var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=12768;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מינוי מומחים בפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5360")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","65"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","45"),new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","45")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("12768","0","בטריפות הלב.","11/08/11 01:34","יא אב","תשע"א","01:34","המכריע","א. לשמעתתא דרב. עי' רש"י. וכוונתו אף דנראה לעיל דחלקו זה מול זה ואיך לא ידע שמואל דעת רב. לזה פי' דאה"נ נמסר בלשון פלוגתא אף דכל אחד אמר את דעתו במקומו ובשעתו.

ב. בדק ברוב עורו. היינו התלמיד בדק, ורב אמר לו דמוח לא מעלה ולא מוריד. ולפ"ז יש לנו הכרעה דאמרי לה לעיל בדעת רב ברוב מוחו טעות. או דהאי אמרי לה אין הכוונה בדעת רב.

ג. המסמסה, ובסמוך מסמסה. כנראה א' מהם ט"ס. ויל"ע איך נכון. או אולי אין ט"ס וה' היא שימוש. ובכל זאת המרכה נאמרה ללא שימוש ו"מסמסה" עם שימוש בדרך קצת מליצית, כאומר איזוהי הבהרה טובה ואיזוהי ההערה הבלתי מוצלחת..

ד. רש"י כ' באותו ענין דהכל בכלל נפסק. כמדו' דקשה לרש"י דהמרכה ומסמסה הם שמות חדשים ומדוע לא נכללו ברשימת שמות הטריפות בדף מג. ודוק.

ה.נתמזמז מוחא דדין. ע' תוס' שהק' מה מביא ראיה ממוח עליון לחוט שדרה. משמע דמאדם לבהמה לא קשיא להו, ובמק"א דנו גם בזה (כמדומה דפליגי בזה תנאי. ולעיל גם הביאו ממרירתו של איוב).","199","","4651","True","True","False","","882","31.44.134.85","0","0","חולין|מה ע"ב",""),new Message("12770","12768","שמואל","11/08/11 08:12","יא אב","תשע"א","08:12","הודו_כי_טוב","מיהוא שמואל ולמה לא מוסיפים לשמו רב או רבי ?
מה ההבדל בין התואר רב לרבי ?","207","","4651","True","True","False","","192","46.117.14.249","0","12768","חולין|מה ע"ב",""),new Message("12771","12770","זו שאלה או הצעה לעיון?","11/08/11 11:49","יא אב","תשע"א","11:49","המכריע","אם זו לא שאלה, סליחה על התשובה.

אם זו שאלה, הרי תשובה חלקית. שמואל היה אמורא בן הדור הראשון. מקומו בנהרדעא כפי שרש"י מביא. הוא כבר היה בבבל כשרב הגיע לשם. הוא לא נסמך, לכן לא נקרא רבי כמבואר בגמרא שרבינו הקדוש הצטער לסומכו ולא נסתייעא מילתא וכו'. היה גם רופא, ותוכן ועוד. "רב" אלו הבלתי נסמכים, רוב אמוראי בבל, ורבי אלו הנסמכים, התנאים ורוב אמוראי א"י. (שמואל דוקא מפני בואו מא"י מבוגר בלתי נסמך נשאר בלא רב).","199","","4651","True","True","False","","157","31.44.134.85","0","12768","חולין|מה ע"ב",""),new Message("12794","12770","ראה כאן","12/08/11 00:48","יב אב","תשע"א","00:48","דוד כוכב","באשכול קודם.","125","","4650","True","True","False","","123","95.86.107.58","0","12768","חולין|מה ע"ב",""),new Message("12772","12771","גם וגם כבוד הרב גם וגם ותדה על התשובה","11/08/11 13:28","יא אב","תשע"א","13:28","הודו_כי_טוב","","207","","4651","False","True","False","","156","46.117.14.249","0","12768","חולין|מה ע"ב",""),new Message("12773","12772",""תוכן"","11/08/11 13:39","יא אב","תשע"א","13:39","המכריע","הכוונה בעל ידע בתכונה, אסטרונומיה, וכפי שהעיד שמואל על עצמו,, נהירין לי שבילי דשמיא כשבילי דנהרדעא (מקום מגוריו).

אגב הרבי מבעלז ר' אהרן בילדותו למד בעל פה את מפת בעלז על בוריה, לשאלה על מה זאת? השיב, מדוע היה צריך שמואל להכיר את שבילי דנהרדעא? (יש אומרים בתוקף תפקידו כרופא), כדי לסייע לעוברים ושבים השואלים את בני העיר לכתובת, לכן גם הוא עושה זאת... זה לא בזבוז זמן, זה היכי תימצי לעשיית חסד","199","","4651","True","True","False","","147","31.44.134.85","0","12768","חולין|מה ע"ב",""),new Message("12809","12773","בשביל מה היה צריך ידע באסטרונומיה?","14/08/11 01:15","יד אב","תשע"א","01:15","קותי","ככל הזכור לי לעניין קידוש החודש אין צורך בידע על תנועת הכוכבים
פרט לשמש לירח וכדור הארץ","217","","4648","True","True","False","","167","85.250.155.70","0","12768","חולין|מה ע"ב",""),new Message("12810","12809","מצוה יש בדבר","14/08/11 01:38","יד אב","תשע"א","01:38","המכריע","ראה רמב"ם הלכות קידוש החודש ובפרט בפי"א ה"א וה"ד.
ואמרו חז"ל כל היודע לחשב ואינו מחשב וכו'. שבת עה. יעוי"ש.","199","","4648","True","True","False","","142","212.76.125.73","0","12768","חולין|מה ע"ב",""),new Message("12812","12810","ממנין המצוות","14/08/11 02:11","יד אב","תשע"א","02:11","דוד כוכב","ובספר חרדים - פרק ט, כב:
ומעלת התבונן בגדולתו יתברך, מצוה שלישית, שנאמר (דברים ד, לט) וידעת היום והשבות אל לבבך כי ה' הוא האלהים, ודוד אמר ה' משמים השקיף על בני אדם לראות היש משכיל דורש את אלהים (תהלים יד, ב), וכתיב (ישעיה מ, כו) שאו מרום עיניכם וראו מי ברא אלה (ממנין תרי"ג לרבינו יונה, שם).","125","","4648","True","True","False","","134","31.44.139.113","0","12768","חולין|מה ע"ב",""),new Message("12818","12810","מהגמרא בשבת לפי רש"י אכן מצווה גדולה","14/08/11 12:08","יד אב","תשע"א","12:08","קותי","בעצם לעיני העמים זה סוג של קידוש ה'
שהעמים רואים איזה עם חכם בחר לו הקב"ה לעם
אז הם מבינים את גודל חכמתו של הבורא
לכן זה חילול ה' לא קטן כאשר אנחנו מופיעים אחרת
האם מכאן נובע שחתן פרס נובל יהודי זה קצת קידוש ה'?","217","","4648","True","True","False","","189","85.250.155.70","0","12768","חולין|מה ע"ב",""),new Message("12819","12810","רמז מובהק שרש"י ידע שתיפול שגיאת דפוס","14/08/11 12:20","יד אב","תשע"א","12:20","קותי","ברש"י
רש"י שמות פרק טו פסוק כה

(כה) שם שם לו - במרה נתן להם מקצת פרשיות של תורה שיתעסקו בהם, שבת ופרה אדומה ודינין:
מה ענין פרה למרה?
וכבר אמר התורה תמימה את דברו
תורה תמימה הערות שמות פרק טו הערה לו

לו) כך משמע ליה הלשון חק ומשפט, ובגמרא איתא שעוד נצטוו במרה על מצות שבת וכבוד אב ואם, וסמיך כן מדכתיב במצות אלו בדברות אחרונות (פ' ואתחנן) כאשר צוך ה' אלהיך ולא מצינו היכן צוה עליהם, ולכן דרשו כאשר צוך במרה. ועיין בפירש"י בפסוק זה כתב שנצטוו במרה על דינין ושבת ופרה אדומה, ונלאו המפרשים למצוא מקור לדבריו, ולדעתי נראה ברור שט"ס קל נפל בדבריו שהיה כתוב שבת ודינין וכ"א [ר"ת וכבוד אב] וכמו בגמרא ומכילתא, ובטעות נשתרבב הכ' לפ', ואיזה מעתיק הוסיף טעות על טעות ופירש מפורש הר"ת ופרה אדומה, ולפלא הוא כי גם רמב"ן בנמוקיו כאן הביא בשם רש"י ככתוב לפנינו.

וכל זה ידע רש"י ופירש בפרשת השבוע
רש"י דברים פרק ה פסוק טו

(טו) כאשר צוך - אף על כבוד אב ואם נצטוו במרה שנאמר (שמות טו כה) שם שם לו חוק ומשפט:
והוסרה הקושיה הלכה הפרה ועמדה המצווה במקומה","217","","4648","True","True","False","","189","85.250.155.70","0","12768","חולין|מה ע"ב",""),new Message("12817","12812","האם אפשר להרחיב את הפסוק","14/08/11 11:52","יד אב","תשע"א","11:52","קותי","השפילו עיניכם למיקרוסקופ הרגיל והאלקטרוני ....
צפו בMRI בנפלאות המוח ואפס קצה דרכי פעולתו ...

בעין דברי ספר חרדים בהלכות יסודי התורה
רמב"ם הלכות יסודי התורה פרק ב

והיאך היא הדרך לאהבתו ויראתו, בשעה שיתבונן האדם במעשיו וברואיו הנפלאים הגדולים ויראה מהן חכמתו שאין לה ערך ולא קץ מיד הוא אוהב ומשבח ומפאר ומתאוה תאוה גדולה לידע השם הגדול א כמו שאמר דוד צמאה נפשי לאלהים לאל חי, וכשמחשב בדברים האלו עצמן מיד הוא נרתע לאחוריו ויפחד ויודע שהוא בריה קטנה שפלה אפלה עומדת בדעת קלה מעוטה לפני תמים דעות, כמו שאמר דוד כי אראה שמיך מעשה אצבעותיך מה אנוש כי תזכרנו, ולפי הדברים האלו אני מבאר כללים גדולים ממעשה רבון העולמים כדי שיהיו פתח למבין לאהוב את השם, כמו שאמרו חכמים בענין אהבה שמתוך כך אתה מכיר את מי שאמר והיה העולם.

האם מכאן מסקנה ששמואל עסק באסטרונומיה לשמה כחלק מעבודת ה'?
נראה שכן.","217","","4648","True","True","False","","179","85.250.155.70","0","12768","חולין|מה ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82645);