var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=102808;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מינוי מומחים בפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5360")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107151","למה אימצת את עצמך כך לקרוא דף שאתה...","לינקוש","08/05/24 11:52","58","78"),new MostViewed("107150","הגהות הגר"א ב"מ ע","אוריאל שלמוני","08/05/24 10:31","605","44"),new MostViewed("107145","הגהות הגר"א ב"מ סט","אוריאל שלמוני","07/05/24 10:56","605","41")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("102808","0","נצטוו ישראל","23/04/23 05:22","ב אייר","תשפ"ג","05:22","שמואל דוד","סוטה כד

רש״י ד״ה ושאינה ראויה לילד - ששתת כוס עיקרין ואסורות לקיימה למי שאין לו בנים שהרי נצטוו ישראל על פריה ורביה:

מדוע הוסיף רש״י ״ישראל״ לכאורה די לכתוב שהרי נצטוו על פו״ר וצ״ע","595","","386","True","True","False","","276","192.157.90.75","0","0","סוטה|כד ע"א",""),new Message("102809","102808","תשובה","23/04/23 06:31","ב אייר","תשפ"ג","06:31","ברכה עד בלי די","באמת בפירוש רבי עובדיה מברטנורא העתיק את כל דברי רש''י חוץ מהמילים שהרי נצטוו ישראל על פריה ורביה וכידוע שהר''ב העתיק הרבה פעמים את דברי רש''י ומה למדו הרבה פעמים מה סבר בדעת רש''י וכיוצ''ב
ונרלענ''ד לתרץ שרש''י רצה להוציא מדעת הראשונים שסברו ששיך את הציויי של פו''ר בבני נח וראה מש''כ באריכות בספר
באר שרים - פריה ורביה לר' ליפשיץ על הרמב''ם עמ' כח הל' אישות פטו הו וז''ל יש מהראשונים דנראה מדבריהם דס"ל דבני נח מצווים בפו"ר דהנה בריש מסכת חגיגה הובא הא דאיתא במשנה דמסכת גיטין פ"ה מ"ד וז"ל מי שחציו עבד וחציו בן חורין וכו' לישא שפחה אי אפשר שכבר חציו בן חורין בת חורין אי אפשר שכבר חציו עבד ליבטל והלא לא נברא העולם אלא לפריה ורביה שנאמר לא תהו בראה לשבת יצרה וכו' ע"כ ובתוס' שם ב ב ד"ה לא תהו בראה נתקשו דאמאי הביאה המשנה את הפסוק של לא תהו בראה ולא מצות פרו ורבו וכ' לתרץ וז"ל יש מפרשים דעבד לא מיפקיד אפריה ורביה דאמר יבמות סב א היו לו בנים בעבדותו ונשתחרר לא קיים פריה ורביה ולאו מילתא היא וכו' ועוד פרו ורבו אכולהו בני נח כתיב אף לכנען עכ"ל הרי דמשמע להדיא מדברי התוס' דס"ל דבני נח מיפקדי אפריה ורביה וכן הבין המהרש"א שם בכוונתם אלא שהק' דמשמעות הסוגיא דסנהדרין הנ"ל הוא להיפך דבני נח אינן מצווין בפריה ורביה וע"ש שנשאר בצ"ע וגם מדברי השאילתות סי' קסה נראה דס"ל דבני נח מפקדי אפריה ורביה וז"ל דמחייבין דבית ישראל למינס' נשי ואולודי בני ומיעסק בפריה ורביה דכתיב קחו נשים והולידו בנים ובנות ולא מיבעיא ישראל אלא אפילו עובדי כוכבים מיפקדי אפריה ורביה דכתיב ואתם פרו ורבו עכ"ל וכ"כ בפירושי שאילת שלום והעמק שאלה אות ב על השאילתות ועיין באריכות דבריהם במש"כ לבאר בסוגי' דסנהדרין הנ"ל וע"ש עוד במש"כ בהעמק שאלה דהא דקתני בברייתא סנהדרין נו א דעל שבעה מצות נצטוו בני נח ולא קתני גם לפריה ורביה היינו משום דלא קתני אלא מצות דשב ועל תעשה וכדאיתא בהמשך הסוגיא שם נח ב עוד הביא דמדברי רש"י ביבמות סב א ד"ה בני נח ג"כ משמע דס"ל דבני נח מצווים בפריה ורביה דז"ל בני נח בני פריה ורביה נינהו דכתיב ויאמר להם פרו ורבו עכ"ל וכן הוא להדיא במאירי ביבמות שם וז"ל יראה מסוגיא זו שבני נח מצווים בפריה ורביה וכו' עכ"ל
ועוד כתב שם והנראה בזה דהנה בריש פרק ט מהל' מלכים כתב רבינו וז"ל על ששה דברים נצטוה אדם הראשון על עבודה זרה ועל ברכת השם ועל שפיכות דמים ועל גלוי עריות ועל הגזל ועל הדינים וכו' הוסיף לנח אבר מן החי וכו' נמצאו שבע מצוות וכן היה הדבר בכל העולם עד אברהם וכו' עד שבא משה רבינו ונשלמה תורה על ידו עכ"ל ומהא דלא מנה רבינו מצות פריה ורביה כאחת מהמצוות שנצטוה עליהם אדם הראשון משמע שעד שעת מתן תורה שאז נשלמה נתינת התורה באמת לא נצטוו בני נח במצוה זו ואין לומר דס"ל לרבינו שעד שעת מתן תורה נצטוו בני נח בפו"ר אלא שלא כתבו רבינו בכלל הני מצות שנצטוו עליהן אדם הראשון משום שלאחר זמן ניטלה מבני נח ולא נשארה אלא לבני ישראל שהרי מהא דסיים רבינו עד שבא משה רבינו ונשלמה תורה על ידו משמע דכל המצוות שלא מנה שם הרמב"ם באמת לא נתנו עד שעת מתן תורה ונכלל בזה גם מצות פריה ורביה
עכ''ל עיין עוד שם באריכות דבריו","51148","","386","True","True","False","","71","37.60.47.24","0","102808","סוטה|כד ע"א",""),new Message("102810","102809","יישר כח גדול","23/04/23 06:51","ב אייר","תשפ"ג","06:51","שמואל דוד","אבל מה טעם לכתוב כן כאן?","595","","386","True","True","False","","71","192.157.90.80","0","102808","סוטה|כד ע"א",""),new Message("102811","102810","תשובה","23/04/23 07:12","ב אייר","תשפ"ג","07:12","ברכה עד בלי די","נרלענ''ד דרך אגב השמיענו גם את זה ואמנם עיקר הקושיא במקומה ואולי לכן הר''ב ברטנורא השמיט את זה ולא מצאתי לע''ע מי שיעיר בזה
דרך אגב בתוספות שאנץ בגליון גם העתיק את אותו לשון של רש''י במלואו דלא כהר''ב","51148","","386","True","True","False","","50","37.60.47.24","0","102808","סוטה|כד ע"א",""),new Message("102812","102810","עוד בענין זה","23/04/23 11:44","ב אייר","תשפ"ג","11:44","ברכה עד בלי די","וכן בקרבן העדה ובפני משה על הירושלמי פה העתיקו את המילים ששתת כוס עיקרין ואסורות לקיימה למי שאין לו בנים והשמיטו את ההמשך כמו הר''ב ברטנורא וזה מחזק את מה שכתבנו לעיל שהם באמת אחזו שאין זה קשור ישירות לסוגיא ורש''י הביא זאת דרך אגב בכדי להזכיר את שיטתו בענין אגב הענין של פריה ורביה כנלענ''ד","51148","","386","True","True","False","","50","37.60.47.19","0","102808","סוטה|כד ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82784);