סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פירוש שטיינזלץ

בתרתי [בשתי] תיבות (מילים) — שמע מינה [למד מכאן] כי תרי [שני] שמות נבדלים נינהו [הם].

ושואלים: אלא מעתה "את כדר לעומר" (בראשית יד, ד), דפסק להו ספרא בתרי [שפוסק אותם הסופר לשנים], הכי נמי דתרתי שמי נינהו [כך גם כן אתה אומר ששני שמות הם]? והרי מדובר שם במלך אחד! אמרי [אומרים] בתשובה לכך: התם [שם] בשתי תיבות פסיק להו [מפסיק אותם], בשני שיטין (שורות) לא פסיק להו [אינו מפסיק אותם], אלא כותב אותם באותה שורה. אבל הכא [כאן] בבת היענה — אפילו בשני שיטין נמי פסיק להו [גם כן פוסק אותם], שרשאי לכתוב "בת" בשורה אחת ו"היענה" בשורה הבאה, משמע שהם נבדלים לגמרי.

א שנינו במשנה: אבל אמרו חכמים כל עוף הדורס טמא. תניא [שנויה ברייתא], רבן גמליאל אומר: עוף שדורס ואוכלבידוע שהוא טמא, יש לו אצבע יתירה וזפק וקרקבנו נקלףבידוע שהוא טהור. ר' אלעזר בר' צדוק אומר: מותחין לו חוט של משיחה, והוא יושב עליו, ואם חולק את רגליו, שתים מן האצבעות לכאן לפנים, ושתים לכאן לאחור — טמא, היו שלש לכאן ואחת לכאןטהור. ר' שמעון בן אלעזר אומר: כל עוף הקולט מאכל מן האוירטמא.

על כך תוהים: העוף הקרוי ציפרתא נמי מקלט קלטה [גם כן קולטת מן האויר], והיא טהורה! אמר אביי: שקולט וגם אוכל באויר קאמרי [אומרים אנו], ולא כזה שקולט באויר ואחר כך מניח לארץ ואוכל, כפי שעושה הציפרתא. ושבים לברייתא,

אחרים אומרים: אם הוא שכן (נמצא בשכנות) עם עופות טמאיםטמא, שכן עם טהוריםטהור.

ושואלים: כמאן [כדעת מי] היא דעת אחרים? האם כדעת ר' אליעזר, דתניא [ששנויה ברייתא], ר' אליעזר אומר: לא לחנם הלך זרזיר ושכן אצל עורב, כפי המוכר לנו, אלא מפני שהוא מינו? ודוחים: אפילו תימא רבנן [תאמר שהוא כשיטת חכמים] החלוקים על ר' אליעזר, וסבורים שהזרזיר עוף כשר, שכן ונדמה קאמרינן [אומרים אנו], כלומר, לא די שהוא שוכן עם עופות טמאים, אלא רק אם הוא גם דומה להם — הרי זה סימן שגם הוא ממיניהם.

ב שנינו במשנה: ובחגבים, כל שיש לו ארבע רגלים וארבע כנפיים וקרצולים (כרעי ניתור) וכנפיו חופים את רובו הריהו כשר. ושואלים: מאי [מה פירוש] רובו? אמר רב יהודה אמר רב: רוב ארכו, ואמרי לה [ויש אומרים] שאמר רוב הקיפו. אמר רב פפא: הלכך [מכיון שכך] שיש שתי לשונות — מחמירים אנו בשתיהן, ולכן בעינן [צריכים אנו] שכנפיו יהיו חופות רוב ארכו, ובעינן [וצריכים אנו] גם שיהיו חופות את רוב הקיפו.

תנו רבנן [שנו חכמים]: אין לו לחגב כנפיים עכשיו ועתיד לגדל לאחר זמן, כגון החגב הקרוי זחל — הרי זה מותר. ר' אלעזר בר' יוסי אומר: נאמר ביחס לחגב "אך את זה תאכלו... אשר לא כרעים ממעל לרגליו לנתר בהן על הארץ" (ויקרא יא, כא), הקרי שלו הוא "אשר לו כרעים", והכתיב "אשר לא" — ללמד: אף על פי שאין לו כרעים עכשיו ועתיד לגדל לאחר זמן הריהו מותר באכילה. ושואלים: מאי [מהו] זחל? אמר אביי: הוא מה שקורין בארמית אסקרין.

ובענין החגבים הטהורים תנו רבנן [שנו חכמים] בפירוש הכתוב: "את אלה מהם תאכלו את הארבה למינו ואת הסלעם למינהו ואת החרגול למינהו ואת החגב למינהו" (שם כב), ארבהזה הקרוי גובאי, סלעםזה רשון, חרגולזה ניפול, חגבזה גדיאן. מה תלמוד לומר, מה בא ללמד "למינו" "למינהו" "למינהו" "למינהו" ארבע פעמים, לאחר כל אחד מהם? להביא ארבעה מינים דומים לאלו: ציפורת כרמים, ויוחנא ירושלמית, והערצוביא, והרזבנית, שגם הם מותרים באכילה.

דבי [החכם מבית מדרשו] של ר' ישמעאל תנא [שנה]: "למינו" "למינהו" "למינהו" "למינהו" אלו כללי כללות (כללים), והמינים שנזכרו במפורש אלו פרטי פרטות (פרטים). וכך דורשים את הכתוב: בפסוק הקודם נאמר "אך את זה תאכלו... אשר לו כרעים ממעל לרגליו לנתר בהן על הארץ", ואנו דורשים את האמור בשני פסוקים אלה במידת כלל ופרט וכלל: "אשר לו כרעים" הוא כלל — כל שיש לו כרעים לנתר בהן (קרצולים), "ארבה"זה פרט הקרוי גובאי, "למינו" — הרי זה כלל, ולפי כללי מדרש ההלכה, כאשר יש כלל ופרט וכלל — בא הכלל השני להוסיף כל דבר שהוא כעין הפרט, וכאן בא הכלל "למינו" להביא (לרבות)

Talmud - Bavli - The William Davidson digital edition of the Koren No=C3=A9 Talmud
with commentary by Rabbi Adin Steinsaltz Even-Israel (CC-BY-NC 4.0)
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר