סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פירוש שטיינזלץ

ומעירים: אכן קשיא [קשה] הדבר לשיטתו.

איבעיא להו [נשאלה להם ללומדים השאלה]: הודחו בני עיר הנדחת מאליהן בלא מדיחים, מהו דינם? וצדדי השאלה: "וידיחו" אמר רחמנא [אמרה התורה], ללמד: ולא שהודחו מאליהן. או דילמא [שמא] הדין כן אפילו כאשר הודחו מאליהן.

ומשיבים: תא שמע [בוא ושמע] פתרון לדבר ממה ששנינו במשנתנו: הדיחוה נשים וקטנים אינה קרויה עיר הנדחת, והם ניצולים, אמאי [ומדוע] נאמר כן? ליהוי [שיהיו] כהודחו מאליהן, אם כן משמע שהמודחים מאליהם — פטורים! ודוחים: אין להשוות, הנך בתר נפשייהו גרידי [אלה שהודחו מאליהם אחרי עצמם הם נגררים], ועושים בכל לבם, ושמא הם חייבים, הני בתר [אלה אחר] נשים וקטנים גרידי [הם נגררים], ואינם אדוקים בעבודה זרה. ואם כן אי אפשר להוכיח דבר.

א במשנה שנינו שאין דנים את העיר עד שיודח רובה. ושואלים: היכי עבדינן [כיצד אנו עושים] למעשה לקבוע שאכן הודח רובה? אמר רב יהודה: דנין כל אחד מבני העיר, וחובשין אותו בבית הסוהר, דנין וחובשין עד שמגיעים לרובה של עיר. אמר ליה [לו] עולא: נמצא אתה מענה את דינן של אלו שנידונו כבר שהם יושבים ויודעים שהם חייבי מיתה, והרי אסור לענות את הדין! אלא אמר עולא: דנין וסוקלין, דנין וסוקלין עד שמגיעים לחצי העיר, ומכאן והלאה דנים בסייף.

איתמר [נאמר] שנחלקו בדבר גם חכמים אחרים, ר' יוחנן אמר: דנין וסוקלין, דנין וסוקלין, וריש לקיש אמר: מרבין להן בתי דינין וכל אחד מבתי הדין דן אחד מבני העיר, כדי שידונו בבת אחת.

ושואלים: איני [וכי כן] הוא?! והאמר [והרי אמר] ר' חמא בר יוסי אמר ר' אושעיא: נאמר "והוצאת את האיש ההוא או את האשה ההיא... אל שעריך" (דברים יז, ה) ולמדים: איש ואשה אתה מוציא לשעריך ודן בבית דין מקומי, ואי (אין) אתה מוציא כל העיר כולה לשעריך, אלא נדונים בסנהדרי גדולה! אלא כך עושים: מרבין להן בתי דינין ומעיינין בדיניהן, וכאשר הגיעו למסקנה שרובם עבדו עבודה זרה אין גומרים את דינם, אלא מסקינן להו [מעלים אותם] לבית דין הגדול, וגמרי להו לדינייהו, וקטלי להו [וגומרים את דינם, והורגים אותם].

ב נאמר: "הכה תכה את ישבי העיר החרם אותה ואת כל אשר בה ואת בהמתה לפי חרב" (דברים יג, טז). תנו רבנן [שנו חכמים]: החמרת (שיירת חמורים) והגמלת (שיירת גמלים) העוברת ממקום למקום, לנו בתוכה והודחו עמה, אם נשתהו שם שלשים יוםהן נידונים בסייף וממונן אבד, אם שהו שם פחות מיכן (מכך) — הן נידונים בסקילה כיחידים, וממונן פלט.

ורמינהי [ומשליכים, מראים סתירה] ממה ששנינו: כמה יהיה אדם בעיר ויהיה דינו כאנשי העיר לכל חיובי צדקה ומיסים — שנים עשר חדש, ולא שלשים יום! אמר רבא: לא קשיא [אין זה קשה] הא [זה] שהות שנים עשר חודש — כדי למיהוי מבני מתא [להיות מבני העיר], הא למיהוי מיתבי מתא [וזה להיות מיושבי העיר] דיו בשלושים יום.

והתניא אכן כן שנינו בברייתא]: המודר הנאה מבני העיר (שנדר שאינו רוצה ליהנות מבני עיר מסויימת), אם יש אדם שנשתהא שם שנים עשר חדשאסור ליהנות ממנו, שהריהו מבני העיר. שהה שם פחות מיכןמותר ליהנות ממנו. אם נדר שייאסר ביושבי העיר, מי שנשתהא שלשים יוםאסור ליהנות ממנו, פחות מיכןמותר ליהנות ממנו. וכיון שבעיר הנדחת נאמר "יושבי העיר", הרי בכלל זה כל ששהו בה שלושים יום.

ג נאמר: "החרם אתה ואת כל אשר בה" (דברים יג, טז). תנו רבנן [שנו חכמים]: מה שנאמר "החרם אותה ואת כל אשר בה", הרי זה בא למעט: פרט לנכסי צדיקים שבחוצה לה שאין מחרימים אותם, "ואת כל אשר בה"לרבות נכסי צדיקים שבתוכה. עוד נאמר "ואת כל שללה תקבץ אל תוך רחובה" (דברים יג יז), "שללה" כוונתו: של אנשי העיר ולא שלל שמים, שחפצים השייכים להקדש אינם בכלל זה, "ואת כל שללה" בא לרבות נכסי רשעים שחוצה לה לשריפה.

אמר ר' שמעון: מפני מה אמרה תורה נכסי צדיקים שבתוכה יאבדו, ומדוע מענישים אותם על חטאי אחרים? אלא מי גרם להם לצדיקים שידורו בתוכה, בעיר זו של רשעים — ממונם שקשרם לעיר זו, לפיכך ממונם אבד. דאמר מר [החכם]: הכתוב "ואת כל שללה תקבץ" (דברים יג יז) נדרש: לרבות נכסי רשעים שבחוצה לה אף הם נשרפים עמה. אמר רב חסדא: ובנקבצים לתוכה, כלומר, דברים שאפשר לקבוץ בו ביום לתוך העיר.

אמר רב חסדא: פקדונות של אנשי עיר הנדחת מותרין. ושואלים: היכי דמי [כיצד הוא בדיוק]? מה היתה כוונת רב חסדא? אי לימא [אם תאמר] שמדובר בפקדונות השייכים לעיר אחרת ואיתנהו בגוה [ונמצאים בתוכה]פשיטא [פשוט] שמותרין, הרי לאו [לא] "שללה" הוא, אלא רכוש אחרים. ואלא תאמר כי מדובר בפקדונות דידהו [שלהם] ואיתנהו [וישנם] בעיר אחרת, אם כן יש לדון בהם כבשאר נכסי העיר, אי [אם] שנקבצין לתוכהאמאי [מדוע] מותרין, הרי כבר אמרנו שנכסי רשעים אובדים! ואי [ואם] אין נקבצין לתוכההא [הרי] כבר אמרה חדא זימנא [פעם אחת] להלכה זו שנכסים שאין נקבצים אין שורפים.

ומשיבים: לא, לעולם מדובר בנכסים של עיר אחרת דמפקדי בתוכה [שמופקדים בתוכה], והכא במאי עסקינן [וכאן במה אנו עוסקים]כגון דקביל עליה [שקיבל עליו, על עצמו] בן העיר הנדחת שהחזיק בפקדון אחריות. מהו דתימא [שתאמר]: כיון דקביל עליה [שקיבל עליו] אחריותכדידיה דמי [כשלו הם נחשבים] ויאבדו עם רכושו, על כן קא משמע לן [השמיע לנו] שאין הדבר כן.

אמר רב חסדא: בהמה שהיתה חציה של עיר הנדחת וחציה של עיר אחרתאסורה כולה. עיסה, השייכת חציה של עיר הנדחת וחציה של עיר אחרתמותרת בחלקה השייך לעיר אחרת. ושואלים: מאי טעמא [מה טעם] ההבדל? ומסבירים: בהמה כמאן דלא פליגא דמיא [כמי שאינה חלוקה היא נחשבת], שהרי אי אפשר להשתמש לאכילה בחצי בהמה, שכן אינה נאכלת בלא שחיטה שהיא מעשה בכולה, וכיון שלא שייך לחלקה בעודה בחיים, הריהי נחשבת בשל כך לדבר שלם, ומכיון שנאסר חלקה — נאסרה כולה. ואילו עיסה כמאן דפליגא דמיא [כמי שחלוקה נחשבת], שלצורך חלוקה נעשתה, וודאי מחלקים אותה, ולכן רק חציה אסור.

בעי [שאל] רב חסדא: בהמת עיר הנדחת מהו דתיתהני [שתועיל] בה שחיטה לפחות כדי לטהרה מידי טומאת נבילה? שאם הורגים את בהמות העיר הרי הן נעשות נבילה ומטמאות במגע ובמשא, והאם אפשר לשחטה קודם שתהרג, כדי שלא תטמא. וצדדי השאלה: האם "לפי חרב" (דברים יג טז) אמר רחמנא [אמרה התורה], ומשמעו — לא שנא שחטה משחט, לא שנא קטלא מקטל [אינו שונה אם שחט אותה, אינו שונה אם הורג אותה] באופן אחר תמיד אינה ראויה וכנבילה היא, או דלמא [שמא] כיון ששחטה מהניא [מועילה] לה השחיטה, מאי [מה הדין]? לשאלה זו לא נמצא פתרון ועל כן תיקו [תעמוד] במקומה.

בעי [שאל] רב יוסף: שיער נשים צדקניות שבעיר מהו דינו? אמר רבא: מה מקום לשאלה זו, הא [הרי] מדבריך משמע ששער של רשעיות אסור? ואולם הלא "תקבץ... ושרפת" כתיב [נאמר] (דברים יג, יז), ללמד: מי שאינו מחוסר אלא קביצה ושריפה, יצא זה, השיער, שהוא מחוסר תלישה וקביצה ושריפה. ואם כן שיער נשים אינו נאסר כלל!

אלא אמר רבא: השאלה היא לגבי פיאה נכרית. ושואלים: היכי דמי [כיצד בדיוק הדבר] אי [אם] שמחובר הפאה הנכרית בגופהכגופה דמיא [נחשב] ונדונו כגופה! ומשיבים: לא צריכא [נצרכה] אלא לאופן דתלי בסיבטא [כשתלויה הפיאה ביתד] ויש לברר: האם כנכסי צדיקים שבתוכה דמי [נחשב]ואבד, או דלמא [שמא] כיון דעיילא ונפקא [שנכנסת ויוצאת בפיאה] ולבושה בה לעתים קרובות כלבושה דמי [נחשב]? אף לשאלה זו לא נמצאה פתרון, ועל כן תיקו [תעמוד] אף היא במקומה.

ד על הנאמר "ואת כל שללה תקבץ אל תוך רחבה" (דברים יג, יז), תנו רבנן [שנו חכמים] על כתוב זה: אין לה לעיר רחובאינה נעשית עיר הנדחת שהרי אין הכתוב מתקיים בה, אלו דברי ר' ישמעאל, ר' עקיבא אומר: אין לה רחובעושין לה רחוב. ושואלים: במאי קמיפלגי [במה באיזה עקרון, נחלקו]? ומסבירים: מר [חכם זה] ר' ישמעאל סבר [סבור] כי מה שנאמר "רחובה"מעיקרא [מתחילה] משמע, ואם לא היה מתחילה אינו קרוי "רחובה", ומר [וחכם זה ר' עקיבא] סבר: [סבור] כי מה שנאמר "רחובה"השתא נמי משמע [של עכשיו גם כן משמע] "רחובה", ודנים את העיר לשריפה.

Talmud - Bavli - The William Davidson digital edition of the Koren No=C3=A9 Talmud
with commentary by Rabbi Adin Steinsaltz Even-Israel (CC-BY-NC 4.0)
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר