סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פירוש שטיינזלץ

יתירא הוא [יתר הוא] ובא להוסיף הלכות חדשות לגבי שאר מכשירים, כיון דיתירא [שמיותר] הואשדייה [הטל אותו] הוא על

ריחים ורכב. אבל הכא [כאן] בענין הפסח, הביטוי "כי אם צלי אש" (שמות יב ט) לאו יתירא הוא [לא מיותר] הוא, דמבעי ליה לכדתניא [שנחוץ הוא ללמוד לכפי ששנינו בברייתא]: בשעה שישנו הציווי בקום אכול צלי, כלומר, בשעת הלילה כשחלה מצות אכילת הפסח — באותה שעה ישנו גם באיסור "בל תאכל נא", אבל בשעה שאינו בקום אכול צלי, כגון קודם לכן — אינו ב"בל תאכל נא", ואם אכלו אז — אינו לוקה.

א לגופה של המחלוקת בריחים ורכב מעירים: תניא כוותיה [שנויה ברייתא כשיטתו] של רב יהודה: אם חבל זוג (מספריים) של ספרים, או צמד של פרותחייב שתים. לקח זה בעצמו וזה בעצמו, להב אחד של מספריים או פרה אחת — אינו חייב אלא אחת. הרי שאינו לוקה אלא אחת ואינו לוקה על הלאו הכולל.

ותניא אידך [ושנויה ברייתא אחרת] : חבל זוג של ספרים וצמד של פרות, יכול לא יהא חייב אלא אחתתלמוד לומר "לא יחבל ריחים ורכב" (דברים כד, י), ונלמד: מה ריחים ורכב שהן מיוחדין, שהם אמנם שני כלים כל אחד לעצמו ועושין יחד מלאכה אחת — ובכל מקום חייב על זה בפני עצמו ועל זה בפני עצמו, אף כל דברים שהן שני כלים מיוחדים, כמו זוג של ספרים או צמד של פרות ועושין מלאכה אחתחייב על זה בפני עצמו ועל זה בפני עצמו.

ב מסופר: ההוא גברא [אדם אחד] שחבל סכינא דאשכבתא מחבריה [סכין של שחיטה אצל חבירו]. אתא לקמיה [בא לפני] אביי לשאול בענין זה, אמר ליה [לו] אביי: זיל אהדריה [לך החזר אותו], דהוי ליה [הרי הוא] כלי שעושים בו אוכל נפש וכאמור — אסור לך לקחתו כמשכון, ותא קום בדינא עלה [ולך עמוד בדין עליה]. רבא אמר שהוא לא צריך למקם בדינא עלה [לעמוד בדין עליה], שמאחר והסכין נמצאה כבר בידו ויכול לטעון עד כדי דמיהן, יכול הוא לטעון שההוא חייב לו כדי שיעור זה.

ושואלים: וכי אביי לית ליה ההיא סברא [אין לו, אינו מקבל אותה סברה] שמי שתפס חפץ של בעל חוב, שיכול לטעון בחוב עד כדי דמיו? מאי שנא [במה שונה הדבר] מאותו מעשה שהיה בהנהו עיזי דאכלי חושלא [אותן עיזים שאכלו שעורים קלופות] בנהרדעא, ואתא מרא דחושלא [ובא בעל השעורים] ותפס להו [אותם, את העיזים], וקא טעין טובא [וטען שחייב לו אותו אדם הרבה]. ואמר אבוה [אביו] של שמואל שהיה דיין שם שיכול לטעון עד כדי דמיהן!

ומסבירים שיש הבדל: התם לאו מידי דעבדא לאושולי ולאוגורי [שם העיזים אינו דבר שעשוי להשאיל ולהשכיר] הוא, ולכן אם הוא מחזיק בהן יש לו זכות לכאורה עליהן, ויכול להסתמך על חזקה זו. ואילו הכא מידי דעביד לאושולי ולאוגורי [כאן השכיר דבר שעשוי להשאיל ולהשכיר] הוא, ובדבר כגון זה אינו נאמן אם מחזיק בו בלא ראיה. שכן שלח רב הונא בר אבין הלכה זו: דברים העשויין להשאיל ולהשכיר, ואמר אדם המחזיק בהן: לקוחין הן בידי (קניתי אותן) אינו נאמן בטענה זו בלבד, וצריך להביא ראיות אחרות, כי אולי באו לידו בשאלה או בשכירות.

ושואלים: וכי רבא לית ליה האי סברא [אין לו, אינו מקבל סברה זו]? והא [והרי] רבא עצמו אפיק זוגא דסרבלא וספרא דאגדתא מיתמי [הוציא מספריים של צמר וספר אגדה מיתומים] שהחזיקו בהם מפני שהם דברים העשויין להשאיל ולהשכיר! ומשיבים: אמר [יכול היה לומ] לך רבא: האי נמי [זו גם כן], סכין שחיטה, כיון דמיפגמא היא נפגמת]קפדי אינשי ולא מושלי

Talmud - Bavli - The William Davidson digital edition of the Koren No=C3=A9 Talmud
with commentary by Rabbi Adin Steinsaltz Even-Israel (CC-BY-NC 4.0)
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר