var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='4';var iPage='1';var iMessageId=31020;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=4';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום ענייני לשון בדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("200","הנהלת פורום לשון","1")];var TagArr=[new Tag("ברוכים הבאים לפורום לענייני לשון בדף היומי!","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=6063")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("ברוכים הבאים לפורום לענייני לשון בדף היומי!","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=6063"),new MgrMsg("מעוניין לקבל התראה למייל כשעולה קישור/מאמר חדש? - צור קשר","http://www.daf-yomi.com/ContactUs.aspx"),new MgrMsg("למעבר לפורום המרכזי - על הדף היומי - לחץ כאן","http://www.daf-yomi.com/forums/forum.aspx?id=1")];var MostViewedArr=[];var ClosedMsgsArr=[];var MessageArr=[new Message("31020","0","רווק","13/10/13 02:05","ט חשון","תשע"ד","02:05","דוד כוכב","פירשו רש"י ורשב"ם: "רווק - פנוי".
וכן פירש רש"י במסכת קידושין דף פב ע"א: "רווק פנוי בלא אשה".
וכן סתם הרמב"ם בהלכות איסורי ביאה כב, יג: "מי שאין לו אשה לא ילמד תינוקות".
לפי זה גם אלמן וגרוש בכלל רווק.
ולשון רווק הוא מלשון ריק מאשה.

אבל התוספות במסכת קידושין דף פב ע"א כתב: "רווק הוא אדם פנוי שלא נשא אשה מעולם ותרגום של (ישעיהו מ, ל) וּבַחוּרִים כָּשׁוֹל יִכָּשֵׁלוּ הוא רווקים.
וכן פירש הרמב"ם במשנה שם במסכת קידושין פרק ד משנה יג: "רוק, מי שלא נשא כלל, תרגום ובחורים ורוקי".
ולפירוש זה לשון רַוָּק בדגש חזק דוקא משמעו כלשון בעלי המקצוע, סַפָּר, נַגָּר, חַיָּט, שאומנותו להיות ריק מאשה - שלא נשא אשה מעולם.
ראיה לפירוש זה שבהמשך המשנה חולק רבי אליעזר ואומר: "אף מי שאין לו אשה לא ילמד סופרים", הרי שרווק שברישא אינו כל מי שאין לו אשה.
אלא שאמרו שם במסכת קידושין דף פב ע"א: "איבעיא להו: מי שאין לו אשה כלל, או דלמא בשאינה שרויה אצלו? תא שמע: אף מי שיש לו ואינה שרויה אצלו - לא ילמד סופרים".
אם כן אפשר שלמסקנה רבי אליעזר מחדש רק אינה שרויה אצלו, ולכן בכלל רווק דרישא כל פנוי. ולכן חזר בו הרמב"ם (כתיו"ט ודלא כמ"מ ובהגר"א בפירוש דעתו). ומלשון התרגום אין הכרח.","125","","3872","True","True","False","","428","212.76.96.184","0","0","פסחים|קיג ע"א",""),new Message("31028","31020","גם אלמן וגרוש בכלל רווק ?! לא נכון!","13/10/13 09:02","ט חשון","תשע"ד","09:02","יהודי_קדום","לענ"ד פירש בטעות את דברי הרמב"ם כסתומים והמה ברורים ומפורשים באמת ולכן
מסקנת הרישא של דבריו "לפי זה גם אלמן וגרוש בכלל רווק" אינה נכונה בעליל ואינה יוצאת מדברי הרמב"ם בשום דרך. אלמן לעולם אינו רווק. גרוש לעולם אינו רווק. לא הלכתית ולא לשונית.

אוכיח דבריי:

א.
בהגדרת רווק
שני תנאים:
1. הוא בגיל הנישואין,
2. שלא נישא מעולם.

ב.
תנאי 2. שב- א. לעיל לא קיים באלמן ובגרוש שהרי כן נישאו פעם.

ג. בהגדרת פנוי
הוא אדם שאינו נשוי כרגע: בין רווק, גרוש או אלמן.

ועליו - על הפנוי אומר הרמב"ם בהלכות איסורי ביאה פרק כב הלכה יג "מי שאין לו אשה לא ילמד תינוקות" אז אם יש הכללה בדברי הרמב"ם זוהי ההכללה שהבאתי ולא הכללת האלמן והגרוש בכלל רווק כדבריו ("לפי זה גם אלמן וגרוש בכלל רווק")!!!

למסקנתי יוצא:
1. הרמב"ם מדבר על פנוי כמובא ב-ג. שהגדרת פנוי יכולה להתקיים בשלושתם .
2. בשום אופן ולא יכולה הגדרת רווק להתקיים לא באלמן ולא בגרוש (יחשוב נא על החשבת אלמנה/גרושה כרווקה לדין נישואיה עם כהן...)
לכן מדוייק יותר לומר:
...לפי זה גם אלמן, גרוש ורווק בכלל פנוי. והמשותף להם שאין הם נשואים עכשיו ופנויים להינשא אבל
אלמן לעולם לא יהא בכלל רווק.
גרוש לעולם לא יהא בכלל רווק.","233","","3872","True","True","False","","244","79.177.134.117","0","31020","פסחים|קיג ע"א",""),new Message("31032","31028","דבריך אינם ברורים","13/10/13 09:23","ט חשון","תשע"ד","09:23","דוד כוכב","בתחילה כתבת שתוכיח את דבריך, אך לאחר מכן רק הנחת הנחה - שפירוש המילה רווק (בלשון חז"ל - לא בלשוננו) - שלא נישא מעולם. הנחה אינה הוכחה.

אך נראה שלא פתחת לראות את המקורות בפנים. שכן המשנה אומרת במסכת קידושין דף פב ע"א: "לא ילמד אדם רווק סופרים". וכתב הרמב"ם בפירושו שכך הלכה (כת"ק).
הלכה זו כתב הרמב"ם בהלכות תלמוד תורה ב, ד; ובהלכות איסורי ביאה כב, יג; וכך לשונו:
"מי שאין לו אשה לא ילמד תינוקות".
אתה הסכמת שכוונת הרמב"ם פה לכל מי שאין לו אשה.
אם כן גם אתה מסכים שרווק מבחינה הלכתית הוא כל מי שאין לו אשה כרגע.

גם השו"ע העתיק את לשון הרמב"ם, ופירשו הבית שמואל אה"ע סימן כב ס"ק יט:
"מי שאין לו אשה - המחבר פוסק אפילו היה לו אשה".","125","","3872","True","True","False","","127","212.76.96.184","0","31020","פסחים|קיג ע"א",""),new Message("31036","31032","לא הייתה שום הנחה בדבריי ועתה","13/10/13 12:13","ט חשון","תשע"ד","12:13","יהודי_קדום","גם הנחות לא אעשה!

נלמד לעניינינו מהלימוד הנכון של מה שהביא במסכת קידושין דף פב ע"א: "לא ילמד אדם רווק סופרים" כך הוא:

נראה שם במשנה כיצד מקושרת וקיימת המילה רווק/רווקים:
"לא ילמד אדם רווק סופרים ולא תלמד אשה סופרים רבי אלעזר אומר אף מי שאין לו אשה לא ילמד סופרים
ר' יהודה אומר לא ירעה רווק בהמה
ולא יישנו שני רווקין בטלית אחת וחכמים מתירים"

תוס' שם ד"ה לא ילמד: "... רווק הוא אדם פנוי שלא נשא אשה מעולם "

אז בשלב ראשון הוכחתי שפירוש המילה רווק גם בלשון חז"ל כמו שכתבתי ב - 2. שלא נישא מעולם..

יודה כבודו שזו הוכחה ממשית ולא הנחה כפי שטען על דבריי. ("כך כתב על דבריי: "רק הנחת הנחה - שפירוש המילה רווק (בלשון חז"ל - לא בלשוננו) - שלא נישא מעולם. הנחה אינה הוכחה. ")

בשלב שני: חובה להבדיל במשנה זו ממי שהיה נשוי משום שהיא באה להדגיש שיצרו של הרווק גדול משל האלמן/הגרוש (תוס' שם ד"ה ולא)

נלמד גם את דברי רבי אלעזר: "רבי אלעזר אומר אף מי שאין לו אשה לא ילמד סופרים". (זאת גם כדי להבליט שכן עיינתי במקורות ועתה שוב, (ולא כפי שכתב: " אך נראה שלא פתחת לראות את המקורות בפנים")

מה בא להוסיף רבי אלעזר על ת"ק שאסר רק ברווק ?

הגמרא מכריעה שכוונת רבי אלעזר היא "אף מי שיש לו ואינה שרויה אצלו לא ילמד סופרים" ודלא כת"ק שאסר רק ברווק.

ז.א. רבי אלעזר מוסיף על ת"ק ואוסר אף אם יש לו אשה אלא שאינה שרויה איתו .

וברור שגם רבי אלעזר מבחין בין רווק לבין אלמן/גרוש.

גם על שאר דבריו יש לי השגות אך אראה קודם מה דעתו על הנ"ל.","233","","3872","True","True","False","","198","79.177.134.117","0","31020","פסחים|קיג ע"א",""),new Message("31037","31036","ובכן","13/10/13 12:57","ט חשון","תשע"ד","12:57","דוד כוכב","מה שהביא את פירוש התוספות זו לא הוכחה, שכן כבר הבאתי את פירוש רש"י ורשב"ם אצלינו, והרמב"ם ביד, החולקים על התוספות ומבארים שרווק הוא פנוי בעלמא.
ומה שהביא ראיה מדברי רבי אליעזר שבסיפא, ראיה זו הבאתי בהודעה לעיל, וגם הראתי כיצד נדחית ראיה זו מהמשך הגמרא שם.","125","","3872","True","True","False","","128","212.76.96.184","0","31020","פסחים|קיג ע"א",""),new Message("31078","31037","אנא יבדוק שוב דבריו:","15/10/13 05:41","יא חשון","תשע"ד","05:41","יהודי_קדום",""החולקים על התוספות ומבארים שרווק הוא פנוי בעלמא".
לענ"ד אינם חולקים על התוס' אלא בדבריהם הם מתמקדים בפירושה של האפשרות הבאה בדברי רבי אלעזר:
שאם, ורק אם, רבי אלעזר התכוון בדבריו גם לנשוי שאשתו אינה שרויה עימו ...
אז , ורק אז, אפשר לומר שת"ק מגדיר רווק גם את מי שפעם הייתה לו אשה ועכשיו הוא בלי אשה (ואז נאמר שרבי אלעזר הוסיף על הת"ק את האיסור על מי שיש לו אשה ואינה עימו).

ומה אם נפרש כוונת רבי אלעזר במי שאינו נשוי?
ופשוט, במקרה זה, שכדי לראות מה הוספה הוסיף בדבריו רבי אלעזר על ת"ק נהיה מוכרחים לפרש "רווק" כמי שלא היה נשוי מעולם.","233","","3870","True","True","False","","167","79.177.134.117","0","31020","פסחים|קיג ע"א",""),new Message("31103","31078","כיצד הבינות","16/10/13 00:04","יב חשון","תשע"ד","00:04","דוד כוכב","כשבאו רש"י ורשב"ם אצלנו להסביר מהו רווק הם כתבו בפשטות: "רווק - פנוי". למה הם לא הזכירו: שהוא לא נשא אשה מעולם?

וראה שוב את דברי הבית שמואל שהבאתי למעלה: "המחבר {=השו"ע} פוסק אפילו היה לו אשה". כלומר שהשו"ע והרמב"ם פסקו שאלמן וגרוש בכלל ההלכה שנאמרה רק ברווק.","125","","3869","True","True","False","","128","212.76.96.184","0","31020","פסחים|קיג ע"א","")];var iTotalPages=49;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82952);