var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=12129;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("על מעלת הפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=9140")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("12129","0","בסוגיא דשיאור","20/07/11 00:11","יח תמוז","תשע"א","00:11","המכריע","א. הספק בשיאור דר"י לר"י, דאין לוקין עליו ומאידך חייב לבערו, האם הוא ספק חמץ ספק מצה, ולכן מספק יש לבערו שמא חמץ הוא (כך פירש"י), אבל אי אפשר להלקות שמא לאו חמץ הוא, או דהוי בריה דמכלל מצה ודאי יצא ולכלל חמץ גמור ודאי לא בא, וזו היא הסיבה דאין לוקה כיון דלוקין רק על חמץ אבל חייב לבער כיון דלאו מצה הוא. ואז "האומר הרי לחמי תודה מחמץ או מצה" (באוקימתא דלהלן בסמוך) לא יוכל להביאו.

על פניו נראה כאן דבר חידוש. שחיוב ביעור אינו רק בחמץ אלא גם בכל שאינו מצה. כמובן בעיסה שיכולה להחמיץ, אבל לא החמיצה אלא רק יצאה כבר מכלל מצה. וזה צ"ב.

ב. בשלב ב' של הסוגיא הגמרא מחפשת את ההיכי תימצי לבעיית ר' זירא ומוצאת באופן דחוק ביותר, שאמר י' חלות לתודת פלוני או חמץ או מצה, ולכן אינו מתחייב תודה, וסגי ליה בעשר, ופלוני באמת יוצרך להביא את כל מ' חלותיו, ועשר אלו לא יפטרוהו, אלא היות שלא אמר "לפטור" יוצא ידי נדרו בהבאה בעלמא (וייפדו כדפירש"י), להצד דהוי ספק וממילא ראוי לתודה, רק אנן הוא דלא ידעינן להכריע ולכן אי אפשר לצרפן ללחמי פלוני. וכמדומה דאין דרך הש"ס לשאול בעיה כזו בפני עצמה, רק כאן זה משמש כמצע לבעיית ר' זירא בעלת המשמעות העניינית בפני עצמה, ובשביל נפ"מ בעלמא, סגי לן בציור רחוק ודחוק.","199","","4671","True","True","False","","998","95.86.90.177","0","0","חולין|כג ע"ב",""),new Message("12190","12129","מה הבעיה באות א?","20/07/11 16:43","יח תמוז","תשע"א","16:43","הקטן","מסתמא חיוב הביעור הוא מדרבנן, וכי לא מצינו גזירות דרבנן דומות לזה?","228","","4671","True","True","False","","66","89.138.227.60","0","12129","חולין|כג ע"ב",""),new Message("12191","12190","הבעיה","20/07/11 17:24","יח תמוז","תשע"א","17:24","המכריע","א. גם אם זה דרבנן עדיין יש כאן חידוש, דרבנן חייבו לבער דבר שאינו חמץ.
ב. משמע מהסוגיא שקוראת לזה בריה לצד אחד לר' יהודה והוכחתה מהא גופא דאף דאין לוקין מתבער, ע"כ דהוי מדינא, דאי רק מדרבנן, א"כ מנין לומר שאינו מצה לגמרי ולכן לא לוקין אלא מדרבנן כיון דהתחיל קצת להחמיץ חייבו שריפה.
ג. בינתיים מצאתי (יחד עם עוד כמה דברים) בליקוט הנפלא הנמצא בפורטל של כולל קרית ספר, שמביאים שהתפאר"י עמד על זה וכותב מכח זה איזה חידוש יעוי"ש.","199","","4671","True","True","False","","135","95.86.90.177","0","12129","חולין|כג ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);