var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=106133;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("האם אתה פנוי לסייע בהפצת תורה?","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5084")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107151","למה אימצת את עצמך כך לקרוא דף שאתה...","לינקוש","08/05/24 11:52","58","83"),new MostViewed("107150","הגהות הגר"א ב"מ ע","אוריאל שלמוני","08/05/24 10:31","605","45"),new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","34")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("106133","0","תלמוד זה לרבנים לא לבעלי בתים.","28/09/23 21:28","יג תשרי","תשפ"ד","21:28","אליצפן","התלמוד הבבלי (מסכת קידושין דף לט עמוד א) מספר: על הקלות שעשו להם אמוראי בבל (מהדור הראשון), בעניין דין עורלה בחו"ל.

מר בריה דרבנא מתני ליה לקולא: זה וזה יורד ולוקט, ובלבד שלא ילקוט ביד. אמר ליה לוי לשמואל: אריוך, ספק לי ואנא איכול. רב אויא ורבה בר רב חנן מספקו ספוקי להדדי. אמרי חריפי דפומבדיתא: אין ערלה בחוצה לארץ.

שלחה רב יהודה לקמיה דרבי יוחנן; שלח ליה: סתום ספיקא ואבד ודאה, והכרז על פירותיהן שטעונים גניזה, וכל האומר אין ערלה בח"ל - לא יהא לו נין ונכד אמשליך חבל בגורל בקהל ה'.

מסביר רש"י:

סתום ספיקא ואבד ודאה - כלומר ספיקו מותר ודאה אסור והיתר ספיקא סתמיהו להורות בהצנעה ולא לדרשו ברבים הואיל ומקילין בה וכה"ג אמרי' בנדרים (דף כג:) במילתא אחריתי רב הונא בר חיננא סבר למדרשיה בפירקא א"ל רבא תנא סתים לה סתומי ואת דריש לה בפירקא?! אלמא סתום סתום הדבר קאמר כך השיב רבינו גרשם בר' יהודה זצ"ל.

מכאן שיש קטעים בתלמוד שהם מיועדים רק לרבנים ולא לבעלי בתים.

איך מחליקים קטעים אלו מגידי שעורים בדף היומי לבעלי בתים?","502","","230","True","True","False","","299","172.70.250.105","0","0","קידושין|לט ע"א",""),new Message("106135","106133","צנזורה נוצרית לא הספיקה לך?","01/10/23 07:21","טז תשרי","תשפ"ד","07:21","הודו_כי_טוב","אולי אתה רוצה גם צנזורה צבאית?
רשום באיזה שהוא דף שיש לעזור לצבא פרס...","207","","227","True","True","False","","115","172.69.128.134","0","106133","קידושין|לט ע"א",""),new Message("106137","106133","זו לא בהכרח האמירה...","01/10/23 09:11","טז תשרי","תשפ"ד","09:11","אסופות","א. הבנת כותב ההודעה (להבנתי) - חלוקה בין רבנים לעמי הארץ. לפי זה עולה השאלה.
מספר אפשרויות לתירוץ על פי הבנות שונות שניתן להסביר ב"סתום ספיקא":
ב. *חלוקה בין במה ציבורית לבמה מצומצמת*. סביר להכניס למשל שיעור דף יומי ל "במה מצומצמת" - במה ציבורית אולי תהיה למשל "דרשת שבת הגדול".
ג. *חלוקה בין הלכה למעשה לבין לימוד* - לא "מורים" הלכה כזו לרבים, אך בצורת לימוד שהוא לא בהכרח הפסיקה למעשה כן ניתן ללמד (כמו לימוד הגמרא לימינו - אחרי שכבר נכתבו הראשונים והאחרונים שלפיהם אנו פוסקים).
ד. *מה הוא ת"ח?*
מי אמר שההגדרה של מי שאותו מלמדים זאת זה "רב" ולא סתם ת"ח - שבהחלט ייתכן שבעל בית שלומד דף יומי ייכנס להגדרה זו. ( הגמרא בדף היומי היום אומרת - "על מנת שאני תלמיד" מקודשת ואפילו יודע דבר הלכה בכל מקום ואומרה ואפילו במסכת כלה (יש פירוש לפיו מדובר בידע מאוד מאוד בסיסי שהוא לכאורה הרבה פחות מן הידע של לומד דף יומי).
מקווה שזה מסייע.","51799","","227","True","True","False","","76","","0","106133","קידושין|לט ע"א",""),new Message("106136","106135","הבמדיל בין קודש לחול בין ישראל לעמים","01/10/23 08:43","טז תשרי","תשפ"ד","08:43","אליצפן","הצנזורה שאני דן היא של חז"ל.","502","","227","True","True","False","","80","162.158.87.145","0","106133","קידושין|לט ע"א",""),new Message("106147","106136","הבנתי את זה","04/10/23 00:18","יט תשרי","תשפ"ד","00:18","הודו_כי_טוב","חזל לא צנזרו ,אתה רוצה שמגידי השיעור יצנזרו","207","","224","True","True","False","","71","172.69.128.134","0","106133","קידושין|לט ע"א",""),new Message("106138","106137","התלמוד חולק עליך!","01/10/23 09:46","טז תשרי","תשפ"ד","09:46","אליצפן","תלמוד בבלי מסכת חולין דף טו עמוד א
תני תנא קמיה דרב: המבשל בשבת, בשוגג - יאכל, במזיד - לא יאכל,
ומשתיק ליה רב. מאי טעמא משתיק ליה? אילימא משום דסבירא ליה כרבי יהודה, ותנא תני כרבי מאיר, משום דסבירא ליה כרבי יהודה, מאן דתני כרבי מאיר משתיק ליה?
ועוד, מי סבר לה כרבי יהודה?
והאמר רב חנן בר אמי: כי מורי להו רב לתלמידיה - מורי להו כר' מאיר, וכי דריש בפירקא - דריש כרבי יהודה משום עמי הארץ!

במה זה שונה מכל אותם שעורי דף יומי הנמצאים באינטרנט? האם זה לא עשרות מונים יותר מ"דריש בפירקא"?","502","","227","True","True","False","","78","172.70.247.134","0","106133","קידושין|לט ע"א",""),new Message("106139","106138","לא בהכרח כלל","01/10/23 14:56","טז תשרי","תשפ"ד","14:56","אסופות","א. הסוגיא הזו קשה רק על החלוקה בין במה ציבורית לבמה מצומצמת ולא על שתי החלוקות האחירות. (הלכה לעומת לימוד, ו"מי הוא עם הארץ"?)
ב. אפילו לגבי חלוקה זו זה לא קשה, דרשת הפירקא היתה לכלל הקהל, קהל שומעי הדף היומי הרבה יותר מצומצם ואפילו עם כוללים את כל אלו ששומעים דף יומי באינטרנט...","51799","","227","True","True","False","","61","","0","106133","קידושין|לט ע"א",""),new Message("106140","106139","זו הבעיה בלימוד דף יומי להמון.","01/10/23 15:51","טז תשרי","תשפ"ד","15:51","אליצפן","הדף היומי נלמד היום ע"י מאות אלפי אנשים, מספר תלמידי החכמים ביניהם בטל בשישים, רובם ככולם בעלי בתים.

בעל בית טיפוסי רוצה ללמוד תורה רוצה להכיר את התלמוד, והנה במהלך הדפים שהוא נפגש איתם מתברר לו שיש הלכות שבהם ההלכה מתירה אבל החכמים להמון העם אוסרים.

והמסקנה שלו: "מי יודע עוד כמה "איסורים" ששמעתי בדרשות הן בעצם "היתר גמור" אבל החכמים מסתירים ממני", ואז הוא מתחיל להתיר לעצמו על דעת עצמו איסורים שנראים לו כמותרים, הרי גם הוא למד תלמוד.

כל יראת החכמים שהיתה לו נמוגה ואיתה גם יראת השמים ("מורא רבך כמורא שמים").

זו הבעיה בלימוד דף יומי להמון.","502","","227","True","True","False","","66","172.70.243.159","0","106133","קידושין|לט ע"א",""),new Message("106167","106139","הפגש של עם הארץ אם תורה לרבנים.בלבד.","08/10/23 14:31","כג תשרי","תשפ"ד","14:31","אליצפן","1. ל"עם הארץ" יש הגדרה מהתלמוד הבבלי עצמו (ברכות דף מז עמוד ב): "תנו רבנן: איזהו עם הארץ? ....אחרים אומרים: אפילו קרא ושנה ולא שמש תלמידי חכמים הרי זה עם הארץ.
אמר רב הונא: הלכה כאחרים.
2. עצם המפגש של "עם הארץ" (בכל מסגרת שהיא) עם טקסטים שמיועדים רק לת"ח , היא בעייתית.","502","","220","True","True","False","","48","172.70.242.19","0","106133","קידושין|לט ע"א",""),new Message("106141","106140","אני חולק עליך באומדנא בדעת הבעלי בתים","02/10/23 10:24","יז תשרי","תשפ"ד","10:24","אסופות","אני לא חושב שזה מה שרוב מוחלט של בעלי הבתים חושבים כשהם נתקלים במקרים אלה בתלמוד, אלא להפך הם מבינים זאת כסוג של הרחבה של גאונית של גזירות חכמים - יש דברים מותרים שחכמים אסרו, ויש דברים מותרים שחכמים לא אסרו אך צימצמו את השימוש בהם מחשש למעבר על איסורים חמורים יותר.
חכמים מבינים את החשד הגדול בהתרת דברים מסויימים, לפעמים החשש מצריך איסור דרבנן ולפעמים לא עושים איסור אלא צימצום.","51799","","226","True","True","False","","56","","0","106133","קידושין|לט ע"א",""),new Message("106148","106140","החור גנב או העכבר גנב ?","04/10/23 00:24","יט תשרי","תשפ"ד","00:24","הודו_כי_טוב","גם מגיד השיעור יכול לחשוב כאלה מחשבות

חוץ מזה לפעמים כתוב "הנח להם לישראל מוטב שיהיו שוגגים..."","207","","224","True","True","False","","78","172.69.128.135","0","106133","קידושין|לט ע"א",""),new Message("106142","106141","לא התייחסת לנקודה המרכזית בדברי","02/10/23 10:57","יז תשרי","תשפ"ד","10:57","אליצפן","חכמיםאכן עושים סייג לתורה, הסייג הוא לכולם גם לרבנים וגם לבעלי הבתים.

אבל שיש פסיקה מקילה לרבנים ופסיקה מחמירה להמון, ואת זה פוגש בע"ב הלומד דף יומי, לזה לא התייחסת.","502","","226","True","True","False","","96","172.70.242.117","0","106133","קידושין|לט ע"א",""),new Message("106155","106142","ההתר הוא לא רק לתלמידי חכמים -","04/10/23 14:23","יט תשרי","תשפ"ד","14:23","אסופות","ההתר הוא לכולם אך לא לפירסום, אם יבוא יהודי פשוט לשאול שאלה באופן פרטי - יתירו לו.
לשון רש"י - להורות בהצנעה ולא לדרשינו ברבים.
לפחות, ניתן להבין כך. (ההיגיון של ההצנעה דומה להיגיון של גזירות חכמים - הבנת הסיכון בעשית דבר כל שהוא באופן רווח - לפעמים זה גורר איסור גורף ולפעמים צימצום שימוש ל"הצנעה").","51799","","224","True","True","False","","52","","0","106133","קידושין|לט ע"א",""),new Message("106151","106147","רבינא ורב אשי לא ערכו את התלמוד להמון.","04/10/23 09:43","יט תשרי","תשפ"ד","09:43","אליצפן","אלא לרבנים.
זה גם היה אחד הנימוקים של מתנגדי הדף היומי, בזמנו.

השיקולים כן לפתוח את לימוד הדף היומי להמון בעלי הבתים גבר על השיקול למנוע זאת, אבל צריך להיות מודע גם להשלכות השליליות הנובעות מלימוד זה, ולכן שאלתי איך מחליקים סוגיות בעייתיות מסוג זה?","502","","224","True","True","False","","66","162.158.87.175","0","106133","קידושין|לט ע"א",""),new Message("106152","106148","מגיד שעור מההמון זה נזק להמון בריבוע.","04/10/23 09:47","יט תשרי","תשפ"ד","09:47","אליצפן","ובכל הסוגיות ה"בעייתיות" התלמוד חולק על הפתגם השגור בפי ההמון ונוזף ברבנים שמלמדים בהמון היתרי הלכה שלא מיועדים להמון אלא רק לת"ח.","502","","224","True","True","False","","63","162.158.87.14","0","106133","קידושין|לט ע"א",""),new Message("106170","106151","אשמח למקור","12/10/23 07:59","כז תשרי","תשפ"ד","07:59","אחיקם קשת","על התנגדות לדף היומי מנימוק זה","510","","216","True","True","False","","32","172.70.200.135","0","106133","קידושין|לט ע"א",""),new Message("106158","106155","מגידי דף יומי זה לא בצנעא","05/10/23 08:33","כ תשרי","תשפ"ד","08:33","אליצפן","","502","","223","False","True","False","","47","162.158.110.133","0","106133","קידושין|לט ע"א",""),new Message("106169","106167","לכל ישראל נכפה הר כגיגית אחרי נעשה ונשמע","12/10/23 03:05","כז תשרי","תשפ"ד","03:05","הודו_כי_טוב","יש כל מיני עמי ארצות יש כאלה שכתוב שם שמותר לקורעו כדג ללא שחיטה
ביום כיפור אפילו את זה לא צנזרו
חז"ל טרחו להציג את עצמם ודעותיהם ללא צנזורה
אז למה שנחשוש שהם מסתירים עוד דברים?
הבעייתיות של המפגש היא לא אצל ההמונים היא אצל אלה
שהולכים עם האף באוויר וחושבים שהתורה היא רק שלהם
ושיש להם מונופול על הבורא
עכשיו גם תרגמו את הבבלי לאנגלית לערבית וקוריאנית זה
אומר שגם לגויים פתוח התלמוד ומזל שרובם
שהם לא לומדים גמרא ומעדיפים לצפות
בסרטים
כתבת בהודעה אחרת שעורכי התלמוד לא התכוונו שזה יהיה להמונים
יש לך ראיה ? אם הם היו רוצים לצנזר הם לא היו שולחים לדפוס
את "ההלכה היא ואין מורים כן"","207","","216","True","True","False","","46","172.69.128.132","0","106133","קידושין|לט ע"א",""),new Message("106172","106169","כבד אלהים הסתר דבר","12/10/23 09:20","כז תשרי","תשפ"ד","09:20","אליצפן","הנה מקור מתוך התלמוד עצמו: (מסכת שבת דף קנג עמוד ב):

אמר רבי יצחק: עוד אחרת היתה, ולא רצו חכמים לגלותה. מאי עוד אחרת היתה - ... אמאי לא רצו חכמים לגלותה - משום אכבד אלהים הסתר דבר וכבד מלכים חקר דבר. והכא, מאי כבד אלהים איכא? - דילמא אתי לאתויי...

יש חשש שאם הדברים יובאו לידי ידיעת ההמון זה יגרום נזק, ולכן כל מילה שנכתבה בתלמוד נשקלה במשורה האם לכתוב אותה או להשאיר אותה כמסורת בע"פ לרבנים.

וזה שזה בכל זאת הועלה על הכתב בתלמוד, היא ההוכחה כי חיבור זה נועד לרבנים ולא להמון.","502","","216","True","True","False","","53","172.70.243.47","0","106133","קידושין|לט ע"א",""),new Message("106171","106170","תקרא את טענות מתנגדי הדף היומי בזמנו","12/10/23 09:04","כז תשרי","תשפ"ד","09:04","אליצפן","זו הרוח הנושבת מדברי המתנגדים.","502","","216","True","True","False","","46","172.69.150.240","0","106133","קידושין|לט ע"א",""),new Message("106173","106171","תודה על התשובה","12/10/23 09:45","כז תשרי","תשפ"ד","09:45","אחיקם קשת","אבל העדפתי אם יש מקור מדויק (לחידוש כה גדול) שאוכל לחפשו","510","","216","True","True","False","","34","172.70.200.144","0","106133","קידושין|לט ע"א",""),new Message("106174","106173","אולי הרב הראל שפירא יוכל לעזור","12/10/23 11:40","כז תשרי","תשפ"ד","11:40","אליצפן","וודאי יש לו את כל החומר שנאסף בקשר לפולמוס על ייסוד הדף היומי.","502","","216","True","True","False","","54","172.69.151.79","0","106133","קידושין|לט ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82818);