סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פירוש שטיינזלץ

לאתויי [להביא, להוסיף] קטן פורח? וכך תפורש הברייתא: שקטן שהביא שתי שערות — מצרפים אותו לזימון, ו"אין מדקדקים בקטן" אם כבר הגיע לגיל הבגרות או לא.

אך מסכמים בגמרא: ולית הילכתא [ואין הלכה] ככל הני שמעתתא [המאמרים הללו] אלא כי הא [כמו הלכה זו] שאמר רב נחמן: קטן היודע למי מברכיןמזמנין עליו.

ומסופר: אביי ורבא הוו יתבי קמיה [לפני] רבה בעודם תינוקות. אמר להו [להם] רבה: למי מברכין? אמרי ליה [אמרו לו]: לרחמנא [לקדוש ברוך הוא] שאל אותם רבה: ורחמנא היכא יתיב [והקדוש ברוך הוא היכן יושב]? רבא אחוי לשמי טללא [הראה לשמי קורה, כלפי התקרה], אביי נפק לברא, אחוי כלפי שמיא [יצא לחוץ, הראה על השמים] אמר להו [להם] רבה: תרוייכו רבנן הויתו [שניכם תהיו חכמים]. והיינו דאמרי אינשי [וזהו שאומרים אנשים] כפתגם עממי: בוצין בוצין מקטפיה ידיע [קישוא קישוא עוד מפריחתו הוא ניכר], כלומר, אפשר להכיר אדם גדול גם בקטנותו.

א אמר ר' יהודה בריה [בנו] של רב שמואל בר שילת משמיה [משמו] של רב: תשעה שאכלו דגן ואחד אכל ירק — מצטרפין כולם לזמן בעשרה. אמר ר' זירא: בעאי מיניה [שאלתי ממנו] מרב יהודה: אם היו רק שמונה שאכלו דגן ושנים נוספים אכלו ירק מהו דינם, האם יכולים הם להצטרף? וכן אם היו רק שבעה מהו דינם לענין זה? אמר לי: לא שנא [אינו שונה]. ששה ודאי לא מבעיא [נשאלה] לי, שהיה ברור בעיניו שששה אינם מספיקים להצריך זימון. אמר ליה [לו] ר' ירמיה: שפיר עבדת [יפה עשית] שלא איבעיא [נשאלה] לך שאלה זו, התם טעמא מאי [שם, בשמונה ושבעה, הטעם מהו]משום דאיכא רובא [שיש רוב של סועדים], הכא נמי איכא רובא [כאן גם כן יש רוב]. ואיהו סבר רובא דמינכר בעינן [והוא, ר' זירא, סבור כי רוב הניכר צריכים אנו שיהיה], ולכן היה לו ברור, בניגוד לר' ירמיה, כי שישה אינם מספיקים כדי לחייב זימון.

ב מסופר כי ינאי מלכא ומלכתא [המלך והמלכה] כריכו ריפתא בהדי הדדי [אכלו לחם יחד], ומדקטל להו לרבנן לא הוה ליה איניש לברוכי להו [ומכיון שהרג ינאי את החכמים לא היה לו אדם שיברך להם]. אמר לה לדביתהו [לאשתו]: מאן יהיב לן גברא דמברך לן [מי יתן לנו איש שיברך לנו]? אמרה ליה [לו]: אשתבע [השבע] לי דאי מייתינא [שאם אביא] לך גברא [אדם] שכזה שלא מצערת ליה [תצער אותו]. אשתבע [נשבע ] לה. אייתיתיה [הביאתו] לשמעון בן שטח אחוה [אחיה]. אותביה [הושיבו] בין הכסא דידיה לדידה [שלו לשלה]. אמר ליה [לו]: חזית [רואה אתה] כמה יקרא עבדינא [כבוד עושה אני] לך. אמר ליה [לו]: לאו את קא מוקרת לי [לא אתה הוא המכבד אותי] אלא אורייתא [התורה] היא דמוקרא לי [שמכבדת אותי], דכתיב כן נאמר ]: "סלסלה ותרוממך תכבדך כי תחבקנה" (משלי ד, ח). אמר לה ינאי לאשתו: קא חזית [רואה את] שהוא לא מקבל מרות.

יהבו ליה כסא לברוכי [נתנו לו לשמעון בן שטח כוס יין לברך עליו ברכת המזון]. אמר: היכי אבריך [איך אברך]"ברוך שאכל ינאי וחביריו משלו"? שכן אני לא אכלתי כלל. שתייה לההוא כסא, יהבו ליה כסא אחרינא ובריך [שתה את הכוס ההיא, נתנו לו כוס אחרת וברך], שעל ידי שתיית הכוס הראשונה הצטרף לסועדים, ועל השניה ברך ברכת המזון.

על סיפור זה אמר ר' אבא בריה [בנו] של ר' חייא בר אבא אמר ר' יוחנן: שמעון בן שטח דעבד [שעשה] כן לברך כך — לגרמיה [לעצמו] הוא דעבד [שעשה] אבל אין דעתו מקובלת להלכה, דהכי אמר ר' חייא בר אבא שכך אמר ר' יוחנן: לעולם המברך אינו מוציא את הרבים ידי חובתן בברכת הזימון אלא עד שיאכל כזית דגן.

על כך מקשים מיתיבי [מקשים] על כך ממה ששנינו בברייתא, שרבן שמעון בן גמליאל אומר: מי שעלה והסיב עם האוכלים אפילו לא טבל עמהם אלא בציר שטבל דבר אכילה בציר החריף שלפני המסובים, ולא אכל עמהם אלא גרוגרת אחתמצטרף. ואם כן נראה שאינו צריך לאכול דגן דווקא!

ומשיבים: אמנם איצטרופי מצטרף [מצטרף הוא] אבל אינו יכול להוציא את הרבים ידי חובתןעד שיאכל כזית דגן.

ומעין זה איתמר נמי [נאמר גם כן], שכך אמר רב חנא בר יהודה משמיה [בשמו] של רבא שהלכה היא: אפילו לא.

Talmud - Bavli - The William Davidson digital edition of the Koren No=C3=A9 Talmud
with commentary by Rabbi Adin Steinsaltz Even-Israel (CC-BY-NC 4.0)
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר