעקבותיה את הודעתי זו.","199","","4741","True","True","False","","149","213.151.51.111","0","10305","מנחות|עז ע"א",""),new Message("10759","10342","ואפרודיטה היכן כתובה בתורה ?","06/06/11 15:49","ד סיון","תשע"א","15:49","הודו_כי_טוב","הרי היא מוזכרת במסכת עבודה זרה","207","","4731","True","True","False","","152","89.138.139.31","0","10305","מנחות|עז ע"א",""),new Message("10423","10416","זו לא טעות","28/05/11 22:40","כד אייר","תשע"א","22:40","Almuaddib","הילדים מכנים כך את המטבע החדש שערכו הנקוב שני ש"ח.","107","","4740","True","True","False","","114","84.229.238.41","0","10305","מנחות|עז ע"א",""),new Message("10427","10423","תודה","29/05/11 00:27","כה אייר","תשע"א","00:27","המכריע","","199","","4739","False","True","False","","132","212.76.101.157","0","10305","מנחות|עז ע"א",""),new Message("10766","10759","לכן הבאתי את דברי המאירי","06/06/11 18:08","ד סיון","תשע"א","18:08","דוד כוכב","הוא מביא עוד היתר אימתי מותר להזכיר שֵׁם של ע"ז, כאשר הדבר נצרך לצורך הלימוד.","125","","4731","True","True","False","","115","212.76.101.72","0","10305","מנחות|עז ע"א","")];var iTotalPages=49;var SeverTime;fInitTree();getPersist(25019);