var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=13671;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("על מעלת הפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=9140")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","70"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","60"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("13671","0","שתיית החלב של בן פקועה","07/09/11 22:51","ח אלול","תשע"א","22:51","מתפעל",""והכי קמיבעיא לן: מהו לגמוע את חלבו? חלב דעלמא לא כאבר מן החי דמי ושרי האי נמי ל''ש, או דלמא התם אית ליה תקנתא לאיסוריה בשחיטה הכא לית ליה תקנתא לאיסוריה בשחיטה תיקו:

נשאלת השאלה על הצד הזה של הגמרא שאין כאן התרה פוטנציאלית מאיסור אבר מן החי, ולכן לחלב יש דין אבר מן החי, הרי הבן פקועה הזה נחשב בכלל לחתיכת בשר. כל כולו מותר ולא צריך שחיטה, ואיך אפשר לקרוא לחלב אבר מן החי כאשר אפילו הבשר שלו איננו אבר מן החי?


בפשטות אם מישהו יתלוש חתיכת בשר מהבן פקועה הזה ויאכל, לא יעבור על אבר מן החי. זה נחשב שחוט.

אמנם מסתמא מצד צער בעלי חיים כן יעבור דסוף סוף במציאות הוא כן חי ונושם.
וצריך להבין מה ההבדל כאן בין החלב לבשר. וצ"ע.","148","","4621","True","True","False","","1106","95.86.116.60","0","0","חולין|סט ע"א",""),new Message("13678","13671","אתה צודק בשאלה בבן פקועה רגיל","07/09/11 23:30","ח אלול","תשע"א","23:30","amdavid","אבל פה מדובר שיש לבת פקועה הזו רגל בעייתית והשאלה היא שהרי החלב בא גם מכוח הרגל האסורה א"כ יש פה מקום לשאול (לא מדין שמכוחו יהיה אסור שהרי הסקנו שמכוחו תמיד שרי) שאולי בגלל שהחלב בא מכל איברי הפרה, ויש בה איבר אסור, א"כ הוא מורכב ובא גם מאיסור,
ושונה מכל חלב דעלמא שהרי החלב בא מאיברי הפרה שהותרה כולה בשחיטה משא"כ כאן שחלק אחד לא הותר בששחיטה וגם לא תועיל לו שחיטה וא"י יצא שהחלב בא גם מדבר אסור.

* והאחרונים (ב"ח,ט"ז, הובאו בעלון מראי מקומות) כתבו שהספק הוא גם בבן פקועה רגיל , ואם נרחיב את הדברים הנ"ל , הכוונה בשאלת הגמ' שהרי החלב הזה של בן הפקועה בא מבשר שאין לו היתר שחיטה אלא הוא עצמו , כלומר הבשר הנוכחי מותר כי הוא נקרא שחוט, אך החלב שיבוא אח"כ , אמנם בא מכוחו שהוא היתר, אך מה יתיר אותו עצמו, הרי הוא לא היה בזמן ההיתר.
ואפשר אולי לדמות אותו אולי לבשר חדש שיצמח מבשר שכבר נשחט, האם הוא יהיה מותר כי הוא גדל ובא מבשר שכבר מותר או שמא צריך מתיר חדש עבורו , שחיטה נוספת עבורו ומכיוון שזה בלתי אפשרי יהיה אסור.","175","","4621","True","True","False","","211","79.183.212.90","0","13671","חולין|סט ע"א",""),new Message("13687","13678","אכן","08/09/11 03:03","ט אלול","תשע"א","03:03","דוד כוכב","בגלל הרגל האסורה יש ספק האם החלב נחשב ל"יוצא מן הטהור" או ל"יוצא מהטמא" שהרי הוא בא מבהמה שחלקה אסור.

עוד על כך בהודעה קודמת.","125","","4620","True","True","False","","95","95.86.87.252","0","13671","חולין|סט ע"א",""),new Message("13698","13678","לא חושב שזה הפשט בגמרא","08/09/11 08:16","ט אלול","תשע"א","08:16","מתפעל","שמדברים עדיין שהוציא יד. שהרי הגמרא אומרת בפירוש שהבעיה שלנו בחלב זו בעיה של אבר מן החי. "חלב דעלמא לא כאבר מן החי דמי ושרי האי נמי ל''ש ". היינו שזה לא בעיה של התערבות פסול היד. והרי הגמרא סיכמה שהתערבות פסול היד לא פוסלת. "אלא כל מכח לא אמרינן, דשרי".
וממילא אם הבעיה מצד אבר מן החי, השאלה כפשוטו על בן פקועה רגיל.

והנה הבאת בסוף דבריך שהב"ח והט"ז כתבו שבאמת הספק ברגיל.

את ההסבר שלך בזה, לא כל כך הבנתי. "החלב בא מכחו שהוא היתר אך מה יתיר אותו עצמו", למה צריך עוד היתר אם הוא מותר?

ומה לגבי הכלל שכל היוצא מן הטהור טהור?

אני גם לא יודע אם זה נכון להסתכל על החלב שבא מאוחר יותר. הרי גם העגל הזה שגדל בתור בן פקועה, מתווסף לו כל יום משקל בבשר. אז הבשר החדש שגדל יש לו דין אחר?","148","","4620","True","True","False","","194","94.188.248.70","0","13671","חולין|סט ע"א",""),new Message("13700","13698","שוב אינך מעיין ברש"י...","08/09/11 08:31","ט אלול","תשע"א","08:31","עציוני","רש"י כותב בתחילת הסוגיא:
מהו לחוש לזרעו. של עובר זה שהוציא ידו ונשחטה אמו והוציאוהו חי...בהמשך הגמרא מתלבטת מה בדיוק השאלה, ומציעה שהשאלה מתייחסת לחלב ולא לוולד:
את חלבו. אם נקבה היא וילדה והרי היא חולבת חלבה מהו באכילה והיינו לזרעו דקאמר שאין החלב בא עד שתלד:
כלומר: לא מדובר כאן על שאלה עצמאית, אלא זה בעצם ההסבר לשאלה דלעיל - מה דין זרעו (=חלב) של העובר שהוציא את ידו.","159","","4620","True","True","False","","248","132.70.40.183","0","13671","חולין|סט ע"א",""),new Message("13704","13700","יפה מאד , תודה אבל","08/09/11 09:50","ט אלול","תשע"א","09:50","מתפעל","האם הבעיה היא מצד היד או מצד אבר מן החי?
ואם זה מצד אבר מן החי, האם יש בכלל משמעות לכך שהיד אסורה?

ועל הכל, הובא לעיל ממפרשים שהשאלה גם על בן פקועה רגיל.

ואתה צודק שברש"י מפורש כפי שכתבת וגם ראיתי מובא שכך למד הרשב"א.

ואם כן התווספה לי קושיא עליהם, מדוע השאלה היתה במקרה שהוציא יד ולא בוולד רגיל והרי אין להוצאת היד שום משמעות לגבי השאלה של החלב.","148","","4620","True","True","False","","185","94.188.248.70","0","13671","חולין|סט ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);