סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פירוש שטיינזלץ

בעא מיניה [שאל אותו] ר' יוחנן משמואל: יש אבילות בשבת או אין אבילות בשבת? אמר ליה [לו]: אין אבילות בשבת.

יתבי רבנן קמיה [ישבו חכמים לפני] רב פפא וקאמרי משמיה [ואמרו משמו] של שמואל: אבל ששימש מטתו בימי אבלו — חייב מיתה בידי שמים. אמר להו [להם] רב פפא: אסור אתמר [נאמר] אבל לא חייב מיתה, ומשמיה [ומשמו] של ר' יוחנן אתמר [נאמר] ולא בשם שמואל,

ואי שמיעא לכו משמיה [ואם שמעתם דבר משמו] של שמואל בענין זה, הכי שמיע לכו [כך היה הדבר ששמעתם], אמר רב תחליפא בר אבימי אמר שמואל: אבל שלא פרע ראשו, ושלא פירם בגדיו — חייב מיתה, שנאמר לבני אהרון באבלם: "ראשיכם אל תפרעו ובגדיכם לא תפרמו ולא תמתו" (ויקרא י, ו), שהם נצטוו שלא להתאבל, בגלל חנוכת המשכן, ונדייק כאן הא [הרי] כל אבל אחר שלא פרע ושלא פירם — חייב מיתה.

אמר רפרם בר פפא: תנא [שנה החכם] במסכת המיוחדת לדיני אבלות אבל רבתי (מסכת שמחות): אבל אסור לשמש מטתו בימי אבלו, ומעשה באחד ששימש מטתו בימי אבלו ונענש, שאחר מותו שמטו חזירים את גוייתו (גופו).

אמר שמואל בענין מנהגי האבל ביום השבת, ונתן סימן לדבר: פח"ז — חובה, נת"ר — רשות.

ופירושו: פריעת הראש שלא יכסה את ראשו כאבל, חזרת קרע שמחזיר קרע שבבגדיו לאחוריו שלא ייראה, וזקיפת המטה שלא תהיה כפויה (הפוכה) בשבת — חובה היא. ואילו נעילת הסנדל, תשמיש המטה, ורחיצת ידים ורגלים בחמין ערבית (בשעת ערב) — רשות הם, ואם רוצה האבל שלא לעשותם בשבת — רשאי. ורב אמר: אף פריעת הראש רשות.

ושואלים: ושמואל מאי שנא [במה שונה] נעילת הסנדל שהיא רשות — טעמו: דלאו כולי עלמא עבידי דסיימי מסאנייהו [שלא הכל עשויים שהם נועלים מנעליהם] תמיד, ולכן, אם אינו נועל נעליו בשבת אין הדבר נראה לכל כסימן של אבילות. אולם פריעת הראש נמי [גם כן], הלא לאו כולי עלמא עבידי דמגלו רישייהו [פריעת הראש גם כן, לא הכל עשויים שמגלים ראשם] ויש ההולכים בעטיפה על ראשם תמיד, ואין בזה סימן ברור לאבילות!

ומשיבים: שמואל לטעמיה [לטעמו, לשיטתו] שאמר שמואל: כל קרע שאינו בשעת חימום בשעת עיקר הצער והכאב של האבל, בשעת מיתה — אינו קרע, שהקורע לאחר זמן אינו נחשב. וכל עטיפה של אבל שאינה כעטיפת ישמעאלים העוטפים את ראשם מכל צד — אינה חשובה עטיפה. וכיון שלדעת שמואל האבל מתעטף בעטיפה מיוחדת כעטיפת הישמעאלים, הרי כשנוהג כן בשבת, ניכרת בכך האבילות, שהרי אין שאר האנשים מתעטפים כך כרגיל. ומהי עטיפה זו? מחוי [היה מראה] רב נחמן עד גובי דדיקנא [גומות הזקן], כלומר שמכסה בטלית גם את הגומות בלחי, סמוך לזקן.

אמר ר' יעקב אמר ר' יוחנן: לא שנו שצריך האבל להסיר עטיפת ראשו בשבת אלא שאין לו מנעלים ברגליו ובשל כך הוא נראה כאבל, אבל אם יש לו מנעלים ברגליו — מנעליו מוכיחין עליו שאיננו נוהג מנהג אבל.

וחוזרים למה שאמר שמואל כל קרע שאינו בשעת חימום אינו קרע, ומקשים: והא [והרי] אמרו ליה [לו] לשמואל: נח נפשיה [נחה נפשו, נפטר] רב, קרע עליה [עליו] תריסר מני [שנים עשר בגדים]. אמר: אזל גברא דהוה מסתפינא מיניה [הלך, נפטר האיש שהייתי מתיירא ממנו] מפני חוכמתו. כיוצא בו אמרו ליה [לו] לר' יוחנן: נח נפשיה [נחה נפשו, נפטר] ר' חנינא. קרע עליה [עליו] תליסר אצטלי מלתא [שלושה עשר בגדי צמר יקר] אמר: אזל גברא דהוה מסתפינא מיניה [הלך, נפטר האיש שהייתי מתיירא ממנו]. והרי שמועה זו ששמעו שלא בשעת חימום היתה ובכל זאת קרעו!

ומשיבים: שאני רבנן [שונים חכמים], כיון דכל שעתא מדכרי שמעתייהו [שבכל שעה נזכרות שמועותיהם, הלכותיהם] — כשעת חימום דמי [היא נחשבת], שצער מותם מתחדש תמיד.

אמר ליה [לו] רבין בר אדא לרבא: אמר תלמידך רב עמרם, תניא [שנויה ברייתא]: אבל, כל שבעה ימי האבילות קורעו (הקרע שלו) לפניו כדי שייראה, ואם בא להחליף לבגד אחר — מחליף, וקורע אף אותו. בשבת, קורעו נמצא לאחוריו, ואם בא להחליף — מחליף, ואינו קורע את הבגד השני, משמע שקורעים אף שלא בשעת חימום!

ומשיבים: כי תניא [כאשר שנויה הברייתא] ההיא שקורע גם לאחר שעת החימום, הרי היא בכבוד אביו ואמו, שמפני כבודם אין זה נאה שיהא האבל עליהם מהלך בבגד שאינו קרוע.

ושואלים: אותן קרעין נוספים שקורע מפני הכבוד מתאחין, האם מותר לתופרם תפירה יפה ומדוייקת לאחר זמן האבל, או אין מתאחין כלל כקרע שקרע על אביו ואמו בשעת חימום? ועונים: שבדבר זה פליגי בה [נחלקו בכך] אבוה [אביו] של רב אושעיא, ובר קפרא. חד [אחד מהם] אמר: אין מתאחין, וחד [ואחד מהם] אמר: מתאחין.

ומעירים, תסתיים [תוגדר] דאבוה [שאביו] של רב אושעיא הוא שאמר אין מתאחין. שהרי אמר רב אושעיא: אין מתאחין, ולכאורה ממאן שמיע ליה [ממי שמע הלכה זו]לאו מאבוה [האם לא מאביו]? ודוחים: לא מכאן אין להוכיח, שמא מבר קפרא רביה [רבו] שמיע ליה [שמע אותה].

אמר רבא: אבל מטייל באונקלי (חלוק) קרוע בתוך ביתו בשבת, כיון שאין הדבר בפרהסיה. ומספרים: אביי אשכחיה [מצא אותו] את רב יוסף בשבת בשעת אבלו דפריס ליה סודרא ארישיה ואזיל ואתי בביתיה [שפרוס סודר על ראשו בעטיפת אבילות והיה הולך ובא בביתו]. אמר ליה [לו]: לאו סבר לה מר [האם אין אדוני סבור] שאין אבילות בשבת? אמר ליה [לו] הכי [כך] אמר ר' יוחנן: דברים שבצינעא נוהג, וכיון שהוא בביתו — צריך לנהוג אבילות אף בשבת.

א שנינו במשנה כי ר' אליעזר אומר: משחרב בית המקדש עצרת (חג השבועות) כשבת ואינה נחשבת לשבעה ימים. ורבן גמליאל אומר: אפילו ראש השנה ויום הכיפורים דינם כרגלים. אמר רב גידל בר מנשיא אמר שמואל: הלכה כרבן גמליאל.

ואיכא דמתני להא [ויש ששונים פסיקה זו שאמר] רב גידל בר מנשיא אהא [על הלכה זו]. ששנינו: כל שלשים יום סמוך ללידתו, אם מת התינוק — יוצא להיקבר בחיק, שנושאים אותו בידים בלבד ולא בארון, ונקבר באשה אחת ושני אנשים ואין צורך בעשרה. אבל לא יוליכו אותו באיש אחד ושתי נשים משום איסור יחוד עם האשה.

Talmud - Bavli - The William Davidson digital edition of the Koren No=C3=A9 Talmud
with commentary by Rabbi Adin Steinsaltz Even-Israel (CC-BY-NC 4.0)
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר